Permalänk

Grön bild med HDMI

Hejsan! Jag har ett störande problem som jag gärna skulle vilja få lite mer information om, såvida någon har ett svar det vill säga!

För ett par dagar sedan köpte jag en ny TV-box från Telia (Arris VIP 4302) och kopplade in den på via HDMI till TV:n och nu blir bilden grönaktig! Innan hade jag den gamla boxen inkopplad via SCART och då hade jag inga problem med bilden!

Jag har Googlat på problemet och många rekommenderar att testa en annan HDMI kabel och jag får väl göra det när jag väl köpt en annan! =/ Är det någon som kanske har något annat att rekommendera att testa innan jag köper en annan kabel?

Min TV är en Samsung plasma skärm på 42" från 2009!

Bifogar en bild som jag tog för en stund sedan!

Permalänk
Medlem

Prova även en annan HDMI-ingång på TV, bara för att utesluta.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Jag har provat alla 4 HDMI portar med samma resultat!

Det jävliga är att den nya TV-boxen inte har annat än HDMI och en 3.5 mm utgång men har inga kablar till den utgången!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Androidwarrior79: Det finns en situation när signalen forceras in i fel färgavkodning och det brukar inträffa spontant:

Så i ditt fall ser det ut som RGB-data tolkas som YCbCr-data. Men det är svårt att säga med den bilden eftersom nästan allt ändå är grönt, grönt gräs etc.

Lösningen på detta är ofta att ändra källans videoutgång från Auto till just RGB eller YCbCr, och om möjligt ställa in motsvarande i TV:n. Det är just denna automatik som inte fungerar som den borde.

Testa också att växla ingång fram och tillbaka så att du får en omsynkning av bilden.