Permalänk
Medlem

Problem vid start av dator.

Har stött på ett problem. Jag hade det för ca 1,2 månader sedan men har dykt upp igen, både igår och idag.

När jag sätter på min dator rullar på det på helt ok, hinner se tillverkare och "windows-snurran". Sen blir det totalt svart, händer ingenting alls, ibland kan jag se min mus men på en helt svart bakgrund. Det är alltså vid menyn där jag ska slå in min kod för att komma in i windows så att säga. Jag vet verkligen inte vad det kan vara för problem, har bytt gpu under december månad och problemet har dykt upp sedan dess, men ett fåtal ggr.

Vet inte riktigt hur jag ska leta efter problemet och vad som orsakar det? När datorn väl hittar in till windows och inloggningen är det inga problem. Utom att ibland kan datorn vara riktigt jävla seg första 10 minuterna.

Någon med kunskap som kan bistå mig med förslag om vad jag ska/kan göra?

Permalänk
Medlem

@MrHejgen: Specs på datorn? HDD, SSD?

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcec:

@MrHejgen: Specs på datorn? HDD, SSD?

i7 6700k, 16 gb ram, SSD samt Hdd (OS på ssdn), 1070ti, win10

Permalänk
Medlem

Du får titta i LOGGBOKEN . Det kan vara både Hårdvarurelaterat men mest troligt Någon mjukvaruprogram som INTE startar upp riktigt rätt.

Permalänk
Medlem

Tog du bort de gamla drivrutinerna när du bytte grafikkort?
Har en till skärm/TV kopplade till datorn?

Bilden skickas till den andra även om man stängt av den. Den kan också hända om det på grafikkortet sitter en lös kabel/adapter var andra ände inte ens är kopplad till nån skärm/TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roev:

Du får titta i LOGGBOKEN . Det kan vara både Hårdvarurelaterat men mest troligt Någon mjukvaruprogram som INTE startar upp riktigt rätt.

Ska kolla där, tack!

Skrivet av panpo98:

Tog du bort de gamla drivrutinerna när du bytte grafikkort?
Har en till skärm/TV kopplade till datorn?

Bilden skickas till den andra även om man stängt av den. Den kan också hända om det på grafikkortet sitter en lös kabel/adapter var andra ände inte ens är kopplad till nån skärm/TV.

Jag har tagit bort de gamla drivrutinerna, dock bara via en vanlig avinstallering men vet att det finns ett program som kan rensa bort verkligen allt. Yes, jag har 2 skärmar inkopplade men båda är på hela tiden. Men jag får kolla på det ifall det kan vara något glapp någonstans. Problemet är att min primära skärm får en signal men att det bara är svart, utom att musen ibland syns.

Permalänk
Medlem

@MrHejgen:

Citat:

Problemet är att min primära skärm får en signal men att det bara är svart, utom att musen ibland syns.

Låter som att sekundärskärmen får "primärsignalen" men inte visar den. Trasig skärm? Glapp kabel?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

@MrHejgen: Låter som att sekundärskärmen får "primärsignalen" men inte visar den. Trasig skärm? Glapp kabel?

EDIT : Läste fel, inte lätt att sitta på jobbet. Ska kolla upp den biten, tack. Vet att den strulade i början med sladden till primärskärmen. Men får titta upp den saken. Om min sekundära skärm får signalen borde den ju visa något eftersom den är på men vetitusan.

Borde oavsett kunna "logga in" i windows oavsett, har försökt med det ett flertal ggr men händer inget och kommer inte in i windows. Ska fan ta bort den där inloggningen med kod, ändå bara jag som använder datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrHejgen:

EDIT : Läste fel, inte lätt att sitta på jobbet. Ska kolla upp den biten, tack. Vet att den strulade i början med sladden till primärskärmen. Men får titta upp den saken. Om min sekundära skärm får signalen borde den ju visa något eftersom den är på men vetitusan.

Borde oavsett kunna "logga in" i windows oavsett, har försökt med det ett flertal ggr men händer inget och kommer inte in i windows. Ska fan ta bort den där inloggningen med kod, ändå bara jag som använder datorn.

Har du hunnit testa med bara ena skärmen/annan kabel/annan skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Har du hunnit testa med bara ena skärmen/annan kabel/annan skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, har inte gjort det. Fungerade fint idag att sätta på datorn, allt jag gjorde igår var uppdatera drivrutinerna till gpun. Men är nog bara en slump att det fungerade, går som sagt i vågor.

Jag har kollat i min loggbok men är inte så pass kunnig för att först. Kopierar de loggarna som bör ha varit vid uppstart av datorn:
Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID
{D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160}
och APPID
{9CA88EE3-ACB7-47C8-AFC4-AB702511C276}
till användaren DESKTOP-QNA8C69\hagen SID (S-1-5-21-712386979-1415893481-1654352314-1001) från adress LocalHost (med LRPC) som körs i programbehållaren Inte tillgänglig SID (Inte tillgänglig). Det går att ändra säkerhetsbehörigheten med hjälp av administrationsverktyget Komponenttjänster.

svchost (3340,D,0) SRUJet: En begäran om att skriva 4096 (0x00001000) byte till filen C:\WINDOWS\system32\SRU\SRUDB.dat vid förskjutning 397312 (0x0000000000061000) lyckades, men tog onormalt lång tid (i 21 sekunder) för att betjänas av operativsystemet. Detta beror antagligen på fel i maskinvaran. Kontakta maskinvarutillverkaren för ytterligare hjälp med att lösa problemet.

Det tar lång tid för Winlogon-meddelandeprenumeranten <Profiles> att behandla meddelandehändelsen (Logoff).

Överblicken visar helt klart att den är den översta som är mest vanlig, "distributedCOM" som är källan till felet.

EDIT: Har googlat lite och sett en lösning som kan göras för att korrigera detta. Förhoppningsvis räcker det!