Permalänk
Medlem

Att "sitta ner för mycket"

Läste för några dagar sedan denna nyhet på SVT som handlar om att unga vuxna, och speciellt män, sitter ner stora delar av dagen. Detta beskrivs som "alarmerande" från Vårdstyrelsens sida, vilket fått mig att tänka på min egen situation.

Jag undrar om det verkligen är dåligt att sitta stora delar av dagen, om man samtidigt tränar ordentligt och regelbundet? Varje vecka cyklar jag en dryg mil 3-4 ggr, tar ett par hyfsat långa promenader och har ett intensivt innebandypass på 2 timmar. Tycker därför att jag rör mig fullt tillräckligt, men samtidigt skulle jag gissa på att jag i genomsnitt sitter ner 12-13 timmar av mina 16 vakna. På grund av detta får nyheten mig att känna att jag befinner mig i någon sorts riskzon.

Jag har inte direkt några aktiviteter i mitt liv där jag får gå runt/stå upp i flera timmar, så ser ingen självklar lösning om det nu är ett problem. Stå-skrivbord kanske?

Hur ser ni andra på det här, och hur mycket sitter ni själva?

Permalänk
Entusiast

Ja, forskning har visat att det är just förlängt sittande som är en stor bov för våran hälsa. Det är med andra ord hälsosammare att sitta ner under 1 timma i taget med regelbundna pauser på 5-10 minuter, jämfört med att springa i 1 timme och i stort sett sitta still en hel dag.

Nu ska man ju helst göra både och, d.v.s både hårdare fysisk träning och lättare vardagsmotion. Det viktiga är bara att man inte sitter över längre perioder, så ett höj- och sänk-bart skrivbord är helt klart en bra idé.

Den här videon förklarar snabbt och enkelt varför sittande är så dåligt för våra kroppar:

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Sitter ju väldigt mycket under dagarna, sannolikt runt 12-14 timmar. Däremot går det aldrig mer än en timme utan att jag kliver upp och går runt lite, då jag blir alldeles för rastlös. På det så försöker man gå till gymmet nästan varje dag, så man har förhoppningsvis inte FÖR dålig hälsa.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du är en av dem i riskgruppen för följdproblem om du cyklar fyra mil i veckan, spelar innebandy och går långa promenader.
Det är snarare de som inte gör detta som eventuellt kan få problem senare i livet. Jag har suttit framför datorn praktiskt taget sen jag fick en dator när jag var liten. Så mycket det bara går, hela tiden, varje dag.

Jag är knappast någon expert i ämnet men "grundproblemet" är ju att vår intelligens gör att vi kan optimera och effektivisera saker betydligt snabbare än evolutionen tillåter.
Det är ju bara att föreställa sig arbetet med att förflytta vikt X från A till B i en kärra med eller utan hjul. I modern tid, med eller utan bil. I framtiden, med eller utan assisterande robot?
Jag tror vi är evolutionärt formade för den första delen - utan hjul. Samtidigt är våra kroppar inte formade att leva tills vi är 100 år heller. Det känns som att oavsett hur man tacklar det så hamnar man på filosofiska frågor.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Det finns en hel del som tyder på att just för mycket stillasittande är ett hälsoproblem - eller snarare ökar risken för diverse problem.
Det är alltså själva sittandet som avses - inte brist på motion (även om brist på motion även det kan vara problematisikt.)

Så ja, det verkar vara dåligt att sitta stora delar av dagen även om du tränar ordentligt - vilket du ju verkar göra.

En sak som antagligen hjälper är något så enkelt som att resa sig upp från stolen med 30-40 minuters mellanrum och gå en kort sväng runt skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Huvudregeln inom Ergonomi är att lagom av allt är bäst.
Optimalt vore väll kanske: Sitta en stund -> stå en stund -> gå en stund -> repetera.
Vi är hursomhelst inte skapta för att sitta ner.

Skrivet av någon som inte lever som han lär sittandes vid ett höj och sänkbart skrivbord

Permalänk
Medlem

http://www.who.int/dietphysicalactivity/physical-activity-rec...

ett par år gammal info om skolbarns hälsa, men tror inte det blivit så mycket bättre.
Studier visar även att benskörhet ökar hos yngre jämfört med tidigare

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fyraaringars-inaktivitet-o...
https://www.svt.se/gympalararen/gympalararen-med-kalle-zackar...

Permalänk
Medlem

Jag har börjat med att ta promenader med tjejen ett par gånger i veckan, typ 40minuters. Behöver kompensera mot all sittande. Blir enklare att somna också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja, forskning har visat att det är just förlängt sittande som är en stor bov för våran hälsa. Det är med andra ord hälsosammare att sitta ner under 1 timma i taget med regelbundna pauser på 5-10 minuter, jämfört med att springa i 1 timme och i stort sett sitta still en hel dag.

Tack för bra förklaringar! Ja, då borde jag väl göra något åt detta.

Skrivet av Erik_T:

Det finns en hel del som tyder på att just för mycket stillasittande är ett hälsoproblem - eller snarare ökar risken för diverse problem.
Det är alltså själva sittandet som avses - inte brist på motion (även om brist på motion även det kan vara problematisikt.)

Så ja, det verkar vara dåligt att sitta stora delar av dagen även om du tränar ordentligt - vilket du ju verkar göra.

En sak som antagligen hjälper är något så enkelt som att resa sig upp från stolen med 30-40 minuters mellanrum och gå en kort sväng runt skrivbordet.

Är det alltså bara att resa på sig som behövs? Det gör jag ganska ofta, men trots det sitter jag ju "alarmerande" mycket sett till timmar. Finns det studier måntro på hur länge en ska stå/röra sig för att kroppen ska aktiveras igen?

Permalänk
Medlem

Sitta ner är en killer, jag själv sitter alldeles för mycket och vet att det inte är bra. Även om jag inte sett negativa effekter ännu.

Japan ex, där sitter ingen ner som folk här, folk tar tåg osv till sin destination. Men ofta är det längre promenader dit, till sitt mål osv. Samt att dom är ute och rör sig mycket mer på fritiden.
Sverige är ett mer isolerat samhälle där man sitter mycket hemma.

Typiska Svensken uppväger det med träning, något ex folk i Japan oftast inte gör. Nästan ingen där går på gym, tränar osv. Dom får all motion dom behöver i dagliga livet.

Vår anatomi är inte skapt för sitta ner hela tiden, även om evolution ändrar saker så är det väl samma i botten ändå.

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att dom skriver "har bäst förutsättningar till fysisk aktivitet" när anledningen till varför de flesta av oss sitter ner är pga jobb och långa restider. Hade vi haft samma ledighet som pensionärerna så hade det varit annorlunda.

Personligen klunkar jag mycket vatten och kaffe så jag behöver springa till toaletten fram och tillbaka varje timme, om inte oftare. Då kan man sträcka på sig lite och fylla på med mer vatten.

Permalänk
Medlem

Ergonomen på jobbet blev förskräckt när jag sa hur mycket jag satt ner.
Men som lite andra skrivit, i regel reser man ju sig rätt ofta för att hämta kaffe, gå till mötesrum eller liknande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

@Hazelberg: Du rör dig nog bra mycket mer än de flesta. Runt 30 minuter om dagen är väl rekommendationen, du behöver inte oroa dig för det. Om du vill göra något kan du ta någon mikropaus I timmen, bra för att sträcka på musklerna, få igång blodflödet i benen och återuppliva blodtrycket lite.

Permalänk
Hedersmedlem

Har satt som vana att om det finns höj- och sänkbart bord så har jag det alltid höjt och står. Den första tiden var det lite jobbigt och jag fick växla lite mellan att sitta och stå. Men nu står jag glatt hela arbetsdagen och det är inget problem.

Permalänk
Medlem

@Hazelberg Jag går till en naprapat en gång i månaden och får massage samt att hon visar mig olika ryggövningar man kan göra.
Sen har jag börjat med att ställa mobilen på timer om jag spelar i två timmar så piper den att jag ska ta en paus.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Ståskrivbord är helt grymt! Vi har det på jobbet och jag står alltid när jag står vid min arbetsplats. Tycker det är jobbigt att sitta ner en hel dag nu om jag är på workshop eller utbildning.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Tycker det är tråkigt att dom skriver "har bäst förutsättningar till fysisk aktivitet" när anledningen till varför de flesta av oss sitter ner är pga jobb och långa restider. Hade vi haft samma ledighet som pensionärerna så hade det varit annorlunda.

Tror nog mer att det är något som vi intalar oss som ursäkt för att vi inte rör oss nog mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

@Hazelberg Jag går till en naprapat en gång i månaden och får massage samt att hon visar mig olika ryggövningar man kan göra.
Sen har jag börjat med att ställa mobilen på timer om jag spelar i två timmar så piper den att jag ska ta en paus.

Tar du även pausen då eller bara stänger av alarmet? Själv kör jag med WorkRave på datorn som plingar till när man suttit för länge vid datorn (aktivt)....men måste erkänna att det är rätt ofta som jag upplever att den alltid plingar till vid fel tillfälle och då bara kör med "Skip". Men sanningen är förmodligen att det snarare är fel på mitt eget beteende än programmet som så och att det mer handlar om att prioritera rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tar du även pausen då eller bara stänger av alarmet? Själv kör jag med WorkRave på datorn som plingar till när man suttit för länge vid datorn (aktivt)....men måste erkänna att det är rätt ofta som jag upplever att den alltid plingar till vid fel tillfälle och då bara kör med "Skip". Men sanningen är förmodligen att det snarare är fel på mitt eget beteende än programmet som så och att det mer handlar om att prioritera rätt.

Jag tar pausen då, är jag inte framme vid en checkpoint så jag kan spara trycker jag bara fram kartan, går upp och rör mig i fem min.
Min naprapat tyckte det va en jätte bra ide för även om vi inte märker av det nu så kommer det märkas av när man blir äldre.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

En närliggande fråga som jag klurat lite på, problemet är kanske inte bara att vi sitter för mkt utan hur vi gör det. Finns ju en del intressanta stolar och liknande som jag funderat på att testa men vet inte om det är något man typ använder 3 gånger och sen aldrig mer. Någon som har egen erfarenhet?

T.ex.

https://www.ergoff.se/bike-it-skrivbordscykel/864-bike-it-2-s...

https://www.ergoff.se/aktivt-sittande/647-back-app-stolen-som...

Permalänk

Träning motverkar inte hälsoriskerna med stillasittande

Permalänk
Avstängd

Träning är däremot nyttigt för att bygga upp grundkonditionen och underhålla den.
Styr bland annat sömnrytm, muskelmassa , hjärta och lungors kapacitet, mm.

Så någon träning, eller bara resa sig från stolen med jämna mellanrum om man inte kan är bättre än ingenting alls om man kan.

Jag märker av det fort om jag inte tränat på en tid, men det beror ju på vad man gör om dagarna, jag gör ofta saker som kräver ganska intensivt fysiskt arbete i perioder när man gör det (tex byggjobb, dykning, etc). Där märker man av fort om man slarvat med basträningen, sedan kan man se ut i princip hursomhelst och ha det ändå, arbeta utifrån dina personliga förutsättningar, inte efter saker som skrivs så ökar chansen att man i allafall kommer en bit på vägen, vilket är bättre än ingenting.

Om man går direkt på att se ut som ett "monster" från bodybuilding tidningarna från noll så är risken påtaglig att man ger upp helt på vägen om man inte siktar på personliga delmål dit och ser var man landar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Träning är däremot nyttigt för att bygga upp grundkonditionen och underhålla den.
Styr bland annat sömnrytm, muskelmassa , hjärta och lungors kapacitet, mm.

Så någon träning, eller bara resa sig från stolen med jämna mellanrum om man inte kan är bättre än ingenting alls om man kan.

Jag märker av det fort om jag inte tränat på en tid, men det beror ju på vad man gör om dagarna, jag gör ofta saker som kräver ganska intensivt fysiskt arbete i perioder när man gör det (tex byggjobb, dykning, etc). Där märker man av fort om man slarvat med basträningen, sedan kan man se ut i princip hursomhelst och ha det ändå, arbeta utifrån dina personliga förutsättningar, inte efter saker som skrivs så ökar chansen att man i allafall kommer en bit på vägen, vilket är bättre än ingenting.

Om man går direkt på att se ut som ett "monster" från bodybuilding tidningarna från noll så är risken påtaglig att man ger upp helt på vägen om man inte siktar på personliga delmål dit och ser var man landar.

Sjävklart är det så, träning + stillasittande är bättre än att bara vara stillasittande och om man tränar så blir man ju mindre stillasittande då man tränar än att spela som man kanske skulle ha gjort annars under tiden, värt att tänka på

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha ett höj och sääääänkbart bord. Man ska kunna få ned det till squatnivå, sen får man jobba med att återfå den rörligheten

Edit: För övrigt lite kul när man kollar e-sport och folk från CIS/Asien/Sydamerika ofta sitter i squat i gamingstolarna, best use of dylika produkter jag någonsin sett.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta att jag sitter runt 10-12 timmar per dygn.
Dels spenderar jag majoriteten av tiden på jobbet sittande, och dels sitter jag ner när jag sysslar med mina hobbies.

Däremot promenerar jag 30 minuter om dagen (till/från jobb), och motionscyklar 30 minuter om dagen alternativt styrketränar ~90 minuter.

Är inte ett dugg orolig, mina värden (blodtryck, blodfetter, blodsocker) är bra och jag mår bra, trots att jag är lite överviktig.

Dom som som bör oroa sig är snarare dom som kör till ett stillasittende jobb, och sen sitter mycket när dom kommer hem utan någon slags daglig motion.

Skrivet av DeadMeat1234:

Skulle vilja ha ett höj och sääääänkbart bord. Man ska kunna få ned det till squatnivå, sen får man jobba med att återfå den rörligheten

http://nicktumminello.com/wp-content/uploads/2012/11/baby-squat.jpg

Edit: För övrigt lite kul när man kollar e-sport och folk från CIS/Asien/Sydamerika ofta sitter i squat i gamingstolarna, best use of dylika produkter jag någonsin sett.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ÖrjanKlas:

Sjävklart är det så, träning + stillasittande är bättre än att bara vara stillasittande och om man tränar så blir man ju mindre stillasittande då man tränar än att spela som man kanske skulle ha gjort annars under tiden, värt att tänka på

Ja, det var allmängiltigt menat, inte personligt mot dig.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tror nog mer att det är något som vi intalar oss som ursäkt för att vi inte rör oss nog mycket

Det är dock fakta att jag har 8 timmar av stillasittande arbete, ca 1 timme stillasittande lunch och 1x2 timmar av stillasittande pendlade.
Vilket är dom 10 timmar av stillasittande som artikeln nämner. Vad jag gör efteråt "kvittar" då jag redan har uppnått kvoten som nämns.
Såklart rör man sig lite emellan, har pauser osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Finns en enkel lösning....

Skaffa barn.
Då får du aldrig mer sitta still.

(I alla fall inte på många, många år - speciellt om du skaffar fler än ett.)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Sitter mycket, säkert mer än 14h/dygn. Är aldrig särskilt statisk dock, byter sittställning ofta och flaxar med armar och torso. Jag märker verkligen inte att jag lider av det. Är inte superaktiv i övrigt men att inte ha bil tror jag hjälper en hel del för att hålla uppe bas-rörelsenivån.

Permalänk
Medlem

@MinscS2: Tack så mycket, den videon var fruktansvärt rolig

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9