Permalänk
Medlem

Windows + plex

Vet inte om det är rätt ställe för denna tråd, moderator får flytta den annars.

Funderar på att slänga upp en plexserver då min smarta tv har plex som programvara, tänkte kodi först, men min tvn är inte androidbaserad.

Erfarenheter ?
Vad är det för data de samlar in om en ?
Har lite filmer som skulle vara smidigt att dela via nätverket för att slippa en lång hdmi kabel?

För/nackdelar ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

#1 Bara bra erfarenheter
#2 Så lite som möjligt skulle jag tro
#3 huh?

#4 Fördelen är ju att du kan se din media var du än är, med en fungerande internetanslutning, en annan är att du kan synka dem offline, nackdel är att det kräver en del prestanda.

Permalänk
Medlem

Tror jag snart har kört Plex i över 4år snart (var med från ett tidigt stadie), och jag kan inte säga att jag har någonting negativt att säga om produkten.

Sure, de samlar in viss data om hur du använder deras produkt (bör vara mer eller mindre opt-out på det mesta kring insamling), men från vad jag har lärt mig än så länge så har produkten bara blivit bättre.

#1, jag har testat att köra plex på: windows, ubuntu, debian, raspberry pi, molnet (deras egna) samt via vps'er och har inte stött på några större problem.

#2, Oftast hur du använder deras produkt, måste du konvertera din media ofta för att kolla på innehåll med dina enheter (transcoding), hur mycket filmer/serier/musik/personlig media du har på din server men inte vilken film/serie/musik du faktiskt lyssnar/tittar på

#3, Vet inte riktigt om detta faktiskt är en fråga som du ställer, men visst du skulle klara dig ifrån att köra en längre hdmi-kabel mellan servern och tv'n (så länge din tv har stöd för att nyttja deras app).

#4, Fördelar/nackdelar mot vad? Kodi? mot att köra en hdmi-kabel genom hela ditt boende?

Permalänk
Medlem

Kör Plex själv, är super nöjd.

How much does Plex know about you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredolf:

Vet inte om det är rätt ställe för denna tråd, moderator får flytta den annars.

Funderar på att slänga upp en plexserver då min smarta tv har plex som programvara, tänkte kodi först, men min tvn är inte androidbaserad.

Erfarenheter ?
Vad är det för data de samlar in om en ?
Har lite filmer som skulle vara smidigt att dela via nätverket för att slippa en lång hdmi kabel?

För/nackdelar ?

Funkar fint men har upplevt flera gånger att Plex appen på tvn är på tok för dålig med hackande och ibland svårt att hitta servern som resultat. Bättre att koppla in en HTPC eller Chromecast. Skulle väl säga att för bästa upplevelse bör du ha trådat nätverk.

Permalänk
Medlem

Ber om min ursäkt för min otydlighet.

Var nog lite ivrig när jag skrev. Min tanke är väl att slippa kabel som mina kids kan snubbla i som går i halva lägenheten. Har min stationära dator samt TV i samma rum.
Tänkte om kabeln är bästa alternativet mot plex/kodi.

Angående trådad anslutning så visst, får 1gbit, min tv är ansluten med cirka 866mbit nu.
Men som MsSmith säger kanske de blir enklast med hdmi kabel.

Detta är väl mest tänkt som ett roligt hobbyprojekt