GA-AB350N-Gaming Wifi (itx) + 1600x + CMK16GX4M2D3200C16

Permalänk
Medlem

GA-AB350N-Gaming Wifi (itx) + 1600x + CMK16GX4M2D3200C16

Hej!
Tänkte bara skriva här också (redan postat i gigabytes usa-forum (tror jag det var)) då jag inte hittade någon info om dessa minnen själv när jag skulle se om de fungerar eller inte med detta moderkort.

Ivf, jag byggde ihop min itx-rigg igår, moderkortet är AB350N-Gaming Wifi, cpun en 1600x och minnena 2 x 8gb LPX från Corsair med produktnumret CMK16GX4M2D3200C16.
Jag har hittat info om folk som har liknande minnen, men "..M2B..", som inte lyckats få upp dem i 3200Mhz.

När jag satte ihop allt var jag redo att fightas i timmar och ev skickat tillbaka minnen eller mobo ifall det inte fungerade.
Första försöket, startar upp, går in i biosen, version F5, sätter på XMP och väljer profile 1.
Den bootar. Windows går dock inte igång, gör inget tänkerjag och installerar om det.
Under en av omstarterna nollställer den hastigheten (genom 3 tysta reboots i början) till 2133mhz.

"Fan, nu börjar det" är första tanken.
Uppdaterade till bios version F10.
Gjorde samma sak, satte på XMP och valde profile 1.
In i Windows, starta om etc etc, inga problem. Stänger av för att få en "cold boot", inga problem...?!?!

Benchmarkar cpu:n lite för att se hur mycket nergradering det var från min 4790k.
Innan jag går å lägger mig köra jag igång Memtest för Windows.
Då den har minnesbegränsningar av nån anledning får man köra flera instanser för att täcka så mycket minne som möjligt.

Jag kör på en bunt, totalt cirka 90% av minnet.

Går å lägger mig efter en stund...

9-10 timmar senare när jag vaknat ser jag att den fortfarande håller på, inga problem övh!!!

Gissar därför att den är stabil nog att game:a på (hoppas jag iaf).

Så jag kör nu minnena i 3200mhz utan problem.

Här har ni lite bilder:
https://imgur.com/a/IY5T1

Permalänk
Medlem

Tack för info! Har likadant MB som du.

Bidrar med lite egna tester på Corsair cmk16gx4m2b3000c15 med senaste F20 bios.

2933 MHz:

Tcas = 16
Trcd = 17
Trp = 17
Tras = 35
Trc = 52

3000 MHz:

Tcas = 16
Trcd = 17
Trp = 17
Tras = 35
Trc = 53

Trc 52 -> 53 är enda skillnaden men helt avgörande. I 52 BSOD nästan omgående under boot av Win10. I 53 helt stabilt system utan hiccups.