Permalänk
Medlem

Do you cover your webcam?

Dök upp i flödet idag, lite intressant video

Själv aldrig döljt kameran eller någon mikrofon. Men minns i gymnasiet haha i min klass på 30 personer var de inte en enda som gjorde detta! Men när vi hade lektion med de från teknik/naturprogrammet en våning ned hade över 60-70% täckt över sin kamera på macbooken med antingen plåster eller något annat fult och inte så diskret tejp.

Jobbade även med service av laptops åt större företag och där var varje laptop täckt med en liten bricka som man kunde skjuta fram och tillbaka för att dölja/visa kameran.

Hur gör ni? Döljer ni kameran? Bör man göra det?

Permalänk
Medlem

Självklart. Dock är det ju värre med mikrofoner, svårare att blockera.

Permalänk
Medlem

Yes, of course..

Svart eltejp om inget snyggare finns.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Yes, of course..

Svart eltejp om inget snyggare finns.

Eller hur, fattar inte hur folk sätter på rosa post it, plåser, med mera. "hej kolla in min nya mac book för 20 papp, spana in mitt blodiga plåster!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Eller hur, fattar inte hur folk sätter på rosa post it, plåser, med mera. "hej kolla in min nya mac book för 20 papp, spana in mitt blodiga plåster!"

Exakt detta hahahaha plåster på en laptop är det fulaste som finns! Förstår inte hur man tänkte då

Permalänk
Inaktiv

Trenden går emot att bättre datorer får en lucka, Lenevo har infört det på senaste mellanklassen, snart får de bättre det också.

Jag själv tycker öppen kamera är idiotisk och jag begriper inte varför så många inte täcker för?
Argumentet att man är ful så ingen skulle ändå vilja se en är giltigt, men alla som inte täcker för är inte fula. Vissa av dessa är halvnakna eller ännu värre framför både sina mobil och datorkameror.

*edit*
Frågeställningen kan bli lite missvisade, då många ej har en massa kameror. Så frågan borde vara har ni kameror igång riktade emot er, som ni enbart tror är avstängda när ni gör personliga saker? Där kamerorna kan vara mobil, laptop,webbkameror etc.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Njae. Sitter aldrig så att kameran ser något konfidentiellt i alla fall. Oftast sitter man ju på kontoret, då är laptopen i dockan med locket stängt också. Och Hem-datorn i signaturen har ingen Webcam

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tyckte han resonerade rätt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=zYY3n4YWvFo
TLDR: Bild är svårt att göra något med (om man inte har gjort något väldigt olagligt) men ljud är desto lättare att manipulera och ta ur kontext med konsekvenser. Det går även inte att sätta tejp över mikrofonen och många kameror har en lampa som indikerar aktivitet (om den är styrd av OSet eller kameran är beroende på dator).

Kameran är det minst intressanta enligt mig. Finns mycket enklare saker att spionera på och samla in som är mindre dataintensivt + mer värde för den part som skulle hacka sig in

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har 4 skärmar så bruka normalt ha min nätverksanalys uppe på ena skärmen så jag ser om jag får spikar i realtid för se om någon försöker göra intrång i nätverket.

Får man ju också fram loggar så kan man bara börja spåra vem som försöker spionera på en dock har jag väldigt få gånger bevittnad ens en liten spik som kan tyda på att någon är inne på nätverket utan tillstånd.

Är det någon som vill försöka spionera på mig så lär jag nog spionera tillbaka på dessa personer. Fair is Fair

Permalänk
Medlem

Själv har jag nöjt mig med att bara svartlista drivrutinen (kör Linux) till kameran på min laptop, eftersom jag ändå inte använder den. Om någon lyckas spionera på mig då så betyder det att de redan har fulla root-rättigheter, och då har jag betydligt större problem

Permalänk
Medlem

Har du tejpat för kameran på mobilen har hört att dom kan hacka in sig där både bak och fram

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Eller hur, fattar inte hur folk sätter på rosa post it, plåser, med mera. "hej kolla in min nya mac book för 20 papp, spana in mitt blodiga plåster!"

Skrivet av eucalyptus:

Exakt detta hahahaha plåster på en laptop är det fulaste som finns! Förstår inte hur man tänkte då

Ja, det är ju fruktansvärt fult, men jag fattar ju hur de tänker.
Man sätter ju hellre plåster än tejp över kameran eftersom man inte vill ha klister på linsen såklart.

Själv hade jag satt svart eltejp med något mjukare material mellan istället som skydd, om jag nu hade brytt mig om att täcka över kameran

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Har disablat den i device manager. Mer än så orkar jag inte bry mig.

Permalänk
Medlem

Har en webbkamera uppe på skärmen. Skulle aldrig få för mig att täcka för den med en tejpbit.
Kanske för att jag använder den dagligen. Så det skulle kännas dumt att behöva rycka bort tejpen varje gång man ska använda kameran.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Använder aldrig webbkamera nuförtiden, annars brukar jag täcka över den och micken som jag inte heller använder över huvud taget längre.

Har inget av det på min stationära.

Skulle väl annars känna mig smickrad om någon ville plåta nakenbilder på mig...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Folk sätter tejp över webbkameran i rädsla av att bli filmade, men har en mobiltelefon i fickan med inte helt sällan en mikrofon som är aktiv 24/7. Har heller aldrig hört talats om någon som täcker sina kameror på mobiltelefonen/surfplattan. Hur kommer det sig att folk är så rädda för just kameran i sin laptop?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Nej, jag täcker inte över kamera eller mikrofoner. Jag använder dem så ofta så det skulle bara bli ett himlans bök att täcka för och dra bort stup i kvarten. Jag är heller inte paranoid av mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Trenden går emot att bättre datorer får en lucka, Lenevo har infört det på senaste mellanklassen, snart får de bättre det också.

Tycker det är lustigt hur Lenovo på CES visade upp sin nya kamera-slider och PR-personen snackade om hur viktigt det var med privacy etc. för att i nästa soundbyte introducera nya fancy always-on far-field mikrofoner som hör allting inom hela rummet...

Är betydligt mer nojjig över randoms kopplar in och hör konversationer etc. än att dom får se en begränsad vy av ett rum/ansikte. Kameror brukar dessutom ha hard-wired LED för att visa on/off state. Mikrofoner är i princip alltid på och blir alla nya laptops utrustade med far-field mikrofoner så kan vi ju säga hej då till all slags privacy. Trevligt också när varje hus blir utrustat med lätthackade IoT-enheter med rumsvida mikrofoner. Hade hellre sett någon slags hard-wired on/off switch för mikrofonen på laptops tbh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Folk sätter tejp över webbkameran i rädsla av att bli filmade, men har en mobiltelefon i fickan med inte helt sällan en mikrofon som är aktiv 24/7. Har heller aldrig hört talats om någon som täcker sina kameror på mobiltelefonen/surfplattan. Hur kommer det sig att folk är så rädda för just kameran i sin laptop?

En laptop eller som i mitt fall också en iMac har kameran riktad rakt in i rummet, även när den inte används. En telefon/surfplatta läggs oftast ner på en yta och tittar i taket eller i "bordet".. om den inte är i fickan eller används.
Många som jag känner har sina datorer i sovrummet, med kamerorna riktade mot sängen och där de brukar byta om... Personligen är jag bara en man som inte gillar tanken på att någon finnig pojkspoling på andra sidan jorden, ska ha vårt hem som sin "real world reality show".

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Varken fram eller bakkameran fungerar på min kinesiska smartphone

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenix:

Varken fram eller bakkameran fungerar på min kinesiska smartphone

Kan vara för att de sänder istället för att visa bild för dig.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt problemet och varför jag skulle göra det. Om någon mot förmodan skulle lyckas aktivera min webbkamera på distans märker man det snabbt genom det starka lysande skenet från LEDen. Bättre att veta om man fått intrång.

Permalänk
Medlem

Gjorde det när jag hade en macbook, nu kör jag linux på en laptop då är den inte tejpad.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Jag älskar hur naiva folk är som tror att led-indikatorn måste lysa bara för kameran är igång.

Och hardwired indikator? Filmningen är ju mjukvarbaserat. Det är inte som att den öppnar en lins som då slår till en trigger som i sin tur drar igång indikatorn.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Exakt detta hahahaha plåster på en laptop är det fulaste som finns! Förstår inte hur man tänkte då

Den oklistriga delen av plåstret täcker kameran utan att kladda ner linsen, när man behöver använda kameran är det bara att ta bort plåstret utan att behöva bry sig om att putsa linsen
Samma sak går visserligen att göra väldigt mycket snyggare med en bit papper och tejp.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Aldrig haft en dator eller skärm med kamera/mikrofon så blir en blank röst.
Kommer nog aldrig köpa något som har det inbyggt heller men är rätt säker på att jag hade täckt kameran om jag haft en.
Skulle helt klart köra med plåster då också så det blir lite charm över datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Jag älskar hur naiva folk är som tror att led-indikatorn måste lysa bara för kameran är igång.

Och hardwired indikator? Filmningen är ju mjukvarbaserat. Det är inte som att den öppnar en lins som då slår till en trigger som i sin tur drar igång indikatorn.

Hur hade du tänkt dig att det skulle fungera att få igång webbkameran utan att LED indikatorn går igång? Lycka till att "filma med mjukvaran" utan ström till kameran.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UMJ:

Har 4 skärmar så bruka normalt ha min nätverksanalys uppe på ena skärmen så jag ser om jag får spikar i realtid för se om någon försöker göra intrång i nätverket.

Får man ju också fram loggar så kan man bara börja spåra vem som försöker spionera på en dock har jag väldigt få gånger bevittnad ens en liten spik som kan tyda på att någon är inne på nätverket utan tillstånd.

Är det någon som vill försöka spionera på mig så lär jag nog spionera tillbaka på dessa personer. Fair is Fair

Samma här, skall montera en liten extraskärm dedicerad för diagram och liknande på den nya skärmriggen jag håller på med.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Pajade skärmen på min laptop förut och när jag fixar den kopplade jag ur webbkameran 😀

Har den på i mobil osv så är inte totalt paranoid och finns massa elektronik som kan agera spion med allt från ljudupptagning osv så är knappast något skydd som är speciellt och kanske mer hjälper att få bort känslan nån glor på en 😁

Ska man vara paranoid är mobiler värre där man kan kartlägga hela ditt sociala nätverk både genom tjänster och genom dina rörelsemönster i verkliga världen och du har en gps tracker på dig som kan ta upp ljud och bild och har har fingeravtryck som kan verifiera att det är du som använder den och har oändligt med möjligheter att exploitas och kartlägga exakt allt man gör vilket man kan räkna med att det görs av större säkerhets tjänster det tycker jag är mer skrämmande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur hade du tänkt dig att det skulle fungera att få igång webbkameran utan att LED indikatorn går igång? Lycka till att "filma med mjukvaran" utan ström till kameran.

I videon från första inlägget nämner de att det går att filma utan att led indikatorn går igång, den som gör intrång kan välja att stänga av den