Permalänk
Medlem

HDMI till DVI ger korrupt bild

Har suttit i några timmar nu och inte kommit fram till någonting egentligen så därför kör jag ett sista försök och postar här.

Jag har en HDMI till DVI-D kabel jag försöker koppla från min dator till en bildskärm vars upplösning är 1920x1080.

Problemet:
Många av färgerna på skärmen förvrängs och gröna pixlar flimrar omkring i hög hastighet.

Så här ska bakgrundsbilden se ut:

Vad jag har försökt:
1) Använda samma kabel till en annan skärm... Fungerar!
2) Använda andra kablar (DisplayPort till DVI-D, DVI-I till DVI-I) till den första skärmen... Fungerar!
3) Dragit ner upplösningen från 1920x1080 60hz till 1280x720... Fungerar!
4) Använda HDMI-utgången från moderkortet istället för den på grafikkortet... Fungerar INTE!
5) Satt kabeln löst; var det glapp? Nepp!

Då resonerar jag:
Enligt 1) fungerar kabeln, och har tillräcklig bandbredd.
Enligt 2) klarar skärmen av upplösningen/frekvensen.
Enligt 4) Har problemet inte att göra med någon inställning i datorn, ex i Nvidias kontrollpanel, eftersom att problemet är exakt likadant om jag använder utgången i moderkortet.

Där har jag kört fast och har egentligen gett upp på att få detta att fungera, men eftersom att jag är så envis gör jag ett sista försök att ta reda på vad felet kan bero på!

Vad tror ni; är det något övernaturligt i görningen?? Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

För dålig kabel, eller för lång kabel gissar jag på. Blir ju extra känsligt när du också använder en adapter..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

För dålig kabel, eller för lång kabel gissar jag på. Blir ju extra känsligt när du också använder en adapter..

Ja, kabeln är 15m lång. Men enligt

Skrivet av rararax:

1) Använda samma kabel till en annan skärm... Fungerar!

så fungerar kabeln felfritt på en annan skärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Ja, kabeln är 15m lång. Men enligt

så fungerar kabeln felfritt på en annan skärm!

Någonstans måste gränsen gå där spänningsbortfallet tangerar TTL nivåerna för respektive skärm (minimum voltage input) med signalbortfall till följd. Har gränsen passerats så kan det kanske förklara fenomenen du nu upplever?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av rararax:

Ja, kabeln är 15m lång. Men enligt

så fungerar kabeln felfritt på en annan skärm!

Kabeln kanske fungerar men källorna kan vara olika känsliga. Fungerar en 10 meter lång kabel? eller en 2 meter? Har varit med om samma grej där kabeln fungerar på 3 skärmar men inte på 1. Underligt ibland det där.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Någonstans måste gränsen gå där spänningsbortfallet tangerar TTL nivåerna för respektive skärm (minimum voltage input) med signalbortfall till följd. Har gränsen passerats så kan det kanske förklara fenomenen du nu upplever?

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kabeln kanske fungerar men källorna kan vara olika känsliga. Fungerar en 10 meter lång kabel? eller en 2 meter? Har varit med om samma grej där kabeln fungerar på 3 skärmar men inte på 1. Underligt ibland det där.

Hmm, jo det skulle kunna vara något sådant då. Men är det alltså möjligt att det leder till korrupt bild vid en upplösning och helt perfekt bild, utan defekter/bortfall, på en lägre sådan?