Ny skärm - ViewSonic XG2402 - Bra för mina ändamål?

Permalänk
Medlem

Ny skärm - ViewSonic XG2402 - Bra för mina ändamål?

Tjenare, har länge gått och velat över skärmköp och behöver lite råd!

Jag spelar mest FPS-spel som CS:GO, Battlefield och PUBG, men det händer att man spelar något spel som Shadow of Mordor.

Grafikkortet jag har är ett Geforce 1070. Så skärmen bör vara 144hz, 1ms, 1080p och 24", gärna kring 3000kr.

Skärmen jag återkommer till är ViewSonic XG2402 som verkar vara en vettig skärm med bra prestanda och färgåtergivning (för en TN-panel), som har fått bra omdöme på prisjakt och amazon. Det jag är lite kluven till är att den har stöd för AMD's FreeSync och inte nVidias G-sync, känns dumt att köpa en skärm med Adaptive Sync när grafikkortet inte stödjer det.

Så min fråga, borde jag bry mig om vilken Adaptive Sync teknik skärmen har då jag under majoriteten av tiden inte kommer använda det för eventuellt ökad input lag? Är det en bra skärm om man bortser från FreeSync eller finns det någon bättre på marknaden för liknande pris?

Tacksam för svar, är less på min gamla 60hz BENQ ^^

24"
Permalänk
Bildexpert 📺

@oFarlig: Ifall du inte har planer på att köra med adaptiv synk och i vilket fall siktar på köra spelen i 144 Hz så finns det ingen vettigt anledning att leta sig ned i G-Sync-utbudet.

Permalänk
Medlem

G-sync ger ingen extra input delay i sig i spel med inbyggd fps-limiter. Dock får du lägre input delay ju högre FPS du har och G-sync kräver att du låser din FPS runt 142ish på en 144hz display.

Så om du kan dra runt ett spel i 300fps så har du lägre input delay om du kör spelet i 300fps och därmed inte har någon G-sync igång än om du låser spelet vid 142FPS och kör med G-sync.

I spel som din FPS inte kommer upp i din monitors maximala refreshrate så får du ingen extra input delay med G-sync.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Tjena, köpte denna skärmen för några dagar sedan.. Kommer från en 24" ips(dell p2414h) och jag upplever XG2402 som extremt mycket "goare" pga 144hz, det är som dag och natt men samtidigt är den för en lekman riktigt svår att ställa in, jag har inte lyckats ännu. Det finns flera inställningar i menyn som jag antar bråkar med dom vanliga inställningarna, t ex Black Stabilization och Blue light filter.. Hur jag än skruvar så blir det inte riktigt bra, bilden känns nästan "platt" jämfört med ips'en.. Jag tror ändå efter vad jag läst att det inte blir så mycket bättre i denna prisklassen och 144hz så jag fortsätter skruva och hoppas på det bästa!(Laxpudding, det finns folkisar och chips, bara att titta förbi)

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zuljin: Du lär inte komma någon vart med en TN-panel i fråga om färger. Inte när du är van med en IPS. Du kan skruva hur mycket du vill på reglagen och det kommer ändå vara din vinkel mot skärmen som påverkar färgintrycken mest av allt. Och på den typiska basgamingskärmen är det väldigt begränsat med färgåtergivning från början. Det är strid man inte riktigt kan vinna, utan man får sluta fred istället.

Risken är att du är så van vid en IPS att det enda som fungerar är en premiumskärm. eller då...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Ja, det får nog bli några långa och rejäla övertalningsförsök med mina ögon, får se om dom går att lura..