Permalänk

Dator stendöd

Hej!

Jag har problem med min dator, helt plötsligt i spel så crashade den och vägrar starta upp nu igen.
Jag har testat en del men är inte så kunnig inom datorer, har även sökt på forumet och på nätet men ingen verkar ha haft detta problemet.

Spec:
Grafikkort Geforce GTX 660
Processor amd fx 8350 8 kärnor
Ramminne 2*8 gigabyte
Moderkort Gigabyte GA-970A-DS3

Problemet:
Jag kommer inte åt bios utan datorn hänger sig. När man startar den så kommer man till "startbilden" gigabyte, om man väljer någon alternativ inom 5 sekunder kommer man åt det annars hänger den sig och fastnar på startbilden. Om man väljer att komma åt Bios så har man fortfarande bara 5 sekunder på sig att göra något innan den låser sig.

Har läst på forum att man skulle använda Ps2 tangentbord så jag köpte det men problemet kvarstår.

Den piper inte och blir inte överhettad vad jag märkt.

Vad ska jag göra? Vad är trasigt?

Permalänk
Medlem

Det första du kan försöka med är att Clear CMOS och se om det löser något

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

@Tazadar:

Glömde nämna det, vi har testat att ta ut batteriet utan resultat

Permalänk
Medlem

@Henrikdafoo:

Ibland räcker inte det, jag har fått reseta via "pinsen" på moderkortet för att det ska återställas ibland.
Det är på sida 15 i manualen till ditt moderkort, vet inte om det är REV 1 eller 3 du har men bör vara likadant...

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk

@Tazadar: Testade detta nu. Problemet kvarstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikdafoo:

@Tazadar: Testade detta nu. Problemet kvarstår

Då är det lättast att börja koppla bort enheter, kör med en ramsticka, koppla bort ALLA usb enheter som inte behövs, dvs allt utom keyboard, sen om det inte fungerar så koppla ur din hårddisk, kommer du inte i BIOS, när det är bortkopplad, så kan det hända att den är kass.
Eller så står bios kanske på IDE istället för AHCI när du har återställt bios.

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Testa ett minne i taget.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Låter som att den inte hittar boot media, koppla ur hårddisk och kolla så att os-installationen är intakt på en annan dator.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

Då är det lättast att börja koppla bort enheter, kör med en ramsticka, koppla bort ALLA usb enheter som inte behövs, dvs allt utom keyboard, sen om det inte fungerar så koppla ur din hårddisk, kommer du inte i BIOS, när det är bortkopplad, så kan det hända att den är kass.
Eller så står bios kanske på IDE istället för AHCI när du har återställt bios.

Detta har vi testat, problemet fortsätter. Moderkortet kan vara trasigt men problemet är att det inte finns att köpa nytt som passar processorn

Permalänk
Skrivet av Lunilu:

Låter som att den inte hittar boot media, koppla ur hårddisk och kolla så att os-installationen är intakt på en annan dator.

Okej, vi testar det nu. återkommer när vi testat

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

Då är det lättast att börja koppla bort enheter, kör med en ramsticka, koppla bort ALLA usb enheter som inte behövs, dvs allt utom keyboard, sen om det inte fungerar så koppla ur din hårddisk, kommer du inte i BIOS, när det är bortkopplad, så kan det hända att den är kass.
Eller så står bios kanske på IDE istället för AHCI när du har återställt bios.

Kan tillägga att jag varit med om att frontpanelen på chassit förhindrat datorn att starta. Så utöver att koppla ur de mer uppenbara sakerna bör man även koppla bort saker som frontpanel och fläktar för att utesluta dom. Bästa är egentligen att ta ut moderkortet ut chassit helt och hållet men det är rätt mycket jobb.

Permalänk

Har nu testat med hårddisken och det fungerade inte. Hänger sig fortfarande i bios