Är dessa delar bra för en uppgradering av min nuvarande dator?

Permalänk
Medlem

Är dessa delar bra för en uppgradering av min nuvarande dator?

Jag tänkte "uppgradera" min dator...

Den dator som jag har nu är: https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/desktop/... och jag har tänkt att återanvända Processorn, SSD, HDD och troligtvis RAM minnena?.

Är dessa delar bra för en uppgradering?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11322893/

Vill hålla mig runt 5000-6000:-

Permalänk
Medlem

@Bulltis: Personligen tycker jag inte det ser lönt ut: Dels för du inte har K modell på din processor, alltså inte klockvänlig. Då är det inte lönt att byta kylare mobo och knappt chassi, kolla om du får i 8gb minne till på moderkortet och om du får i ett större gfx i chassit

Permalänk
Hedersmedlem

Varför vill du byta moderkort? Det är mest slöseri med pengar, det kommer inte att ge dig något. Samma sak känner jag med den vattenkylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tycker det bör räcka med bara ett nytt grafikkort?
Nätagget är på 300W i den maskinen så ska inte vara några problem för ett 1050TI då.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuCky:

@Bulltis: Personligen tycker jag inte det ser lönt ut: Dels för du inte har K modell på din processor, alltså inte klockvänlig. Då är det inte lönt att byta kylare mobo och knappt chassi, kolla om du får i 8gb minne till på moderkortet och om du får i ett större gfx i chassit

Så ett nytt grafikkort och nätaggregat är det du säger att jag behöver köpa?
Vill dock inte få en flaskhalseffekt på datorn...

Större GFX får nog plats men inga mer RAM platser... https://imgur.com/gallery/InAUa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Varför vill du byta moderkort? Det är mest slöseri med pengar, det kommer inte att ge dig något. Samma sak känner jag med den vattenkylaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Min polare sa något förut att jag måste byta moderkort om jag ska byta grafikkort (som är prio 1 för mig) men jag har ingen aning

Permalänk
Medlem

Kan ni lämna lite förslag till mig om vad jag ska göra
Prio 1 är iaf ett nytt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltis:

Min polare sa något förut att jag måste byta moderkort om jag ska byta grafikkort (som är prio 1 för mig) men jag har ingen aning

Du behöver inte byta moderkort för att byta grafikkort, det som du behöver göra om du vill uppgradera är att byta ut grafikkortet och lägga till 8GB ram.
Det är vad jag hade gjort

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Du behöver inte byta moderkort för att byta grafikkort, det som du behöver göra om du vill uppgradera är att byta ut grafikkortet och lägga till 8GB ram.
Det är vad jag hade gjort

Ett grafikkort blir det iaf men finns dock inga mer RAM platser så vet inte vad jag kan göra då... https://imgur.com/gallery/InAUa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltis:

Ett grafikkort blir det iaf men finns dock inga mer RAM platser så vet inte vad jag kan göra då... https://imgur.com/gallery/InAUa

i nuläget räcker 8GB så du kan skippa det, när det då behövs kan du byta ut dom mot 2x8GB istället.

Byt bara grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

i nuläget räcker 8GB så du kan skippa det, när det då behövs kan du byta ut dom mot 2x8GB istället.

Byt bara grafikkort.

Yes Ska jag köra på "MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB Gaming X" eller ska jag ta ett bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltis:

Yes Ska jag köra på "MSI GeForce GTX 1050 Ti 4GB Gaming X" eller ska jag ta ett bättre?

Beror helt o hållet på vad du ska använda datorn till

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensvo:

Beror helt o hållet på vad du ska använda datorn till

Bara casual gaming... Typ lira lite Fortnite, CS:GO, Overwatch med polarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltis:

Bara casual gaming... Typ lira lite Fortnite, CS:GO, Overwatch med polarna

Byt grafikkortet till ett 1060 6gb, ifall du någonsin vill köa lite tyngre titlar på high/ultra som BF eller liknande

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Byt grafikkortet till ett 1060 6gb, ifall du någonsin vill köa lite tyngre titlar på high/ultra som BF eller liknande

Då får det bli ett nytt nätagg oxå eller? då mitt bara är på 300W och ett 1060 6GB rekommenderas att ha 400W eller funkar det ändå?

Permalänk
Medlem

@Bulltis: Jag hade bytt ut graffe kortet och tagit större ram minnen och sålt det gamla även bättre nät agg . om pengarna inte räcker så hade jag ändå satsat på ett 1060 kontra ett 1050 ti då skillnaden är som natt och dag . bara tog ett 1060 dom hade inne går bra med vilket som . typ = http://www.inet.se/kundvagn/visa/11323147/ det skiljer fruktansvärt mycket prestanda på 1050 ti kontra 1060 https://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-105...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Avstängd

Känns onödigt att byta chassie och moderkort och är där problemet med dom lådorna ligger att byter du moderkort så passar inte alla kontakter till nya moderkortet så dör moderkortet är det kanske motiverat att byta chassie även om man kan pilla lite och få det att funka där med

Sen kan man byta både nätagg och grafikkort i dom och har sett nån sån rulla med 1060/1070 och 300w agg så klarar du utan problem att hänga i ett 1060 som är ett mycket vettigare val

Går datorn varm eller låter den illa med kylningen du har ?? annars finns det ingen orsak att byta den och det jag hade prioriterat är prestanda så kliva upp till 16gb ram och grafikkort hade jag lagt pengarna på som är det vettigaste

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@Bulltis: Jag hade bytt ut graffe kortet och tagit större ram minnen och sålt det gamla även bättre nät agg . om pengarna inte räcker så hade jag ändå satsat på ett 1060 kontra ett 1050 ti då skillnaden är som natt och dag . bara tog ett 1060 dom hade inne går bra med vilket som . typ = http://www.inet.se/kundvagn/visa/11323147/ det skiljer fruktansvärt mycket prestanda på 1050 ti kontra 1060 https://www.sweclockers.com/test/22839-nvidia-geforce-gtx-105...

Hmm, Ska ta en funderare då det du säger verkar lockande
Det är ju bankkontot som får lida men man får ju bättre prestanda...

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående kommentarer. Ett nytt grafikkort, nätaggregat och RAM uppgradering är det vettigaste du kan uppgradera för en prestanda skillnad (beroende på det du gör). Jag definitivt rekommenderar ett nytt nätaggregat, 300w känns lite för mycket på gränsen. Här är en bra sida du kan använda för att få en bättre uppskattning om hur mycket wattage du kommer behöva: http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/

Du kan alltid köpa en (2x8GB) kit och sälja av de RAM minnen du har som är (2x4GB) för 16GB RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Winginit:

Håller med ovanstående kommentarer. Ett nytt grafikkort, nätaggregat och RAM uppgradering är det vettigaste du kan uppgradera för en prestanda skillnad (beroende på det du gör). Jag definitivt rekommenderar ett nytt nätaggregat, 300w känns lite för mycket på gränsen. Här är en bra sida du kan använda för att få en bättre uppskattning om hur mycket wattage du kommer behöva: http://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/

Du kan alltid köpa en (2x8GB) kit och sälja av de RAM minnen du har som är (2x4GB) för 16GB RAM

300w funkar för under peak load kanske når den kanske 250w som peak men kommer inte ligga där i verklig användning och som i gaming vad kan man snitta på kanske 200w eller så med ett 1060 så är lungt så länge agget är friskt men gör ju inget om man har bättre agg med bättre marginal men funkar vilket som

Min prioritet hade sett ut så här
1: gpu 1060 och vid starkare kort än så även nätagg och skulle antagligen klarar även 1070 men där är det gränsfall
2: kliva upp till 16gb ram
3: nätagg

Kan vara värt att kolla om du har 4st minnes slots då kan du köra 2x4gb till eller kolla så det inte sitter 1 8gb i datorn men "märkes" datorer brukar oftast ha 2 slots men en del pluttar i en 8gb sticka inte 2 x 4 så kolla det innan du köper minne

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

300w funkar för under peak load kanske når den kanske 250w som peak men kommer inte ligga där i verklig användning och som i gaming vad kan man snitta på kanske 200w eller så med ett 1060 så är lungt så länge agget är friskt men gör ju inget om man har bättre agg med bättre marginal men funkar vilket som

Min prioritet hade sett ut så här
1: gpu 1060 och vid starkare kort än så även nätagg och skulle antagligen klarar även 1070 men där är det gränsfall
2: kliva upp till 16gb ram
3: nätagg

Kan vara värt att kolla om du har 4st minnes slots då kan du köra 2x4gb till eller kolla så det inte sitter 1 8gb i datorn men "märkes" datorer brukar oftast ha 2 slots men en del pluttar i en 8gb sticka inte 2 x 4 så kolla det innan du köper minne

Finns 2 slots på mitt moderkort... Och i dom sitter det 2x4GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltis:

Finns 2 slots på mitt moderkort... Och i dom sitter det 2x4GB DDR4 2133MHz

Ok då är du som jag förslavad till 2st slots och ska man uppgradera så är det 2 x 8gb som gäller och eftersom minne är så jävla dyrt nu så är egentligen smartaste att bara köra ett 1060 tills du upplever minnet blir ett problem då 8gb duger idag och jag har inte råkat på något spel som tagit mer så det varit ett problem men min dator rullar oftast i 1080p medium settings i tunga spel

Som mest tror jag att jag sett 5gb+ ram användning så man ska kanske inte köra skit mycket i bakrunden men 8gb duger även om 16gb är att föredra så är det väldigt få scenarior som faktiskt kräver 16gb och 1080p gaming brukar inte vara en av dom vilket tex 1060 är mest riktad mot så att vänta med minne är inte en dum ide och tror jag gav 349kr för 8gb som nu kostar 1000kr

Gällande agg så ska det som sagt klara ett 1060 och kan vara värt att kolla så du har 6/8pin vad din framtida gpu nu använder annars finns det adapter och så länge agget är friskt ska det inte vara ett problem även om lite bättre agg är att föredra mest i fall gamla är lite slitet men bör ju inte vara så lastgammalt om du har en 6700 ...max ett par år tänker jag

Så man kan vrida saker lite som man känner men det är utan tvivel grafikkort som skulle göra datorn gott

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: 300w kanske räcker men personligen har jag helst en bra marginal med psu'n (kör själv en ivy bridge i7 så jag glömmer bort hur kraft effektiva de nya cpu:erna har blivit) och ifall han ska ha en mer krävande kort än 1060:an så är det definitivt en prioritet men lika gärna om han ska köra en uppgradering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Winginit:

@lord_vasagos: 300w kanske räcker men personligen har jag helst en bra marginal med psu'n (kör själv en ivy bridge i7 så jag glömmer bort hur kraft effektiva de nya cpu:erna har blivit) och ifall han ska ha en mer krävande kort än 1060:an så är det definitivt en prioritet men lika gärna om han ska köra en uppgradering.

Ja och ville bara belysa att båda vägar funkar och är inte mot bättre agg för det finns negativa scenarior med klena agg som om dom är av dålig kvalitet och är lågbudget kan 300w agg gå ganska varmt och få förkortad livslängd även om man inte pressar dom i 100% load och vissa agg kan få dålig fläktkurva med mycket load till att dom pajar men med runt 2/3 av max belastning ska det vara rätt lungt

Samtidigt överdrivs det väldigt mycket med agg på swec där man måste ha ett seasonic platinium tesla edition på 1500w med japanska kondingar och guldpläterade kablar för 1999kr till sitt 200w system där ett 450w av välfritt märke för en femhunka skulle göra jobbet bra och försöker bara hålla en ärlig nivå på nätagg så klankar inte ner på dig för det är bra med ett vettigt agg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Det blev ett nytt grafikkort, nätagg, 16GB RAM och ett nytt tangentbord
Fick hem det i fredags och det funkar perfa

http://www.inet.se/kundvagn/visa/11341999/