Permalänk
Medlem

Budget 7k speldator till 9åring

Sonen(som är 9år) sparar till en dator att spela på, han fyller år på måndag och tanken är att han ska kunna åka och köpa en dator då. Budget ligger på max 7500kr. Han kommer få skärm och sånt i present vid sidan av så det är bara datorn som behövs.
Han kommer väl mest spelar minecraft och fortnite nu, men den får ju gärna räcka till för annat i nåt år.

Jag har själv inte spelat eller byggt en dator på 15 år så är helt lost i vilka komponenter som är vettiga nu.
Men efter lite googlande så har jag kommit fram till att man skulle kunna sätta ihop något ganska ok med en ryzen 5 1600x och ett GTX 1060 kort och landa runt 7500kr.

Men då är frågan om det inte är enklare och kanske bättre att köpa den här:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

eller den här:
https://new.webhallen.com/se/product/276634-HP-Pavilion-580-1...

Har ni andra bättre förslag?

Permalänk
Medlem

Jag har inget bättre förslag än just den HP:n du länkade på webhallen. Enda fördelen Lenovon har över den är något bättre enkeltrådprestanda, men HP:n har bättre flertrådsprestanda, grafikkort och kommer med SSD. Till det priset är det ruskigt bra med tanke på grafikkorts- och minnespriser just nu.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

Den från Webhallen ser lovande ut. Knappt att det går att bygga en billigare dator själv.

Visa signatur

27" BenQ 144 hz XL2720Z - Fractal Design Define S Black Windowed - Corsair Force LE 240GB - Crucial Ballistix Sport LT Red 2x8GB - Gigabyte Z170-GAMING K3-EU - Corsair CX750M 750W - Intel Core i7-6700K 4,0Ghz - MSI GeForce GTX980 Ti"

Permalänk
Medlem

Ryzen 1300X, RX 560
6 241 Kr

De i trådstarten är väldigt prisvärda. Även mer prisvärda än mitt paket. Webhallen-Datorn är det bästa alternativet med tanke på mängden grafikminne. Det är bara att slå till!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dampster:

Men efter lite googlande så har jag kommit fram till att man skulle kunna sätta ihop något ganska ok med en ryzen 5 1600x och ett GTX 1060 kort och landa runt 7500kr.

Nej du får inte en sådan dator för 7500kr, blir mycket dyrare.

Köp den på webhallen.

Permalänk
Medlem

Du bör köra på HP datorn av jus tde anledningar Lemon Illusion nämnde

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem

Bra pris på båda du själv har länkat, hade valt HP:n pga SSD främst, annars är nog lenovon generellt lite snabbare i spel som inte drar nytta av många trådar

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Snor tråden lite, har grubblat på att köpa HP-datorn från webbhallen ett tag. Hur är de egentligen med uppgraderingsmöjligheter senare? J

Permalänk
Medlem

Går säkert att stoppa i en ram sticka till och en Ryzen med fler kärnor, tycker att flr 7l är bägge bra köp.