Permalänk

Hur undervolta en i7 8700k?

Jag behöver hjälp för jag får inte rätt på volten till min i7 8700k och för att jag vill sänka temperaturena.

Jag har ett asus z370 moderkort

Jag har gjort så här,

Stängt av MCE
Ändrat SVID till best case scenario
Ändrat SVID till Enable
Ändrat LLC Från Auto till Default
Satt Offset på -0.040

Med dessa inställningar på stock frekvens så maxar volten ca 1.260 vilket jag tycker är väldigt högt för stock frekvens.

Jag vet inte hur jag ska kunna få ner volten, Jag kan inte sätta lägre på Offset för då hänger sig datorn

Använder jag Adaptive så händer inget känns det som. Sätter jag 1.200 där så går den ändå upp till 1.360

Det ända jag kan sänka med är manual men då går volten i ett läge konstant hela tiden.

Finns det nått man kan göra åt detta eller ska jag bara gilla läget på 1.260 volt?

Tack

Permalänk
Medlem

Kör du manual med alla energisparfunktioner på så är den inte konstant, jag kör manual på 1.24 och vid idle droppar kärnor regelbundet till 0.1 och nivåer däromkring.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@Naga:

Har provat manual med C-states samt balanserat energi läge på! Volten sänks aldrig utan är konstant på det jag valt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejj_Sann:

@Naga:

Har provat manual med C-states samt balanserat energi läge på! Volten sänks aldrig utan är konstant på det jag valt

Har LLC bara 2 lägen default och Auto?

Vad händer om du sätter manuellt en låg volt passande idle och låg belastning och LLC på auto? bästa är förstås om man kan ställa in LLC på en mängd nivåer, men upp till vilket moderkort man har förstås..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

@ggustavsson:

Nej finns 1-7 också!

Om jag sätter den på auto blir det samma sak, att den håller konstant volt!

Permalänk

Om du kör adaptive vcore och försöker sänka spänningen så är det offset du ska använda. Vad du skriver i vcore-rutan spelar egentligen ingen roll - spänningen kommer aldrig bli lägre än processorns VID oavsett vad du skriver (däremot kan man använda den rutan för att få högre vcore). Ja, det är förvirrande, men det är så det funkar. Om den hänger sig vid mindre än -0.04v och din vcore då är 1.26 (blanda inte ihop vcore och VID), så ja, då kommer du nog inte lägre.

Permalänk

@renhanxue:

När jag använder adaptive så finns där 3 olika val

En + eller - symbol

En rad där det står additionall turbo mode CPU core voltage

Samt CPU core voltage offset

Är det CPU core voltage jag ska använda mig av då?

Permalänk
Skrivet av hejj_Sann:

@renhanxue:

När jag använder adaptive så finns där 3 olika val

En + eller - symbol

En rad där det står additionall turbo mode CPU core voltage

Samt CPU core voltage offset

Är det CPU core voltage jag ska använda mig av då?

Förlåt, blev nog lite otydligt i förra inlägget. Kanske bättre om jag försöker förklara med ett exempel (påhittade siffror överallt).

Om man till att börja med tänker sig att man har adaptive vcore på, med allt på auto, och LLC satt på någon rimligt låg inställning (typ 3 eller 4), och så drar man igång någon tung benchmark, och så kollar man i HWInfo och ser att processorn begär 1.32v (VID) och får ut 1.28v efter vdroop (vcore).

Om du nu ändrar "additional turbo mode CPU core voltage" och sätter den till 1.33v men lämnar allt annat som det är, då kommer processorn att begära 1.33v när den är i turbo-läge (alltså i princip när den är under någon icke-trivial last). Vcore kommer då också att höjas i denna situation, troligen med typ 0.01v, men exakt hur mycket beror på LLC. I alla andra situationer (typ när processorn inte är i full last och klockar ner sig) är spänningarna exakt som förr.

Om du däremot ändrar additional turbo mode voltage till mindre än det ursprungligen begärda 1.32v så händer absolut ingenting. Den inställningen kan bara höja VID, inte sänka.

Om du nu sätter offset till -0.02v, så sänker det VID i alla situationer oavsett last. Vid max last blir VID nu alltså 1.30v, och i alla andra situationer sänks VID också med 0.02v.

Hjälpte det något?

Permalänk

@renhanxue:

Japp förstår! Tack för förklaringen!