Fortnite går om Playerunknown's Battlegrounds i antal samtidiga spelare

Permalänk
Melding Plague

Fortnite går om Playerunknown's Battlegrounds i antal samtidiga spelare

Efter Battle Royale-succén Playerunknown's Battlegrounds fortsätter genren att växa, där spelet Fortnite nu registrerat rekordhöga 3,4 miljoner samtidiga spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att spelet är gratis och tillgänglig på fler plattformar är detta egentligen inte särskilt förvånande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Precis och inte imponerande heller... för PUBG har haft 3.2miljoner på enbart Steam/PC.
Hur mycket har Fortnite på enbart PC?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet att vissa anser att fortnite är mer polerat, men tycker det är mycket tråkigare. Trots klarare färger etc...

Kanske bara en annan målgrupp, vad vet jag. Spelade fortnite Battle Royale för att prova genren, men när jag provade PUBG gick jag inte tillbaka till Fortnite över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Även ifall Pubg fortfarande är väldigt buggigt och har sina egenheter, tycker jag det är mycket bättre än fortnite.
Provade fortnite ett par dagar, så kanske inte gav det nog med tid, men tyckte inte alls att det var lika bra. Kändes inte som att det var skill som gjorde att man överlevde, mer tur.
Nej, håller mig till pubg stunden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk

Båda spelen är bra, dock föredrar jag Fortnite. Inget buggande, och att bygga är skoj. Grafiken på pubg är dessutom ganska dålig om man ska vara ärlig för 2018. Dumt att jämföra spelen men slutar ju alltid i att man jämför spel ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite fult att göra om ett spel och kopiera ett annat bara för det blev populärt även om det klart var lyckat ekonomiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Lite fult att göra om ett spel och kopiera ett annat bara för det blev populärt även om det klart var lyckat ekonomiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

ja för PUBG var ju först med "Battle Royale"...

EDIT: Sarkasm.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Digital fyndjägare

Inget First person... NÄ... Håller mig till PUBG tillsvidare.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

Tror inte First person skulle fungera om du ska bygga samtidigt. Många som streamar och som börja med pubg lirar nu Fortnite ex. summit, Tejbz m.m. och tycker att det är minst lika roligt. Kan vara lätt o tröttna på ett spel om man lirar det varje dag dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

@Cenorida: Precis och inte imponerande heller... för PUBG har haft 3.2miljoner på enbart Steam/PC.
Hur mycket har Fortnite på enbart PC?

Jag tycker nog 3,4 miljoner samtidiga spelare är rätt imponerande oavsett om det rör sig om flera plattformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander939393:

Tror inte First person skulle fungera om du ska bygga samtidigt. Många som streamar och som börja med pubg lirar nu Fortnite ex. summit, Tejbz m.m. och tycker att det är minst lika roligt. Kan vara lätt o tröttna på ett spel om man lirar det varje dag dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar bra i Ark, vilket i princip är det enda som fungerar bra i det spelet, så visst kan byggande fungera i first person.

Fast det är ju inte lika snabbt, just nu slänger folk upp en hel byggnad på 10 sekunder vilket är lite löjligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Lite fult att göra om ett spel och kopiera ett annat bara för det blev populärt även om det klart var lyckat ekonomiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Så spelindustrin har fungerat i 3 decennier, get used to it.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk

Att man bygga ett torn på 10 sek gör det kompetetive. Det är bra. Se på ex Ninja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

@Cenorida: Precis och inte imponerande heller... för PUBG har haft 3.2miljoner på enbart Steam/PC.
Hur mycket har Fortnite på enbart PC?

Enligt mig spelar det ingen roll egentligen hur många spelare spelet har, utan vilken av spelen som är mest framgångsrika är ju egentligen de som dragit in mest pengar. Det är lite som att jämföra Apple vs Samsung. Samsung är den tillverkare som säljer flest telefoner på jorden, men Apple tjänar mycket mer per telefon dom säljer -> alltså är Apple mer framgångsrika än Samsung ur den aspekten.

Fortnite är ju f2p, men dom har ju saker kunderna/spelarna kan spendera pengar på i spelet. PUBG har istället en engångskostnad per kund (om jag inte minns fel så kan man spendera pengar på ingame saker i PUBG med, men inte hundra på det).

Permalänk
Medlem

Jag hade önskar PUBG i Frostbite, eller ngn annan vettig motor. Source?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander939393:

Tror inte First person skulle fungera om du ska bygga samtidigt. Många som streamar och som börja med pubg lirar nu Fortnite ex. summit, Tejbz m.m. och tycker att det är minst lika roligt. Kan vara lätt o tröttna på ett spel om man lirar det varje dag dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Minecraft är som bäst i först person.

Föredrar fortnite. Pubg ser tråkigt ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

ja för PUBG var ju först med "Battle Royale"...

Inte pubg specifikt men var det inte personen bakom som gjorde arma modden battle royal?

Den modden är såvitt jag vet det som drog igång allt.

Edit. Det har ju änna blivit en egen genre nu så jag är inte emot att fler utvecklare följer efter. Även om det inte är en genre jag själv gillar så finns det uppenbart många som gär det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

För mig hade en mix varit bäst iaf.
Fortnites flyt i allt är oslagbart, PUBG även om det blivit mycket bättre känns ändå som man spelar en alpha ifrån 90 talet. Fast det är samma spelmotor.

First person hade varit väldigt välkommet till fortnite dock.

I vilket fall som spelar jag nästan inget PUBG längre, tycker fortnite är så sjukt mycket roligare och framförallt så är flytet i allt mycket bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Inte pubg specifikt men var det inte personen bakom som gjorde arma modden battle royal?

Den modden är såvitt jag vet det som drog igång allt.

Edit. Det har ju änna blivit en egen genre nu så jag är inte emot att fler utvecklare följer efter. Även om det inte är en genre jag själv gillar så finns det uppenbart många som gär det.

Skickades från m.sweclockers.com

Har hört att det fanns små spel med BR innan han moddade Armor 3

Permalänk
Medlem

@Marticus: Nej PUBG var inte först, ARMA modden Battle Royal var dock det. Så utvecklarna bakom PUBG skapade egentligen inget nytt de heller, de kanske gjorde det mer populärt men mer än så gjorde de ej

Permalänk
Medlem

@gonace: jag var sarkastisk, ledsen om det var otydligt

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Inte pubg specifikt men var det inte personen bakom som gjorde arma modden battle royal?

Den modden är såvitt jag vet det som drog igång allt.

Edit. Det har ju änna blivit en egen genre nu så jag är inte emot att fler utvecklare följer efter. Även om det inte är en genre jag själv gillar så finns det uppenbart många som gär det.

Skickades från m.sweclockers.com

ledsen men jag var sarkastisk. Däremot tror jag du har rätt, jag har för mig att ARMA var först att introducera det så det blev populärt, kan inte komma på ett spel eller modd som finns innan den.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

@Marticus: Sarkasm i text-form, strålande

Permalänk
Medlem

Men om man tar för respektive spel antalet spelare och multiplicerar med antalet average frames den klarar köra på, vad får man då för index på spelglädje?

Pubg * Avg.fps = 3,2 * 72 = 230,4
F.nite * Avg.fps = 3,4 * 138 = 469,2

Fortnite med sin SGI (spelglädje-index) på 469,2 ger enl. denna vetenskapliga beräkning 2,04 gånger mer spelglädje än Pubgs 230,4 SGI .

(källa: 8700k & 1070, fn, pg)

(its friday, coffee + free time results in... well this)

Permalänk
Medlem

Har spenderat ca 800 timmar i PUBG och tycker att det är skitkul, men sista månaden har jag i princip bara spelat fortnite för även det är skitkul fast på ett annat sätt. PUBG känns mer "seriöst" och det är kul att spela i squad om alla är likasinnade och spelar för att vinna. i Fortnite kan man lalla runt lite mer och "spela oseriöst" men att det fortfarande är kul då det går mycket fortare att "loota upp" i fortnite normalt sett så om man dör är det bara att börja om och det är action igen ganska snart. större delen av en match i PUBG är ju bara en transportsträcka till det som verkligen är kul, dvs endgame. Jag hade gärna sett ett mode i PUBG med en bana som är 1/4 så stor och krymper betydligt fortare och med mer loot så man slapp det tråkiga och bara fick det roliga..

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv

Pubg var som bekant varken först eller speciellt innovativt. Kan även tipsa om Battle Royale-filmerna.

Lite svårt att jämföra de olika titlarna då Pubg betalas för och sedan förväntas köpa lootboxes medans Fortnite i grunden är F2P med lootboxes(?). Bägge spelen är ju väldigt lyckade och pekar på en marknad man kan tjäna pengar på.
Bara bra med alternativ med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cheewie:

Jag hade önskar PUBG i Frostbite, eller ngn annan vettig motor. Source?

Det är samma grafikmotor.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

@Marticus: Nej PUBG var inte först, ARMA modden Battle Royal var dock det. Så utvecklarna bakom PUBG skapade egentligen inget nytt de heller, de kanske gjorde det mer populärt men mer än så gjorde de ej

Skrivet av Marticus:

ledsen men jag var sarkastisk. Däremot tror jag du har rätt, jag har för mig att ARMA var först att introducera det så det blev populärt, kan inte komma på ett spel eller modd som finns innan den.

Det var ju iofs playerunkown som utvecklade modden för arma2, samt senare modden för h1z1

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Det är samma grafikmotor.

Nej. PUBG använder Unreal Engine 4.

https://en.wikipedia.org/wiki/PlayerUnknown%27s_Battlegrounds...

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!