Ringar i bilden på en Sony 65XE9305, är detta normalt?

Permalänk
Medlem

Ringar i bilden på en Sony 65XE9305, är detta normalt?

Har en 65XE9305 sony tv och upptäckt en väldigt underlig sak, har konstiga ringar på skärmen, såg det först när jag spelade och trodde det var nånting med spelet, men sett att dessa ringar finns i andra spel och även vid tittande av annat diverse material.

http://puu.sh/zjnXz/95151d9974.jpg

Så min fråga lyder, är detta normalt?
Är det fel på tvn?
Är det någon inställning som jag behöver justera för att få bort detta?

§3.1
Permalänk
Medlem

Tycker det ser som att du har felaktiga inställningar, ta och bläddra igenom menyerna och kolla så att det inte står inställt på tex DEMO eller liknande.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

tvn är inställd enligt detta

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x930e/settings

dock kör jag 10 på brightness då jag tyckte 1 var lite mörkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

Har en 65XE9305 sony tv och upptäckt en väldigt underlig sak, har konstiga ringar på skärmen, såg det först när jag spelade och trodde det var nånting med spelet, men sett att dessa ringar finns i andra spel och även vid tittande av annat diverse material.

http://puu.sh/zjnXz/95151d9974.jpg

Så min fråga lyder, är detta normalt?
Är det fel på tvn?
Är det någon inställning som jag behöver justera för att få bort detta?

"ringarna" ser ut som vanlig banding dvs Källa eller TV kan inte visa tillräckligt med färger eller har begränsad färgskala, vilket kan bero på fel inställningar, eller att man använder fel ingång till TV, eller att signalen till TV är begränsad från källan, man kan nog säga att resultatet blir tvärtom mot HDR...

EDIT: Vad kör du för upplösning till TV?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Nimafor: *rubrik förtydligad*

Tänk på att en bra och beskrivande rubrik oftast ger fler svar

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

"ringarna" ser ut som vanlig banding dvs Källa eller TV kan inte visa tillräckligt med färger eller har begränsad färgskala, vilket kan bero på fel inställningar, eller att man använder fel ingång till TV, eller att signalen till TV är begränsad från källan, man kan nog säga att resultatet blir tvärtom mot HDR...

EDIT: Vad kör du för upplösning till TV?

spelandet körs på en ps4 pro så det 4k samt 1080p (beroende på spel)
film material är netflix via tv appen samt blu-ray på skivor (ej 4k)
kör ps4an på hdmi 2 då jag läst att det bara är hdmi 2 & 3 som har fullt stöd för 4k hdr material

Skrivet av NordhNet:

@Nimafor: *rubrik förtydligad*

Tänk på att en bra och beskrivande rubrik oftast ger fler svar

tackar, förlåt om rubriken inte var tydlig, inge illa menat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimafor:

spelandet körs på en ps4 pro så det 4k samt 1080p (beroende på spel)
film material är netflix via tv appen samt blu-ray på skivor (ej 4k)
kör ps4an på hdmi 2 då jag läst att det bara är hdmi 2 & 3 som har fullt stöd för 4k hdr material

tackar, förlåt om rubriken inte var tydlig, inge illa menat

Jo, men tänk på att din PS4 Pro inte har fullt stöd för 4k (Dess ''4k'' är uppskalat 1080P) så testa att sätt Ps4'an på HDMI 1 och testa?

https://venturebeat.com/2016/09/08/ps4-pro-isnt-4k-that-doesn...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jo, men tänk på att din PS4 Pro inte har fullt stöd för 4k (Dess ''4k'' är uppskalat 1080P) så testa att sätt Ps4'an på HDMI 1 och testa?

https://venturebeat.com/2016/09/08/ps4-pro-isnt-4k-that-doesn...

Eh. Va snackar du om? Klart som fan att PS4 Pro har 4K-stöd. Dock så renderas de flesta spelen i lägre upplösningar men det finns även vissa som faktiskt körs i native 4K. Sluta fake news’a

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asssor:

Dock så renderas de flesta spelen i lägre upplösningar

Que...okej. Var det jag skrev mer eller mindre..

Finns hur många sidor som helst som skriver att PS4 pro inte kör native 4k som native, de mesta är 1080P eller som bäst 1440P, oftast bestraffat med lägre detaljer och 24-30FPS.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hade det på min xe85 också. Ändrade lite inställningar och så försvann det. Tror det va brightnes som gjorde susen men kommer inte riktigt ihåg, inte ändrat något sen dagen efter jag fick hem den.
Testa dig fram.

Visa signatur

9600k 1070gtx define s2

Permalänk
Medlem

@Nimafor: Fy vad ljus bild du har.

Skriker det inte i ögonen på dig?

Skrivet av Nimafor:

dock kör jag 10 på brightness då jag tyckte 1 var lite mörkt

Vad är max på den skalan?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@Nimafor: Fy vad ljus bild du har.

Skriker det inte i ögonen på dig?

Vad är max på den skalan?

hehe ta inte den bilden som en referensbild, var mest för att jag hittade samma fenomen igen, sen fota det lite snabbt med mobilen som överexponerar bilden alldeles fruktansvärt, därav det ser ut som den är extremt ljus..............skalan går från 1-100 på brightness så 10 är väldigt lågt

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Que...okej. Var det jag skrev mer eller mindre..

Finns hur många sidor som helst som skriver att PS4 pro inte kör native 4k som native, de mesta är 1080P eller som bäst 1440P, oftast bestraffat med lägre detaljer och 24-30FPS.

Nej, det du skrev var att PS4 Pro inte har fullt stöd för 4K och att materialet är uppskalat från 1080p. Det är skillnad på om någonting har stöd för det, och om det använder det.

The Last of Us kan köras t.ex. i native 4K och 30fps, Skyrim likaså. Fifa-spelen körs i native 4K i 60fps.

Nog om det, det är inte vad denna tråd handlar om.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nimafor: Det du ser är det som kallas bandning eller posterisering. XE93 har i sig själv inga problem med detta, snarare tvärtom, en av de bättre på marknaden att faktiskt återge 8 och 10 bitars bitdjup steglöst.

Så det som spökar är antagligen en inställning i TV:n som inte stämmer - kan vara tillfälligt fel, det händer också - eller så finns det redan i källan. Har du gått på Rtings förslag ska du inte använda de avancerade RGB-inställningarna under "white balance" eftersom de är exemplarspecifika. De reglagen (10-stegs gråskala) som Rtings drar i kan i sig orsaka och förvärra problem med posterisering.

Permalänk
Medlem

har provat trixat fram och tillbaka med varenda inställning jag funnit i picture menyn, inget jag funnit som fixat till problemen.

Spelar mycket Nioh just nu på ps4an och delar av introt samt vissa cutscenes ser för jävliga ut med ringarna, skulle tagit kort på en speciell cutscene så skulle ni sett......inte kan väl spelets cutscenes vara så dåligt gjorda att detta ska vara fullt normalt?

Enda som "gör dom mindre synliga" är om jag drar ner brightness till min, men det fixar ju inte problemet, bara gör bilden så pass mörk att det blir svårare att se dom.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nimafor: Har du bytt TV nyligen? Ofta behöver man köra igenom videoguiden på nytt och liknande för att få rätt bild från konsoler. De brukar kunna buffra metadata och "tror" ibland att de är anslutna till den gamla TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Nimafor: Har du bytt TV nyligen? Ofta behöver man köra igenom videoguiden på nytt och liknande för att få rätt bild från konsoler. De brukar kunna buffra metadata och "tror" ibland att de är anslutna till den gamla TV:n.

@Laxpudding om du menar i ps4 menyn, japp, var bland det första jag gjorde efter jag skaffade tvn vilket var typ 2mån sen

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Inne i PS4 pro menyn, testa välja mellan RGB, YUV 4:2:0, YUV 4:2:2.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag gick och köpte denna modell igår.

Märker problemet du talar om när jag har X-tended Dynamic Range igång.
Med inställningen helt avstängd så ser inte jag problemet.

Sedan ställer jag samma fråga igen. Hur kan du ha så starkt lyse?
Själv valde jag minimum.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller