Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lättaste Nike-dojjorna kan se propra ut om rätt färgval.
https://www.nike.com/se/en/t/free-rn-flyknit-2017-running-sho...

Tofflor och sandaler ser för jävligt ut.

Jag håller också på Nike Flyknit. De är precis lika bekväma som strumplästen, men betydligt elegantare än sandaler eller Crocs (som jag aldrig någonsin skulle visa mig i offentligt).

Här är flera färger som det är rea på just nu:

https://www.nike.com/se/t/loparsko-lunarepic-low-flyknit-2-V6...

Jag har redan två av dem, beställde precis ett par till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är faktiskt en berättigad frågeställning. Först och främst så roade det mig att du nämnde Tiger kostymen som är mitt basplagg i garderoben, har nog tjugotalet olika bara därifrån För mig handlar det om att hålla ryggen fri. Inga misstag helt enkelt och medan jag och företagen har en framåtanda i det vi gör så är det en konservativ grund vi utgår från. Det handlar om att inge rätt sorts förtroende, kan man säga. Jeans är fortfarande för "casual" för att jag ska trivas i arbetsmiljön (jag är ingen chef men ägare) och jag vill att anställda "tar på sig" jobbet.

Vi jobbar en del mot myndigheter och när man ser deras anställda hasa runt i sina koftor och khakibrallor, flanellskjortor med mera så blir det bara tydligare vilken otroligt trist och destruktiv miljö de själva lever i varje dag. De prokrastinerar bort sin tid på onödiga möten dagarna i ända. En klädkod lyfter personalen enligt min erfarenhet och man blir lite längre i en snygg och proper klädsel helt enkelt.

Kul! Intressant att diskutera ämnet. Det säger flera saker enligt mig. Först och främst att du har bra klädsmak. Tiger gör fantastiska kostymer, mina kostymer är nästan uteslutande Tiger. Använder dock ej kostym i jobbet så jag besitter inte ett 20-tal, på gott och ont
Intressant angående att inge "rätt" förtroende. Många gånger kan det vara tvärt om. Överklädd kan ofta ge fel intryck mot kunder. Särskilt ifall, som du säger kunderna hasar runt i vad du verkar anse vara låg status klädsel. Det kan skapa fel dynamik. Jag tror inte det finns något konkret rätt eller fel här och självklart är allt väldigt individuellt. Att myndigheter slösar bort sin tid finns det ingen klädkod som kan lösa tyvärr dock.
En nackdel (enligt mig då) med den typen av klädkod och krav skapar, vilket man ser på unga förmågor i vissa branscher. De kör linjen "dress for success" och känns lika överkladd som Jamie Foxx i Django unchained och vräker sig med uttryck som de (han oftast) inte kan backa upp med sin lilla erfarenhet. Det blir bara tragikomiskt och jag skulle hellre se dessa förmågor fokusera på att lära och prestera än att låtsas vara.
Jag personligen lutar åt att kostym i de få tillfällen det är nödvändigt. Annars hel, ren och trivsamt klädd.
Att ingen ska gå på kundmöten i foppatofflor hoppas jag alla är överens om dock.

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: Tack haha. Både jag och sambon har kostymen som basplagg, i princip skjorta och kostymbrallor även hemma i soffan. Samtidigt gäller det som du säger att leva upp till klädseln, för mig innebär det att glömma bort att man har den på sig och våga gå ned på knä och bli skitig. Det får inte vara plaggen som definierar vem man är.

Angående att vara överklädd - ja, om man redan från början anser sig stå lägre i hierarkin eller oroar sig för att det spelar roll. Jag föredrar att vara "dress for success" och det jag skrev med att hålla ryggen fri är egentligen samma sak här: Säg inget vi inte kan stå för, gör inget vi inte kan stå för. Har dock ej sett Django Unchained så kan inte relatera till liknelsen men anar väl vart du vill komma.

Låg statusklädsel vill jag inte säga men det säger en del om individen. Ponera att jag skulle jobba på Arbetsförmedlingen, förutom att jag skulle representera Sveriges mest ifrågasatta statliga verk så skulle jag för - allt för - många vara myndighetens ansikte utåt och att då inte vara presentabel är för mig en omöjlig tanke.

Klädkoder, uppträdande och beteende finns skrivna i flera olika policies i företagen men har väl turen att de jag arbetar med delar både åsikten och visionen, så i mitt fall är det väldigt enkelt att leva upp till.

Permalänk
Medlem

@MsSmith: Det finns fler faktorer än att vara uppklädd i att vara rätt klädd. Många offentliga verksamheter jobbar om än inte så hårt på att matcha sina kunder på ett lagomt sätt. Att komma i kostym till ett samråd med allmänheten på fel ställe är ett klockrent sätt att faktiskt sänka myndighetens förtroende i sammanhanget. Det kan skicka fel signaler. Därmed inte sagt att man kan vara prydligt, men medvetet, klädd för det. Många sammanhang har sin korrekta uniform - inte alltid det mest uppklädda alternativet.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@Rattnalle: Visst är det så - de ska vara rätt klädda för att matcha oss
(Det är faktiskt seriöst menat även om det är med glimten i ögat, det är svennebanan att anse att man ska anpassa sig efter omvärlden. Som förhållandevis framgångsrik på förhållandevis kort tid så är det inte att vara kaxig om man kan backa upp det. Vi pysslar inte med spekulationer så som "att det kan" eller dylikt, likaså anser vi inte kostymen vara ett uppklätt plagg - vilket i sig skapar viss problematik privat då inte särskilt många håller med. Var på bröllop för ett tag sedan med kavaj som klädkod, vilket innebär kostym, vilket vi skämtade om att det "bara var ytterligare en dag på jobbet".... )

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

@Rattnalle: Visst är det så - de ska vara rätt klädda för att matcha oss
(Det är faktiskt seriöst menat även om det är med glimten i ögat, det är svennebanan att anse att man ska anpassa sig efter omvärlden. Som förhållandevis framgångsrik på förhållandevis kort tid så är det inte att vara kaxig om man kan backa upp det. Vi pysslar inte med spekulationer så som "att det kan" eller dylikt, likaså anser vi inte kostymen vara ett uppklätt plagg - vilket i sig skapar viss problematik privat då inte särskilt många håller med. Var på bröllop för ett tag sedan med kavaj som klädkod, vilket innebär kostym, vilket vi skämtade om att det "bara var ytterligare en dag på jobbet".... )

Kostym är en maskeraddräkt i de flesta sammanhang och passar för det mesta extremt dåligt och är snarare ett försöka att använda härskarteknik, ungefär som när adeln sprang runt i sina synnerligen avvikande udda kläder förr i tiden för att visa att de vara förmer än vanligt folk.
Jag blir oftast misstänksam mot de jag ser i kostym om det inte är nån fest/högtid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kostym är en maskeraddräkt i de flesta sammanhang och passar för det mesta extremt dåligt och är snarare ett försöka att använda härskarteknik, ungefär som när adeln sprang runt i sina synnerligen avvikande udda kläder förr i tiden för att visa att de vara förmer än vanligt folk.
Jag blir oftast misstänksam mot de jag ser i kostym om det inte är nån fest/högtid.

Det säger nog mer om din sociala status än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det säger nog mer om din sociala status än något annat.

Det funkar inte riktigt så. Den reaktionen är rätt vanlig och spridd i många sociosociala grupper. Det bör man vara medveten om. Gör ett studiebesök i IT branschen t ex.

Sen är det kutym I vissa branscher att ha kostym. I andra betraktas man som ett ufo. Det har inget med status att göra utan tradition inom branschen.

På många ställen där klädkoden är kostym finns dessutom en väl odlad kultur av att se illa klädd ut i kostym. Se bara på många av våra politiker. Det ser mycket mer ovårdat och oproffsigt ut än om de varor väl klädda i kläder de varit bekväma i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@Rattnalle: Vad jag hakar upp mig på är att han kallar det för en "maskeraddräkt i de flesta sammanhang" och ser det som ett medel för härskarteknik. Kutymen att ha en viss klädsel baserat på bransch är fullt normalt och förväntat; busschaufförer, läkare, mäklare (ledig men professionell och korrekt), vad-det-nu-än-är - men att ha åsikten att kostymen är en maskeraddräkt säger att den personens sociala status inte är särskilt hög.

Sedan ja, allt för många har allt för gamla, omodernt skurna, slitna, kostymer som har sett sina bästa dagar, absolut. Som jag skrev tidigare, det gäller att bära upp den och att det är inte kostymen i sig som är det väsentliga utan att man kan fylla den. Skrev inte exakt så men... ja

Permalänk
Medlem

Vad man har på sig på jobbet har egentligen ingenting att göra med kompetens eller indikerar något om hur väl man utför sitt arbete utan det är bara yta. De som då hänger upp sig på klädsel med mera gör det enligt min erfarenhet för att de har ingenting bättre att komma med. Jobbat med ett antal sådana människor och utmärkande är att de var rätt kassa och långt ifrån högpresterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

... Förutom läder som spricker snabbt.

Är det riktigt läder så ska det smörjas för att inte spricka.

Skrivet av arvidh:

Birkenstock är sjukt sköna att spatsera omkring i. Haft mina i dryga 4 år, håller än.

Jag alternerar mellan två par Milano med ESD-skydd (nu utgågna ur sortimentet). Det ena paret köptes hösten '98 och det andra några år senare, båda har redan börjat spricka i kork/lädersulan och har fått limmas lite extra.
Har börjat leta efter någon värdig ersättare...

Permalänk

Vad många svar det blev här Blev ett par Birkenstock och är jättenöjd! Antracitfärgade. Som jag nämnt innan skulle jag eller ingen i min åldersgrupp använda foppatofflor/sandaler på jobbet! De flesta under 50 kör beige/kork färgade "birkentofflor"

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Vad många svar det blev här Blev ett par Birkenstock och är jättenöjd! Antracitfärgade. Som jag nämnt innan skulle jag eller ingen i min åldersgrupp använda foppatofflor/sandaler på jobbet! De flesta under 50 kör beige/kork färgade "birkentofflor"

Nu hade du redan hunnit köpa men jag kan tipsa om de jag använder främst inomhus men fungerar utomhus. Har även fått ett par inlägg/sulor formgjutna efter mina fötter så äntligen börjar hälsporren försvinna efter drygt 2 år

http://www.rehabshop.se/fot-sko/sandalerskor/sandal-fotform

Köpte dem från http://www.fotskogavle.se i butiken där de även gjorde inläggen/sulor åt mig, värt varenda krona!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@ZyntaX: Tack haha. Både jag och sambon har kostymen som basplagg, i princip skjorta och kostymbrallor även hemma i soffan. Samtidigt gäller det som du säger att leva upp till klädseln, för mig innebär det att glömma bort att man har den på sig och våga gå ned på knä och bli skitig. Det får inte vara plaggen som definierar vem man är.

Angående att vara överklädd - ja, om man redan från början anser sig stå lägre i hierarkin eller oroar sig för att det spelar roll. Jag föredrar att vara "dress for success" och det jag skrev med att hålla ryggen fri är egentligen samma sak här: Säg inget vi inte kan stå för, gör inget vi inte kan stå för. Har dock ej sett Django Unchained så kan inte relatera till liknelsen men anar väl vart du vill komma.

Låg statusklädsel vill jag inte säga men det säger en del om individen. Ponera att jag skulle jobba på Arbetsförmedlingen, förutom att jag skulle representera Sveriges mest ifrågasatta statliga verk så skulle jag för - allt för - många vara myndighetens ansikte utåt och att då inte vara presentabel är för mig en omöjlig tanke.

Klädkoder, uppträdande och beteende finns skrivna i flera olika policies i företagen men har väl turen att de jag arbetar med delar både åsikten och visionen, så i mitt fall är det väldigt enkelt att leva upp till.

Här är en skärmdump från Django Unchained:

Vi hade faktiskt en pajas som såg ut exakt så här på lunchrestaurangen häromdagen som vi skrattade gott åt. Han gick och högljutt förde sig med finansord han bevisligen nyss lärt sig vad de betyder och äter förmodligen benzo för att klara av att varva ned efter varje dags skådespeleri.
Tänk nu på att jag säger pajas för att han kunde inte bära upp sin outfit eller något av den bild han försökte visa upp av sig själv och inte för att han hade kostym. Kostymen var knall lila förresten och han hade slitna bruna skor till den. Min gissning är att han jobbar på telemarketing och drömmer om finansjobb.

Det finns flera sätt att se det på. I dina ögon med dina värderingar så är det kanske status, korrekthet och kanske en smula stolthet att "dress for success"? I andras ögon ytlighet.
Kanske även en smula osäkerhet, när du pratar om att ha ryggen fri. Problemet med att ha ryggen fri är att det har du inte i de fall det är rakt av negativt att dyka upp i kostym. Det kräver jävligt mycket mer pondus och kompetens att bära upp sandaler och mysbyxor mot en kund och bara visa upp sin kompetens. Jämfört med att klä på sig sin status på morgonen när man kliver upp. Också ett sätt att se det på.
Nu har jag ingen aning vad ni har för kunder i din bransch. Det kanske är advokater med likställda Gucci kostymer vad vet jag.
Min poäng är att det är två sidor på ett mynt och folk värderar olika.
Själv sympatiserar jag åt båda håll och skulle gärna gå i kostym om dagarna ifall det hade passat yrket bättre.
Glöm inte bort Sverige och Jantelagen också.

Permalänk
Medlem

@ZyntaX: Hahaha kan väl hävda att riktigt så där ser vi inte ut Den som lyckas bära upp den där och samtidigt blir tagen seriös, han eller hon vill jag anställa bums.

Till viss del håller jag med - folk värderar olika, och tur är väl det - men för mig och oss så är det inte folk vi vänder oss till utan våra kunder är företag, myndigheter och kommuner. Jag förstår att det är lite svårt att kanske förstå men de blir bara nummer och statistik, i princip. Det personliga mötet är ett nödvändigt ont som jag vill hålla ned så långt det går. Här handlar det om att ha en företagskultur och i princip bryr man sig inte om vad andra tycker. Jag sitter på den fördelen att vi har levererat bra tidigare och därför kommer man till oss - inte tvärtom, som jag upplever att många härifrån diskuterar utifrån.

Jante... nä fy det där klarar vi oss utan.

Permalänk
Medlem

Sju sidor angående arbetstofflor, alltså va?

Själv hade jag valt ett par riktigt bekväma skor, men det är väll därför jag aldrig kommer bli tjänsteman heller.

[https://i.imgur.com/fGtMhOp.jpg]

Permalänk
Medlem

Ganska tankeväckande och intressant det där med vad man har på sig på jobbet och hur det ses av andra. Kanske mest intressant hur man uppfattas av andra.
När jag är på väg hem från jobbet och längtar lite efter att få slänga av mig kostymen kanske någon annan ser en "sprätt" som tror att han är finare än andra.
Själv har jag jobbat i så pass många miljöer så jag egentligen struntar i vad folk har. (Fast det är såklart trevligare när folk har ansträngt sig en smula och är hela och rena)