Varför vägrar Samsung att tillverka OLED?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Möjligt me de använder det ändå som deras version
http://www.samsung.com/global/tv/blog/qled-tv-vs-oled-tv.html

Vilken opartisk recension, är folk idioter som köper OLED när QLED verkar vara bättre på allt! Till och med mer yta i namnet. </Sarkasm> Min gissning är att de avsiktligt döpte det till QLED vilket är så nära OLED man kan komma så folk som hört gott om OLED köper deras QLED istället. Skulle de inte vilja det så hade de tagit ett helt annat namn istället då de inte vill att konkurrentens produkt förväxlas med deras. (T.ex. deras tidigare SUHD.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Slipper oroa sig för image retention och burn in är lugnande.

Fast jag vet inte om det är ett speciellt stort problem... Jag har iofs bara begränsad erfarenhet av större skärmar, men jag kan inte påminna mig att jag har stött på någon med en telefon vars skärm lider av image burn, inte ens min egen, som är 6+ år gammal nu...
(AMOLED, Nokia N9)

Det är möjligt att det faktiskt är ett problem, men borde det inte åtminstone dyka upp på en skärm där : lyst på samma ställe kontinuerligt i 6 år? (Klockan, xx:xx ligger på samma ställe så fort skärmen är i "viloläge" vilket är merparten av tiden. Det är dessutom i vitt, så det borde ju vara det som ger värst effekt?)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vilken opartisk recension, är folk idioter som köper OLED när QLED verkar vara bättre på allt! Till och med mer yta i namnet. </Sarkasm> Min gissning är att de avsiktligt döpte det till QLED vilket är så nära OLED man kan komma så folk som hört gott om OLED köper deras QLED istället. Skulle de inte vilja det så hade de tagit ett helt annat namn istället då de inte vill att konkurrentens produkt förväxlas med deras. (T.ex. deras tidigare SUHD.)

Sa inte att den var opartisk eller ens sund utan enbart hur de marknadsförde, anledningen är troligen av anledningen att LG marknadsförde Super UHD mot Samsungs SUHD och de är bittra över det och vill ta köp ja.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Sa inte att den var opartisk eller ens sund utan enbart hur de marknadsförde, anledningen är troligen av anledningen att LG marknadsförde Super UHD mot Samsungs SUHD och de är bittra över det och vill ta köp ja.

Nej, fullt medveten om att du inte sagt någonting om "recensionen" i fråga. Rörande SUHD, gissar att Samsung ville få det att låta som ett steg bättre än UHD. Helt otroligt hur mycket panel marknaden förlitar sig på missförstånd i sin försäljning när jag väl tänker på det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast jag vet inte om det är ett speciellt stort problem... Jag har iofs bara begränsad erfarenhet av större skärmar, men jag kan inte påminna mig att jag har stött på någon med en telefon vars skärm lider av image burn, inte ens min egen, som är 6+ år gammal nu...
(AMOLED, Nokia N9)

Det är möjligt att det faktiskt är ett problem, men borde det inte åtminstone dyka upp på en skärm där : lyst på samma ställe kontinuerligt i 6 år? (Klockan, xx:xx ligger på samma ställe så fort skärmen är i "viloläge" vilket är merparten av tiden. Det är dessutom i vitt, så det borde ju vara det som ger värst effekt?)

Du kan inte jämföra en AMOLED på en telefon mot en OLED TV. På en telefon använder du den hela tiden, display timeout är max runt 10 min som kan ställas in, normalt har man väl den satt till 30sek-5 min? Man har inte en statitisk bild på flera timmar om dan med displayen på jämfört mot en TV som nästan alla kanaler har en logga på hela tiden och skärmen stänger inte av efter 30 sek - 5 min.

Statisk bild/logga är det som är största orsaken till image retention och burn in på OLED display.

Jag har alltid kört med AMOLED telefoner sen 1 smartphone kom och ingen av dom har drabbats av IR och burn in. För jag har inte displayen på flera timmar om dan med statisk bild.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Man har inte en statitisk bild på flera timmar om dan med displayen på jämfört mot en TV som nästan alla kanaler har en logga på hela tiden och skärmen stänger inte av efter 30 sek - 5 min.

Antar att du inte läste mitt inlägg, utan bara fick någon konstig "jag måste kräka av mig" reflex. Som jag skrev, så har min telefon haft klockan på samma plats sedan telefonen startades första gången, och klockan syns på displayen så länge ingenting annat är där. Och eftersom klockformatet är XX:XX så har : lyst med samma pixlar, i drygt 6 år.
Med andra ord, mer än väl motsvarande vilken TV-logga som helst.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Antar att du inte läste mitt inlägg, utan bara fick någon konstig "jag måste kräka av mig" reflex. Som jag skrev, så har min telefon haft klockan på samma plats sedan telefonen startades första gången, och klockan syns på displayen så länge ingenting annat är där. Och eftersom klockformatet är XX:XX så har : lyst med samma pixlar, i drygt 6 år.
Med andra ord, mer än väl motsvarande vilken TV-logga som helst.

Om du vill vara dryg, tänker jag inte ens disskutera detta med dig. Ta själv och goggla efter amoled burn in.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Dryg? Jag skriver i klartext att jag har : i mitten på klockan, som varit tänt, och på samma plats, varje ögonblick som telefonen inte visar någon annan bild. Varpå du hävdar att telefonen inte visar någonting statiskt, och att det därför aldrig kan bli någon inbränning. Mer statiskt än : från klockan, blir det helt enkelt inte.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Relik 📜

Som flera redan varit inne på, Samsung testade OLED men har/hade svårt att få till stora paneler. LG:s teknik med WOLED visade sig vara det bästa valet sett till yield, prestanda och kostnad. Förr eller senare lär Samsung givetvis "kontra" på ett eller annat sätt, men det är inte bara att "smälla upp" linor. Även LG ligger just på på maxkapacitet både när det gäller volym och teknik, där något större hopp inte är att vänta förrän nästa fabrik slår upp portarna 2018-2019.

Samsung QLED är som sagts i tråden PR-snack och inget annat. Handlar om vanlig VA-LCD med kvantprickar, där Samsung snott ett halvetablerat begrepp och gjort om till sitt eget. Inget fel med det, men alla andra tillverkare har motsvarande lösningar. Se artikel av @Laxpudding. https://www.sweclockers.com/artikel/24802-infor-black-friday-...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Samsungs nuvarande QLED? Nej, definitivt inte bättre på alla sätt och vis. Skulle aldrig falla mig in att ta deras glorifierade LCD (vilket QLED är) framför en OLED.

QD-LED däremot, som fortfarande är i forsknings & utvecklings-fasen, det har god potential att bli (ordentligt) bättre än både QLED och OLED.

Intressant det du säger om QD-LED, varför skulle det vara bättre än oled?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Intressant det du säger om QD-LED, varför skulle det vara bättre än oled?

Betydligt ljusstarkare (bra för HDR), påstås inte lida av degradering av ljusstyrkan över tid (vilket OLED i viss mån gör), ännu mer exakt färgåtergivning och lägre energiförbrukning (vilket även borde kunna avhjälpa ABL-problemet utan behov av lika mycket kylning).

Men det lär dröja. Till dess är OLED kung.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tror inte det handlar så mycket om patent faktiskt, här är mina spekulationer:

Samsung kommer inte sälja något som inte levererar på marknaden. De har höga krav på sig och förväntats leverera top-notch kvalitet och i stora volymer. Så först måste de lösa tekniken (den måste var bättre än LGs) och sedan sedan infrastrukturen (vilken måste kunna leverera en massiv produktion för att pressa priserna och möta efterfrågan). Så länge dessa två villkor inte är uppfyllda så kommer Samsung ligga kvar med LCD-teknik med lite brandade finneser såsom QLED.

Men jag garanterar att de är pressade som bara den att ta fram en OLED-panel som säljer bättre än störste konkurrenten. När den kommer ut så kommer den förmodligen både vara bättre och mer prisvärd en motsvarande LG. Samsung skulle aldrig tillåta något annat komma ut på marknaden. Samsung vet också att när denna kommer ut på marknaden så är det adjöss med LCD-panelerna, likt plasma. Men eftersom deras LCDer är fortfarande väldigt lönsamma för dem så är de inte beredda att släppa tekniken förrän det verkligen lönar sig för dem att gå över till OLED.
Min spekulation är dock att Samsung kommer släppa OLED ganska snart, skulle inte förvåna mig om det sker nästa år, och det kommer förändra marknaden rejält.

Permalänk
Medlem

@omega

Samsung kan inte göra investeringar utan att berätta om det, så att de skulle släppa något på marknaden nästa år är omöjligt. Börsbolag kan inte hemlighålla stora investeringar, de måste löpande informera sina aktieägare om sånt som kan påverka bolaget. För att producera OLED-paneler måste du bygga eller bygga om en produktionslina för att producera just detta om det ska handla om några kommersiella volymer, det kostar ett par miljarder dollar att göra det och tar givetvis lite tid. Inget som sker inom så kort tid och inget som kommer komma som en överraskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som flera redan varit inne på, Samsung testade OLED men har/hade svårt att få till stora paneler. LG:s teknik med WOLED visade sig vara det bästa valet sett till yield, prestanda och kostnad. Förr eller senare lär Samsung givetvis "kontra" på ett eller annat sätt, men det är inte bara att "smälla upp" linor. Även LG ligger just på på maxkapacitet både när det gäller volym och teknik, där något större hopp inte är att vänta förrän nästa fabrik slår upp portarna 2018-2019.

Samsung QLED är som sagts i tråden PR-snack och inget annat. Handlar om vanlig VA-LCD med kvantprickar, där Samsung snott ett halvetablerat begrepp och gjort om till sitt eget. Inget fel med det, men alla andra tillverkare har motsvarande lösningar. Se artikel av @Laxpudding. https://www.sweclockers.com/artikel/24802-infor-black-friday-...

Då lär jag titta mer in på oled runt 2018-2019!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

LG tog annan väg och kör med vita leds endast (med färgfilter framför). bara för dom olika färgerna åldras olika (ändrar nyans).

Om man lägger ett filter framför en vit led, vad är då skillnaden från en vanlig ledupplyst lcd skärm?

återställde
Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Rist:

Om man lägger ett filter framför en vit led, vad är då skillnaden från en vanlig ledupplyst lcd skärm?

Du kan fortfarande styra belysningen på pixelnivå.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du kan fortfarande styra belysningen på pixelnivå.

Så de belyser varje filter separat. Finns det inget läckage mellan cellerna? Det borde dock oavsätt resultera i att de filtrerar bort den mesta energin som i en lcd. Oledens energifördel borde vara borta?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rist:

Så de belyser varje filter separat. Finns det inget läckage mellan cellerna? Det borde dock oavsätt resultera i att de filtrerar bort den mesta energin som i en lcd. Oledens energifördel borde vara borta?

I en LCD är det kristallens vridning som reglerar luminansnivån i subpixeln via polarisering. Vilket inte lyckas ta bort allt ljus. Med OLED sker regleringen direkt i dioden.

LCD är påtagligt mer energieffektivt än OLED när det handlar om att få ut mycket ljus så länge vi talar om traditionella skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Så de belyser varje filter separat. Finns det inget läckage mellan cellerna? Det borde dock oavsätt resultera i att de filtrerar bort den mesta energin som i en lcd. Oledens energifördel borde vara borta?

Är ju inte färgfiltret i en LCD som avgör hur mycket ljus som släpps igenom per subpixel, hade de skapat färgfilter som släppte igenom olika mycket ljus per färg så hade det blivit väldigt svårt att återskapa färger i en LCD, vitt skulle väl i princip vara omöjligt att skapa. Hade det varit färgfiltret som avgjorde hur mycket ljus som släpptes igenom så hade det inte funnits så stora skillnader mellan olika LCD-typer. Det du försöker härleda till finns inte riktigt på en OLED, du kommer inte placera några skarvar över lysdioderna, och är utan några transistorer och annat som blockerar ljus framför ljuskällan. Sen handlar det inte om någon energifördel, det är TV-apparater det pratas om, så med HDR handlar det om vem som kan skapa den ljusstarkaste panelen i princip. Ljusstarkast är ju LCD-skärmar med direktbelysning.

Permalänk
Avstängd

QLED = OLED med ett bakplåtspapper som hänger framför för den ljusa känslan i bilden.

Permalänk
Medlem

Har datorn kopplad till min TV. En Samsung ks 7005. Är lite skeptiskt till om jag hade blivit lyckligare med en LG OLED vilken jag visserligen är sugen på (tror rean på dessa slutar idag).

Inte enormt ljust ännu denna fina kalla morgon när solen letar sig upp över grantopparna men hur är det med ljusstyrkan. Ni som har OLED, ger de en bra upplevelse även i ljusa rum och funkar det bra att läsa text? Spel och film vet jag ju att OLED är bra på men pratas inte mycket om hur de är som datormonitorer.

Det här verkar vara en rolig sak med OLED: https://www.theverge.com/2018/1/6/16859102/lg-display-rollabl...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

QLED = OLED med ett bakplåtspapper som hänger framför för den ljusa känslan i bilden.

Nej QLED = vanlig LCD med ett extra filter. Hela panelen är med andra ord upplyst, något som gör att du inte får lika bra svärta som med OLED där varje pixel är individuellt upplyst.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd

Samsungs QLED är absolut inte lika bra som OLED förutom på någon punkt, orkar inte leta upp testet som jag läst för ett tag sen.

Samsung jobbar nu istället med Micro-LED som de tror kan bli bättre än OLED
http://pctidningen.se/tv/smart-tv/the-wall-tv-med-ny-mikroled...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Samsung hög kvalité?

Jag tycker inte att dom är dåliga men dom precis som andra har några få som är riktigt bra. Däremot är ju köparna generellt riktigt dåliga på att både kalibrera sina tv-apparater samt veta vad dom ska titta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

haha vilket skitsnack

Plasma?

Var betydligt bättre jämfört med LCD. Kommer garanterat bli samma sak här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Samsungs QLED är absolut inte lika bra som OLED förutom på någon punkt, orkar inte leta upp testet som jag läst för ett tag sen.

Samsung jobbar nu istället med Micro-LED som de tror kan bli bättre än OLED
http://pctidningen.se/tv/smart-tv/the-wall-tv-med-ny-mikroled...

Går inte att påstå att de jobbar med MicroLED som ersättare för LCD/TFT, det är inget de kommer ta till sina vanliga apparater.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Går inte att påstå att de jobbar med MicroLED som ersättare för LCD/TFT, det är inget de kommer ta till sina vanliga apparater.

Vi kanske inte har det om ett eller två år men säg om fyra till fem år. Då den byggs i moduler så är det inga problem att göra den mindre och inte heller större mer än att det blir trassligt att bära hem den, om den nu inte kommer i en ikealåda och man får bygga ihop den själv.

Priset står inte och så klart kommer det vara högt men samtidigt kostade de första 28" plasma apparaterna drygt 100 000 kr och det var folk som köpte dessa också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vi kanske inte har det om ett eller två år men säg om fyra till fem år. Då den byggs i moduler så är det inga problem att göra den mindre och inte heller större mer än att det blir trassligt att bära hem den, om den nu inte kommer i en ikealåda och man får bygga ihop den själv.

Priset står inte och så klart kommer det vara högt men samtidigt kostade de första 28" plasma apparaterna drygt 100 000 kr och det var folk som köpte dessa också.

Det är ingen teknik som kommer massproduceras. Samsung kommer inte ödsla kisel på dessa, utöver de hundratals som säljs som public display. Att LEDerna görs i moduler är för att kiselskivorna är hyfsat små och det inte är någon teknik som kan skalas upp, det betyder inte att du själv kan montera ihop skärmen.

Det Samsung i praktiken utvecklar är fortfarande LCDer, någon teknik för att ersätta det finns ännu inte. QD-LED har lyfts fram som alternativ, men det är inte någon gångbar teknik den närmsta tiden, då de måste lista utan vetenskapen kring att tillverka dessa först. Plasmatekniken fanns i decennier innan den gjorde sitt intåg i vardagsrummet, de första plasma som dök i handeln var också 42-tumsmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Samsung kör ju RGB och det fungerar bra för mobiler och små skärmar, LG´s teknik med Wled är patenterad troligen (sen har troligen samsung litet intresse). Kunderna kan man lura på en Qled och få dom tro dom köpt en bra oled skärm (vist säkert bra skärmar, men saknar svärtan och kontrasten).

Skrivet av blue eyed devil:

Ja men marknaden skriker efter oled tv, deras analytiker måste ju vara efterblivna.

När det stora massan fattar att oled är bättre och vill ha det, vem fan köper Qled då?

Problemet är exakt det som @Broken-arrow nämner här ovan... nämligen den blåa dioden. Denna har mycket kortare livslängd än den röda och gröna, samt den är svårare att få stabil ljusstyrka med över tid. Det är olika tekniker och material för de olika färgerna, därav det skiljer sig.

Detta insåg LG, som ville ha vita dioden... ett patent som Kodak (ja... konstigt nog) hade. Så LG köpte detta patent av Kodak. Sen gjorde man denna WRGB diod, som istället för att bränna på blåa dioderna när det ska bli hög ljusnivå, kan tända den vita dioden istället. Detta gör att blåa dioden inte behöver jobba så hårt, och därför håller betydligt längre, och du har en fungerande teknik som håller. Det andra har försökt göra är att sätta dubbla blåa dioder, men problemet är att 2 dioder åldras inte jämt, vilket leder till udda färgnyanser där med.

Just detta är Samsungs "problem"... för LG har ju tagit patent på denna lösning, så klart, och därför "äger marknaden". De kan inget annat göra än att utveckla någon annan teknik, och försöka göra så mycket bra PR de kan med den, vilket är exakt vad de gjort. Så jag är rätt övertygad om att om de kunde göra en OLED som fungerade bra... hade de gjort det.

När det gäller LCD så är alla färgerna "samma", så det är mao inte svårare att få en blå färg än en röd/grön, då det bara är en färgfilm på bakgrundsljus. Därför är denna teknik enklare att tillverka, för alla som har grundläggande tillverkning inom det iaf.

Därför blir det priskrig på LCD, och "monopol" på OLED...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Problemet är exakt det som @Broken-arrow nämner här ovan... nämligen den blåa dioden. Denna har mycket kortare livslängd än den röda och gröna, samt den är svårare att få stabil ljusstyrka med över tid. Det är olika tekniker och material för de olika färgerna, därav det skiljer sig.

Detta insåg LG, som ville ha vita dioden... ett patent som Kodak (ja... konstigt nog) hade. Så LG köpte detta patent av Kodak. Sen gjorde man denna WRGB diod, som istället för att bränna på blåa dioderna när det ska bli hög ljusnivå, kan tända den vita dioden istället. Detta gör att blåa dioden inte behöver jobba så hårt, och därför håller betydligt längre, och du har en fungerande teknik som håller.

Just detta är Samsungs "problem"... för LG har ju tagit patent på denna lösning, så klart, och därför "äger marknaden". De kan inget annat göra än att utveckla någon annan teknik, och försöka göra så mycket bra PR de kan med den, vilket är exakt vad de gjort. Så jag är rätt övertygad om att om de kunde göra en OLED som fungerade bra... hade de gjort det.

När det gäller LCD så är alla färgerna "samma", så det är mao inte svårare att få en blå färg än en röd/grön, då det bara är en färgfilm på bakgrundsljus. Därför är denna teknik enklare att tillverka, för alla som har grundläggande tillverkning inom det iaf.

Därför blir det priskrig på LCD, och "monopol" på OLED...

Inte riktigt så enkelt, finns andra tillverkare som också har licensierat patent för WOLED. LG leder för att de har tillverkning, det har inte någon annan när det gäller stora paneler.