Spela upp 4k - Slut på idéer!

Permalänk
Medlem

Spela upp 4k - Slut på idéer!

Jag har nu slitit mitt hår i ett längre tag utan att riktigt lösa detta.

Utrustning:

Samsung 55" 4k TV (Ej HDR)
AppleTV 4k
Raspberry Pi 3 (Kör Kodi)
Synology Diskstation 415+
Servern (i7 6700K @ 4.0GHZ, 16GB ram, Nvidia GTX 1080) Denna kör Plex
Yamaha RX v683
Nätverket är:
Ubiquiti EdgeRouter
Ubiquiti UniFi Switch 24p
Allt är trådat, inget trådlöst.

Problemet:
Säg att jag vill spela upp: Semesterfilmen 2017 2160p 4K UHD HDR BluRay x265 DTS
Overall bit rate : 46.7 Mb/s

Så är det i princip omöjligt, kan se kanske 20 sekunder innan det är en paus på 20sek för att buffra.

Hur är det kopplat just nu?
Lagring av filen sker på Synology Diskstation. (Mätt hastighet till och från den, och kommer upp i runt 200 MB/s över nätverket till servern)
AppleTV 4k till recievern (ingen skillnad om jag går direkt in i TVn)
RaspBerry pi till recievern ((ingen skillnad om jag går direkt in i TVn)

När jag spelar upp filmen via plexappen på AppleTVn så säger plex efter ett tag "Nätverket är för slött" prova att sänka kvaliten.
Hastigheten mellan Plexserven och AppleTVn har en överföringshastighet på en bit över 250MB/s så köper inte det felmeddelandet.

https://imgur.com/xM55bVW
Det är prestandaskärmen från plexservern när den spelar upp ovan 4k film. Kopplar jag en 4k skärm till servern, så får jag samma problem.

Så jag har väl identifierat att "problemet" ligger på servern i sig, men ska inte denna maskinen kunna tugga igenom en 4k film utan problem?

Plex settings:
Omkodningskvalite: Prefer high quality

Är det någon som har tips eller tankar kring detta?
Behöver jag köpa något mer? Helst inte hoppas jag...

Permalänk
Permalänk
Medlem

@VitoC: Testa en annan uppspelningsmjukvara. Om man tittar på din processors belastning vid uppspelning är den på tok för hög och en kvalificerad gissning är att det inte nyttjar grafikavkodning vilket är det man vill nyttja.

Om jag spelar upp en semesterfilm så ligger min processor, en oklockad 4790k, på max 15% belastning vid de tyngsta filmerna.

Jag kör dock via MPC-HC med LAV och MadVR codecpack.

Nu var det länge sen jag körde Kodi eller liknande men kolla om det inte finns någon inställning för maskinvaruavkodning / acceleration.

Permalänk
Medlem

Tror inte problemet ligger där.
Om jag kopplar min gamingskärm direkt till servern (Predator x34a) så är det samma bekymmer. Oavsett vilken kabel jag kör (displayport, eller HDMI)

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan vara Plex som är boven. Det verkar sådär på att spela upp 4k filmer. Har själv upplevt det med inställningar där det inte borde buffra och inte hittat någon lösning.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@VitoC: Testa en annan uppspelningsmjukvara. Om man tittar på din processors belastning vid uppspelning är den på tok för hög och en kvalificerad gissning är att det inte nyttjar grafikavkodning vilket är det man vill nyttja.

Om jag spelar upp en semesterfilm så ligger min processor, en oklockad 4790k, på max 15% belastning vid de tyngsta filmerna.

Jag kör dock via MPC-HC med LAV och MadVR codecpack.

Nu var det länge sen jag körde Kodi eller liknande men kolla om det inte finns någon inställning för maskinvaruavkodning / acceleration.

Har testat VLC på AppleTVn, även Synologys egna "videospelare" samt i princip varenda spelare som finns på AppStore, alla har mer eller mindre samma problem.

CPUn beter sig likadant när jag spelar upp en 1080.
https://imgur.com/AlY0IZp.

Dock får jag aldrig buffering problemet med 1080,

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitoC:

Har testat VLC på AppleTVn, även Synologys egna "videospelare" samt i princip varenda spelare som finns på AppStore, alla har mer eller mindre samma problem.

CPUn beter sig likadant när jag spelar upp en 1080.
https://imgur.com/AlY0IZp.

Dock får jag aldrig buffering problemet med 1080,

Testa mrmc eller infuse på appletvn.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är på grund av Plex. Iom att din tv inte stödjer hdr antar jag att det triggar transcode.
Men plex kan kbtr transcodea hevc till hevc utan gör om det till 264. Det är riktigt tungt att göra det.
Sen kan inte plex konvertera hdr filer korrekt heller, så din bild kommer nog se grådasssig ut. Så fort en transcode på en 10bit fil måste ske tappas den infon och det blir en 8bit fil. Men det är som den "klipper" av den extra färgrymden istället för att jobba om den så bilden blir kass.

Kan du försöka se anledning till transcode? Om du aktiverar info i Plex på ATV så kan du se det uppe till vänster vid uppspelning. Lättare att hjälpa dig då.

Sen kan du testa aktivera hårdvaruavkodning I plex servern, kan hjälpa en hel del.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Min 6700K ligger på i snitt 5% användning när jag kör denna film så något är knasigt på din burk känns det som.

Video: HVC1 3840x2160 23.976fps [V: MPEG-H HEVC Video / 64818 kbps / 2160p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 Profile 5.1 High / 4:2:0 / 10 bits / HDR / BT.2020 [eng] (hevc main 10, yuv420p10le, 3840x2160) [default]]
Audio: TrueHD 48000Hz 8ch 9216kbps [A: Dolby Atmos/TrueHD Audio / 7.1-Atmos / 48 kHz / 5018 kbps / 24-bit [eng] (truehd, 48000 Hz, 7.1, s24) [default]]
Audio: Dolby AC3 48000Hz 6ch 640kbps [A: Compatibility Track / Dolby Digital Audio / 5.1 / 48 kHz / 640 kbps [eng] (ac3, 48000 Hz, 5.1, 640 kb/s)]

Permalänk
Medlem

Testa på något annat än AppleTV som är så begränsad.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jag tror det är på grund av Plex. Iom att din tv inte stödjer hdr antar jag att det triggar transcode.
Men plex kan kbtr transcodea hevc till hevc utan gör om det till 264. Det är riktigt tungt att göra det.
Sen kan inte plex konvertera hdr filer korrekt heller, så din bild kommer nog se grådasssig ut. Så fort en transcode på en 10bit fil måste ske tappas den infon och det blir en 8bit fil. Men det är som den "klipper" av den extra färgrymden istället för att jobba om den så bilden blir kass.

Kan du försöka se anledning till transcode? Om du aktiverar info i Plex på ATV så kan du se det uppe till vänster vid uppspelning. Lättare att hjälpa dig då.

Sen kan du testa aktivera hårdvaruavkodning I plex servern, kan hjälpa en hel del.

Här är informationen. Nu är det kopplat direkt med skärm till servern, och använder Plex för att spela upp den:
https://pastebin.com/XAyWi6Wj

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Myllerman:

Min 6700K ligger på i snitt 5% användning när jag kör denna film så något är knasigt på din burk känns det som.

Video: HVC1 3840x2160 23.976fps [V: MPEG-H HEVC Video / 64818 kbps / 2160p / 23.976 fps / 16:9 / Main 10 Profile 5.1 High / 4:2:0 / 10 bits / HDR / BT.2020 [eng] (hevc main 10, yuv420p10le, 3840x2160) [default]]
Audio: TrueHD 48000Hz 8ch 9216kbps [A: Dolby Atmos/TrueHD Audio / 7.1-Atmos / 48 kHz / 5018 kbps / 24-bit [eng] (truehd, 48000 Hz, 7.1, s24) [default]]
Audio: Dolby AC3 48000Hz 6ch 640kbps [A: Compatibility Track / Dolby Digital Audio / 5.1 / 48 kHz / 640 kbps [eng] (ac3, 48000 Hz, 5.1, 640 kb/s)]

Vad kör du för server/spelare?

Skrivet av iller:

Testa på något annat än AppleTV som är så begränsad.

Har testat det, flera olika varianter faktiskt, står i min första post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitoC:

Vad kör du för server/spelare?

Har testat det, flera olika varianter faktiskt, står i min första post.

Kör iof inte server/Plex. Använder MPC och MadVR. Säkert Plex som gör något skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitoC:

Vad kör du för server/spelare?

Har testat det, flera olika varianter faktiskt, står i min första post.

Man kan dock snabbt räkna bort Rpi då den inte klarar 4K alls.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitoC:

Vad kör du för server/spelare?

Har testat det, flera olika varianter faktiskt, står i min första post.

Skulle misstänka att din dator/Plex inte använder Hårdvaruacceleration och det är därför CPU:n jobbar så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Skulle misstänka att din dator/Plex inte använder Hårdvaruacceleration och det är därför CPU:n jobbar så mycket.

Det är aktiverat (betalar för Plex Pass)

Testade Infuse som någon tipsade om.

Spelade upp allt utan problem... Synd bara att gränssnittet inte är i närheten av Plex :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitoC:

Plex settings:
Omkodningskvalite: Prefer high quality

Ändra detta till Prefer High Speed Encoding.

Bättre?

Kör du hårdvaruomkodning på servern så ska inte din processor hoppa upp så mycket, om inte det är så att Plex avkodar på processorn och att den svettas rejält p.g.a. det.

Permalänk
Medlem

En kanske dum fråga, men varför ha en semesterfilm i HDR om du inte har en skärm som kan spela upp den? Om du har en vanlig 4K film borde den väl kunna spelas upp korrekt om den bara skickas över? Annars tror jag din lösning är Kodi på en Shield eller något motsvarande... Den spelar upp allt och lite till.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitoC:

Jag har nu slitit mitt hår i ett längre tag utan att riktigt lösa detta.

Utrustning:

Samsung 55" 4k TV (Ej HDR)
AppleTV 4k
Raspberry Pi 3 (Kör Kodi)
Synology Diskstation 415+
Servern (i7 6700K @ 4.0GHZ, 16GB ram, Nvidia GTX 1080) Denna kör Plex
Yamaha RX v683
Nätverket är:
Ubiquiti EdgeRouter
Ubiquiti UniFi Switch 24p
Allt är trådat, inget trådlöst.

Problemet:
Säg att jag vill spela upp: Semesterfilmen 2017 2160p 4K UHD HDR BluRay x265 DTS
Overall bit rate : 46.7 Mb/s

https://imgur.com/xM55bVW
Det är prestandaskärmen från plexservern när den spelar upp ovan 4k film. Kopplar jag en 4k skärm till servern, så får jag samma problem.

Så jag har väl identifierat att "problemet" ligger på servern i sig, men ska inte denna maskinen kunna tugga igenom en 4k film utan problem?

Problemet med H265 är... det är svårt att koda av med CPU. Det är extremt hårt packat, och kräver mycket beräkning, och det räcker med att din CPU slår i taket lite här och var så får du problem.

H264 4k brukar dock gå bra på flesta ställen, då allt från iGPU till dGPU kan koda av dem accelererande. Så problemet här är troligen... codec den filmen är gjord med. H.265 finns inte så pass många sätt att koda av, effektivt, så det landar på CPUn. Och Skylake har inte 10-bit 265-decode, kaby och senare har.

Så du får antingen koda om den till tex H.264, så bör du kunna spela upp den, trots 4k rätt bra.
Alt måste din 10-series GPU koda av det, då den är modern nog att ha H.265 (HEVC) 8k decoding utan problem.

Skrivet av VitoC:

När jag spelar upp filmen via plexappen på AppleTVn så säger plex efter ett tag "Nätverket är för slött" prova att sänka kvaliten.
Hastigheten mellan Plexserven och AppleTVn har en överföringshastighet på en bit över 250MB/s så köper inte det felmeddelandet.

Att du skulle ha 2Gbit lina mellan den TVn och Plex servern köper inte jag heller.
Ca 120MB/s är vad du får ut, som med bästa praktiska gräns på 1 Gigabit Ethernet, vilket är vanligaste kontakten. Sen tror jag dock inte 100MB/s lär vara begränsningen här heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VitoC:

Jag har nu slitit mitt hår i ett längre tag utan att riktigt lösa detta.

Utrustning:

Samsung 55" 4k TV (Ej HDR)
AppleTV 4k
Raspberry Pi 3 (Kör Kodi)
Synology Diskstation 415+
Servern (i7 6700K @ 4.0GHZ, 16GB ram, Nvidia GTX 1080) Denna kör Plex
Yamaha RX v683
Nätverket är:
Ubiquiti EdgeRouter
Ubiquiti UniFi Switch 24p
Allt är trådat, inget trådlöst.

Problemet:
Säg att jag vill spela upp: Semesterfilmen 2017 2160p 4K UHD HDR BluRay x265 DTS
Overall bit rate : 46.7 Mb/s

Så är det i princip omöjligt, kan se kanske 20 sekunder innan det är en paus på 20sek för att buffra.

Hur är det kopplat just nu?
Lagring av filen sker på Synology Diskstation. (Mätt hastighet till och från den, och kommer upp i runt 200 MB/s över nätverket till servern)
AppleTV 4k till recievern (ingen skillnad om jag går direkt in i TVn)
RaspBerry pi till recievern ((ingen skillnad om jag går direkt in i TVn)

När jag spelar upp filmen via plexappen på AppleTVn så säger plex efter ett tag "Nätverket är för slött" prova att sänka kvaliten.
Hastigheten mellan Plexserven och AppleTVn har en överföringshastighet på en bit över 250MB/s så köper inte det felmeddelandet.

https://imgur.com/xM55bVW
Det är prestandaskärmen från plexservern när den spelar upp ovan 4k film. Kopplar jag en 4k skärm till servern, så får jag samma problem.

Så jag har väl identifierat att "problemet" ligger på servern i sig, men ska inte denna maskinen kunna tugga igenom en 4k film utan problem?

Plex settings:
Omkodningskvalite: Prefer high quality

Är det någon som har tips eller tankar kring detta?
Behöver jag köpa något mer? Helst inte hoppas jag...

Vad har du för supernätverk hemma? Ett standard 1Gps nätverk ger teoretiskt 125MB/s och runt 112MB/s i praktiken. Du måste mäta fel?

En bild på en överföring av en film från min LaCie 5big NAS Pro (5 diskar, tillräckligt snabb för att flaskhalsa nätverket) till min dator i signaturen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@VitoC måste du göra det så komplicerat då att spela upp lite film, AppleTV. plex o annat jox och sen ska det transkodas kors o tvärs, visserligen är det modernt men funkar lite sisådär eller inte alls, blir liksom mer meck än nyttjande.

Förenkla det lite Det räcker med en mitx burk med modern pentium, eller i3 + GT1030 + 4-8GB ram, och en 120GB SSD filmerna hämtar du från en NAS, vipps allt kommer flyta på hur bra som helst även 4K med hög bitrate och hevc 10 bit eller vadsomhelst du kan slänga på det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@VitoC måste du göra det så komplicerat då att spela upp lite film, AppleTV. plex o annat jox och sen ska det transkodas kors o tvärs, visserligen är det modernt men funkar lite sisådär eller inte alls, blir liksom mer meck än nyttjande.

Förenkla det lite Det räcker med en mitx burk med modern pentium, eller i3 + GT1030 + 4-8GB ram, och en 120GB SSD filmerna hämtar du från en NAS, vipps allt kommer flyta på hur bra som helst även 4K med hög bitrate och hevc 10 bit eller vadsomhelst du kan slänga på det.

Håller med! Kör från min NAS direkt till min TV (LG OLED 2017) och allt jag har kastat på TV:n funkar utan problem. NAS:en är en LaCie 5big NAS Pro och LG TV:n kör den inbyggda uppspelaren som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Gissar på Plex, kör själv plex hemma, men ej 4k, och ärlig talat tycker jag om Kodi bättre, men smidigt för dottern titta på sina filmar över allt. Annars tycker jag den är lite hit and miss på när den transcoder och inte transcoder, även i LAN.

Undrar om Emby fungerar bättre? Fast mitt problem är nog dels att jag kör det virtualiserat och i Freenas jail, så får inte HW stöd på transcode.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Håller med! Kör från min NAS direkt till min TV (LG OLED 2017) och allt jag har kastat på TV:n funkar utan problem. NAS:en är en LaCie 5big NAS Pro och LG TV:n kör den inbyggda uppspelaren som jag inte kommer ihåg vad den heter.

Ja och i det fallet slipper man ju också uppspelade burk om TV har stöd för allt, om inte så nått liknade jag beskrev + blir enkelt att koppla till hemmabioförstärkaren.

Plex är bara ett enda illa fungerande mög, har provat och likaså slängt ut det...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Plex har värdelöst 4K UHD stöd. Ingenting de gömmer heller utan det står i deras specifikation.

Ge upp på plex och skaffa en riktig DLNA server på datorn om målet är att spela denna videon. Rätt mycket konfigurationskrav men väldigt kraftfull rekommendation är Universal Media Server. Kör man den med t.ex. KODI är det knappt någon konfiguration, men kör men t.ex. en TV's inbyggda mediaspelare så är det en del fintrimmande. Finns lyckligtvis många profiler att ladda ner på deras forum.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.