Google bötfälls för brott mot konkurrenslagarna i Indien

Permalänk
Medlem

Problemet (Eller hur man nu ser på det) är att Google är så stora, och så viktiga i så många människors liv (mitt inräknat, jag är totalt insnärjd) att det nästan börjar bli en samhällsviktig tjänst. Det är så så så många människor som aldrig ens skriver in www.sweclockers.com finns fan folk som inte vet hur man gör, Google är deras framsida til internet. Man skriver Sweclockers och då ger Google dig en länk att klicka på och för många är Google = Internet. Nu är ju så inte fallet tekniskt sett, och detta är bara ett litet exempel. Men Google har från att vara något man "sökte på ibland" blivit ett gigantiskt företag som kontrollerar dom flesta mobiltelefoner, typ alla sökresultat på nätet bland vanliga folk, dom flesta (Alla) Har en mejl-address hos Google, även om man nu inte använder den. Flera andra gps-tjänster idag bygger på Api'er från Google maps, som använder deras kartor etc. Dessutom har du sen Youtube där folk tittar på Videor med varandra, samt alla andra myriader av tjänster Google använder.

Det är läskigt vilken nivå av kontroll Google har, och mängden information dom har tillgänglig om Allt och alla, jag är rätt säker på att Google vet mer om mig än vad jag själv vet.

Det är på ett sätt rimligt att anta att Google givetvis får framhäva sina tjänster mer än andras, men från en annan synvinkel så ser man på Google som något som "sköter allt i bakgrunden åt oss alla". Det är en svår fråga, och jag känner att jag har svårt att ta ställning då det finns så många olika infallsvinklar, och det gäller inte bara en punkt detta berör.

Det är fritt företagande, statens inflytande, påverkan på allas vardagliga liv, etiska och moraliska problem, vi kan prata i veckor utan att komma fram till något, men vi måste väl börja någonstans.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Beror väl på om Google har brutit mot konkurrenslagar eller ej. Staten skall väl "ge fan i" företags angelägenheter till viss gräns. Förespråkare för fri marknad står ju knappast och fördömer lagar som skyddar mot monopol eller?

Problemet är att i en "Fri" marknad så skulle inte staten lägga sig i monopol. Säg att du har 100% marknadsandel och massa pengar, sedan kommer någon och vill starta en konkurrerande verksamhet. I en fri marknad utan statlig inblandning så kan du då erbjuda den personen pengar för att låta bli att starta verksamhet, och de skulle sannorlikt gå med på det. Det är det som blir resultatet av fri marknad dragen till sin spets. Så de flesta är egentligen för en reglerad marknad men vet inte om det eller reflekterar inte över det för att de har blivit matade met att man per automatik ska hata staten och allt den gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

I Indien? Där korruption frodas kan man inte förvänta sig någonting tyvärr.

lätta pengar som klirrar in i kassan så varför inte, kan EU så kan andra också.
Men sen har jag ingen åsikt kring om google agerat fel eller inte.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Kaffepengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av anon56869:

han sa indien, inte rosenbad

Retorisk fråga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att i en "Fri" marknad så skulle inte staten lägga sig i monopol. Säg att du har 100% marknadsandel och massa pengar, sedan kommer någon och vill starta en konkurrerande verksamhet. I en fri marknad utan statlig inblandning så kan du då erbjuda den personen pengar för att låta bli att starta verksamhet, och de skulle sannorlikt gå med på det. Det är det som blir resultatet av fri marknad dragen till sin spets. Så de flesta är egentligen för en reglerad marknad men vet inte om det eller reflekterar inte över det för att de har blivit matade met att man per automatik ska hata staten och allt den gör.

Nja, beror på hur du vill definiera en fri marknad. Ofta talas ju en fri marknad om i meningen att det skall vara på lika villkor. Fri marknad behöver inte betyda att du inte har någon reglering. Precis som man säger att vi är fria i det här landet, men i vilken mån då? Vi har ju trots allt skyldigheter osv. Det beror som sagt på vad du menar med det eller inom vilket sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Nja, beror på hur du vill definiera en fri marknad. Ofta talas ju en fri marknad om i meningen att det skall vara på lika villkor. Fri marknad behöver inte betyda att du inte har någon reglering. Precis som man säger att vi är fria i det här landet, men i vilken mån då? Vi har ju trots allt skyldigheter osv. Det beror som sagt på vad du menar med det eller inom vilket sammanhang.

Just precis. De flesta verkar tolkade som "Om jag gillar företag X ska jag gnälla när staten sätter dit dem, men om jag Ogillar företag X ska jag istället gnälla när staten sätter dit dem". Det är det som verkar vara fri marknad för de flesta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

lel (förlåt)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnny:

Ett företag som promotar sina egna tjänster före konkurrenternas? Måste vara fel då alla vet att konkurrens är bra och då borde ju Google visa alla användare till sina motståndare först

Om någon ringer till mig på jobbet och jag hänvisar dem till våra konkurrenter så får jag ju sparken som bäst...

Det är på modet att ge sig på företag som vissa anser "hava för stor del av marknaden". Att det är icke logiskt för Google att hänvisa till andra tjänster verkar ju inte vissa förstå. Det är som Volvo skulle hänvisa till Saab eller Audi när någon frågar dem om en bil. Det är liksom inte ekonomiskt försvarbart. Men ändå kräver vissa att man ska göra det.

Detta är bara ett försök att kompensera att ett företag inte klarar av att konkurrera med Google. Apple är de enda som är nära men de dominerar inte marknaden som Google gör.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Ja i Indien får man verkligen stå sitt kast...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Problemet (Eller hur man nu ser på det) är att Google är så stora, och så viktiga i så många människors liv (mitt inräknat, jag är totalt insnärjd) att det nästan börjar bli en samhällsviktig tjänst. Det är så så så många människor som aldrig ens skriver in www.sweclockers.com finns fan folk som inte vet hur man gör, Google är deras framsida til internet. Man skriver Sweclockers och då ger Google dig en länk att klicka på och för många är Google = Internet. Nu är ju så inte fallet tekniskt sett, och detta är bara ett litet exempel. Men Google har från att vara något man "sökte på ibland" blivit ett gigantiskt företag som kontrollerar dom flesta mobiltelefoner, typ alla sökresultat på nätet bland vanliga folk, dom flesta (Alla) Har en mejl-address hos Google, även om man nu inte använder den. Flera andra gps-tjänster idag bygger på Api'er från Google maps, som använder deras kartor etc. Dessutom har du sen Youtube där folk tittar på Videor med varandra, samt alla andra myriader av tjänster Google använder.

Det är läskigt vilken nivå av kontroll Google har, och mängden information dom har tillgänglig om Allt och alla, jag är rätt säker på att Google vet mer om mig än vad jag själv vet.

Det är på ett sätt rimligt att anta att Google givetvis får framhäva sina tjänster mer än andras, men från en annan synvinkel så ser man på Google som något som "sköter allt i bakgrunden åt oss alla". Det är en svår fråga, och jag känner att jag har svårt att ta ställning då det finns så många olika infallsvinklar, och det gäller inte bara en punkt detta berör.

Det är fritt företagande, statens inflytande, påverkan på allas vardagliga liv, etiska och moraliska problem, vi kan prata i veckor utan att komma fram till något, men vi måste väl börja någonstans.

Mycket bra skrivet.
Jag hoppas att dom flesta förstår att google är folks rättstavning för adressfältet för internetläsaren.
Så det får enorm genomslagskraft när google "rättstavar" alla sökningar mot sina egna tjänster, framför eventuella konkurrenter.
Om ett sökträff hamnar på sida2 finns den mer eller mindre inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har försökt att lära personer att använda andra sökmotorer, men de använder fortfarande termen att googla på yahoo etc..

https://youtu.be/cAU632CSSC0 but when you yahoo it... XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Kaffepengar

Jag är sugen på kaffe. Swishar du över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag är sugen på kaffe. Swishar du över?

Absolut, var bara beredd på att få 11800 noteringar då maxbeloppet är 15000:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ja i Indien får man verkligen stå sitt kast...

Get out...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Men vad menar de? Google är väl knappast något public service företag? Klart de ska få promota sin reklam och sina plattformer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Men vad menar de? Google är väl knappast något public service företag? Klart de ska få promota sin reklam och sina plattformer.

De har ju en kraftigt monopolliknande ställning på sökmotormarknaden, något som i alla fall jag anser vara en av de viktigaste byggstenarna för internet, förmågan att hitta information. Om Google blir så stora att de kan liknas vid en samhällsviktig tjänst så kanske det är dags att införa regulationer på vad de får och inte får göra? Just nu har, enligt statcounter, Google nästan 92% av marknaden: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

De har ju en kraftigt monopolliknande ställning på sökmotormarknaden, något som i alla fall jag anser vara en av de viktigaste byggstenarna för internet, förmågan att hitta information. Om Google blir så stora att de kan liknas vid en samhällsviktig tjänst så kanske det är dags att införa regulationer på vad de får och inte får göra? Just nu har, enligt statcounter, Google nästan 92% av marknaden: http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share

Jo men den monopolen kommer ju ifrån att konkurrensen har varit så uruselt jävla inkompetenta. Jag tycker att det är fel att straffa Google, bara för att Microsoft är värdelösa. De faktum att de inte har lyckats med Edge och Bing, trots deras budget är ju riktigt pinsamt.

edit: och det är ju knappast så att Google blockar sin motståndare. Att ge de böter för att de promotar sina egna hemsidor tycker jag är helt fel. Hade de dolt andra hemsidor hade det varit en grej. Men det är inte de som händer.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Jo men den monopolen kommer ju ifrån att konkurrensen har varit så uruselt jävla inkompetenta. Jag tycker att det är fel att straffa Google, bara för att Microsoft är värdelösa. De faktum att de inte har lyckats med Edge och Bing, trots deras budget är ju riktigt pinsamt.

edit: och det är ju knappast så att Google blockar sin motståndare. Att ge de böter för att de promotar sina egna hemsidor tycker jag är helt fel. Hade de dolt andra hemsidor hade det varit en grej. Men det är inte de som händer.

Google hade 80-90% andel av sökmotormarknaden innan bing ens existerade, försök inte.

Dessutom har ju Google "enbart" ca 75% markandsandel på desktopmarknaden, där Bing faktiskt har strax under 10% (jag var förvånad själv), jämfört med Googles dominans på mobilmarknaden där det i stället är 90-95% som använder googles sökmotor, gissa varför.

Permalänk

Bra. Ska de bara göra samma sak med Microsoft och Apples monopol och konkurrenshämmande tjuvtrick. Så kommer i alla fall en liten del av de groteska vinsterna ut i samhället igen istället för inlåsta i ett skatteparadis. Eller de ska fälla dem ändå, själva böterna är bara sidoeffekten av lagbrottet. Nästa steg är också att förbjuda skatteparadisen helt. Utesluta dem ur EU och försvarsallianser osv. Då blir det ordning efter 50 år av laggande rättssystem och då får resten av oss det bra ekonomiskt igen.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Så en stat bör alltså lagstifta/styra upp hur företag agerar samt hur stora dom får bli på en marknad, det är inget som en fri marknad klarar av själv?

Jag skulle vilja säga "jo det klarar den..."

Men...
Nej... det gör den inte. Verkligen inte.

Större företag är på väg att köpa upp och dominera allt. Apple, Google, Nvidia, Intel, Facebook, Microsoft tjänar mer pengar än större länder har i omsättning. Jag hade älskat att se en fri marknad, men det missbrukas så in i helvete så det är bara löjligt idag. Det skulle nästan behövas regler som säger att 3 lika stora företag på samtliga marknader måste finnas så konkurrens alltid finns. Men... det är overkligt krav det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Så en stat bör alltså lagstifta/styra upp hur företag agerar samt hur stora dom får bli på en marknad, det är inget som en fri marknad klarar av själv?

En fri marknad tenderar att stagnera och bara leda till monopol. Kolla på USA t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |