Varför "C hårddisk"?

Permalänk
Medlem

Varför "C hårddisk"?

Varför börjar ens lagrings diskar på "C" och inte på "A"? Är mest lite nyfiken!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

A: och B: är/var väl reserverade till disketter...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Avstängd

Förr i så hade vi diskettstationer i datorerna. Dom kom före hårddiskarna också. Hur som haver så hade diskettstationerna A och B reserverade, och när hårddiskar kom i i vanliga datorer så fick dom C. Sen dess har C i stort sett alltid vart de som gäller.
Jag reserverar mig för att jag kanske inte har allting helt korrekt här!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Som svaren ovan. En sökning på google hade också gett svaret. Tråden kan stängas

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar, Google funkar alltid. men nu fanns det ju vänliga entusiaster här som vart med lite längre än jag!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

av samma anledning blev ju senare D: standard för cd-läsare, majoriteten av datorerna hade endast en hårddisk så när man uppgraderade med nya lasertekniken blev den D:

Permalänk
Medlem

Skaparen av den moderna datorn – Augustus Dator – led av stark fobi för bokstäverna A, B och U, och undvek således dem för att inte bli indragen i dåtidens häxjakter. Häxorna på den tiden använde uteslutande dessa tre bokstäver för att kommunicera över långa avstånd, men bytte senare till det binära system vi idag kallar Napster.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HC-8315:

Förr i så hade vi diskettstationer i datorerna. Dom kom före hårddiskarna också. Hur som haver så hade diskettstationerna A och B reserverade, och när hårddiskar kom i i vanliga datorer så fick dom C. Sen dess har C i stort sett alltid vart de som gäller.
Jag reserverar mig för att jag kanske inte har allting helt korrekt här!

B: är ej reserverad idag.
Att man ej byter från C: har med kompilatet att göra, då många applikationer är hårdskrivna för C:. Det är bara dumt att byta på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Windows arv från DOS?

Andra OS är inte nödvändigtvis bundna till det tänkesättet..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karaff:

Windows arv från DOS?

Andra OS är inte nödvändigtvis bundna till det tänkesättet..

Alla vettiga operativsystem håller ej på att byta saker i onödan, när det bara ställer till med en massa kompilatetsproblem.
Trenden idag går dessutom till att folk inte lagrar filer på detta sätt utan i molnet genom olika tekniker beroende på vad man jobbar med.

*edit*
Detta gäller för övrigt allt, standarder ska ej bytas ut enbart för att de kan. Det behövs några bra argument till varför, program files och programdata kan motiveras med ökad säkerhet. Ändra C: ställer enbart till problem, ytterst få skriver ens in enheten idag utan de väljer den första.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Alla vettiga operativsystem håller ej på att byta saker i onödan, när det bara ställer till med en massa kompilatetsproblem.
Trenden idag går dessutom till att folk inte lagrar filer på detta sätt utan i molnet genom olika tekniker beroende på vad man jobbar med.

Är det lite ironi här, om det är någon som byter saker bara för bytandets skull så är det Microsoft och det är underligt att de inte gett sig på systemet med enhetsbokstäver ännu.
Lagra i molnet är inget seriöst alternativ ännu både pga lagar och brist på lagar och tekniska problem/risker men molnlagringen har ju för det mesta även en enhetsbokstav den också om den används på en pc.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Är det lite ironi här, om det är någon som byter saker bara för bytandets skull så är det Microsoft och det är underligt att de inte gett sig på systemet med enhetsbokstäver ännu.
Lagra i molnet är inget seriöst alternativ ännu både pga lagar och brist på lagar och tekniska problem/risker men molnlagringen har ju för det mesta även en enhetsbokstav den också om den används på en pc.

Det är mest gränssnitt som Microsoft byter, jag tycker Microsoft är ett föredöme med att få äldre programvaror att fungera jämfört emot andra konsumentoperativsystem. Detta leder i sin tur till att Windows utvecklas så sakta.

De stora stegen i Windows var ju.
Windows 95, då man bäddade in dos, använde sig av registret etc. Många applikationer slutade att fungera och det blev svårt att felsöka.
Windows 2000 med NT kärnan, vanligt folk stötte på problem med windows Xp. (då ytterst få körde windows 2000)
64 bitars OS som gav en mängd nytt säkerhetstänk, detta stötte folk på i Vista och gjorde att denna floppade ännu mer.

Och det är inte så mycket på över 20år..

Molnlagring finns på otroligt många olika sätt, i början var det att man kopplade enheter emot molnet. Idag så kör man ofta allt i molnet, hela applikationer och från vissa applikationer installerat lokalt så hämtar man data därifrån direkt.

Molnet är helt klart det som gäller idag för mycket, däremot kan man ej köra precis allt i detta. Detta med att ha filer på sin egen dator fungerar inte längre för många och säkerhetstänk är det rent vansinne, vissa företag har som policy att man ej får lagra någon data lokalt.
Molnet kan dock se ut lite hur som helst, en vanlig mappad enhet, inbyggd sökväg i ens applikationer till att man kör allt i Molnet.

Jag själv jobbar nästan enbart i Molnet idag, jag skriver inte ens min kod på min egen dator utan i en dator i molnet. Jag ser allt fler lösningar som är kritiska där data flyttas till molnet, för 5 år sedan hade IT-experter sagt stopp. Idag säger nästan alla att om man vill utvecklas så måste datan upp i molnet då man själv inte kan hushålla med de tjänster som de större datacentralerna har. -Framförallt handlar det om Ai.

*edit*
Jag har flera kunder som av säkerhetstänkandet på flera sätt har krav att ingen kod får skriva på ens egen dator utan allt måste göras i Molnet. Detta av flera anledningar som de inte vill ha koden utspritt, men att det finns utvecklare än idag 2018 som kör med datorer utan ECC minne, en vanlig ssd i ntfs utan någon kontroll emot bitfel etc. Nu är inte ren kod problemet, utan konfigurationsändringar som sparas i binärfiler.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon159643:

Det är mest gränssnitt som Microsoft byter, jag tycker Microsoft är ett föredöme med att få äldre programvaror att fungera jämfört emot andra konsumentoperativsystem. Detta leder i sin tur till att Windows utvecklas så sakta.

De stora stegen i Windows var ju.
Windows 95, då man bäddade in dos, använde sig av registret etc. Många applikationer slutade att fungera och det blev svårt att felsöka.
Windows 2000 med NT kärnan, vanligt folk stötte på problem med windows Xp. (då ytterst få körde windows 2000)
64 bitars OS som gav en mängd nytt säkerhetstänk, detta stötte folk på i Vista och gjorde att denna floppade ännu mer.

Och det är inte så mycket på över 20år..

Molnlagring finns på otroligt många olika sätt, i början var det att man kopplade enheter emot molnet. Idag så kör man ofta allt i molnet, hela applikationer och från vissa applikationer installerat lokalt så hämtar man data därifrån direkt.

Molnet är helt klart det som gäller idag för mycket, däremot kan man ej köra precis allt i detta. Detta med att ha filer på sin egen dator fungerar inte längre för många och säkerhetstänk är det rent vansinne, vissa företag har som policy att man ej får lagra någon data lokalt.
Molnet kan dock se ut lite hur som helst, en vanlig mappad enhet, inbyggd sökväg i ens applikationer till att man kör allt i Molnet.

Jag själv jobbar nästan enbart i Molnet idag, jag skriver inte ens min kod på min egen dator utan i en dator i molnet. Jag ser allt fler lösningar som är kritiska där data flyttas till molnet, för 5 år sedan hade IT-experter sagt stopp. Idag säger nästan alla att om man vill utvecklas så måste datan upp i molnet då man själv inte kan hushålla med de tjänster som de större datacentralerna har. -Framförallt handlar det om Ai.

*edit*
Jag har flera kunder som av säkerhetstänkandet på flera sätt har krav att ingen kod får skriva på ens egen dator utan allt måste göras i Molnet. Detta av flera anledningar som de inte vill ha koden utspritt, men att det finns utvecklare än idag 2018 som kör med datorer utan ECC minne, en vanlig ssd i ntfs utan någon kontroll emot bitfel etc.

Håller inte med dig, "allmänna molnet" har för låg tillförlitlighet och datasäkerhet idag, möjligen kan företaget har ett eget system men att hyra in sig hos de stora amerikanska företagen och pumpa data över landsgränser är inget man bör göra utan att ha oerhört robusta säkerhets och redundanslösningar.
Ta för givet att MS, Amazon, Google och liknade spionerar på all data de kan och att ännu fler kollar i allt när man passerar en gräns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag lyckades på något dumt sätt få Windows (XP) installerat på D: en gång, när jag hade två hårddiskar inkopplade i datorn vid installation. Ingenting fungerade rätt så det fick bli en ominstallation dagen efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Alla vettiga operativsystem håller ej på att byta saker i onödan, när det bara ställer till med en massa kompilatetsproblem.
Trenden idag går dessutom till att folk inte lagrar filer på detta sätt utan i molnet genom olika tekniker beroende på vad man jobbar med.

*edit*
Detta gäller för övrigt allt, standarder ska ej bytas ut enbart för att de kan. Det behövs några bra argument till varför, program files och programdata kan motiveras med ökad säkerhet. Ändra C: ställer enbart till problem, ytterst få skriver ens in enheten idag utan de väljer den första.

Mitt svar var helt orelaterat till huruvida det är vettigt eller inte.

Windows styrka och svaghet är väl en sorts flytande bakåtkompabilitet till äldre plattformar vilket gör att det fungerar i miljöer där man inte vill byta hela system med jämna mellanrum, men även ironiskt nog kan få bekymmer mellan två officepaket på samma arbetsplats. Arvet från DOS är tydligt och Windows har mycket arv från OS/2 som blev NT osv...

PC är ett lappverk, på gott och ont.

För övrigt använder jag DOS-formaterade 1,44meg disketter i stort sett dagligen fortfarande..
Lite kul när en diskett med maskinprogram på jobbet blev korrupt och jag istället för att mata in parametrarna för hand från papper tog hem disketten och lyckades transplantera en fil från en annan diskett skapad i samma maskin och på så vis fick det att fungera. Kunskapen från DOS-tiden var nyttig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleidoskop:

Jag lyckades på något dumt sätt få Windows (XP) installerat på D: en gång, när jag hade två hårddiskar inkopplade i datorn vid installation. Ingenting fungerade rätt så det fick bli en ominstallation dagen efter.

Jag fick Windows installerat på F: av någon anledning, för många år sedan på XP-tiden när jag fortfarande använde Windows. Ingen aning om varför, mina diskar blev bara F:, G:, H: o.s.v. utan att tidigare bokstäver användes. Jag märkte aldrig av något problem med det, så det fick vara så.

Permalänk

@BraCCa:
Fast nu har ju grabben/tjejen gåt med i ett forum som är, data användar vänligt och hjälpsamt, och som säger sig vara den platsen man kan få hjälp med diverse frågor om data och teknik.

Så du borde ha googlat ditt svar istället

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

@BraCCa:
Fast nu har ju grabben/tjejen gåt med i ett forum som är, data användar vänligt och hjälpsamt, och som säger sig vara den platsen man kan få hjälp med diverse frågor om data och teknik.

Så du borde ha googlat ditt svar istället

Jag anser dock att trådar som saknar ett diskussionsämne och där första träffen på Google ger svaret känns överflödiga. Men visst, jag kanske ska starta lite trådar om varför Google heter Google, vad förkortningen RAM står för, mm.

Permalänk

Nästan allt som kan diskuteras kan googlas och man kan få svar så. Diskussionsforum finns till som en social grej där kanske tråden går lite offtopic osv och intressanta eller egna idéer eller erfarenheter kan delas. Att svara "googla" på ett diskussionsforum är så "doh!" som det kan bli.. Det är ett asocialt beteende helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Håller inte med dig, "allmänna molnet" har för låg tillförlitlighet och datasäkerhet idag, möjligen kan företaget har ett eget system men att hyra in sig hos de stora amerikanska företagen och pumpa data över landsgränser är inget man bör göra utan att ha oerhört robusta säkerhets och redundanslösningar.
Ta för givet att MS, Amazon, Google och liknade spionerar på all data de kan och att ännu fler kollar i allt när man passerar en gräns.

Och det är blir ännu mer noga i och med GDPR som börja gälla den 25 Maj nästa år.

Där gäller att ingen data med uppgifter som med olika insats av datamining kan kopplas ihop med personer och bli personuppgifter (tex surfvanor är en sådan sak som kan bli personuppgiftsklassat) får transporteras utanför EU-gränser och tillhörande anknutna länder - vi pratar alltså att informationsströmmen garanteras att inte fysiskt gå utanför EU:s gränser och VPN-tunnlar som loopar utanför gränserna är inte ett godkänt alternativ.

mao. Det skall inte finnas någon dataström alls att analysera med diverse olika hemliga attacker på dagens använda kryptosystemen av en utomstående som USA, Ryssland mfl.

---

Det är många som sjunger molnets lov och de som är inne i det är i närmast extas och menar att det är lösningen på allt.

Det kommer att behövas några kracher/konkurser, några attacker, lite gisslandrama (dvs. håller på datat tills man får fett betalt - det pågår för fullt idag inom tex. kommun och landsting där man har outsourcat sin intellektuella egendom och sedan vill ha tillbaka det igen när man byter tjänsteleverantör... - det finns rysarhistorier om det med företag som blivit av med hela sin intellektuella egendom den vägen till sina värsta konkurrenter för att molnföretaget man använde vägrade lämna tillbaka data om denne inte fick 8 ggr mer betalt helt plötsligt - företaget gick till rätten och vann - molnföretaget gick i konken och konkurrenten köpte konkursboet av molnföretaget och därmed också ägare till all information som låg på diskarna hos konkursboet) och det själs proprietär material etc. innan det blir lite sundare syn på det hela och inse att det är olika lösningar för olika saker.

---

kom ihåg - går ett molnföretag i konken så gäller inga ingångna avtal längre, som användare har man inte längre koll på datat som är lagrad där och vad som händer med det och man kan vara säker på att konkursförvaltaren försöker slå mynt av innehållet på diskarna om denne ser att det finns ett värde i det - precis allt som finns på diskarna i form av propertiär egendom är nu konkursboets - du som användare kan springa med vilka papper/avtal du vill om innehållets ägandeskap - det hjälper inte, allt är borta och är under kontroll av någon annan och det kan ta 10 år med rättegångar och låg chans till att vinna för att få tillbaka det och då är föråldrat flera gånger om.

ni som inte upplevd konkurs - vet inte hur mycket 'all bets are off' det är när väl konkursbeslutet är taget - INGENTING i avtalsvägen gäller och allt som konkursförvaltaren kan lägga handen på är konkursboets egendom - PRECIS ALLT!!! och allt kan överlämnas till en köpare som är bered att betala priset - vem som helst

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxargs:

kom ihåg - går ett molnföretag i konken så gäller inga ingångna avtal längre, som användare har man inte längre koll på datat som är lagrad där och vad som händer med det och man kan vara säker på att konkursförvaltaren försöker slå mynt av innehållet på diskarna om denne ser att det finns ett värde i det - precis allt som finns på diskarna i form av propertiär egendom är nu konkursboets - du som användare kan springa med vilka papper/avtal du vill om innehållets ägandeskap - det hjälper inte, allt är borta och är under kontroll av någon annan och det kan ta 10 år med rättegångar och låg chans till att vinna för att få tillbaka det och då är föråldrat flera gånger om.

ni som inte upplevd konkurs - vet inte hur mycket 'all bets are off' det är när väl konkursbeslutet är taget - INGENTING i avtalsvägen gäller och allt som konkursförvaltaren kan lägga handen på är konkursboets egendom - PRECIS ALLT!!! och allt kan överlämnas till en köpare som är bered att betala priset - vem som helst

Bra skrivet detta är något att tänka på, det är därför många anlitar jättar som också kan gå i konkurs. Microsoft, Amazon etc har inte så hög konkurs risk idag.

Sedan molnet har brister helt klart. Men det blir fel att inte jämföra det med riskerna att ha det lokalt, det blir en skev jämförelse annars.

Jag har sett så många företag som har kört allt lokalt med lokala förmågor som ibland är duktiga, ibland är personer som ej borde få vara i närheten av en dator. T.ex såg jag ett SAN som ej passade i ett rack, då hade någon tagit och byggt ett skatbo med skenor som de ställde sanet på. Och det var ett företag som har en omsättning på någon miljard om året, alla i datarummet skakade på huvudet och sa vad är det för idiot. Nå ej vår server och problem. Andra förmågor som skippar backup: https://computersweden.idg.se/2.2683/1.696472/backup-skadesta...

Jag själv förlorade kommunikation till en server på samma megastora företag, någon i ett låglöneland hade fått i uppdrag att rensa upp bland alla tusentals servrar som de har. De visste ej vad en server gjorde och det snabbaste sättet att få veta detta är ju att stänga av den. Det blir lite panik i en avdelning då. Servern var tydligt utmärk på alla sätt, både fysisk och i alla dokument på avdelningen.

Även om man får en duktig så kan denna byta jobb, samma gäller företag som kan gå i konkurs.
Nej generella lösningar som alla kan ta över där de ligger så att folk från hela landet kan jobba är oftast det bästa.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon159643:

Att man ej byter från C: har med kompilatet att göra

Och vinnaren av SM i alternativa stavningar av "kompatibilitet" är …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Skaparen av den moderna datorn – Augustus Dator – led av stark fobi för bokstäverna A, B och U, och undvek således dem för att inte bli indragen i dåtidens häxjakter. Häxorna på den tiden använde uteslutande dessa tre bokstäver för att kommunicera över långa avstånd, men bytte senare till det binära system vi idag kallar Napster.

Jag trodde det var Modermodemet som behövde dessa bokstäver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

B: är ej reserverad idag.
Att man ej byter från C: har med kompilatet att göra, då många applikationer är hårdskrivna för C:. Det är bara dumt att byta på alla sätt.

Kommer ihåg tidig version av Citrix. Där rekommenderades man att ändra C:\ till M:\ när man installerade Presentation Server. Orsakade en hel del problem, bara för att lösa ett annat problem

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag trodde det var Modermodemet som behövde dessa bokstäver?

Det var en senare upptäckt, och då huvudsakligen på grund av de gasfickor som kan bildas under modermodemet – själva hjärtat i hårddisken. Med A-baserade kommandon undviker man att dessa antänds, vilket annars skapar ett baksug som bryter sönder fläkten som får processorn att rotera.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

@HC-83t15:
Fast är egentligen en "c" är en partition på första hårddisken. "D" är en annan partition osv

Permalänk

Hade faktiskt ett windows på D: själv en gång i tiden! Blev mäkta förvånad när det hände då det alltid var på C:

verkar fler än jag som råkade ut för det på XP tiden

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Jag anser dock att trådar som saknar ett diskussionsämne och där första träffen på Google ger svaret känns överflödiga. Men visst, jag kanske ska starta lite trådar om varför Google heter Google, vad förkortningen RAM står för, mm.

26 svar känns ju endå som att folk hade något diskussions värde. Fick även förklarat varför det inte bytts heller! Sweclockers är underbart på detta sätt då folk för det mesta är trevliga och gärna förklarar mer ingående än vad en googling hade gjort. Sen är det alltid roligt med folk som skämtar till det! Jag tackar så mycket för en trevlig kvälls läsning alla ni som har skrivit!

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

av samma anledning blev ju senare D: standard för cd-läsare, majoriteten av datorerna hade endast en hårddisk så när man uppgraderade med nya lasertekniken blev den D:

Har alltid fått brännaren som E: Detta oavsett om det suttit en eller flera diskar i den (stationär eller bärbar).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BraCCa:

Som svaren ovan. En sökning på google hade också gett svaret. Tråden kan stängas

Sluta lek plastmoderator!!

Jag har själv varit en dryg medlem som du en gång i tiden, men en dag vaknar man och upptäcker att man inte kommer någonstans i det tankesättet.

Så, varför skall tråden stängas ?
Kan du svara på det ?
Som du skriver nedan " diskussionsämnet" saknas ?

Tydligen inte, då det är ett väldigt stort intresse och många hjälpsamma inlägg.

Skrivet av BraCCa:

Jag anser dock att trådar som saknar ett diskussionsämne och där första träffen på Google ger svaret känns överflödiga. Men visst, jag kanske ska starta lite trådar om varför Google heter Google, vad förkortningen RAM står för, mm.

Du anser det, ja.
Men om du läser hela tråden nu, tycker du inte själv att @Hablam fick ett trevligare svar från medlemmar här än från Google?

En trådstart kan bli som en snöboll i rullning på forum, det växer och växlar kurs, det är oftast då man lär sig

Det är därför vi finns här.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]