Köra Linux med RX Vega - vilken distro?

Permalänk

Köra Linux med RX Vega - vilken distro?

Jag har en liten uppdatering på gång, och skulle gärna vilja veta vilka distros/versioner som funkar med RX Vega, och
gärna vilken "nivå av problem" som följer med varje - hur mycket pillande krävdes för att få igång det, osv.
Just nu kör jag Linux Mint 18.1, men det är nog läge att installera om allt. Jag sneglar mest på Ubuntu 16.04/17.10, eller Mint 18.3

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Mint 18.3 med ett Vega56.
Körde tills igår MESA från paulo-miguel-dias och oibaf.
Har fungerat jättebra tills det kom en uppdatering igår som gick sönder.
Körde en reboot och installerade AMDGPU (bara den öppna delen) från AMDs drivrutin 17.50 (går att få igång denna drivrutinen på Mint om man ändrar i installationsscriptet från ubuntu till linuxmint).
Jag fick igång grafikkortet på 18.1 tidigare med MESA genom att följa en guide från Phoronix.
Har även fått igång grafikkortet under Antergos på min andra partition (dock verkar GRUB gått sönder så det går inte att boota in i den, och har inte orkat pilla med det än).

Hoppas detta svarade på lite frågetecken, citera mig om du undrar nått.

//Nozze

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Inaktiv

Du behöver minst kernel 4.15 vilket inte finns i något annat än rullande releaser än så länge.

Mitt tips är att köra Ubuntu 17.10 och manuellt installera senaste kerneln från Ubuntus mainline repo och hämta de senaste grafikdrivrutinerna från xorg-edgers.

Arch och OpenSUSE Tumbleweed skulle kunna fungera också, då dessa är väldigt bleeding edge och uppdateras dagligen.

Permalänk
Inaktiv

@Nozze666:

PPA från paulo-miguel-dias och oibaf är lite väl bleeding edge. Dessa kompileras direkt från det gitrepo där utvecklarna jobbar och lägger in dagliga commits och det finns i princip ingen kvalitetskontroll vilket leder till att man ofta får trasiga uppdateringar som kan ställa till med en hel del oreda i ens system.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Kan förklara varför en uppdatering krashade mitt system igår
Tror jag får ligga kvar på drivrutinen från AMD. Den verkar just nu stabilast

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

@irkasmork:
Bra sida med benchmarks och mycket info. Kanske kan hjälpa dig.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=home

Permalänk

@Nozze666:
@anon78208:

Intressant information, tack!
Borde det inte funka att installera Mint 18.3, uppdatera kerneln till 4.15 med Ukuu, och sedan installera AMDGPU?
AMDGPU kommer ju med rätt MESA-drivers, eller har jag missat något?

(Jag har redan en redigerad 17.50 installationsfil till AMDGPU liggande från när jag försökte installera kortet på Mint 18.1 med 4.10.x-kernel för någon vecka sedan, den installationen gick inget vidare )

Permalänk
Medlem

@irkasmork: Det bör fungera. Är nog bara det jag gjort för att få igång det hemma om jaginte missar nått steg.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem

Uppgradera kärnan till 4.15 som du säger och se till att du har Mesa 17.2 eller senare så ska det fungera. En senare Mesa är att föredra då det hänt en hel del i utvecklingen. Du behöver även firmware för vega men det borde ligga med i Linux Mint som standard gissar jag då det gör det i Ubuntu 16.04.

AMDGPU är inget du behöver installera det kommer med kärnan.

Permalänk
Inaktiv

@irkasmork:
Borde fungera. Det viktiga är att man har kernel 4.15 som innehåller AMD's nya "DC" eller display code. Denna krävs för att Vega ska kunna mata ut bild till skärmen.

AMDGPU-PRO har också samma kod i en medföljande kernelmodul (DKMS) så det fungerar även på äldre versioner av kerneln, men från och med 4.15 är koden inbyggd i mainline kernel vilket gör att man kan köra Vega med Mesa istället för AMDGPU-PRO.

AMDGPU (utan pro) är som sagt inget du behöver installera själv. Det är inbyggt i kerneln och används automagiskt när du kör Mesa.

Permalänk

Det här är väl ett av dom vettigare alternativen:
https://launchpad.net/~paulo-miguel-dias/+archive/ubuntu/pkpp...

Permalänk

@anon78208:

Intressant! Kanske intressant att försöka få igång det på Mint 18.3 + Kernel 4.15 + Mesa. Återstår isf hur bäst uppdatera Mesa,
är det vettigt att använda xorg-edgers på Linux Mint, eller finns det någon bättre repo för det?

Permalänk
Inaktiv

Sökte lite snabbt på "mint mesa ppa" och det ser ut som att det finns de som använder xorg-edgers och liknande på Mint. Alternativet är väl att kompilera från källkod, men jag har försökt detta med Mesa och det är inte helt lätt om jag ska vara ärlig.

Gissar på att du behöver redigera '/etc/apt/sources.list' om du vill få det till att installera på Mint. Förmodligen behöver du ändra release-namnet till Xenial för att lura apt till att installera Ubuntu-versionen av Mesa på Mint. Har gjort så med en del ppa (VirtualBox, Wine, ROCm) själv där det inte finns någon release till just min distro. Oftast fungerar det bra.

Permalänk

@anon78208:

Detta verkar lite lovande:
https://www.gamingonlinux.com/articles/ubuntu-now-has-a-more-...
https://launchpad.net/~ubuntu-x-swat/+archive/ubuntu/updates

Jag kikade lite i sources och jag tror inte ens att jag kommer behöva ändra något. Åtminstone har jag rätt många andra repositorys som använder Xenial rätt av (rätt logiskt eftersom Mint 18 bygger på den).

Jag får återkomma med om det faktiskt funkade eller ej

EDIT - Det funkade! Jag gjorde följande (lika bra att ha allt dokumenterat).

<Installera Linux Mint 18.3>

sudo add-apt-repository ppa:teejee2008/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install ukuu

<Uppdatera kernel till 4.15 i Ukuu>

sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-x-swat/updates
sudo apt-get update

<restart>

Kör update Manager, välj defaultinställningen "review sensitive updates"
Installera även level 3&4 updateringarna (inkluderar mesa)

<restart>

Rapportera resultat av installationsförsök