Civilization VI: Rise and Fall recenseras av FZ

Permalänk
Cylon

Civilization VI: Rise and Fall recenseras av FZ

Lite mer än ett år efter lanseringen av Civilization VI får nu spelet en första expansion i form av Rise and Fall, vilken nu recenserats av FZ.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Inaktiv

Nice 🤩

Permalänk
Hedersmedlem

Ugh. Trots utlovat stöd för cross platform mellan mac och windows så har de över ett år efter release fortfarande inte lyckats erbjuda detta.
Aja, expansionen låter trevlig men jag väntar nog ett tag tills de löst vad som utlovats från start...

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Civ VI (trots strålande recensioner vid släppet) i slutändan föll på den genomusla AIn väntar jag tills omdömen från spelare med några hundra timmar i ryggen dyker upp. Recensioner med något halvdussin timmar speltid är helt enkelt inte relevanta i ett sådant här sammanhang.

Permalänk
Medlem

Civ VI är ett spel jag ångrar att jag någonsin köpte öht...

Permalänk
Medlem
Skrivet av irkasmork:

Civ VI är ett spel jag ångrar att jag någonsin köpte öht...

Håller fullständigt med, dummaste AI jag nånsin sett.

Permalänk
Medlem

Golden Age fanns iaf redan när jag spelade Civilization III, verkligen vilka enorma framsteg spelserien har gjort på 17 år, wow.

Permalänk
Medlem

Civ 6 va kul i några dagar, sen va det inget intressant längre.
Civ 1 spelade jag i flera år när det kom, spelar det fortfarande ibland för nostalgin. Får en varm känsla i magen av civ 1.
Inget civ är lika spännande som det första imo.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra expansion ser det ut som rent innehållsmässigt med nya koncept i serien men säger som andra - är AIn ens i närheten av Civ V?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Väldigt bra expansion ser det ut som rent innehållsmässigt med nya koncept i serien men säger som andra - är AIn ens i närheten av Civ V?!

Då skall sägas att AIn i Civ V är märkbart dummare än den i alla tidigare Civ utom möjligen det allra första. Speciellt mot IV är skillnaden enorm.

Jag spelade också Civ VI mycket till en början, men slutade ganska snart. AIn är dum och warmongering-systemet är obalanserat. Om man skruvar ner svårighetsgraden till Prince så kan man spela SimCity, men i övrigt är det rätt tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ugh. Trots utlovat stöd för cross platform mellan mac och windows så har de över ett år efter release fortfarande inte lyckats erbjuda detta.
Aja, expansionen låter trevlig men jag väntar nog ett tag tills de löst vad som utlovats från start...

Civilization VI fungerar utmärkt på Linux.

Uppgradera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sAAb:

Civilization VI fungerar utmärkt på Linux.

Uppgradera!

Ja spelet fungerar rätt bra så länge man kör med samma OS.
Men det jag efterfrågar är att köra multiplayer mellan en mac och en windowsburk. Jag har windowsburken och min vän har en äppeldator. De som sköter portningen av spelet till apples OS är företaget aspyr och de har senast i januari meddelat att de fortfarande inte lyckats få till crossplatformstödet.
Så även om jag kör en virtuell maskin med linux så kommer jag troligen fortsätta ha problem att koppla upp mig tillsammans med min vän på appledatorn (han kommer inte inte köra någon form av linux).
Det tråkiga är att det var samma visa för civ V med samma företag som stod för portningen. Det tog över ett år för dem att få rätt på det utlovade stödet den gången också och året efter så fungerade det bara ibland.
I ens enfald trodde man att de lärt sig av misstagen så att det inte skulle hända igen men det var visst ett felaktigt antagande.

Permalänk
Medlem

AI'n var väl helt hjärndöd i Civ 5 under första året. På många sätta är den fortfarande värdelös, ökad svårighetsgrad ska bero på bättre motstånd, inte orimliga fördelar för de civilisationer som AI'n styr.

"Du är lite för bra på fäktning, vi tänkte att vi löser det genom att ge dig en pappvärja och motståndaren får en extra lång florett. Nu blev det väl utmanande?"

Men har nog lirat Civ VI för lite för att bedömma AI fullt ut, men inte pga AI utan pga alla andra "förändringar". Civ VI är ett helt annat lir än Civ V men samtidigt är det så likt att pannbenet förväntar sig Civ V men får något annat. Känns alltid helt planlöst, vet aldrig vad jag ska företa mig i spelet utan glider mest omkring "On The Winds of Change" (nerdigt, men kunde inte hålla mig).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeadMeat1234:

AI'n var väl helt hjärndöd i Civ 5 under första året. På många sätta är den fortfarande värdelös, ökad svårighetsgrad ska bero på bättre motstånd, inte orimliga fördelar för de civilisationer som AI'n styr.

"Du är lite för bra på fäktning, vi tänkte att vi löser det genom att ge dig en pappvärja och motståndaren får en extra lång florett. Nu blev det väl utmanande?"

Jag gissar på att det har att göra med att vi inte riktigt vet hur man bygger AIs som egentligen är så smarta. Strategispel kräver väldans mycket! Skulle säga att nästan alla strategispel har kompenserat för dessa svårigheter med att ge datorn mer resurser. När det blir turbaserat är det nog ännu svårare då datorn inte ens kan använda sin hastighet som fördel.
Finns ju lite turneringar med riktiga AIs som kör mot varandra i starcraft 1 och dessa AIs kan inte mäta sig med bra spelare ännu. Vi människor är för bra ett tag till vilket är rätt fint

Men visst håller jag med om att upplägget ibland känns sådär. Själv har jag väl haft rätt kul med upplägget kring svårighetsgrad ändå för det man inte har i resurser kan man ta igen med bättre planering. Har vunnit några rundor på immortal med one city state-condition i Civ V utan att vara venedig/korea eller köra archipelago. Då får man vara lite listig istället ;). Kan nog säga att UN-victory är lättast men tror jag fick till en space race också.

Skrivet av DeadMeat1234:

Men har nog lirat Civ VI för lite för att bedömma AI fullt ut, men inte pga AI utan pga alla andra "förändringar". Civ VI är ett helt annat lir än Civ V men samtidigt är det så likt att pannbenet förväntar sig Civ V men får något annat. Känns alltid helt planlöst, vet aldrig vad jag ska företa mig i spelet utan glider mest omkring "On The Winds of Change" (nerdigt, men kunde inte hålla mig).

Precis såhär känner jag i sexan också. Bra beskrivet!

Permalänk
Medlem

@mpat:
I krig var ju Civ V AIn kass men annars tycker jag den var betydligt bättre än de tidigare spelen. Civ IV AIn var ju alldeles för förutsägbar även utan saker som religion inräknat (som var så avgörande att du kunde veta exakt hur samspelen mellan samtliga nationer kommer att se ut...i all framtid).