Köpa ny processor eller Grafikkort?

Permalänk
Medlem

Köpa ny processor eller Grafikkort?

Hej! Jag sitter på en AMD FX 8320 4.0GHZ 16GB ram GTX 960 2GB. På cs go får jag ut ungefär 180-200 fps. Är det processorn som är dålig eller är det mitt grafikkort? Vad ska jag göra köpa ny processor eller grafikkort?

Permalänk
Avstängd

När det gäller CS är troligen cpu en flaskhals när 8350 inte är kompis med singeltråds prestanda och det går säkert att vinna en del fps där Men du kan ju alltid skruva upp så du får högre turbocore eller klocka dom mer med om det är så men tycker inte det är motiverat ett nyköp av cpu till ett 960

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Jag har överklockat den så gått det går och grafikkortet med. Vågar inte pilla med volt o sånt för mitt förra nätagg dog när jag gjorde de så om jag ska överklocka mer vill jag nog ha någon som verkligen vet vad han gör. tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneZZ:

Hej! Jag sitter på en AMD FX 8320 4.0GHZ 16GB ram GTX 960 2GB. På cs go får jag ut ungefär 180-200 fps. Är det processorn som är dålig eller är det mitt grafikkort? Vad ska jag göra köpa ny processor eller grafikkort?

du kan nå 4,6Ghz med att höja volten med 2-3 steg. Vill du nå 5Ghz så får du börja med 1,5v och du måste ha en bra kylare. räcker det så är det en billig uppgradering. (har kört min i 8350 i 5GHz i flera år. har även kört 5,2GHz under någon månad men ger nästan inget extra i hastighet.

(hemligheten med oc av FX modellen är hög FSB och låg multippel på CPUn när du vill nå över 4,8GHz stabilt .)

https://www.youtube.com/watch?v=MckeAmnDeTk

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd

Inte för att vara tråkig men varför behöver man mer än 200fps i något spel? kan förstå att man vill ha 100+ om man har skärm med hög frekvens eller vill minimera input lag, men över 200 kan du ju omöjligt märka skillnad....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Inte för att vara tråkig men varför behöver man mer än 200fps i något spel? kan förstå att man vill ha 100+ om man har skärm med hög frekvens eller vill minimera input lag, men över 200 kan du ju omöjligt märka skillnad....

För spelar man CS så är högre FPS bättre. mycket att göra med input och hur motorn fungerar. 300+ är vad man vill ha.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Weuffelhjaern:

För spelar man CS så är högre FPS bättre. mycket att göra med input och hur motorn fungerar. 300+ är vad man vill ha.

Låter som placebo, menar du på allvar att du märker skillnad på 5ms och 3,3ms input lag från skärmen? är ju obefintligt jämfört med lagget på nätverket samt inte minst din egen reaktionsförmåga, eller kommer du under 5ms här? https://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime då toppar du listan med råge (själv är jag slö som en sengångare och hamnar mellan 250-300ms)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Låter som placebo, menar du på allvar att du märker skillnad på 5ms och 3,3ms input lag från skärmen? är ju obefintligt jämfört med lagget på nätverket samt inte minst din egen reaktionsförmåga, eller kommer du under 5ms här? https://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime då toppar du listan med råge (själv är jag slö som en sengångare och hamnar mellan 250-300ms)

Alltid skönt att kunna klaga på sin hårdvara när man spelar dåligt.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Låter som placebo, menar du på allvar att du märker skillnad på 5ms och 3,3ms input lag från skärmen? är ju obefintligt jämfört med lagget på nätverket samt inte minst din egen reaktionsförmåga, eller kommer du under 5ms här? https://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime då toppar du listan med råge (själv är jag slö som en sengångare och hamnar mellan 250-300ms)

Skrivet av Coca:

Alltid skönt att kunna klaga på sin hårdvara när man spelar dåligt.

Är en konversation för en annan tråd, men ni får gärna läsa in er på det. CS Proffs och de flesta som kör competitive vet redan att så är saken.

@ArneZZ
Uppgradera din CPU till en Ryzen 1600 och överklocka den om du nu funderade på att uppgradera ändå. Det ger en extra boost till CS. Annars vänta ett tag och se vad Ryzen2 har att erbjuda.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArneZZ:

@lord_vasagos: Jag har överklockat den så gått det går och grafikkortet med. Vågar inte pilla med volt o sånt för mitt förra nätagg dog när jag gjorde de så om jag ska överklocka mer vill jag nog ha någon som verkligen vet vad han gör. tack för hjälpen

Dör agget så var det slut eller undermåligt och 4ghz är lågt på en fx men kommer mycket ner till kylning vad dom pallar för oc men med en 212 billig torn brukar man landa runt 4300 till 4400mhz bättre som d15 kan man nå mot 4800 till 5 ghz beroende på exemplar men beror mycket på moderkort med

Sen håller jag med att 200 FPS bör duga för alla även om bullshit som 300 FPS sägs göra så stor skillnad 😋

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@Weuffelhjaern: jag är inte sugen på en AMD processor vill ha intel i7 7700K. funderar på o uppdatera till intel o lite annat

Permalänk
Medlem

@sesese: Tack så mycket för tipset. men jag vågar nog inte ändra med volten och de. Den funkar iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneZZ:

@Weuffelhjaern: jag är inte sugen på en AMD processor vill ha intel i7 7700K. funderar på o uppdatera till intel o lite annat

Det kan du också göra, menade inte att du var tvungen att köpa en Ryzen! Du får en riktigt bra boost i CS i vilket fall som!

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArneZZ:

@Weuffelhjaern: jag är inte sugen på en AMD processor vill ha intel i7 7700K. funderar på o uppdatera till intel o lite annat

Skulle nog säga att i5 8600k är bättre för pengarna i sånna fall. 6c 6th ger mycket bättre siffror jämfört med 4c 8th i multicore prestanda. Om du kör grejer som använder cores över threads så är det ett mycket bättre köp alla dar i veckan.

Permalänk
Medlem

@Klubba: det är placebo då alla bara använda känsla som argument för att stärka det. en server har bara en viss tickrate, så den kommer inte bry sig om spelaren har 300 eller 3000 FPS.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

@Weuffelhjaern: haha aa jag förstod de. Men är inte intel bättre än AMD Ryzen?

Permalänk
Medlem

@anon291781: först trodde jag att intel core i7 7700K. Blir kanske en I5 8600K vi får se

Permalänk
Medlem

@ArneZZ: Inget att fundera över i5 i nya serien eller i7 i den nya serien är bättre .Om du tar en billig i5 så satsa på en nytt graffekort

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@ottoblom: Ah en i5a räcker till det mesta nu för tiden

Permalänk
Medlem

Ska du byta CPU välj minst en CPU med 6/12.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

@sesese: Beror på. För gaming så är Intel bäst och för gaming så presterar i7 och i5 likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

@sesese: Beror på. För gaming så är Intel bäst och för gaming så presterar i7 och i5 likadant.

Endast om du kör med minst vega56. 1080 har du ett sämre grafikkort så är det så är en Ryzen 1600 minst lika snabb som en Intel cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv

@sesese: Hur processorn presterar har ju ingenting med GPU att göra. Om ett spel kan använda hyperthreading så är det bättre annars spelar det ingen roll om du har fler trådar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291781:

@sesese: Hur processorn presterar har ju ingenting med GPU att göra. Om ett spel kan använda hyperthreading så är det bättre annars spelar det ingen roll om du har fler trådar eller inte.

Det är som så att ett 1070 får mer än nog med kraft med en 1600. När gpun når 100% så hjälper det inte om du skaffar en snabbare CPU. Där av att man måste köra med mycket snabba grafikkort med låga inställningar för att kunna mäta någon skillnad mot ex en Ryzen 1600 CPU vs 8700k.
Se som ex https://m.sweclockers.com/forum/trad/1508645-bytt-fx-8350-170...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Okej tack så mycket det ska jag försöka skaffa

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArneZZ:

@lord_vasagos: Jag har överklockat den så gått det går och grafikkortet med. Vågar inte pilla med volt o sånt för mitt förra nätagg dog när jag gjorde de så om jag ska överklocka mer vill jag nog ha någon som verkligen vet vad han gör. tack för hjälpen

Haha alltså om ditt nätagg dog av överklockning så hörde det hemma i papperskorgen och det var lika bra att du upptäckte det. Tycker att du ska köra på.

Annars tycker jag att du ska uppgradera processor+moderkort+ram.

Edit: Det går inte att överklocka "rätt" så att nätagget inte dör. Överklockar man rätt så betyder det bara att processorn inte dör. Ett dåligt nätagg dör för att det suger, inte av fel överklockning.

Permalänk
Medlem

@anon99339: Haha okej så kan det också vara. jag funderar på och sluta spela eller uppdatera datorn. det är svårt o välja för jag är också intresserad av crossar och moppar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ArneZZ:

@kazen_90: Haha okej så kan det också vara. jag funderar på och sluta spela eller uppdatera datorn. det är svårt o välja för jag är också intresserad av crossar och moppar

Köp en konsol till vardagsrummet, ett rent kap i jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Endast om du kör med minst vega56. 1080 har du ett sämre grafikkort så är det så är en Ryzen 1600 minst lika snabb som en Intel cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Just i en titel som CS-go som belastar grafikkortet minimalt eftersom grafiken är så enkel, så kommer nog Intel vara att föredra om man vill uppnå så många hundra FPS till varje pris som möjligt. I övrigt gillar jag min R5-1600 skarpt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArneZZ:

@kazen_90: Haha okej så kan det också vara. jag funderar på och sluta spela eller uppdatera datorn. det är svårt o välja för jag är också intresserad av crossar och moppar

Haha va?
Sluta spela eller uppgradera?? Förstår inte riktigt resonemanget här
Om du funderar på att sluta kan du ju köra vidare på den dator du har nu

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |