Nvidia presenterar kvartalsrapport för Q4 2017 – gör rekordstor vinst

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nvidia presenterar kvartalsrapport för Q4 2017 – gör rekordstor vinst

Till följd av ett uppsving i popularitet gällande både datorspel och kryptovalutor går grafikkort åt som glass en varm sommardag. Nu presenterar Nvidia den fjärde kvartalsrapporten för 2017.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Nog smög det allt in ett par fel gällande mijoner och miljarder allt!

Skickades från m.sweclockers.com

Asus P8Z77-V Pro | Intel Core i7-3770K | Be-Qiet Straight Power 680W | 16GB Corsair Vengeance LP 1600MHz | ASUS GeForce GTX 1070 Strix Gaming | Antec P280 | Noctua NH-U12B SE2 | Samsung SSD 840 256GB (os) , Samsung SSD 830 128GB (speldisk)|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Och större blir dem, det är därför de i Eulan kan skriva in saker som att Geforcekorten endast är för Average Joe och liknande. Ska man göra något vettigt som kräver pci passthrough så ska man köpa ett Qudra Kort.

Jag tror dessutom Nvida har goda föresättningar på Ai marknaden, snart sitter det väl ett bättre Nvidakort i varenda bil. Kanske man skulle köpa Nvida aktier?

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Undrar hur mycket Nintendo Switch har påverkat siffrorna?

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 16GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W

Trädvy Permalänk
Skribent
Arvid Wittwång
Registrerad
Mar 2016

@P-son78: Nog för att det går bra för dem, men inte riktigt bra Fixade till det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

Undrar varför? O.o Kanske alla kort som gick till...Miners som bara drev in pengar till Nvidia.

8600K @ 1.035V
Citera för svar
Instagram

Trädvy Permalänk
Skribent
Arvid Wittwång
Registrerad
Mar 2016
Skrivet av Gender Bender:

Undrar hur mycket Nintendo Switch har påverkat siffrorna?

När det kommer till intäkterna för spelkort/kretsar (som i Q4 var nästan 60%) står detta på Techcrunch: "Nvidia specifically highlighted the success of the Nintendo Switch and its breakout launch as a contributor to its recent uptick in revenue."

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Bree
Registrerad
Feb 2002

Som sagt: Mining-hysterin lär ha drivit upp deras siffror, särskilt gällande Q3+Q4 när fler lämmlar skulle med spekulationståget...

STATIONÄR: CPU: 4790k @ 4.7 Ghz - GPU: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC - Minne: 16 GB Corsair Dominator - SSD: Samsung 850 Pro 500 GB - Skärm: Asus ROG SWIFT PG348Q Gsync 3440x1440
BÄRBAR: MacBook Air (2017)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Det här med kryptovalutor tror jag är något som kommer lägga sig. Så småningom så blir det ouppnåerligt att bryta med "hemmautrustning" och då säljer folk av sina grejer. Men det är ju positivt för Nvidia och AMD att de får stoppa pengarna i fickan medans det pågår.

Alternativt så utvecklar de kort specialdesignade för brytning, och då blir inte spelmarknaden lidande längre, så jag tror det ordnar upp sig över tid.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017
Skrivet av Wittwang:

När det kommer till intäkterna för spelkort/kretsar (som i Q4 var nästan 60%) står detta på Techcrunch: "Nvidia specifically highlighted the success of the Nintendo Switch and its breakout launch as a contributor to its recent uptick in revenue."

Exakt, och Switch säljes för överpris för dess äldre hårdvara..så win win situation för båda företagen.

Sen miningen satte nog en rejäl skjuts uppåt också.

i7 4770k@4,5GHZ||GTX970@1,53/2GHZ||Asus Z97-A||
SSD 512GB||24GB RAM@2,4GHZ||RM750W||Win10.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

bra då kan dem pumpa ännu mer pengar in i självkörande bilar och machine learning.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Bernd_P1:

bra då kan dem pumpa ännu mer pengar in i självkörande bilar och machine learning.

Exakt de som klagar på miming vet inte vad de har att vänta sig.. Datorkraftbehovet kommer fullständigt explodera om utvecklingen går som många vill och vi lär kanske se ännu mer konkurrens om ram och ssd.
En annan väntar på självgående terminators av T-850 modellen, och självklart har jag redan förbokat.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002

Känns som Nvidia gör rekordvinster varenda jäkla kvartal! De har redan en dominerande position i GPU kriget o det blir bara värre o värre.....

....O fortfarande inget datum för volta......

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Johan86c:

Jag tror dessutom Nvida har goda föresättningar på Ai marknaden, snart sitter det väl ett bättre Nvidakort i varenda bil. Kanske man skulle köpa Nvida aktier?

De tycks i varje fall satsa rätt där. Om de lyckas positionera sig bra på den marknaden lär de se bra tillväxt kommande åren.

Beträffande investeringar sneglar jag annars själv åt framtida råvaror för att ersätta kisel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017

Snart är marknaden översvämmad med begagnade 1080ti.
Får se om de säljer lika bra då.

Asus P6X58D || Xeon w3680@4100mhz || GTX 1070 || Asus PG258Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av cchriss:

Snart är marknaden översvämmad med begagnade 1080ti.
Får se om de säljer lika bra då.

Hur menar du med översvämmad? Det finns nog köpare till samtliga 1080ti som sitter i miningriggar och har det kommit ut ett nytt kort som slår 1080ti (för normalt pris) så kommer de såklart sälja som toppkort brukar göra.

Att de sålt massa kort till miningriggar kan ev göra att de fortsätter sälja bra då folk kan tänkas vilja betala extra och köpa nytt kort istället för att få ett gammalt miningkort.

Sa jag emot mig själv nu?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Såklart.... foliehatt på

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Ozzed:

Det här med kryptovalutor tror jag är något som kommer lägga sig. Så småningom så blir det ouppnåerligt att bryta med "hemmautrustning" och då säljer folk av sina grejer. Men det är ju positivt för Nvidia och AMD att de får stoppa pengarna i fickan medans det pågår.

Alternativt så utvecklar de kort specialdesignade för brytning, och då blir inte spelmarknaden lidande längre, så jag tror det ordnar upp sig över tid.

Frågan är hur lång tid.. har ingen större lust att punga 5k för få en skillnad bara folk är så jäv*a över k*ta på att minea, så priserna höjs ist för sänks....... -_-

ALIENWARE Predator 2 Black Case | i5 4670K @ 3,4 Ghz | ASUS GTX 970 STRIX OC 4GB | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth 2016 | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Workbench 3.1
Registrerad
Jan 2002

Härligt Nvidia! Att jobba ska löna sig!

Bra produkter med jämn kvalitet oavsett produktsortiment!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Campaigner:

Känns som Nvidia gör rekordvinster varenda jäkla kvartal! De har redan en dominerande position i GPU kriget o det blir bara värre o värre.....

....O fortfarande inget datum för volta......

Nvidia har ingen anledning att släppa Volta då deras Pascal serie är bättre än Vega, hade dom släppt sin Volta serie nu så hade dom konkurrerat med sig själva. Är ju inget direkt GPU krig då Nvidia har sig själva som motståndare, förhoppningsvis så kan AMD komma tillbaka i matchen med nästa försök och med ny ledning för GPU biten.

CPU Intel Core i9-7900X 4,3GHz - CPU kylare NZXT Kraken x62 - Chassi Be quiet! Dark Base Pro 900 - Ram G.Skill Trident Z RGB Series 64GB (8x8GB) 3600MHz - GPU Asus Rog Strix GTX 1080 Ti 11GB OC - Moderkort Asus Rog Rampage VI EXTREME X299 - SSD Samsung 850 EVO 1TB - Hårddiskar 3x Seagate Firecuda 2TB SSHD, 1x Seagate Expansion Desktop Drive 5TB - PSU Corsair HX750i 750W 80+ Platinum

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av Panzerfister:

Hur menar du med översvämmad? Det finns nog köpare till samtliga 1080ti som sitter i miningriggar och har det kommit ut ett nytt kort som slår 1080ti (för normalt pris) så kommer de såklart sälja som toppkort brukar göra.

Att de sålt massa kort till miningriggar kan ev göra att de fortsätter sälja bra då folk kan tänkas vilja betala extra och köpa nytt kort istället för att få ett gammalt miningkort.

Sa jag emot mig själv nu?

Det är enbart en spekulation från min sida.
Men det finns flera möjliga scenarion.

Scenario 1.
Riktigt dåligt. Jag har fel. Miners köper upp alla nya kort och kör dom parallellt med korten från 10 serien.
krytptovalutor fortsätter öka i värde jättefort.

Scenario 2.
Mellanmjölk. Mining är fortsatt lönsamt men miners byter ut sina 10 serie kort mot nya kort som lär vara betydligt mer energieffektiva och beräkningskraftiga. Kanske kommer det krävas de nya korten för att mining ska vara lönsamt? I det här läget kommer Nvidia fortfarande att sälja bra men begagnatmarknaden kommer se betydligt bättre ut.

Scenario 3.
Drömscenariot. Kryptovalutor krashar. Mining är inte längre lönsamt. Miners dumpar sina kort på begagnatmarknaden strax efter Nvidia lanserat sina 20XX. Nvidia måste konkurrera i pris med miners som säljer deras 1080ti billigare än Nvidias 2070 etc.

Asus P6X58D || Xeon w3680@4100mhz || GTX 1070 || Asus PG258Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Grattis Jensan! Nu kan du köpa dig en ny sinnpaj!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Startrance:

Nvidia har ingen anledning att släppa Volta då deras Pascal serie är bättre än Vega, hade dom släppt sin Volta serie nu så hade dom konkurrerat med sig själva. Är ju inget direkt GPU krig då Nvidia har sig själva som motståndare, förhoppningsvis så kan AMD komma tillbaka i matchen med nästa försök och med ny ledning för GPU biten.

Det hindrade dom inte när de släppte Pascal... Och mellan 980 och 1080 så var det väl nästan 20månader, och roadmaps har alltid pekat på slutet 2017/2018 för Volta (och de har ju faktiskt redan släppt två produkter på volta). För i princip alla företag så är det gynnsamt att släppa nya bättre produkter, konkurrens eller inte.

Men vi får väl se hur det ser ut om en månad eller två, för om GTX-volta är på G så borde det avslöjas på GDC i mars. Och SK Hynix har väl redan sagt att de kommer skeppa GDDR6 minnen på grafikkort i höst, så är väl ingen högoddsare. Men görs inte det, så får jag nog dock ta å hålla med dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008

Det enda som hindrar Nvidia idag att få Monopol är deras egna girighet på G-sync skärmar.
Vill Nvidia döda AMD för all framtid så borde Nvidia subventionera G-sync skärmarna istället.

Frågan är om AMD kan komma tillbaka efter Fury och Vega som är några av historiens sämsta lanseringar, jag tror det blir jävligt svårt.
Hoppas fortfarande Samsung eller MS köper upp AMD för att pumpa in lite pengar i utvecklingen av GPUer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av sKRUVARN:

Det hindrade dom inte när de släppte Pascal... Och mellan 980 och 1080 så var det väl nästan 20månader, och roadmaps har alltid pekat på slutet 2017/2018 för Volta (och de har ju faktiskt redan släppt två produkter på volta). För i princip alla företag så är det gynnsamt att släppa nya bättre produkter, konkurrens eller inte.

Men vi får väl se hur det ser ut om en månad eller två, för om GTX-volta är på G så borde det avslöjas på GDC i mars. Och SK Hynix har väl redan sagt att de kommer skeppa GDDR6 minnen på grafikkort i höst, så är väl ingen högoddsare. Men görs inte det, så får jag nog dock ta å hålla med dig.

Ja, priset och tillgång till HBM2 eller GDDR6 Minnena kan vara anledningen till att att de släpper ingenting.
Om det är dyrare för dem att tillverka men att de känner de kan inte höja priserna igen, det blir ett vinst problem.

Processor: i7 4790k @4,6Ghz Grafikort: Asus GTX 1070 STRIX Minne: 16GB Corsair DDR3 @2133Mhz Hårddisk: Sandisk Extreme II Moderkort: Asus Z97A Nätagg: Corsair RM750x Upplösning: 2560x1440*144Hz IPS OS: win10 64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus
Registrerad
Mar 2004

Det som är ännu märkligare är att Tex Samsung som försöker slå sig in på gamingmarknaden med sina skärmar har Freesync istället för G-sync på värstingarna.
Är det för att Nvidia vill ha massa kosing för tekniken?

Jag minns när ATI 9800 pro fullkomligt krossade Nvidia och alla trodde sagan var över. Geforce 4 räddade upp katastrofen, men några bottennapp kom ändå i generationerna efter. De både lät och drog lika mycket ström som en dammsugare.
Ändå höll jag mig till Nvidia...mest för att ATI hade helt rötna drivrutiner som krånglade mycket i olika spel.

Silverstone | ASUS Z170 PRO GAMING ATX | Intel Core i5 6600K Skylake @ 4500 Mhz | Corsair H75 Hydro cooling |Asus Geforce GTX 970 med NZXT Kraken g10 kylning | Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX | PS Corsair TX850W | SSD 3x Samsung 850 EVO 120/250GB/500 GB | Samsung c32hg70 144hz | Logitech g403| Corsair Vengeance K90 Mechanical Keyboard | Corsair Vengance 2000 Headset| Samsung Galaxy Note 8|LG OLED 55B7v, Nintendo Switch, Microsoft Surface Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av KingCobra:

Det som är ännu märkligare är att Tex Samsung som försöker slå sig in på gamingmarknaden med sina skärmar har Freesync istället för G-sync på värstingarna.

Jag minns när ATI 9800 pro fullkomligt krossade Nvidia och alla trodde sagan var över. Geforce 4 räddade upp katastrofen, men några bottennapp kom ändå i generationerna efter. De både lät och drog lika mycket ström som en dammsugare.
Ändå höll jag mig till Nvidia...mest för att ATI hade helt rötna drivrutiner som krånglade mycket i olika spel.

enkelt svar. freesync innebär ingen extra produktionskostnaden eller inköp av specifika delar. g-sync däremot kräver att dem måste göra en extra produktionslinje där men sen måste bygga in g-sync modulen som man måste köpa av nvidia. dvs g-snyc skärmar alltid medför en merkostnad som man sen också för vidare till kunden.

Case: Fractal Design Define S with 4x Noctua NF-A14 (3x in 1x out)/ Motherboard: Asus Crosshair 6 Hero (6004 Bios) / CPU: AMD Ryzen 7 1700X / CPU Cooler: Noctual NH-D15 / PSU: Corsair RM850 / RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 @3200Hz 16GB (2x8) / GPU: MSI RX Vega 64 with Raijintek Morpheus II with 2x Noctua NF-F12 PWN / Main SSD: Crucial MX300 750 GB / Dropbox SSDs: 2xSamsung 850 EVO 500 GBx2 / Storage HDD: Seagate Barracuda 1TB / 2xSamsung U28E590 + Acer CB290C / Keyboard: Logitech G413 / Mouse: Mission SG GGM 3.5 MMO Mouse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2010

blivit lite tokigt med priserna tycker jag - man kan köpa en komplett schysst dator/laptop för samma pris som ett av de bättre gfx korten, inte helt sunt i min mening

// LZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av KingCobra:

Mja drivarna var väl inte fantastiska från någon av lagen på den tiden om vi ska vara helt ärliga.

Och på den tiden fanns också custom drivrutiner som t.ex. Omega drivers som fungerade utmärkt och gav faktiskt märkbar prestandaökning i flesta fallen, det var mer pill men roligare.

Idag slutar ju alla drivrutiner fungera när nytt spel släpps, sen släpps en fix som förstör för gamla spel så inget har ju förändrats.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

The current cryptomining trend has is in no way helped our profits
ahhhammmm......

Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/