Permalänk
Medlem

Vattenkylning + Delid.

EDIT: Detta första inlägg kommer ändras allt eftersom.

I oktober 2017 fick jag OK att bygga en ny dator. Jag fick inte slakta min gamla, för vattenkylnings delar, utan måste bygga med nya komponenter. (Vilken otur, va?)

Datorn är nu vid påsk 2018 klar. Både CPU och GPU är vattenkylda.
Vattnet transporteras av en Laing D5 pump, via kromade kopparrör till ett kyltorn, utanför chassit, som innehåller två Alphacool Nexos Monsta 280 och två Noctua 2000rpm. Iom att kylningen sker utanför chassit, behövs det inte så många fläktar. Det sitter två i PCn och två i kyltornet.

Delid!
Då jag inte var riktigt nöjd med värmeutvecklingen vid hastigheter över 5GHz, köpte jag veckan innan påsk, ett delid verktyg och Thermal Grizzley Conductonaut kylpasta (Flytande metall).
Jag började med en Delid på mitt gamla vattenkylnings projekt (4790K) innan jag gav mej på nya bygget.
Temperaturerna sjunk med ca 30 grader.
Har nu även delid'dat min nya dator. Temperaturerna sjunk även här med drygt 20 grader. Kör nu 5.2GHz med temp på ca 60 grader.

Annat smått o gott är, led belysning, montera start knapp i skrivbordet, och vad annat vi kommer på under resans gång.
Alla tips uppskattas !

Här är en lista på delar som ingår i bygget.
DATORN! (Länkarna är inte nödvändigtvis till sajter jag köpt delarna ifrån.)
Skärm: "Acer ET430K" 43"
Chassi: "Dark Base 700"
PSU: Corsair RM750i Ett 550W hade troligen räckt, men hoppas denna går passivt. =tyst!
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X HERO
CPU: Intel 8700K
RAM: Corsair DDR-4 3000MHz RGB Två set = 32Gb.
SSD: Samsung 960PRO 512Gb
GPU: ASUS GeForce GTX 1080Ti 11GB ROG Poseidon
Fläktar: 2x 140mm BeQuiet Silent Wings 1600rpm. (Kom med chassit) 2x Noctua 2000rpm. (Som skall sitta i kyltornet.)

VATTENKYLNING! (Länkarna till eBay är till säljaren.)
Skottgenomföring: 10x Barrow G1/4" Shiny Silver Dual Female Pass-Through Fitting Fillport - 078
12mm rör anslutningar: 34x Barrow G1/4" Matte Black Compression Fitting For 12mm Rigid Tubing - 041
Plugg: 1x Barrow-G1-4-034-Silver-Low-Profile-Stop-Plug-Blanking-Plug-117
Filter: 1x Barrow G1/4" Shiny Silver Liquid Cooling System Strainer Fitting Water Cooling
LED/res: 1x Barrow-G1-4-034-Blue-LED-Lighting-Quartz-Glass-Module-5-MM-LED-Reservoir-Plugs
Förgrening: 1x Barrow G1/4" Silver Rotary Cuboid O (4 way) Fitting Adapter - 149
CPU block: 1x Barrow Intel CPU Water Block Acrylic Copper Base Nickel Plated RGB Lighting
Kul ventil: 1x Barrow G1/4" Sliver Mini Valve
Förlängare: 1x Barrow G1/4" Silver Flow Direction Connector-167
Temp sensor: 2x Barrow G1/4" Silver Temperature Sensor Stop Fitting Long-30
Tryckavlastnings ventil: 1x Barrow G1/4" Sand Silver Pressure Equalizer Stop Plug -47
Hane/hane adapter: 2x Barrow G1/4" Silver Mini Male To Male 5mm Low Profile Fitting Extender - 062
Glas reservoar: 1x Barrow Silver Quartz Glass Tube Reservoir Water Tank 220mm x 65mm Water Cooling
Radiatorer: Alphacool2x Nexos Monsta 280
Pump: D5a UTAN PWM Jag behöver ingen onödig elektronik i pumpen, den skall gå fullt. Fläktarna har PWM!
Pump top: D5 top i plexi

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Projektet låter spännande men det känns lite udda att ställa en masa fina saker bakom en stor skärm?

Jag är ganska lång och har därmed min skärm ganska högt upp. Skulle den vara så stor och bred som du har tänkt så syns inte ens datorn och kylaren? Bara en snabb tanke...

Permalänk
Medlem

@evirob: Fick ordning på länken nu, så man ser min skiss.
Mitt problem är att jag igentligen inte har någon plats för datorn. Just nu sitter jag med förra projektet anslutetn till en 55" 4K som fungerar som TV/skärm. Och den skall bli kvar..
Om du ser på skissen, så kommer högersidan på datorn vara den publika sidan och vätta ut mot vardags rummet, tanken är just att allt skall synas.

Bild länk till lagd.
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Spenderat halva dagen på att leta inverterade chassin. Silverstone hade mängder med chassin, framför allt med moderkortet med I/O plåten upp. Men de flesta svenska återförsäljare verkar inte föra Silverstone längre?
Fortress-05 skulle kunnat fungera.

I november hade jag en färdig plan, med Samsung 49" skärmen och ett Phanteks Evolv Shift chassi. Men då 49 tumaren har dragit iväg i pris, är den inte längre lika attraktiv för mej.
Även om Phanteks chassit fortfarande i mitt tycke är snyggast, så har den nackdelen att CPU och GPU hamnar på var sin sida. Svårt att visa upp båda.
Och även om 49ans 1ms, 144hz och 32:9 är fantastiskt för gaming, drar VA panel och 1080 pixlar på höjden, snabbt ner betyget igen som all around.
Börjar fundera på nått runt 40" IPS och 4K, Då skulle Corsair Carbide 600C passa. Inte fullt så bred skärm, gör plats för chassit bredvid. Men 120cm bred skärm hade varit speciellt!

En Corsair 600 har moderkorts plåten upp och ner. Grafikkortet hamnar mao upp och ner, ovanför processorn. Men det viktiga för mej är att det blir höger dörren som öppnas och högerdörren som har glas. På 600C är den dessutom helt i glas, förutom en smal remsa uppe och nere, för att dölja gångjärnen. Har nästan bestämt mej för denna? Väntar ett par dagar med att beställa den, ifall något bättre skulle dyka upp.

Så nu letar jag alternativ skärm, IPS är ett starkt önskemål, då jag hoppas komma igång med bildbehandling igen. (Men inget krav, man kan bildbehandla på VA också.) I storleksordningen 40" eller där omkring. Hittade denna Philips 40" Det jag inte gillar med den är att den har 3000R. Om en skärm skall vara "curved" vill jag sitta mera i mitten. En radie på 3 meter duger inte när man sitter närmare än 1 meter ifrån skärmen. 3000R är mera ett försäljnings trick. Skärmen kan lika gärna vara plan, som 3000R.

Förslag emottages tacksamt!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@evirob: Fick ordning på länken nu, så man ser min skiss.
Mitt problem är att jag igentligen inte har någon plats för datorn. Just nu sitter jag med förra projektet anslutetn till en 55" 4K som fungerar som TV/skärm. Och den skall bli kvar..
Om du ser på skissen, så kommer högersidan på datorn vara den publika sidan och vätta ut mot vardags rummet, tanken är just att allt skall synas.

Ah, nu hänger jag med. Trodde att det var väggar på varje sida skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Ah, nu hänger jag med. Trodde att det var väggar på varje sida skrivbordet

Jag har en hörn soffa till höger om den tänkta datorn. (Under till, men inte dit ritad i skissen.) Just nu står frugans motionscykel där. Vi har kommit överens om att den skall bort då den inte används. Om jag trycker undan soffan så långt jag kan, får jag mina +1250mm utrymme.
Det blev lite tokigt för 2.5 år sedan när vi flyttade från förorten in till centrala stan. Från en stor lägenhet till en mindre. Jag offrade mitt kontor så att flytten blev av. Nu får jag i alla fall plats med en dator igen. Inte optimalt, men bättre än inget.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag hittade en trolig kandidat för chassit idag. "Dark Base 700"
Den är djup, så den kommer få ta plats bredvid skärmen. Vilket i sin tur ger mej max 1m för skärm. "Acer ET430K" Platsar ganska bra med 966mm i bredd. 4K begränsar givetvis frekvensen till 60Hz, men det är jag bered att leva med, jag spelar inte "så mycket!"
Det som jag tycker talar för den, är 10 bitars färg djup och möjligheten till HDR.

Jag skall åka förbi och beställa dem imorgon. Skall också beställa ett par sådana här -> "Alphacool Monsta 280mm". Då har jag alla komponenter som jag måste passa in på bordsytan.
Nästa vecka blir det köpa, såga, skruva ihop ett skrivbord.

Slutligen en fråga. Vad tycker ni om "EVGA 1080 8GB ACX 3.0 FTW Hydro Copper"? Prispåslaget verkar vara ungefär +2500 för färdigmonterat vattenblock? En vanlig 1080 går på norr om 6000. För 9000 kan man få ett 1080Ti. (Men sedan måste jag givetvis hitta ett vattenblock till Ti kortet och det blir ännu mera pengar.) Vad göra? Vad hade ni gjort?

To be continued...

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se, har "Acer 43" ET430K" ingen G-synk?
Om jag går på ett 1080Ti, ser jag inte att framerate skulle dyka under 60Hz särskillt ofta.
Är det någon som ser att jag skulle kunna få problem, med vare sig 1080 eller 1080Ti?

EDIT:
Första inköpet gjort, nu kör vi!
Skärmen fick jag med mig direkt, BeQuiet Dark Base 700 är beställd. Jag har den troligtvis imorgon eftermiddag.
Då har jag vad jag behöver, för att börja måtta på skrivbord.

Skulle uppskatta förslag på vad som krävs för att driva skärmen fullt ut?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Skrivbordet är färdigt, Nu skall den betsas, bilder kommer. Fick lägga planerna på 40x40 och 40x80 alu profiler som ben, åt sidan. Skulle blivit alldeles för dyrt. Det blev en uppsättning med GERTON från IKEA.
(EDIT: Inte nöjd med benen, bordet blev lite rangligare än jag hoppats. Duger så länge!)

Vet någon vart man kan köpa billigare rör anslutningar? (12mm OD)
Jag har insett, att min plan att dra ner alla rör, rakt ner till "golvet" med skottgenomförningar, innebär att jag kommer behöva lägga runt 2500kr, bara på anslutningar, om de skall kosta 49kr/st.

Anslutningar 35st á 49kr= 1715kr.
Skottgenomförningar 10st á 62kr=620kr.
T/Y-block och kulventil ca 200kr.

Blir en nätt liten summa på 2535kr.

Två AlphaCool Monsta 280x80mm á 1100=2200kr.
D5 pump med fötter = 1000kr.
Reservoar = 500kr.
CPU+GPU block = 2000kr.
4x2m kromad kopparrör 12mm OD = 800kr.

Summa endast för vattenkylningen. =9000 plus växel..? Då är inte en enda dator komponent inköpt! :-/
(EDIT: Vattenkylnings delarna landade på 7300. -1700kr tack vare att jag valde eBay för allt utom rad/pump.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Då vart man en bit på väg! Bord, stol, skärm och början på datorn.

(Inget värt att plocka fram kameran för. Brusig mobilbild får duga.) Datorn skall stå på andra sidan bordet, men den står trygt i hörnet i väntan på innanmäte.

Kanon nöjd med bordsskivan i massiv ek. Inte lika nöjd med ikea benen, snygga, men inte så stabila, löser det genom att fästa bordet i väggen så länge.

Beställt allt för vattenkylningen, utom kylblocket för grafikkortet. Den köper jag ihop med grafikkortet.
Ifall kort och block inte lirar, är det bra om man köpt grejerna hos samma säljare.
Här är i alla fall vad jag skrapat ihop på eBay. Valde en säljare i UK. Ingen tull och moms innom EU. (De har inte gått ur ännu.)

10x Barrow G1/4" Shiny Silver Dual Female Pass-Through Fitting Fillport - 078 Skottgenomföring.
34x Barrow G1/4" Matte Black Compression Fitting For 12mm Rigid Tubing - 041 Rör anslutningar.
1x Barrow-G1-4-034-Silver-Low-Profile-Stop-Plug-Blanking-Plug-117 Plugg till förgreningen.
1x Barrow G1/4" Shiny Silver Liquid Cooling System Strainer Fitting Water Cooling Filter?
1x Barrow-G1-4-034-Blue-LED-Lighting-Quartz-Glass-Module-5-MM-LED-Reservoir-Plugs Lysa upp reservoaren?
1x Barrow G1/4" Silver Rotary Cuboid O (4 way) Fitting Adapter - 149 Ett hål för mycket, därav pluggen.
1x Barrow Intel CPU Water Block Acrylic Copper Base Nickel Plated RGB Lighting CPU block med led uttag?
1x Barrow G1/4" Sliver Mini Valve För avtappning.
1x Barrow G1/4" Silver Flow Direction Connector-167 För möjlig effekt i reservoaren?
2x Barrow G1/4" Silver Temperature Sensor Stop Fitting Long-30 För att kunna se delta i vattnet.
1x Barrow G1/4" Sand Silver Pressure Equalizer Stop Plug -47 Har inte behövt innan, men varför inte?
2x Barrow G1/4" Silver Mini Male To Male 5mm Low Profile Fitting Extender - 062 Vet inte om jag kommer behöva. Bäst att ha ett par hemma.
1x Barrow Silver Quartz Glass Tube Reservoir Water Tank 220mm x 65mm Water Cooling Reservoar i glas! Den här ser jag fram emot!

Sedan köpte jag två Alphacool Nexos Monsta 280 i en web butik, som inte vill vara med, så jag nämner dem inte. Tre veckors levtid, men det är OK, jag skall åka iväg på jobb en dryg vecka så bygget är ändå pausat.
Sedan vart det en D5a med PWM (Som jag inte vill ha!) Svårt att hitta pump med hus där pumpen inte hade PWM. (Jag vill att pumpen skall gå fullt.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av grafikkort?

Har hittat två kandidater. (Finns det fler?)
1. Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 3xHDMI 3xDP 11GB
2. ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB ROG Poseidon
Den tråkiga nyheten är att inga finns att få tag på någonstans. Krypto miners har tömt hyllorna.
Tänkte vänta med att bestämma moderkort, tills grafikkort är ordnat och sedan köpa samma märke. RGB belysning synkar nog bättre om man håller sig till samma märke, inbillar jag mej.
Minnen tänkte jag mej 2x detta kit. ->"Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB" Som redan gått upp 200 per kit, på bara ett par veckor.
Verkar vara fel tid att bygga dator, är det inte slut sålt, så blir det bara dyrare.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Förbereder chassit för kylning.

Strippade av alla plast/aluminium detaljer igår. Lämnade endast övre slidern kvar för stabilitet under resan ToR jobbet.
Så här ser en Be Quiet Dark Base 700 ut naken!

I fronten sitter fästen för både 140mm och 120mm fläktar. Dessa måste bort!

Plåten mellan PSU/HDD utrymmet och den stora kammaren, kan inte se ut så här, full med små hål. Jag behöver en plåt där jag kan ta upp 20mm hål för skottgenomförningar. Måste bort!

120mm går ej längre att montera i fronten.
Mechen mellan kamrarna är öppnare.

Tog ett skrotat elskåp ur bingen på jobbet och skar ut en plåt, som skall sitta monterad med distanser som moderkortet. Det kommer förhoppningsvis se ut ganska likt originalet när det är klart. Just nu är den elskåps grå och maskerad. Slutresultatet skall vara lackad svart, eller mörk grå. (Tror jag.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Samtliga komponenter beställda

Jag har väntat tills jag får iväg ordern på grafikkortet, så att jag kan köpa moderkort av samma märke.
Vet inte säkert, men jag inbillar mej att RGB och dylikt kan fungera bättre om kretsarna är från samma tillverkare.

Just nu ser det ut så här:

Har hemma.
Bord - Egen tillverkat i massiv ek.
Stol - AKracing Tyg (Var svårt o hitta. Alla stolar är i konst läder i denna prisklassen.)
Skärm - Acer 43" ET430K UHD/4K HDR
Chassi - BeQuiet Dark Base 700

Väntar på leverans
Moderkort - ASUS ROG X Hero
CPU - Intel i7 8700K
GPU - ASUS GTX 1080Ti Poseidon
RAM - 4x8GB Corsair DDR-4 3000 RGB
SSD - Samsung 960 PRO 512Gb
PSU - Corsair RM750i
Pump - EK D5 PWM. komplett med hållare (Upptäckte att detta var en DDC pump.)
Radiator - 2x AlphaCool 280 Monsta
"Barrows" - 34x Hardtube adaptrar, 10x skottgenomförningar, 1x filter, 1x reservoar, 1xCPU block + smått o gott.
Fläktar - 2x Noctua 140mm 2000rpm.
Win 10 pro.

Förväntar mej att det mesta skall landa här hemma nästa vecka.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Alla dator delar hemma.

Vattenkylnings delarna borde komma vilken dag som helst. (Utom rad/pump, som kommer om två veckor.)

Måndag kom moderkort med CPU, PSU, SSD och ett par fläktar.

Tisdag kom RAM och Win 10 PRO på USB. (USB, helt enkelt för att det var billigare än att tanka från MS.)
Onsdag kom så slutligen dyrgripen som var slutsåld till alla miners. 1080Ti

Monterade ihop allt i tisdags och började installera. (CPU har grafik.) Rundade av på onsdag med att tillfälligt installera en optisk läsare för att få in alla ASUS program. Här borde varningsklockorna RINGT! Men inte då! Sitter i extas och beundrar all ny hårdvara och bara matar på. CD/DVD är ju så Amish att det är dömt att misslyckas.
Drivrutiner från nätet, check!
Men det är svårt att hitta programmen hos asus, därav min tanke vurpa. :-/

Fanns en hel del på de där skivorna som är likvärdiga med rena virus. ("Daemon Tools Lite" poppade upp och ville att jag skulle registrera mig, så jag gjorde så. Nästa gång jag startade datorn, ville Daemon Tools att jag skulle registrera mej? Och nästa gång, och nästa gång??? OK! Jag avinstallerar skiten, Enkel lösning, eller hur? I avinstallera program, säger Windows att länken inte är associerad med något program??? I start menyn där man hittar genvägen, ligger heller inget "uninstall".)
ASUS har annat som också sänker datorn. (Hade liknande problem med förra bygget.)
Så idag installerar jag om Windows! (Strax klart.) På jobbet använder jag Acronis, (Så jag behövde inte ens Daemon...) så efter windows installationen är klar om en stund, tar jag en image på installationen.
Ifall att (!?!) jag gör flera tanke vurpor. Kortar ner processen avsevärt.

Men nu handlar tråden inte om dåligt skrivna program.
Jag har en del synpunkter på BeQuiet Darkbase 700 RGB chassit. Typ att RGB inte fungerar. Ledsen lyser bara vitt!
Googlade lite och såg att många haft samma problem. Det är BeQuiet's fläkt/RGB controller som inte är bra. Drog ett mail till Inet igår. Det borde inte vara några problem att få controllern bytt?
Övrig input om chassit tänkte jag skriva i Sweclockers recension om den. Kvalitén är inte riktigt i par med priset.

En annan detalj som var ny för mej, är att det inte medföljer någon fläkt med processorn längre. (Senaste köpet var en 4790K och med den följde det med en liten propeller.) Så det var till att införskaffa en, så man kan starta systemet, innan man bygger vattenkylning. Lättare att hitta eventuella fel, innan man skruvat dit rör.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Lilla julafton!

Kollade eBay, då jag började sakna beställningen lite. Ordern har legat på utlämnings stället runt hörnet i två dagar!
Fort dit och hämta! Tog närmare två timmar att checka av och kontrollera allt, innan man kunde ge säljaren omdömme.
Var enda nippel kom i sin egna lilla påse...

Den här har jag väntat på! Cylindern är av GLAS!
Skall montera den så ett av de tre hålen i nedre gaveln, landar rakt bakåt, där monterar jag RGB, dolt av röret i mitten.
De övriga två blir in/ut. Där uppe blir en övertrycks ventil och två pluggar. Det följde med fyra styck med reservoaren, står ingen stans, så nu har jag gott om pluggar!

CPU block med RGB. Inte en märkning på kablarna, vilken som är vad? Skulle vilja ha AURA att driva all belysning.

Mycket smått är det!

Skulle behöva en second opinion här?
I varje påse låg en 12mm hard tube fitting och två lösa O-ringar? (x34)
Svarta nipplar, svarta O-ringar(?) och dåligt ljus. Jag är inte säker. Men jag tror det sitter två O-ringar monterade i nippeln?
Den lösa vore då den sista man klämmer åt röret med när man skruvar åt. Men jag blev konfunderad över varför det ligger två O-ringar i påsen? Min erfarenhet av att köpa kinesiskt, även om just dessa tog omvägen om UK, är att de inte direkt är generösa med extra material. Kan någon se på bilden? Eller någon som har erfarenhet sedan innan??? Hjälp!!!
(EDIT: Dagen efter, hittade en bit kaserat 12mm rör och provade en fitting. Det sitter helt säkert två oringar i den. Så det följer med extra oring med varje.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Datorn igång med luftkylning.

Ligger lite prytlar över allt. Men nu börjar datorn vara installerad, program mässigt.
ASUS överklocknings hjälp i UEFI/BIOS klockade upp systemet 29% med intel kylare på prollen.
Skall bli intressant att se vad den säger när allt är vattenkylt?
Den körde något eget stress test och kom fram till detta värdet. (Med max 1.3V tror jag)
Just nu skall grejerna bara igång, jag har tid att manuellt ställa in det perfekt när allt är på plats.

Skall tillverka två adaptrar för skärm foten, så jag får ner den 10cm. Finns 10cm luft under skärmen och det känns som man får gam-nacke när man tittar på överdelen.
I veckan blir det till att riva ner datorn igen, för montering av plåt över nätdelen och borra en mängd hål för skottgenomförningarna.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Spelen kan börja!

Fick hem de sista delarna idag. Är bortrest över helgen, men tisdag kan projektet dra igång på allvar!
Två AlphaCool Monsta 280 och en hederlig D5a, utan PWM. (Den kommer gå fullt!)

Lite missvisande att kalla radiatorn 80mm tjock, tycker jag.
Totala tjockleken är ca 85mm, sedan försvinner en hel centimeter per sida, för att nå fram till själva kyl slingorna. Mao är den effektiva tjockleken ca 65mm. Borde räcka i alla fall!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Bygger kyltorn.

Radiator, med fläktarna monterade. Hade tänkt ha distanser först, men radiatorn har 10mm ner till flänsarna, så lufttrycket kommer träffa all radiator yta, även hörnen där fläktarna inte når och mitten där motorn annars skapar en stor yta som inte nytjas.

Andra radiatorn monterad.

Lite vattenlekar i köket. Spolar radiatorerna i ca 3 timmar. Ifall det ligger rester från tillverkningen i dem. Men de verkade vara väldigt rena.

Hade ett gammalt mini nät agg liggande för sådana här fall. Men jag hade för mej att den inte kändes helt frisk efter förra bygget, så för säkerhets skull lånade jag hem denna från jobbet. Med 24V blev det dessutom extra sjuts på vattnet.

Här är radiatorerna monterade på en trä ram som skall skruvas fast i bordet. Materialet är samma som bordet, det vart lite över.
Jag vet inte om det blir den slutliga versionen. Får se hur mycket fläktarna måste gå? Jag hoppas inte alls, men om det blir ljud, får jag tänka om. Givetvis är det ett stort hål i ramen, så luften kommer in.

Kände att jag måste börja i denna änden, så radiator biten är klar när jag modifierar datorn till vattenkylning.
8700K'an har tuffat på i snart en månad med standard luft kylare och 30% OC utan problem.
(Jag har inte kört stress tester, men den fungerar med alla spel jag spelar på max. Kommer köra hela kittet när den är vattenkyld, just nu var det bara så mycket lättare att konfirmera att allt fungerar, innan man går över på vatten. När grejerna sitter monterade bakom vattenrör, blir det avsevärt krångligare att demontera nått som inte fungerar.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Modda stolen!

Kanske inte hör hemma här, men ett hett tips till de som inte är riktigt nöjda med hur stolen uppför sig.
En av de tidigare inköpen till "dator hörnan" var en AKRacing stol, som är riktigt skön att sitta på, men...

(Att hitta en "racing stol med tyg klädsel är inte lätt. 99% är i konstläder. Inte optimalt om man skall sitta en stund.)

Foten satt så långt bak att lutnings funktionen blev helt obrukbar om man inte redan lutat ryggstödet så långt bak att man i princip redan låg ner. Med ryggstödet i en possition där man inte låg ner, gick fick man ta i ordentligt med benen för att hålla stolen lutad, inte direkt avslapnande.
Men lätt fixat. Jag måttade ut hålen för original infästning för foten.
Kapade till två vinkeljärn och borrade hål för infästningarna i stolen, försänkte dem, så att jag kan montera foten över hålen, om +20mm läget skulle visa sig vara den optimala. Sedan borrade och gängade jag fyra M8 hål offset med 20mm interval för att ha lite val, då jag inte hade en aning om var "sweetspot" låg för balansen.

Det visade sig att 40mm från original infästningen låg ganska bra. (Avståndet mellan den försänkta skruven och den för långa skruven, som jag shimsat med M10 muttrar. )

Resultatet är att jag nu har centrum på foten 40mm längre fram. Stolen vill fortfarande vara upprätt, så som jag har den inställd, men om jag trycker till och lutar den, så behöver jag inte sitta och trycka tills jag får kramp för att hålla den lutad.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Äntligen. Det närmar sig "vatten".

Efter två kraftiga influensor, med några veckors mellanrum, samt ett par utlandsjobb, är man äntligen på benen, hemma och igång.

Jag vågar inte chansa. Varje gång jag skall göra hål i datorn, rensar jag den fullständigt, så man inte får något metallfilspån som lägger sig och kortsluter någonstans. Här har jag fått på en egen tillverkad plåt över den lilla kammaren som rymmer nätdelen. (Original sitter här plast över mesh.) I plåten har jag gjort sex hål för skottgenomförningar. I veckor har jag funderat på layouten, hur jag skall få allt att se bra ut. Förra veckan kom jag till insikt att om jag lämnar pumpen i nedre våningen (Dold) så faller allt naturligt på plats. Vänta får ni se!

Ner till ser ni också skottgenomförningarna bredvid nätdelen, där jag skall ut med vattnet till kyltornet. (Kolla vad tråkigt lacken lossar! Det är likadant över allt på det här 2000kr chassit. Lite kritisk faktiskt.

Dessa små rackare har jag jagat i timmar nu. Tur att vi har vitt golv i verkstan, de sticker ut så man har en chans att se dem. Det är gummi hylsor som sitter på fästena för glas panelen.

Näst efter plåten mellan kamrarna, måste jag lösa hur jag skall få till det här snyggt. Original sitter här fem plastbitar och täcker. Men jag vill inte fästa reservoaren i blast bitarna, så de går bort. (Ursäkta den dåliga bild kvalitén. Mobil och dåligt ljus.)

Jag kapade till en plåt, som täcker de fem hålen. Då jag vill ha den monterad med 20mm distanser, (Syns monterade i förra bilden.) krockar den lite med grafikkortet. Därav jacket på ena sidan. Hålen är för att fästa plåten i befintliga gängade hål i chassit. De fyra lite större, är för att fästa reservoaren i.

Här plåten monterad.

Här är dagens framsteg dokumenterat. Det övre röret (Returen från GPU) har en liten grej monterad på sej. Det är ett filter, eller en sil, som skall fånga upp eventuella partiklar som kan lossa ur komponenterna. (Tror inte det lossar så mycket, men den kostade bara en hundring.) Imorgon skall jag demontera rören till GPU, så jag kommer åt de två inre anslutningarna. Skall montera CPU blocket och dra rören till dessa. (Då måste allt vara klart undertill också, för då är det dags för vatten i systemet.)
Under har jag en svår nöt kvar. Det sitter fyra anslutningar väldigt nära varandra. Från pumpen kommer gummislang (För att isolera vibrationer från pumpen) till CPU-in. Den inre, närmast nätdelen. Returen från CPU skall ledas till de två yttre, för vatten till GPUn. Här har jag 70mm (CC) mellan anslutningarna diagonalt och verktyget jag har, gör radier på 50mm. Jag har en gammal dålig biltema rörkrökare som gör 35mm radier, jag har chansat på att jag skall lyckas att göra en 180 gradare med 70mm diameter. Håll tummarna!

Fick jacka ur dörren vid skottgenomförningarna så den går att stänga.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Nu är det nära! :)

Fick en hel del gjort idag.
Först avslutade jag gårdagens jobb, med lite förstärkning. M3 Nylock. (Lås muttrar)

Jag brukar alltid få drivor med spill över, när jag bockar. Därför köpte jag på mej fyra längder (8m) rör inför projektet. Idag vart jag förvånad själv. Det mesta av bygget är klart, och jag har fortfarande inte förbrukat första 2m längden. Här är dagens, och gårdagens spill!

Här är den lilla rackaren jag var allra oroligast för. Tänkte att bara här går det säkert åt mer än ett helt rör.
CC avståndet är endast 68mm på dessa två anslutningarna, så jag kunde inte använda mitt vanliga verktyg. Utan fick göra den med Biltemas rörkrök. Jag trode den hade radie på 35, men det visade sig vara 30, så bara en ren 180 graders blev bara 60mm. (Spillbiten ovan) Nästa bit bockade jag med lite längre ändar (De två långa spillbitarna) så jag hade nått kvar att bända i. Bände upp, satte krökaren lite offset och krökte igen, båda sidor. Sedan mäta, dubbelmäta och trippel mäta, innan jag vågade fimpa ändarna så jag bara hade böjen kvar.

Så här blev det på baksidan. Blir lite bökigare med kabeldragningen, men det kan jag leva med, den dras inte så ofta när den väl sitter där. (Tillfälliga upphängningar av buntband.)

Här ser man hur loopen skall lämna chassit för en sväng till kyltornet. Imorgon skall jag ändra temp sensorernas placering så de pekar bak istället, för jag skall montera kulventilen för avtappningen i den undre grenen och den vill jag inte ha pekandes bakåt, den bygger för mycket.

Ett jädra bök att få dit pumpen, fick lossa hela front panelen "igen!"

Nu sitter pumpen där. Men skruv skallarna sticker ut såpas att jag inte kan stoppa in dammfiltret.
Så imorgon skall jag riva ner fronten "igen" och byta ut skruvarna som håller pumpen, mot försänkta dito. För jag vill inte ha nätdelen full i damm efter ett år! (In och ut ur pumpen, monterar jag ALLTID slang. Stumt monterad pump, med rör rakt in, kräver en perfekt balanserad pump. Vilket de sällan är. Slangen äter upp 99% av vibrationerna från pumpen.)

Jag hoppas få dit de sista två rör bitarna i veckan. Allt annat kunde jag bygga bit för bit och varje kväll starta datorn, fortfarande som luft kyld. Men dessa sista två, betyder byte till CPU-block och då måste allt över till vatten.

Den som undrar över varför det ena röret till reservoaren gör en löjlig lite knorr?
Det är en kombination av jag-gör-en-tankevurpa och att det sitter en förstärknings profil under plåten precis där.
Då jag ville att den blå LED dioden i tanken skulle hamna rakt bak, hade jag in och ut loppen 32mm från varandra. Det behövs 50mm för att gå fri på var sida om förstärkningen. De två 45 grader adaptrarna som pekar motsatta håll, bygger precis 18mm till, totalt 50mm som jag behövde. Tankevurpan är väl egentligen den att det hade blivit snyggare om jag vridit tanken, så att LEDen hamnat mot fronten, då hade jag kunnat gå på samma sida om staget med båda rören... Men, men.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Mmm ser riktigt bra ut!
Funderar om det hade sett renare ut ifall du hade flyttat på filtret till ditt kyltorn eller längs slangen där i mellan? Antar att du tänkt att använda mjuk slang mellan kyltorn och dator?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

@maniac: Tack! Input uppskattas.
Tänkte ha filtret där ett tag, sedan ta bort det helt. Har skräp inte lossat på en månad eller två, så lossar det nog inte alls.
Att den hamnade där, var ren lathet. Knepigt att få till det röret i exakt längd, så jag bara bockade på ett ungefär, sedan var det lätt att bara ta bort lagom mycket i mitten, iom att filtret skulle sitta där. Sedan var det andra röret lättare, man hade ju en mall. (Jag håller med, nu när den sitter där, ser det lite kladdigt ut!)
Vill jag ha den kvar, kan jag ju alltid dölja den innan utgången ur chassit, bakom nät delen.

Blir mjuk slang, annars måste man bulta fast chassit och tornet i bordet. (Möjligt längre fram, men troligtvis inte.)

Just nu vill jag bara ha igång systemet på vatten. Till sommaren skall den få sig en välbehövlig ansiktslyftning.
Ganska mycket små detaljer som bara byggherren ser, som kunde varit mycket bättre.
Mina hastigt tillverkade plåtar skall slipas ner och göras finare (Finish). Blir troligen också en revidering av hur rören är dragna. Jag ser dagens montage som en tidig beta.
Nu vill jag ha igång den på vatten, så jag kan börja tänja gränserna för vad 8700K kan prestera!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Äntligen vattenkylningen är igång!

Igår kväll tog jag tag i det sista, för att få igång VK-systemet. Det svåraste sparade jag till sist.
Bort med luft kylaren. (Under "Republic Of Gamers" plåten/kylflänsen, döljer sig min M.2. SSD.)

Det är inte mycket flex i en så kort kopparbit. Svårt att få till en så kort bit, den måste vara exakt, annars är den omöjlig att få på plats.

Blev mao lite mera spill igår kväll. :-/ Som @maniac påpekade. såg det inte så bra ut, med filtret, så den åkte ut. (Kanske sätter den på en av slangarna när jag är färdig.)

Alla rör på plats, dags för läck test.

Datorn är tät, försöker få ut luften ur radiatorerna. Här står kyltornet på hög kant. När jag vred och vände på kyltornet, lossade en av slanganslutningarna på baksidan och det han komma ut en fläck på 5cm diam. Drog åt den lite hårdare, och det var allt. (Controllern till RGB belysningen var deffekt, så vitt är allt jag får, tills ny controller anländer.)

Jag är extremt nöjd med den blå dioden i botten på reservoaren. Utan vatten, tyckte jag den lös lite klent, men med vatten, lyser den perfekt.

Återstår mängder med "små pill" för att få den perfekt (Som jag vill ha den) men nu är den igång. Nästa steg är att över klocka.
Började igår kväll. (Körde läcktest i fyra timmar, det räcker för mej.) Körde ASUS överklocknings (OC) funktion i BIOS/UEFI, ett par musklick, där man talar om vad man skall ha datorn till och vad man har för kyl lösning, klicka OK och den över klockar automatiskt.
ASUS tycker att +39% OC är lagom, med 1.42V Vcore.
Jag tycker volten är lite i högsta laget för en 24/7 OC. Men det fyllde sitt syfte igår kväll. jag ville grilla grejerna lite, mest för att få ut all luft. (Varmt vatten har lägre viscositet, = lägre ytspänning och därmed blir man av med mera luft från de trånga ställena.)
Målet idag, var att få iväg denna uppdatering, nu skall jag börja överklocka manuellt. Med ASUS föreslagna OC, tuffar datorn på fint, men OCCT lyckades pressa upp tempen i processorn till 83c i topparna. (för det mesta låg den på 65c.) det är inte OK för mej. Kan nog få ner volten lite.
Men det var nice att se 5149MHz klara OCCT i en timma. ( <-Nöjd som fan.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Då har man provat både blåskärmar och norska reset, några gånger nu.
Jag började med att ladda default settings i bios. Aktiverade XMP och deaktiverade MCE.
Volten på 1.35V. Klarade 5100MHz. Men error i OCCT efter några minuter.
Ändrade AVX offset till 2. Nu gick det att köra OCCT. (Just nu kör jag 10min, tills jag landar någorlunda, sedan kan man köra längre pass.)
Sänkte Vcore till 1.325V gick inte
Vcore 1.325 och LLC-6, fungerade.
Sänkte Vcore till 1.300V (LLC-6) och här är jag nu.
Med LLC på sex, drar volten upp i 1.31V under belastning, det kan jag leva med.

5100MHz (x51)
AVX -2
XMP 3000 för RAM.
Vcore 1.300V

Man får väl anse sig ganska nöjd i silikon lotteriet. Men mycket vill ha mer.
Någon som har tips på om man kan ändra nått så man kunde öka lite till?
Just nu landar CPU på runt 60 grader i OCCT och det brukar vara så högt jag vill landa.
ASUS OC i bios drog ju upp CPU i 5.2GHz, men på bekostnad av 1.42V. Det genererade +80 grader. Det känns inte bra.
Frågan är om en delid skulle göra nått? (5.5 GHz hägrar)

Jag testade också att köra Furmark samtidigt för att piska grafikkortet att värma upp vattnet. Den tillför ju 250W otrimmad.
Grafikkortet planade ut på 52 grader. (Aningens högre än med ett rent vattenblock, tror jag.) I mitt gamla bygge sitter ett 970, GPU har aldrig varit norr om 42 grader, men den har ett rent vattenblock.
Köra Furmark samtidigt som OCCT körde processorn fungerade alldeles utmärkt.

EDIT:
Stresstest på både 8700K (125-130W) plus GTX 1080Ti (250W), plus vad allt annat i datorn drar (Typ vattenpump, fläktar osv.) så visade Corsair Link att uttaget låg på moderata +450W (480W från väggen)
Tänkvärt, för den som skall köpa nätdel till sitt bygge. Jag räknade själv på 550W-650W, men beslöt mej för ett 750W, inte för att jag behövde, utan för att PSUn jag köpte är semi-passivt. Jag räknade med att jag tappar/offrar lite effektivitet, mot att fläkten i nätdelen för det mesta kommer stå still. (Ljudlös) När agget går på under 100W, sjunker effektiviteten ner mot 88%. Vid 480W, var den uppe i 91%.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Bilder, plus planerad mod.

Har klockat lite, toppade på 5.2GHz (vid +80 grader) Kör nu på 5GHz och moderata 65 grader. (Skall helt klart göra en delid!)
Annars har jag haft lite problem med RGB belysningen. Startade en tråd om AURA här! Helt uppenbart är sakerna fortfarande i BETA stadium. Man skall flasha RGB-chip, stänga av, sätta på i BIOS och det fungerar ändå inte 100%. Just nu har jag fått ställt in det mesta, men RAM modulerna lever ett helt eget liv. Jag ser dem i programmet (AURA) men de tar ingen styrning. Jag släpper det till senare. Just nu finns det mera akuta saker att ta hand om.

Skärmen (43" 16:9) är hög, väldigt hög! Jag sitter med gam-nacke och försöker arbeta. Här finns rum för förbättring.

Foten är bara tilt bar några centimeter. Ej höj/sänk-bar.

9cm? jag kan lätt ta 8cm här. Bara att sätta igång.

Jag köppte ett universal VESA fäste idag. (Dum som man är, kollade jag inte på baksidan INNAN!)
Här håller jag fästet som är 75x75, 100x100, 100x200 och 200x200, allt på en gång.
Strax nedanför VESA-hålen hoppar bakdelen ut 50mm. Antingen får jag borra nya hål i fästet? Eller det jag skall göra, är att kapa fästet strax nedanför de hål jag behöver. Ingen svår fix, men inte direkt PlugNPlay.
Helt OK, jag skall ändå fram med vinkelslipen för att tillverka en fot att fästa VESA fästet i.

Att få ner skärmen ner till bords nivå, kommer göra jätte gott.

För övrigt börjar jag bli nöjd med datorn. Skall rigga upp stativet och ta lite riktiga bilder någon dag och skapa ett galleri.
Svårt att förmedla hur det ser ut i verkligheten med mobil kameran. Men här är en bild i alla fall.

RGB är programmerade som följer:
Moderkortet och chassit = Vitt.
Reservoaren = Blått.
Processor blocket = Rött.
Grafikkortet = Grönt till rött, temp beroende. (Den kommer i praktiken alltid lysa grönt, eller möjligen gå över i lite gult.)
RAM = Går ej att kontrollera, de kör sin loop genom hela spektrumet.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ny fot till skärmen.

Lite egen tillverkning.
Hittade lite 30x30VKR profil i ett hörn. kapade en tvärslå på 500mm och en stolpe på 325mm. Svetsade ihop dem som ett uppochner vänt T. Hittade en bit 40x3 plattjärn, som fick bli nya fötter. När vinkel kapen ändå var framme, passade jag på att kapa VESA-fästet så jag kan bruka den med min skärm.

Lite filt kuddar från IKEA på fötterna, för att skona bordet.

Så här ser riggen ut, utan skärmen som döljer. Datorn till höger och kyltornet mot väggen, bakom skärmen.

Visade sig att jag fegat för mycket. Har fortfarande 30mm ner till bordet. :-/ Men mycket bättre än förut!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Stilig lösning på skärmfoten, hade samma skärm någon månad före jag rage-bytte till en annan modell (fick tillverkningsproblem med två exemplar i rad) och hade precis samma tankar på att storleken skulle kännas mer naturlig om man fick sänka den lite.

Riktigt bra gjort med den egna foten!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Delid verktyg!

Köpte delid verktyg och Thermal Grizzly (Svindyr) idag.
Tänkte börja med mitt gamla system och se hur det går. Sedan, med erfarenheten från den, över till den nya.
Jag behöver dock införskaffa något lämpligt lim, för att limma fast "locket" igen. Förslag?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Lite magert med svar, med tanke på 2.3K visningar?
Någon som deliddat sin CPU? Skulle verkligen uppskatta lite input. (Även om du inte gjort det själv.)
Har läst att en del använder flytande topplocks packning för att montera på locket igen. Andra klämmer bara fast locket med spänn anordningen för processorn, på moderkortet. (Locket löst)
Minsta möjliga emellan chip och lock, säger logiken. Men om locket inte sitter fast, blir det lite knepigare att få allt på plats?
Med Delid verktyget, följer det även med en liten plast mall för att montera locket igen. Jag funderar på INGET emellan lock och PCB. MEN ett par droppar snabblim i hörnen hade hjälpt att bara hålla fast locket tills man får klämt ner den med spänn armen på moderkortet.

Jag funderar på att hitta snabblim som klarar 150 grader. Räcker det? Tänker jag fel?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!