Blir så less på MS och deras omstartande uppdateringssystem i win 10

Permalänk
Rekordmedlem

Blir så less på MS och deras omstartande uppdateringssystem i win 10

Alldeles nyss startade min laptop brutalt om sig utan förvarning och jag blev lite fundersam på vad som hände, det visade sig vara win update som körde in nya drivers till touchpaden och tyckte det passade med en oannonserad omstart så det stängde ner allt utan att ge något meddelande eller förvarning av nån sort och startade om datorn, jag trodde naturligtvis den hade kraschat och började felsöka lite för att se vad som hänt och jag blir så förtvivlad/förbannad på MS och deras sjukt dåliga uppdateringssystem när jag kom fram till vad orsaken till omstarten var.
Någon mer som råkat ut för liknade saker?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har samma jidder Winaero Tweaker hjälper lite.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Har aldrig råkat ut för det :S
Måste ju finnas någon inställning någonstans...

Permalänk
Avstängd

Byt till LTSB. Inget sånt skit. Övrigt skit saknas också. Mindre skit än vanliga 10:an. Fast fortfarande ganska skit. Microsoft.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade kunnat förstå om de forcerade in nån kritisk säkerhetspatch men en driver till touchpaden på en par år gammal dator med fungerande touchpad och att bara start om utan minsta förvarning när datorn används känns inte ok, det var den hittills fulaste uppdateringen som inte var "uppgraderingen" från win 7 till 8 jag råkat ut för, det borde gå att sköta det betydligt snyggare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

vad har du för active hours satta?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Haptic:

vad har du för active hours satta?

Eftersom datorn inte står på en arbetsplats och dessutom använd när som helst så går det inte att sätta nått vettigt där då det bara går att ange 18 timmar och inte 24, hade man kunnat ange 1 timme varannan (eventuellt varje) månad som acceptabel tid för omstart hade det varit bättre. Hursomhelst så är det mest sättet att inte ens förvarna som stör mig nått enormt, sitter och skriver på den och poff så dör den och startar om och allt jag hade uppe är borta och när jag börjar kolla loggarna så ser jag att det var en sketen uppdatering av toucpadens driver som tydligen var så oerhört viktig att den inte ens behövde informeras om så man hinner spara det man gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Själv är jag inte drabbad av omstarterna alls så det är ju egentligen inte Windows i sig själv utan någon patch orsakar med din hårdvara, då borde du kontakta hårdvarutullverkaren för se till så de löser problemet med MS.

Permalänk
Medlem

Testa detta.

Var tvungen att köra detta på nästan alla HP datorer på jobbet för senaste stora W10 updaten gjorde alla HP datorer vi hade helt oanvändbara

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Kolla om tillverkaren lagt in autouppdaterande mjukvara, det är vanligt.
Jag upplever aldrig detta med spontana omstarter pga uppdateringar eller liknande.
Vi har 8st windows10 datorer hemma utan detta problem.

Så kolla först och främst om tillverkaren lagt in mjukvara som håller drivisarna aktuella som kan påverka dig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av UMJ:

Själv är jag inte drabbad av omstarterna alls så det är ju egentligen inte Windows i sig själv utan någon patch orsakar med din hårdvara, då borde du kontakta hårdvarutullverkaren för se till så de löser problemet med MS.

Synaptics tvingade inte datorn att starta om utan någon förvarning utan det är win update som gör det så jag tycker felet ligger hos MS och deras dåliga uppdateringsfunktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Synaptics tvingade inte datorn att starta om utan någon förvarning utan det är win update som gör det så jag tycker felet ligger hos MS och deras dåliga uppdateringsfunktion.

Du vet att allting som kommer från Windows Update är inte från Microsoft alla WHQL drivers kommer som från respektive hårdvarutillverkare som deras drivar har kommit till Windows Katalogen.

Men också kan processorer som AMD / Intel skicka filer till MS för baka in det i en Windows update, vilket inte MS har någon kontroll över det är ju respektive tillverkare som kan svara på den frågan det kan vara kompatibilitet med vissa processorer, moderkort etc som Microsoft inte har någon översyn över och misslyckas AMD eller Intel med deras patch så kommer ju MS rulla ut en misslyckad patch.

Skulle inte förvåna mig inte att det är januari patch som innehåller spectra som gjort dessa problem för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleidoskop:

Byt till LTSB. Inget sånt skit. Övrigt skit saknas också. Mindre skit än vanliga 10:an. Fast fortfarande ganska skit. Microsoft.

Hade gärna gjort om möjligheten fanns...

Jag har möjlighet att ladda ned Windows Education, som har samma funktioner som Enterprise, men jag antar att det inte går att få LTSB på det viset?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Alldeles nyss startade min laptop brutalt om sig utan förvarning och jag blev lite fundersam på vad som hände, det visade sig vara win update som körde in nya drivers till touchpaden och tyckte det passade med en oannonserad omstart så det stängde ner allt utan att ge något meddelande eller förvarning av nån sort och startade om datorn, jag trodde naturligtvis den hade kraschat och började felsöka lite för att se vad som hänt och jag blir så förtvivlad/förbannad på MS och deras sjukt dåliga uppdateringssystem när jag kom fram till vad orsaken till omstarten var.
Någon mer som råkat ut för liknade saker?

tweak me! <--- ladda ner det, helt enkelt ett måste för oss som kör windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom datorn inte står på en arbetsplats och dessutom använd när som helst så går det inte att sätta nått vettigt där då det bara går att ange 18 timmar och inte 24, hade man kunnat ange 1 timme varannan (eventuellt varje) månad som acceptabel tid för omstart hade det varit bättre. Hursomhelst så är det mest sättet att inte ens förvarna som stör mig nått enormt, sitter och skriver på den och poff så dör den och startar om och allt jag hade uppe är borta och när jag börjar kolla loggarna så ser jag att det var en sketen uppdatering av toucpadens driver som tydligen var så oerhört viktig att den inte ens behövde informeras om så man hinner spara det man gör.

Du kan stänga av drivrutinsinstallationen som sker via windows update om du inte vill ha den på. Rekommenderas om man själv ser till att hålla sig uppdaterad.

Gå på Kontrolllpanelen > System
"Avancerade inställningar"
Fliken "Maskinvara"
"Inställningar för enhetsinstallation"

Sen kan du också gå på vanliga Inställningar > Omstartsalternativ och aktivera "Visa fler meddelanden" så ska det komma extra notifieringar om omstarter.

Personligen har jag dock inte haft några problem med omstarterna i Windows 10 på länge. I början var det ett par omstarter som var "snabba" men nu blir jag alltid informerad och kan fördröja omstarten. Och det kommer aldrig upp något när jag kör fullskärmsprogram.

Permalänk
Medlem

Jag ändrade inställningar till det minst aggressiva (och satte active hours) men några dagar efteråt gjorde de ändå en spontan omstart mitt i en spelsession under mina active hours.

Fick nog och slog av Windows Update servicen istället. Sätter igång den då och då för att uppdatera, men nu är det jag som har kontroll iaf.