Postnords nya regler för Kina-paket kan dröja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Tänkte mer på Ebay. Det jag beställer på Ebay finns oftast inte i Sverige/Norden och absolut inte i vanliga kedjor.
Skulle beställa en grej idag som kostar 20 spänn men den fanns inte ens från UK på Ebay
Det är en 35mm till 37mm adapter med utvändiga gängor i båda ändar (för speciella fotolinser bl.a.).
Verkar endast finnas i Kina. Problemet är att Kinesiska nyåret börjar den 16 ! så vet inte om den hinner. Brukar ta minst en vecka innan produkten lämnar landet så om jag har maximalt flyt kanske... Får hoppas man slipper 125:- extra när den kostar 20:-.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1i1ibKFXXXXcbXpXXq6xXFXXXV/35mm-Male-to-37mm-Male-Marco-Reverse-Coupling-Ring-Adapter.jpg_640x640.jpg

Stepring? O andra sidan kostar de billiga sådana 100-200 kr i Sverige, så ens om det blir 150 kr med alla skatter och avgifter så är det ingen stor sak. Beställer du samma sak till USA så kostar det i.a.f. 8 dollar i frakt, du får "gratis". Jämnar alltså ut sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Fast svenska butiker kan, även om man betalar moms och ev tull inte konkurera. Utbudet är, inom många områden, helt obefintligt och i de fall det finns något slags utbud är det ett aber att hitta var man kan köpa grejerna och de består det i de flesta fall av de absolut billigaste skitprodukterna som de sedan lägger på 1000% marginal (plus moms) på. I regel hittar man dessutom grejerna på någon liten obskyr firma med usla avdal med posten och så får man betala 79kr i frakt för några skruvar.

Personligen har jag inget emot att betala momsen och tullen, jag skulle ändå få en vara av bättre kvalitet för en bråkdel av priset jag skulle på betala i en svensk butik.
Det jag undrar är hur man kan försvara det ockerpris man tar ut för administrationen av förtullningen. Någon får gärna upplysa mig vad detta arbete eg innebär men jag har svårt att tänka mig att det skulle ta mycket mer än 5 min när man har gjort det några ggr och fått lite rutin.

Missade ditt inlägg först, man betalar inte för tiden utan för tjänsten. Dessutom skulle 5 minuter med hyfsad timtaxa fortfarande kosta 55-60 kr.

Sen att det är flera hundra procent marginal på kablar är för att det är en dyr vara att lagerföra/ha på hyllan, hade de sålt som mjölk så hade de i princip kostat priset de kostade att producera. Sen bara det att plocka en vara kan kosta 25-50 kr i Sverige. Men gå till en butik i Kina som tar ut moms, har garantier och grejerna är i retailförpackningar så är det också mycket dyrare än grejer på marknaden som köps och säljs svart, och där kvalitetsklassen inte kan garanteras och ingen officiell garanti finns. Det är inget unikt för Sverige. Beror mer på vad det är för varor. Exporterade varor betalar inte moms i hemlandet, men på fastlandet har de fortfarande 17 % för de som handlar på plats, de har också höga importtullar på många varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Missade ditt inlägg först, man betalar inte för tiden utan för tjänsten. Dessutom skulle 5 minuter med hyfsad timtaxa fortfarande kosta 55-60 kr.

Just eftersom att det är en tjänst så är det ju helt rimligt att det står i proportion till hur lång tid det tar att utföra tjänsten och hur mycket betalt den som utför tjänsten har.
Nu vet jag inte hur hög lön man har om man jobbar på postnord, men säg att man har 150kr/timme, det är ju knappast något man behöver mer än grundskola för att utföra. Då borde 5min kosta 25-30kr med sociala avgifter. Vill de sedan TJÄNA pengar på tjänsten så är det klart att de måste lägga på lite för det men det är LÅNGT kvar till de 125kr de tar i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Just eftersom att det är en tjänst så är det ju helt rimligt att det står i proportion till hur lång tid det tar att utföra tjänsten och hur mycket betalt den som utför tjänsten har.
Nu vet jag inte hur hög lön man har om man jobbar på postnord, men säg att man har 150kr/timme, det är ju knappast något man behöver mer än grundskola för att utföra. Då borde 5min kosta 25-30kr med sociala avgifter. Vill de sedan TJÄNA pengar på tjänsten så är det klart att de måste lägga på lite för det men det är LÅNGT kvar till de 125kr de tar i dagsläget.

De tar åtminstone inte 200 kr som i Danmark. Det normala i Europa är mellan 110-210 kr. Vad man än tycker om det så står de inte ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De tar åtminstone inte 200 kr som i Danmark. Det normala i Europa är mellan 110-210 kr. Vad man än tycker om det så står de inte ut.

Nej och jag vet att även andra speditörer tar ut liknande summor. Jag tycker dock att det verkar vara en oskälig summa och det känns som att de tar ut den bara för att de kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Stepring? O andra sidan kostar de billiga sådana 100-200 kr i Sverige, så ens om det blir 150 kr med alla skatter och avgifter så är det ingen stor sak. Beställer du samma sak till USA så kostar det i.a.f. 8 dollar i frakt, du får "gratis". Jämnar alltså ut sig.

Just därför man inte köper/köpte fototillbehör i Sverige (om dom finns dvs.). Alltid svindyrt. 50% mer skulle jag kunna betala men oftast betydligt mer än från ebay. Vem behöver ett fint märkte på en stepring av samma matrial liksom.
Aja får väl se hur det går när den kommer fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Just därför man inte köper/köpte fototillbehör i Sverige (om dom finns dvs.). Alltid svindyrt. 50% mer skulle jag kunna betala men oftast betydligt mer än från ebay. Vem behöver ett fint märkte på en stepring av samma matrial liksom.
Aja får väl se hur det går när den kommer fram.

Är inte som de över en natt kommer börja ta alla paket hur som helst.

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Hyperbole much?

Inte mer än vad våra kära politiker käbblar

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Kina paket och PostNord.

Hej!
Jag har suttit och funderat lite på det här.
PostNord hoppas ju på att Kinapaketen ska minska, men om man kan
grundläggande matematik räknar man snabbt ut att det inte blir så mycket
dyrare för oss konsumenter, med fördelen att staten får in pengar .

Vad kostar det i frakt om man beställer en vara från en svensk aktör.
Vi måste betala frakt där också.
Minst 49 kr. ofta 59 kr.

Om man då beställer billiga varor från Kina kommer det i princip kosta oss 15-25 kr
mer i frakt än om varorna köps i Sverige.
Det tjänar alla på förutom våra svenska webshopar.

Jag kommer i alla fall fortsätta att handla från Wish.
Priserna där är ofta bara en tredjedel av priset i Sverige,
så även om jag får betala 25 kr extra, så är det ett klipp.
Inga problem. Ett bra och billigt sätt att bidra till Sveriges ekonomi.