Intel: "Mekaniska hårddiskar ersätts av SSD- och molnlagring i framtiden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

När jag kollar Google Drive är det 1000kr/mån för endast 10TB. Vart får jag obegränsat för under 1000kr/år?

30TB kostar 3000kr/mån.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon56869:

Ehm.. Jag ser 1000kr i månaden för 10tb. Samtidigt som jag ser 1000kr för en 4tb hårddisk hos komplett. Eller 4000kr för en 10tb disk tänkt för 24/7 servrar. Detta då inklusive sjuklöverns straffbeskattningar åt musikbranschen samt inkl. moms.

Och priset är väl den minsta av fördelarna med att ha sakerna lagrade i hemmet. Privacy och säkerhet är väl de två stora fördelarna.

Skrivet av difdigger:

https://gsuite.google.se/intl/sv/pricing.html?tab_activeEl=ta...

”Business - 8€ EUR / användare / månad”

Det står förvisso följande...

”Obegränsad lagring i molnet (eller 1 TB/användare vid färre än fem användare)”

...men det är inget som Google faktiskt sätter några restriktioner på oavsett om du är ensam användare. Inget jag kan garantera men detta är fallet för många om ni läser om det på nätet.

Så idag är det 8 euro i månaden för obegränsad lagring. Om de en dag faktiskt skulle kräva 5 användare så blir det 40 euro i månaden för obegränsad lagring, vilket fortfarande är billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Olle P:

Kostnaden för att inte ha kontroll över sina data? Kostnaden för användarnas förlorade integritet?
Det är inte abonnemangskostnaderna som genererar vinst till Google och Amazon...

Kontroll och kontroll. Ditt hem kanske brinner upp en dag och då sitter du där utan dina kära semesterbilder. Vad gäller integritet så går det ju alltid att kryptera innehållet på google drive om man nu känner sig obekväm med att ladda upp personliga saker på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Spotify kan du ju cache:a till mobilen och att vara emot tjänster som spotify och netflix förstår jag inte även om det är "månads betalning" är kostnaden mindre än att köpa en CD eller film...

Jag samlar på CD-Skivor och BluRay eller DVD skivor.
Sen har jag alltid haft en massa HDD's som jag använt att spara allt som backup.
Det är för mig det smidigaste.
Det är en vanesak och jag tycker om tanken att fysiskt äga median ochså.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

There is no cloud. Just someone elses server...

Därför kommer molnlagring aldrig ersätta nåt, utan bara komplementera... speciellt när det är så oerhört opålitligt. Det jag vill ha kvar lagrar jag lokalt för man vet aldrig när tjänsterna går ner eller när någon bestämmer sig för att ta bort sitt från "molnet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Traumklang:
Ja det gör du. Chrome OS. host, host. Känner folk som krypterar det de lägger upp via automagi. Bara för ifall molnet skulle bli hackat.

@Palme_570:
Jag tolkade inte det som att Traumklangvar emot iseg utan tog ett exempel för att belysa ett problem.
Ditt exembel med spotify och netflix och utbudet och att vissa vid nästa upphandling kan bestämma att: NEJ NU VILL INTE VI VARA MED. Sen har du inte gamla låtarna av ditten datten eller den filmen eller säsongen. Jag förespråkar mer och mer streaming. Men det är ett problem.

Jag tycker faktiskt att Chrome OS (för min del iaf) är helt värdelös. Jag gillar inte tanken att ha filer och program på prenumeration tillgänglig och lagrat i molnen.
Jag är van med att köpa ett programm/låt/film och kunna använda den sen hur ofta och hur länge som helst, utan att jag behöver betala en månadsavgift.
Nu är inte streaming sådär jättegammal. Men om några år kommer folk realisera att dom lagt hutlösa pengar på dessa tjänster och förlorar tillgången samma dag till ALLT, dom säger upp prenumereringen. Till slut blir inget kvar av innehållet man ens hade det för, trots att man betalat ihop en liten förmögenhet tills man slutade.
Visst hat Spotify sina fördelar och man kan provlyssna på musik som man annars aldrig hade kommit åt (och det är ju en berikelse), men för mig överväger nackdelen och vanan att ha allt på HDD/SD-kort eller annan lagringsmedia.
Jag är en sån som inte ens vill ha mobilt internet i min Smartphone. Räcker med att jag har det hemma och på kontoret i min firma.
Det handlar för mig i stort sätt om en fri rum, där jag kan ha en "time out" av allt som håller mig upptagen för mesta delen av dagen.
Sen att du alltid är beroende av en funktionerande infrastruktur för att komma åt dina grejer stör mig ochså enormt.
Inte alla vägar som går att gå är ochså bra att gå.
Lite mer offline åt folket skulle inte skada vissa klientel tror jag.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av o3ryy0:

https://gsuite.google.se/intl/sv/pricing.html?tab_activeEl=ta...

”Business - 8€ EUR / användare / månad”

Det står förvisso följande...

”Obegränsad lagring i molnet (eller 1 TB/användare vid färre än fem användare)”

...men det är inget som Google faktiskt sätter några restriktioner på oavsett om du är ensam användare. Inget jag kan garantera men detta är fallet för många om ni läser om det på nätet.

Så idag är det 8 euro i månaden för obegränsad lagring. Om de en dag faktiskt skulle kräva 5 användare så blir det 40 euro i månaden för obegränsad lagring, vilket fortfarande är billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Liknande hade Crashplan med obegränsad lagring till en fast kostnad tänkt för privatpersoner - men fick ge upp det eftersom det fanns 'poweruser' som nyttjade det där väldigt mycket (tvåsiffriga antal TB) och när beslutet togs att stänga tjänsten så var det bara 3 månaders respittid för användarna att hämta tillbaka datat igen innan lagringen stängdes och med den bandbredden som fans så var det långt i från alla som hade en chans att hinna ladda tillbaka allt de sparat inom tidsfristen och en del var tvungna att omvandla sin lagring till 'business-version" under en period för att hinna med hemtagningen, och då är det inte billig lagring längre...

Blackblaze har någon motsvarande för att backa upp datorn men där har man sett till att nätverksenheter inte tas med av deras clientprogram (dock går att kringgå med iSCSI-enheter) - sedan har blackblaze precis som amazon lagring där man betalar för lagrade mängden och med olika avgift om man spar upp respektive hämta tillbaka datat och där finns det inga restriktioner i hur mycket man sparar eller varifrån datat kommer.

med andra ord bara för att det är med låg kostnad idag behöver inte innebära att det fortfarande är så om 6 månader... det är alltid en viss osäkerhet när man nyttjar molntjänster och att ha en spegelkopia hemmavid på snurrdiskar så är det inte lika panikslaget över sina data när business-modellerna plötsligt ändras på anlitade molntjänst

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Liknande hade Crashplan med obegränsad lagring till en fast kostnad tänkt för privatpersoner - men fick ge upp det eftersom det fanns 'poweruser' som nyttjade det där väldigt mycket (tvåsiffriga antal TB) och när beslutet togs att stänga tjänsten så var det bara 3 månaders respittid för användarna att hämta tillbaka datat igen innan lagringen stängdes och med den bandbredden som fans så var det långt i från alla som hade en chans att hinna ladda tillbaka allt de sparat inom tidsfristen och en del var tvungna att omvandla sin lagring till 'business-version" under en period för att hinna med hemtagningen, och då är det inte billig lagring längre...

Blackblaze har någon motsvarande för att backa upp datorn men där har man sett till att nätverksenheter inte tas med av deras clientprogram (dock går att kringgå med iSCSI-enheter) - sedan har blackblaze precis som amazon lagring där man betalar för lagrade mängden och med olika avgift om man spar upp respektive hämta tillbaka datat och där finns det inga restriktioner i hur mycket man sparar eller varifrån datat kommer.

med andra ord bara för att det är med låg kostnad idag behöver inte innebära att det fortfarande är så om 6 månader... det är alltid en viss osäkerhet när man nyttjar molntjänster och att ha en spegelkopia hemmavid på snurrdiskar så är det inte lika panikslaget över sina data när business-modellerna plötsligt ändras på anlitade molntjänst

Bra poäng helt klart. Om dessa tjänster utnyttjas på bred front finns risken Google ändrar tjänsterna eller prissättningen. Det vet man aldrig och det är inget man kan påverka.

Jag skulle vilja göra en liknelse med ränta på lån, där molnlagring påminner mer om rörlig ränta och lagring i hemmet mer om fast ränta. Kör du en lagringslösning i hemmet vet du i grova svängar vid inköpsdagen vad det kommer kosta i månaden utifrån inköpspris och livslängd, drift och underhåll - en fast månadskostnad. Kör du däremot lagringen i molnet finns en större osäkerhetsfaktor kring prisutvecklingen av molnlagring och det är inget man kan påverka mer än att byta leverantör - en rörlig månadskostnad.

Och jag tror, på samma sätt som rörlig ränta på sikt ger lägst ränta, att lagring i molnet ger lägst kostnad.

Permalänk

Jag tycker att det låter idiotiskt. Jag brukar köpa böcker på Kobo. I min enfald trodde jag att de låg tryggt i mitt virtuella bibliotek. När jag skulle ladda hem en bok som jag köpt flera månader tidigare så fick jag beskedet att Kobos avtal med förlaget löpt ut. Jag hade alltså inte tillgång till något jag köpt.

Samma sak gäller Steam. Du leasar bara spelen, i teorin kan du bli av med dom imorgon även om risken är minimal. Du kan visserligen anföra argumentet att du alltid bara haft licensen men eftersom du hade tillgång till skivan och det var allt som behövdes så var det akademiskt.

Jag har inget emot molnet i sig men jag skulle aldrig förvara viktiga filer där utan att ha minst en backup som jag har fysisk tillgång till.

I längden kan det också bli ett demokratiproblem. Vi har sett hur FBI, Clinton och Fusion GPS myglat, bara ett exempel av otaliga. Vad händer när t.ex. journalisters material finns i molnet utan möjlighet till en backup på DVD/HD/USB? Opps vi råkade radera dina filer, eller opps vi råkade läcka dina filer till tredjepart.

Det finns andra problem, var det inte Rapidshare användare som fick sina filer spärrade i månader eftersom man utredde ett fildelningsfall? Folk som inte haft med det att göra kom ändå inte åt sina filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Känns inte som att det är en värst bra ide att lägga alla piratade filmer och tv-serier på en molntjänst.

För vad annars använder folk flera terabyte hårddisk utrymme till?

Foton i .RAW-format tar fantastiska mängder lagringsutrymme, rå video ännu mer. Okomprimerad musik etc etc dvs allt man jobbar med. Alla har inte sina datorer som leksak i första hand.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Hårddiskar krashar stup i kvarten... så de håller inte data speciellt länge.
Jag har haft ca 15 SSDer, inga har strulat.

* Av alla de hårddiskar jag haft de senaste 23 åren har ingen gått sönder före "pensionering" efter >5 års drift. (Några har tappat lite data i enskilda sektorer.)
* Av de två SSD jag haft blev en (EVO 850) totalt obrukbar redan efter cirka tre månader då kommunikationen mot moderkortet pajade.

Skrivet av o3ryy0:

Ditt hem kanske brinner upp en dag och då sitter du där utan dina kära semesterbilder. Vad gäller integritet så går det ju alltid att kryptera innehållet på google drive...

* Semesterbilderna försvinner inte eftersom det förstås finns backup på annan plats.
Vid molnlagring finns en lika uppenbar risk att om/när tjänsteleverantören försvinner så blir i praktiken lagrade data otillgängliga för kunderna.
* Kryptering och dekryptering "stjäl" prestanda, vilket ju bara gör att skillnaden mot en lokal enhet ökar när det gäller att arbeta med större filer. (Filerna måste förstås krypteras lokalt innan de skickas till molnet, och motsvarande hämtas före dekryptering.)
* Krypteringen förhindrar inte heller tjänsteleverantören från att kartlägga hur du använder tjänsten; varifrån, hur ofta, hur stora filer, upp-/nedladdning, tid på dygnet, etc. Koppla sedan ihop det med dina internetaktiviteter som spåras via kakor som kommunicerar med de flesta webbsidor du besöker och Google(s systemadministratörer) kan sedan själva sätta gränsen för exakt hur mycket de vill kränka din integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

(Några har tappat lite data i enskilda sektorer.)

Trasiga sektorer = skräp, redo för soptunnan.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av Olle P:

* Av alla de hårddiskar jag haft de senaste 23 åren har ingen gått sönder före "pensionering" efter >5 års drift. (Några har tappat lite data i enskilda sektorer.)
* Av de två SSD jag haft blev en (EVO 850) totalt obrukbar redan efter cirka tre månader då kommunikationen mot moderkortet pajade.

* Semesterbilderna försvinner inte eftersom det förstås finns backup på annan plats.
Vid molnlagring finns en lika uppenbar risk att om/när tjänsteleverantören försvinner så blir i praktiken lagrade data otillgängliga för kunderna.
* Kryptering och dekryptering "stjäl" prestanda, vilket ju bara gör att skillnaden mot en lokal enhet ökar när det gäller att arbeta med större filer. (Filerna måste förstås krypteras lokalt innan de skickas till molnet, och motsvarande hämtas före dekryptering.)
* Krypteringen förhindrar inte heller tjänsteleverantören från att kartlägga hur du använder tjänsten; varifrån, hur ofta, hur stora filer, upp-/nedladdning, tid på dygnet, etc. Koppla sedan ihop det med dina internetaktiviteter som spåras via kakor som kommunicerar med de flesta webbsidor du besöker och Google(s systemadministratörer) kan sedan själva sätta gränsen för exakt hur mycket de vill kränka din integritet.

Har aldrig heller haft problem. Har flera stycken som varit primärdisk i 5-6 år för att sedan ligga i byrålådan i 14 år. Tror den äldsta är nästan 20 år. När jag pensionerade dom så la jag filmer, serietidningar och annat på dom. Kopplade in två av dom i julas och allt fungerade hur bra som helst.

Permalänk

Jag hade en IBM Deathstar som dog precis som den typen av hårddiskar alltid gjorde, och den tog min MP3 samling med sig i graven. Många timmars jobb att rippa alla mina CD igen.
Men det lärde mig att göra backups, det fick mig inte att vilja lägga allt i molnet.

EDIT: Apropå backups, är det nån som kör Amazon Glacier eller liknande? Det är tape storage så det borde vara billigt, och eftersom det är offline borde det väl vara hyfsat säkert.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JD:

Hårddiskar krashar stup i kvarten...så de håller inte data speciellt länge.
Jag har haft ca 15 SSDer, inga har strulat.

Pratar om lite olika saker här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Kom igen, hur många tror du egentligen lagrar musik och filmer på sin dator 2018? Max någon procent.

Om man räknar med cachad musik från spotify/cachade filmer från netflix så blir det nog ganska många...

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Pratar om lite olika saker här...

Slutresultatet är det samma.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB