Permalänk
Medlem

Plasma vs lcd.

Undran.
Jag har en gammal samsung plasma tv som jag är nöjd med men börjar kännas liten.
Funderingen?
Bildmässigt: Hur mycket behöver jag lägga ut för att få en likvärdig eller bättre bild ca 55" och vad ska jag gå på? Oled eller klarar jag mig med LCD.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Vilken modell av plasma är det? Storleken är svår att skämta bort men annars håller vettiga plasmor rätt bra än idag. Tror du blir nöjd oavsett teknik om du går från 42" till 65". Storleken gör mer än man tror för upplevelsen.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

42" plasma, Funderar på 55"
Tänkte rent bild och färgmässigt, ev också uppdateringshastighet.
Om jag tänker på en billig typ swedx, digihome m.m. eller en bättre typ lg, sony m.m. kring ca 8000:- eller måste jag gå på oled. Bara bildmässigt.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nammatj:

42" plasma

Det är ingen modell, det är en storlek.

"Vilken bensinbil är bättre än min dieselbil?"
"Vilken modell har du nu?"
"Kombi diesel"

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

PS42C450 är modellen.

Jag tänkte rent generellt.

Blivit erbjuden att köpa billigt en av de sista plasmamodellerna 50". Samsung.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Det är en 8år gammal hdready tv från budgetsegmentet.. skulle säga att det är svårt att nedgradera

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Alltså allt nytt blir bättre bildmässigt

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

För att vara brutalt ärlig så har aldrig Samsung haft någon Plasma skärm i premium segmentet så allt nytt blir bättre så länge du köper en standard LCD eller bättre.

Jag själv gick på en nit i fjol då jag försökte ersätta min Pioneer Plasma 42" med en 55" LCD, visade sig att jag behöver en LCD i topp segmentet för att det ska vara värt det, sparar fortfarande pengar

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Har själv kvar min Pana Px70...ser ingen anledning att byta. Hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Margarin:

Har själv kvar min Pana Px70...ser ingen anledning att byta. Hehe

Panasonic köpte ju Pioneers plasma teknik så har man en Pioneer från 42XX eller framåt eller en panasonic från den generationen (panas egen plasma) eller den efter (pioneer teknik) så är man safe

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung hade plasma som kunde mäta sig med Panasonics och fungerade mycket väl med de sista full hd-modellerna. Har hunnit kalibrera några stycken i C8 och D8-serierna. Intressant nog har de alla gått sönder nu...

@Nammatj: som skrivet ovan har du en budgetmodell och dessa plasma var sällan så där enormt bra. Några budgetmodeller var rent av usla. Så det mesta av det nya kommer att vara bättre. Kanske inte på alla punkter, men de flesta punkter så länge du siktar på en lite bättre nivå denna gång.

Däremot kommer det vara en enorm skillnad mot den bild du har idag. Oavsett vad du köper kommer det se annorlunda ut. Däri ligger den största utmaningen. Så gott som alla klagomål jag hör från ägare av gamla, men enkla plasma handlar om sådant som att nya TV:n är mycket ljusstarkare och använder interpolering "Filmen rör sig konstigt" etc. Dvs sådant som i slutändan handlar om att få till rätt bildinställningar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Plasma har skönast bild att titta på.
Men sen drar dom ju rätt mycket mer ström och blir som ett element , har en plasma Panasonic Viera och en Samsung Lcd.
Panasonicen vinner bild mässigt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Alltså ska jag lägga krutet på att få till rätt bildinställningar och undvika de billigaste modellerna så borde jag bli nöjd efter en tillvänjningsperiod.

Visa signatur

Asus tuf B450 pro gaming. Amd Ryzen 5 3400g, Kingston A2000 M.2 250GB, HyperX Fury RGB 16GB 3200MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Själv äger jag en Panasonic TX-P50ST60Y som jag är nöjd med men den har de senaste halvåret börjat ge i från sig ett högfrekvent ljud som är störande om man ser något på låg volym eller om det är en sekvens i en film eller program där det just då är inget eller väldigt lite ljud. Man måste helt enkelt se på något som överröstar tjutet.

Vad kan rekommenderas att ersätta min plasma med? Jag behöver inget större än 55”. Kan kommande Sony KD-55XF9005 vara ett alternativ?

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

För att vara brutalt ärlig så har aldrig Samsung haft någon Plasma skärm i premium segmentet så allt nytt blir bättre så länge du köper en standard LCD eller bättre.

Jag själv gick på en nit i fjol då jag försökte ersätta min Pioneer Plasma 42" med en 55" LCD, visade sig att jag behöver en LCD i topp segmentet för att det ska vara värt det, sparar fortfarande pengar

Det där stämmer inte. Slutade du helt scanna av marknaden efter du köpte din pioneer

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det där stämmer inte. Slutade du helt scanna av marknaden efter du köpte din pioneer

För att svara på din fråga, jag slutade inte scanna av marknaden och inte eller glömde jag bort den då jag faktiskt blev en del av Samsung och fortfarande är det, svårt att tro men så är det och om du vill så är det lätt att kontrollera.

I min branch så väger varumärken lätt och vid skärmar så är Samsung ett lätt val men mitt problem är oftast är de som tycker att just deras val är rätt.

Att Pioneer och Panasonic totalt ägde marknaden vid den tiden och att deras motpartner var år efter i teknologi är ju erkänt av de flesta partners ink Samsung.

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

För att svara på din fråga, jag slutade inte scanna av marknaden och inte eller glömde jag bort den då jag faktiskt blev en del av Samsung och fortfarande är det, svårt att tro men så är det och om du vill så är det lätt att kontrollera.

I min branch så väger varumärken lätt och vid skärmar så är Samsung ett lätt val men mitt problem är oftast är de som tycker att just deras val är rätt.

Att Pioneer och Panasonic totalt ägde marknaden vid den tiden och att deras motpartner var år efter i teknologi är ju erkänt av de flesta partners ink Samsung.

Fast nu missar du att Pioneer slutade göra plasma apparater och det var panasonic, samsung och lg som dela upp plasma marknaden eftter att pioneer la ner? Samsung och Panasonic i alla fall vidare utvecklade sina plasmor. LGs imponerade aldrig något särskilt på mig. Panasonic med hjälp av en del patent från Pioneer fast en del var tydligen för dyra för att implementera...

Sen för övrigt med tanke på hur samsung marknadsför QLED som bättre än OLED så känns det långsökt att de var så ödmjuka förr i tiden

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

För att vara brutalt ärlig så har aldrig Samsung haft någon Plasma skärm i premium segmentet så allt nytt blir bättre så länge du köper en standard LCD eller bättre.

Jag själv gick på en nit i fjol då jag försökte ersätta min Pioneer Plasma 42" med en 55" LCD, visade sig att jag behöver en LCD i topp segmentet för att det ska vara värt det, sparar fortfarande pengar

Blev OLED för att känna att bytet från 50VT30n faktiskt var en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Enda bytet från plasma är till OLED för att inte dö av en bildchock. Bytte själv i höstas från över tolv år av plasma till en LG OLED, allt var helt plötsligt bara bättre!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Varför skulle man inte köpa en OLED?

Permalänk
Medlem

Tror 12k+ och då är du nära Oled i pris.
Du vill nog ha en med full array local dimming iaf.
Min 5 år gammla Panasonic har i mitt tycke betydligt bättre bild än vad morsans kantbelysta Philips IPS från förra året har. I synnerhet kontrasten. Båda kostade runt 10k.
Med en nyare LCD kommer du få bättre bild i vissa hänseende men sämre på andra lite beroende på vilken LCD teknik den har.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1