Permalänk
Medlem

G-Sync i CS:GO Vad Tycker ni?

Tja

CSGO så snackas det om hittan och dattan med inputlag med alla möjliga inställningar Osv.
Men vad tycker ni om G-Sync i Cs fick nämligen tillbaks min G-Sync skärm efter den pajade och hamnat i Cs träsket igen.

Har 160hz G-Sync skärm låst 155fps via MSi afterburner och jag gillar det märker inte direkt nån skillnad med inputlag gent emot min gamla skärm med olåst fps och 144hz ingen Vsync nu är det lite mer lenare inge tearing.

Så vad kör ni som har G-sync och lirar CS på eller av?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

ligger du på 155 fps hela tiden så slå av gsync

Permalänk
Medlem

@agitax:
Jag ligger på 155fps constant då jag har låst den till det då min skärm klarar 160hz så ligger jag under vad skärmen klarar så jag får ta del av G-Sync funktionen går fps över 160fps så gör g-sync ingen nytta.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

På, annars får jag extremt mycket screen-tearing.

Jag hatar screen-tearing...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

nej nej nej.. jag flippar nu när mitt cs ligger under 200 fps (jag har 144Hz skärm).
Man märker stor skillnad. Läste för länge sedan att spelet är gjort för bästa prestanda vid 300fps för uppdatering med musen och så vidare (låt hatet komma). JAG märker stor skillnad på 150 och 300 fps så enligt mig borde du lira med det av om du ligger runt 300 fps eller mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

nej nej nej.. jag flippar nu när mitt cs ligger under 200 fps (jag har 144Hz skärm).
Man märker stor skillnad. Läste för länge sedan att spelet är gjort för bästa prestanda vid 300fps för uppdatering med musen och så vidare (låt hatet komma). JAG märker stor skillnad på 150 och 300 fps så enligt mig borde du lira med det av om du ligger runt 300 fps eller mer.

Det var nog jag som tog lite förhastade meningar här G-sync är mumma smooth och fint.
Men med allt olåst så känns det mer snappy men ack så synd med tearing det är lite vad man föredrar antar jag i slutändan..
Jag är lite kluven om vad man ska spela med gillar båda sidorna av myntet.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Spela med det som tillåter dig att spela så bra som möjligt

Permalänk
Medlem

Måste stänga av G-sync i cs. Allt känns helt fel när det är på.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

På, annars får jag extremt mycket screen-tearing.

Jag hatar screen-tearing...

Spelar du CS?
Har aldrig haft några screentearingproblem i CS och skulle aldrig stå ut med G-sync(vilket i CS fall i princip blir V-sync då jag inte har några planer på att få mindre än 144fps) i fps-spel

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Spelar du CS?
Har aldrig haft några screentearingproblem i CS och skulle aldrig stå ut med G-sync(vilket i CS fall i princip blir V-sync då jag inte har några planer på att få mindre än 144fps) i fps-spel

Nej, jag gick in och skrev i en tråd om G-sync i CS utan att ha någon erfarenhet av G-sync och CS...

Kul för dig att du inte har några screentearing problem antar jag. Själv får jag massiv screen tearing oavsett fps.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har lånat en kompis Acer Predator XB271HK - 4k 60hz G-sync skärm, den låga frekvensen är den begränsande faktorn helt klart här men det va för mig ospelbart med G-sync. Med mitt 1080Ti så va CS Go maxat på 60fps hela tiden men allting kändes som sirap tills jag stängde av G-sync. Tycker det är konstigt men det känns som g-sync modulerna inte klarade synka riktigt i 4k så nu kör jag utan G-sync men vsync på tills det blir en skärm med 100Hz eller högre.

Permalänk
Medlem

G-sync på men V-sync av, afaik så påverkar G-sync bara skärmen iallafall. För om V-sync är av borde väl G-sync inställningen bara spela roll om datorn spottar ut färre bilder än skärmens maxfrekvens?

Dessutom orkar jag inte ändra det där varje gång jag ska växla mellan ett lättdrivet spel och ett tungt spel. När man ligger runt 60-90 är G-sync verkligen ett måste för att få flyt i det hela.

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Nej, jag gick in och skrev i en tråd om G-sync i CS utan att ha någon erfarenhet av G-sync och CS...

Kul för dig att du inte har några screentearing problem antar jag. Själv får jag massiv screen tearing oavsett fps.

Det är mer regel än undantag att det kommer in flera personer som aldrig spelat cs i såna här trådar men som vet precis hur många fps man borde vilja ha i cs... Men fair enough. Funkar det för dig så ska jag inte säga något mer.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
CS-mästare

Citerar mig själv från en annan tråd, gå in och läs om gsync på länken.

Skrivet av almness:

CSGO ger möjligheten att spela med upplåst fps, Overwatch är däremot låst till 300 har jag för mig.

Problemet är dock att det är väldigt svårt att upprätthålla tillräckligt hög och stabil fps i CSGO för att få 240hz att komma till sin rätt, detta nästan oavsett hur bra komponenter man har. Kör själv med en överklockad 6700K samt ett 980ti och kan inte ligga över 300 fps konstant på någon karta utan att det dippar, oftast fluktuerar fpsen mellan 500-250 vilket ger en del screen tearing och "microstutters".

Har som cs-spelare på ganska hög nivå alltid hållit mig ifrån både vsync och gsync då det ger ökad input lag, iom 240hz-skärmar har dock gsync+240hz blivit så pass snabbt att fördelarna enligt mig vida överstiger de få ms av ökat input lag det medför.

De inställningar jag kör med på min Asus pg258q är gsync+vsync+240hz påslaget i Nvidia kontrollpanelen (triple buffering= off), sedan har jag vsync avslaget i spelet samt satt fps_max 237 i CSGO, detta minskar motion blur och screen tearing rejält.

Här är en länk till blurbusters stora testsvit för den som vill läsa mer om skillnaderna i input lag mellan olika uppdateringsfrekvenser och gsync på/av (se sida 9 för jämförelser).

(OBS; jag är inte kunnig när det kommer till skärmar utan har bara en ytlig förståelse av tekniken bakom)

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av agitax:

ligger du på 155 fps hela tiden så slå av gsync

Varför ska han göra det? Ge några argument till varför istället för att bara rekommendera utan förklaring.

Skrivet av _tekken_:

Det var nog jag som tog lite förhastade meningar här G-sync är mumma smooth och fint.
Men med allt olåst så känns det mer snappy men ack så synd med tearing det är lite vad man föredrar antar jag i slutändan..
Jag är lite kluven om vad man ska spela med gillar båda sidorna av myntet.

Testa dessa inställningar för bästa resultat med gsync:
Slå på G-sync och vsync och stäng av triple buffering i nvcp (Nvidia kontrollpanelen, 3d inställningar).
I CSGO stänger du av vsync och låser fpsen på 2-4 FPS under skärmens uppdateringsfrekvens (exempel: 144 Hz = fps_max 141).
Av någon anledning fungerar gsync bättre med vsync påslaget, men så länge fpsen är låst under skärmens uppdateringsfrekvens så aktiveras inte vsync, anledningen till att man låser några FPS under är för att den brukar slå över det max angivna värdet lite grann.

Skrivet av ChipZ:

Spelar du CS?
Har aldrig haft några screentearingproblem i CS och skulle aldrig stå ut med G-sync(vilket i CS fall i princip blir V-sync då jag inte har några planer på att få mindre än 144fps) i fps-spel

Grejen är att G-sync löser problemet med ojämna frame times och ser till att det blir ett jämt uppdateringsflöde, därför är det inget problem att fpsen ligger strax under skärmens Hz utan tvärtom, kör man med olåst FPS vill man dock att den ligger så högt över skärmens uppdateringfrekvens som möjligt utan dippar för att slippa motion blur samt screen tearing.

Gsync lägger dock på några millisekunder i input lag, skillnaden blir dock omärkbar när man kommer upp i högre Hz, t.ex 240hz.

Skrivet av Ortovox:

Har lånat en kompis Acer Predator XB271HK - 4k 60hz G-sync skärm, den låga frekvensen är den begränsande faktorn helt klart här men det va för mig ospelbart med G-sync. Med mitt 1080Ti så va CS Go maxat på 60fps hela tiden men allting kändes som sirap tills jag stängde av G-sync. Tycker det är konstigt men det känns som g-sync modulerna inte klarade synka riktigt i 4k så nu kör jag utan G-sync men vsync på tills det blir en skärm med 100Hz eller högre.

Testa dessa inställningar för bästa resultat med gsync:
Slå på G-sync och vsync och stäng av triple buffering i nvcp (Nvidia kontrollpanelen, 3d inställningar).
I CSGO stänger du av vsync och låser fpsen på 2-4 FPS under skärmens uppdateringsfrekvens (exempel: 60Hz = fps_max 57).
Av någon anledning fungerar gsync bättre med vsync påslaget, men så länge fpsen är låst under skärmens uppdateringsfrekvens så aktiveras inte vsync, anledningen till att man låser några FPS under är för att den brukar slå över det max angivna värdet lite grann.

Blurbusters test av gsync
På denna länk finns massor av information om gsync och skillnaderna i input lag mm, rekommenderad läsning för den som är intresserad: blurbusters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Varför ska han göra det? Ge några argument till varför istället för att bara rekommendera utan förklaring.

mer input delay t.ex. finns inga fördelar

Permalänk
Medlem

@almness: Tack för tipset, ska testa det sen

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte alls CS med G-sync aktiverat, känns lika segt som att köra på någon gammal dator som inte klarar mer än 200 ish fps.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Ortovox:

@almness: Tack för tipset, ska testa det sen

Innan jag överklockade min 6700k så dippade min fps ofta ner runt 250 vilket gav en hel del problem på min 240hz skärm, då spelade jag faktiskt bättre med gsync. Nu när jag har överklockat processorn och ligger ganska stabilt mellan 340-400 fps (kör fps_max 400) så flyter spelet på så pass bra utan microstutters/motion blur att gsync inte längre är nödvändigt.

Så kan din dator upprätthålla en hög och stabil fps en bra bit ovanför skärmens Hz så är det enligt mig det bästa alternativet, med det sagt fungerade gsync väldigt bra för mig i Master league på faceit.

Summa summarum, pröva dig fram och kör med det som känns bäst

Permalänk
Medlem

G-Sync är inget för mig, tycker det är såååå suddigt och svårläst i texturerna.
Kör själv ULMB (Ultra Low Motion Blur) tekniken på min skärm och det är snorskarpt och inte en frame som faller fel.
Tycker ULMB tekniken är överlägsen att kunna uppfatta spelet i snabba rörelser jämfört mot G-Sync, dessutom mindre input lag.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Skrivet av tjarven:

G-Sync är inget för mig, tycker det är såååå suddigt och svårläst i texturerna.
Kör själv ULMB (Ultra Low Motion Blur) tekniken på min skärm och det är snorskarpt och inte en frame som faller fel.
Tycker ULMB tekniken är överlägsen att kunna uppfatta spelet i snabba rörelser jämfört mot G-Sync, dessutom mindre input lag.

ULMB
Är det ett stöd som vissa skärmar har ?

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockstone:

ULMB
Är det ett stöd som vissa skärmar har ?

Tror inte alla G-Sync skärmar har det tyvärr men min Acer 27 XB270HU 144hz G-sync kan endast 120Hz i ULMB vilket är vanligt. Största fördelen tycker jag är skärpan när man rör sig, blir nästan som ett vykort att titta på. Mycket lite ansträngning för ögonen så det är skönt.
Är inte mycket för låga upplösningar utanför native av den anledningen att det blir suddigt och jag tappar fokus.
Kör dock 1920x1440 v-sync off på min 2560x1440 skärm så tappar inte mycket skärpa när vertikalen är native.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|