Vad är skillnaden mellan judder och stutter?

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan judder och stutter?

Ja, precis som rubriken säger. Vad är skillnaden mellan judder och stutter?

Permalänk
Medlem

Bra fråga!
Det är nog inte satt i sten (frågar du tio swecare får du möjligen nästan lika många svar), men som jag tolkar det så är judder tex att visa en 24p film på 60hz skärm.
Du får en slags konsekvent ojämnhet/ryckighet/hackighet som ligger och stör på samma sätt hela tiden.

Stutter är lite mer slumpad över tid, dvs ojämheter i frameraten som inte är perfekt konsekvent cykliska. Man får lite ojämna hack då och då, men ganska ofta, så det ibland kan upplevas nästan lika som judder.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra fråga!
Det är nog inte satt i sten (frågar du tio swecare får du möjligen nästan lika många svar), men som jag tolkar det så är judder tex att visa en 24p film på 60hz skärm.
Du får en slags konsekvent ojämnhet/ryckighet/hackighet som ligger och stör på samma sätt hela tiden.

Stutter är lite mer slumpad över tid, dvs ojämheter i frameraten som inte är perfekt konsekvent cykliska. Man får lite ojämna hack då och då, men ganska ofta, så det ibland kan upplevas nästan lika som judder.

När jag spelar upp en blu ray film i 24Hz på min tv utan någon form av interpolering så upplever jag en ryckighet i bilden. Är detta då stutter eller judder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.hemmabiotidningen.se/Kontakten/2015/04/Judder-vad-...

Stutter (för mig iaf.) är när något sporadiskt pausar/stoppar i väldigt korta tidsintervaller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nios91:

När jag spelar upp en blu ray film i 24Hz på min tv utan någon form av interpolering så upplever jag en ryckighet i bilden. Är detta då stutter eller judder?

Skickades från m.sweclockers.com

mest sannolikt judder isåfall... (som jag var inne på i mitt exempel)

Det är inte helt ovanligt att en del äldre TV-apparater inte klarar 24hz klockrent. Om det är en modern TV så borde den kirra det (med få undantag) och då är det kanske helt enkelt så att du är känslig för den låga framerate som film faktiskt har
Då är det ju tekniskt varken judder eller stutter... Bara låg framerate.

Eller vad använder du för spelare? Är det från datorn? Vet du vilken frekvens skärmen körs i under uppspelning? (felsökning kanske hör hemma i en separat tråd dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

http://www.hemmabiotidningen.se/Kontakten/2015/04/Judder-vad-...

Stutter (för mig iaf.) är när något sporadiskt pausar/stoppar i väldigt korta tidsintervaller.

Bra formulerat, jag borde kanske skrivit något liknande. Tillfälliga korta pauser är en vettig beskrivning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

mest sannolikt judder isåfall... (som jag var inne på i mitt exempel)

Det är inte helt ovanligt att en del äldre TV-apparater inte klarar 24hz klockrent. Om det är en modern TV så borde den kirra det (med få undantag) och då är det kanske helt enkelt så att du är känslig för den låga framerate som film faktiskt har
Då är det ju tekniskt varken judder eller stutter... Bara låg framerate.

Eller vad använder du för spelare? Är det från datorn? Vet du vilken frekvens skärmen körs i under uppspelning? (felsökning kanske hör hemma i en separat tråd dock

Men som jag förstår det enligt hemmabiotidningen så är judder den ryckighet som blir när 24Hz omvandlas till 60Hz. På min PS4 Pro så kan jag ju avaktivera 1080p/24Hz och då visas blu ray filmen i 60Hz istället vilket skapar problem med ryckighet. Men även när jag aktiverar 24Hz läget på PS4:an så får jag en ryckig bild. Jag har en Samsung i 8 serien från 2011 så den har ju några år på nacken. Samtidigt är det ju en premiummodell så jag tycker ju att den borde klara att spela upp bly-ray filmer felfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Laxpudding har ju redan pratat om detta redan i den här tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1508460-motionflow-for...

På hans beskrivning låter det som den faktiskt inte kirrar 24p ordentligt, dvs du får judder.
Du har kanske inte mycket val annat än motionflow, eller kanske leta nån uppdaterad firmware till TV:n... Eller byta TV.

---

Stutter är mer generellt inte ett problem i TV:n i sig, utan oftare något som sker på datorn/spelkonsollen osv.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@Roger W:

Jag har ju funderat på att byta upp mig till en Samsung 55" Q7F eller Q8F men då vill jag ju veta säkert att dem här skärmarna kan spela upp 24p material i både full HD och 4K på rätt sätt utan judder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nios91:

@Roger W:

Jag har ju funderat på att byta upp mig till en Samsung 55" Q7F eller Q8F men då vill jag ju veta säkert att dem här skärmarna kan spela upp 24p material i både full HD och 4K på rätt sätt utan judder.

Jag äger inte TV:n så jag kan inte säga något säkert, men det kan väl inte vara så svårt att jaga lite recensioner?

Kolla denna tex:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qled-q7f-q7#compari...
Gå ner till "24p playback", så står det: (med min fetmarkering)

Citat:

For judder free playback of 24p material without introducing the soap opera effect, it is necessary to set 'Auto Motion plus' to 'Custom' and leave the sliders at 0.

... du kanske behöver göra något liknande på din TV för att få det att flyta?

Ovanstående känns lite som ett "hack" kan jag tycka, och något de borde löst på ett bättre sätt "out of the box"... Men funkar det så är det väl ok?
Utöver det så står det dessutom "Motion handling is excellent" som positiv faktor med TV:n, så om du gör ovanstående så borde det bli bra!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

"Judder" är så mycket "definition" det kan bli på 3:2-fenomenet som alltid funnits där för 60 Hz-publiken. Men typiskt används "judder" för att beskriva regelbunden ryckighet. Ojämnheten i rörelsen är alltid densamma.

"Stutter" är ett betydligt bredare ord som används i alla möjliga sammanhang, inte minst i spel och liknande. Det brukar syfta på mer oregelbunden ryckighet och i mer kaosartade former.

Skrivet av elBenko:

http://www.hemmabiotidningen.se/Kontakten/2015/04/Judder-vad-...

Stutter (för mig iaf.) är när något sporadiskt pausar/stoppar i väldigt korta tidsintervaller.

Fascinerande att läsa sina gamla texter! Intressant är att jag fortfarande varje vecka eller så förklarar samma saker om och om igen, sju år senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fascinerande att läsa sina gamla texter! Intressant är att jag fortfarande varje vecka eller så förklarar samma saker om och om igen, sju år senare.

Gick snabbare att leta på google än att söka i forumet ;D