Intel moderkort med två CPU hur fungerar detta?

Permalänk

Intel moderkort med två CPU hur fungerar detta?

Hej, är lite nybörjare men vill lära mig. Jo jag har kollat och sett att det finns en del moderkort med dubbla CPU som detta exempel: https://www.komplett.se/product/826010/datorutrustning/pc-komponenter/moderkort/intel-socket/asus-z10pa-d8-2xsocket-2011-3#

Lite frågor här. Läste recensionen på detta och då säger han att han var tvungen att behöva bota fler gånger innan det funkade. Måste man göra detta på moderkort på dubbla CPU?

Fungerar dessa kort med dom flesta operativsystem? Som exempelvis Ubuntu, CentOs osv...

Nu har ju detta kort 8 platser för minnen. Måste jag fylla alla minnesplatser för att få detta och fungera? Eller kan man börja med 2 st 8 gb minnen i två minnesplatser?

Om man köper något liknande kort om man kan börja med en CPU och sedan lägga till den andra senare?

Om man har två CPU blir det det dubbla kärnor och trådar och fart alltså om jag har två st CPU.

Sedan lite köpråd. Tror ni detta kort är bra eller ska jag ta med en CPU istället? Tänkte ha det till min hemma server. Trött på dåliga webhotell.

Många frågor men hoppas någon som kan detta kan svara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlskrona:

Hej, är lite nybörjare men vill lära mig. Jo jag har kollat och sett att det finns en del moderkort med dubbla CPU som detta exempel: https://www.komplett.se/product/826010/datorutrustning/pc-komponenter/moderkort/intel-socket/asus-z10pa-d8-2xsocket-2011-3#

Lite frågor här. Läste recensionen på detta och då säger han att han var tvungen att behöva bota fler gånger innan det funkade. Måste man göra detta på moderkort på dubbla CPU?

Har aldrig (!) sett problem med att behöva boota flera gånger p.g.a. flera cpu:er - den killens problem av den här typen beror på något annat.

Skrivet av karlskrona:

Fungerar dessa kort med dom flesta operativsystem? Som exempelvis Ubuntu, CentOs osv...

Nu har ju detta kort 8 platser för minnen. Måste jag fylla alla minnesplatser för att få detta och fungera? Eller kan man börja med 2 st 8 gb minnen i två minnesplatser?

Linux klarar sånt här galant, det gör även windows... detta är i sammanhanget inte något dundermärkvärdigt för operativsystem. HAL:en på operativen har stöd för olika antal fysiska CPU:er men 2st är inga problem.

Angående minnena, du ska (nog) köra dom i par som du är inne på, notera att det är gjort för ECC-minnen.

Skrivet av karlskrona:

Om man köper något liknande kort om man kan börja med en CPU och sedan lägga till den andra senare?

Ja, normalt kan man det (vad jag vet), MEN du noterar att det är enbart Xeon-processorer som är kompatibla med moderkortet? Xeon E5-2600 v3-serien, Xeon E5-2600 v4 series

Skrivet av karlskrona:

Om man har två CPU blir det det dubbla kärnor och trådar och fart alltså om jag har två st CPU.

Sedan lite köpråd. Tror ni detta kort är bra eller ska jag ta med en CPU istället? Tänkte ha det till min hemma server. Trött på dåliga webhotell.

Många frågor men hoppas någon som kan detta kan svara?

Ja, det här blir ett monster till att göra beräkningar och arbeta. Alla pryttlarna (rätt kombinerade) är dessutom gjorda för att klara av hög last under lång tid (runtomkring 100% 24/7 faktiskt).

Om du ska köpa detta? Well, det är en extrem rigg för ett litet webbhotell.... så om du tänker dig att ha det för en webbserver för personligt bruk så är det något overkill. En relativt pigg och enkel vanlig PC gör normalt sett samma jobb. Men beroende lite på vad du tänker dig göra på servern, vad vet vi liksom.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

När man går upp i entusiast-klassen av hårdvara så skenar priserna iväg, om jag som privatperson skulle köpa sånt så skulle jag ställa frågorna hos tillverkarens egna kanaler. För det är två skilda saker kring vad som brukar gå och vad som tillverkaren genom dålig implementation ej får att fungera. Man kan tro att svindyra moderkort är mer problemfria än billiga, men jag tycker det är tvärt om när det handlar om kompilatet. -De svindyra säljs i få upplagor.

Nå generella svar. Köra en cpu i dual moderkort brukar gå:
https://www.servethehome.com/answered-cpu-dual-processor-moth...

Dual cpu på konsumentdatorer var vanligt redan runt 1995 med Pentium Pro och windows NT stödde det redan då. Sämre distributioner av vissa os kanske ej stöder det.

Ramminne behöver du självklart ej fylla.

Sist så för hemanvändare så rekommenderar jag Threadripper istället, visst det går inte på något sätt jämföra kvaliten med en riktig xeon, men priset är därefter. Dessutom om du ska ha så hög säkerhet rakt igenom med High availability (HA) och vad det heter så landar du på ett par hundra tusen.. Det gäller då att hitta en optimal balans för sin budget.