Permalänk

Ingen internetåtkomst vid uppstart

Hejsan!

Jag har ett problem som jag har levt med ett tag. Nästan varje gång jag startar min dator så står det att jag inte har någon internetåtkomst. Så rutinen har blivit att jag får starta om datorn vid varje uppstart, för att sparka igång nätverket. Jag har provat att formatera om datorn, ifall det har varit någon drivrutin som bråkat eller nått.
Formateringen gjorde att det fungerade i några dagar, men så kom problemet tillbaka.

Det är en stationär dator med nätverkssladd i. Nätverket fungerar på alla andra datorer och mobiler, men inte just min. Vad kan det bero på? Och hur kan jag lösa problemet?
Hoppas ni kan hjälpa mig! Börjar bli enna trött på detta.

Permalänk
Medlem

Hur ser ditt nätverk ut hemma? Vilken router har du? (eller har du t o m två routrar inkopplade?).

Permalänk
Medlem

Vad har du för operativsystem, vad för nätverkskort (moderkort?)

Permalänk

@teejee: Jag har en router/modem ZyXEL P-2601HN-FN(?förlåt jag är inte jätteduktig på datorer ^^') och det är via bredbandsbolaget. Nätverket hemma fungerar för det mesta. Ibland får man dålig internetuppkoppling när vädret är det minsta dåligt. Men jag tror inte det är där problemet ligger, med tanke på att mitt problem uppstår varje gång jag startar datorn.

Permalänk

@ITViking: Jag har Windows 10. Sprillans nytt faktiskt. Så det hoppas jag inte är problemet. Sen är mina nätverkskort är ehum...
Intel(R) 82479V Gigabit Network Connection
Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network adapter.
Använder inte Wifi på denna datorn som sagt. Så jag gissar på att det är Intel som är aktuell för tillfället.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att ni överbelastar skokartongen (Zyxel-skräpet).

Jag hade kastat den och köpt någorlunda riktig utrustning från t.ex Asus istället.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har samma och det uppstod i samband med W10. Icke lösbart med det nätverkskort jag har (finns inga drivrutiner som fungerar, Asus z68 med något Intel-kort). Måste alltid starta om datorn en extra gång. Kommer uppgradera till W7 igen så fort jag har tid.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare liknande problem. Avhjälptes genom att ladda ner och installera ny drivrutin till nätverkskortet. Kanske du gjorde precis detta i.o.m omformateringen. Om inte, kolla om du hittar någon nyare drivrutin (än den du har installerad) på intels hemsida till just "Intel(R) 82479V" och installera den, se till att drivrutinen är för windows 10 också. Kanske är så enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmiOokami:

@teejee: Jag har en router/modem ZyXEL P-2601HN-FN(?förlåt jag är inte jätteduktig på datorer ^^') och det är via bredbandsbolaget. Nätverket hemma fungerar för det mesta. Ibland får man dålig internetuppkoppling när vädret är det minsta dåligt. Men jag tror inte det är där problemet ligger, med tanke på att mitt problem uppstår varje gång jag startar datorn.

Ok då har du ett enkel standardnärverk hemma. En del köper extra routrar för bättre wifi och får felkonfigurerade nätverk som ger lite märkliga problem.
Jag ser att Multiman ovan har liknande problem med W10 utan att kunna lösa det. Om han har exakt samma problem som du (vet vi inte) så är det inte lovande för han är minst sagt erfaren att hjälpa folk på Sweclockers med strulande datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett känt fel med Windows 10. Har samma på samtliga mina Windows 10-burkar. Har inte fått grepp exakt vilka konfigurationer som det påverkar, men i dagsläget finns det ingen lösning vad jag har sett i alla fall - har testat ett gäng utan resultat. Lite konstigt med tanke på att jag personligen kör fast IP och kabel till routern.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror personligen att det beror på W10 sätt att inte stänga av fullständigt utan använda viloläge istället. Starta om däremot är en riktig start på gammaldags sätt, därför funderar det vid extra omstart . Det har mer eller mindre alltid varit problem med Windows och viloläge när det gäller drivrutiner men tidigare hände det oftast med obskyra blåtandsdonglar eller liknande. Med W10 drabbas fundamentala funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Jag tror personligen att det beror på W10 sätt att inte stänga av fullständigt utan använda viloläge istället. Starta om däremot är en riktig start på gammaldags sätt, därför funderar det vid extra omstart . Det har mer eller mindre alltid varit problem med Windows och viloläge när det gäller drivrutiner men tidigare hände det oftast med obskyra blåtandsdonglar eller liknande. Med W10 drabbas fundamentala funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma problem även vid "riktiga" omstarter. Om jag inte minns fel är det problem i ordningen som Windows-tjänsterna startas eller något åt det hållet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+