Permalänk

Lyckas inom e-sport?

Anser du att det är möjligt att lyckas inom e-sport? Vill ha en diskussion här mellan användare på Sweclockers då e-sport är ett populärt ämne och är på väg att växa och bli mer accepterat. Allt fler e-sports gymnasium har börjat dyka upp och tidningar har egna e-sport spelsidor. Läste även en artikel från 2015 som tog upp ämnet men då var e-sport inte lika stort som idag men tycker du att det stämmer fortfarande? Att det är svårt att bli något inom e-sport.

Artikeln: https://www.expressen.se/omtalat/noje/kritiken-mot-e-sport-ut...

Hittade även en sida med e-sport tips som tar upp hur man lyckas inom e-sport http://www.barcraftsthlm.se/lyckas-inom-e-sport.html

Jag tror själv att det går att lyckas inom e-sport om man har tiden att lägga ner många timmar på att spela ett spel men problemet 'r väl att det kräver mycket tid och svårt att kunna klara sig ekonomiskt på det innan man blir bra och känd.

*Edit om något i detta inlägget är otydligt kan jag försöka redigera det.

Permalänk
Medlem

Allt går inte att träna sig till. Alla kan bli bra, få kan bli bäst.

Det handlar så klart extremt mycket om träning och att nöta, men du lär ha väldigt god reaktionsförmåga, snabbt beslutsfattande och en god spatial förmåga som grund för att ha möjlighet att ta till dig toppen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Det svåra är att det kommer nya spel hela tiden och att det hela förändras Ja, okej CS har väl inte lika många patchnoteringar som PUBG, men fortfarande inte exakt samma hela tiden.

Fotboll, det är exakt samma visa år ut och år in, samma med många andra sporter.

Så E-sport är lite speciellt. Gäller att man är duktig, har flyt och utvecklas utefter de timmar man lägger ned.

Själv är jag inget proffs, mer en glad amatör som tror han är bra hahah spelar ingen roll om jag kör 40 timmar i veckan som man testat ibland, blir inte märkvärdigt bättre för det :/ <<<<<<<<<<< Detta summerades så himla bra av Yorg i inlägget ovan ^

Permalänk
Medlem

Precis som i vilken annan sport så kan de som har de rätta förutsättningarna och kämpar tillräckligt hårt lyckas. Tror väl e-sportgymnasier kan underlätta, precis som vanliga idrottsgymnasier, men de är ändå låångt ifrån en garanti att man lyckas.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det ju så att det är så långt ifrån många som lyckas att det matematiskt sett är onödigt att försöka om man inte har grym talang eller fruktansvärt mycket tid över.

Ser man till League of Legends, så är det cirka tusen spelare här i europa som kanske får möjligheter att spela professionellt, och även om de har den möjligheten är det stora osäkerheter inom lägre ligor med t.ex. utbetalning av löner. Det har varit mycket snack om flera lag vars spelare inte fått betalt eller för lågt betalt. Så det är ytterst få som kan leva på e-sport sett till spelarbasen inom LoL.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Tycker din frågeställning låter rätt dum. Det finns uppenbatligen folk som lyckas, precis som med allt annat? Och vad räknas som att "lyckas" handlar väl om vilka mål du satt upp? Om frågan handlar om du kommer lyckas bli rik eller bäst i världen, så tror jag med största sannolikhet att du inte kommer lyckas, precis som det faktum att jag inte kommer lyckas. Ju fler människor vi är, desto fler kommer rent procentuellt att misslyckas med att bli rika och berömda.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Som i all lagsporter så krävs också bra medspelare i laget, ingen kan göra allt själv utan lagkompisar, sedan i FPS så blir ju din reaktionsförmåga sämre med åldern.

Permalänk
Medlem

Allt som man kan tävla i på lika villkor är väl att klassa som sport tycker jag. E-sport är lite av ett fånigt namn för kategorin men tävlingsmomenten är förstås bra. Att lyckas, som att kunna leva på det, ser jag dock som svårt annat än på hobbynivå - och då kanske det inte går att "lyckas". Känns väl också som en bransch som är ungefär lika kort som isdans eller så.

Permalänk
Medlem

Statistiken är ju onekligen emot dig.

Men vafan gör det? Intresse som håller motivationen vid liv, kombinerat med hårt slit, är vad som ligger bakom varje framgångssaga. Brinner man för det och har motivationen att fortsätta; go for it. Om du inte når toppen (jag hoppas att det finns ett gäng delmål på vägen..?) så har du säkerligen åtminstone åstadkommit nånting.

Jag tänker på en grej Elon Musk sa i en intervju jag kikade på häromdagen, där han fick frågan om hur han resonerade kring sina riskfyllda åtaganden.

Han sa:

Skrivet av Elon Musk:

Tänk dig om jag skulle kliva in på ett kontor hos några investerare, och säga att jag vill bygga självlandande raketer som ska ta oss till Mars, och efterfrågar finansiering. Jag skulle bli utskrattad. Helt ärligt så trodde jag inte att vi skulle ha kommit så här långt - varken med SpaceX eller Tesla. Jag trodde vi skulle ha gått i konkurs innan.
Men det gjorde vi inte.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Tycker det där med esportgymnasium etc är extremt löjligt. I esport finns det endast ett visst antal platser då det inte finns 10 olika ligor för varje esport i alla olika länder, antalet platser är således väldigt begränsad och det är bara dom som har det där lilla extra som lyckas, och det är inte något du kan lära dig av nån silver/gn4 lärare när du är 16 år.

Vill du lyckas så gäller det att börja nöta tidigt och försök hålla dig till samma typ av spel, sen märker du ganska snabbt om du har det där lilla extra eller inte, gäller också att vara en jävla tävlingsmänniska för annars kan man tröttna ganska fort på ett och samma spel. Har du det där lilla extra så är det dock ganska lätt att lyckas inom esporten jämfört med t. ex fotboll där flera olika faktorer spelar roll. Lyckas du t. ex ta dig in i top20 challenger i LoL så är du nästan garanterad att hitta ett lag, likaså i CS fast då i fpl/esea. Så det är betydligt mer konkurrens i esport då det finns så få platser och en jävla många utövare världen över, men är du en Messi så har du en fot in och är garanterad en ljus framtid, i andra traditionella sporter kan du vara hur jävla bra som helst i ung ålder men sen förlitar man sig på någon tränare som gör fel val och visp så är ens dröm som fotbollsproffs över.

Permalänk

Tror nog att man som med allt annat måste nöta järnet för att bli framgångsrik. Skillnaden mellan e-sport och t.ex hockey är att man kan spela CS 14 timmar om dagen. Det kan man inte göra i fysiska sporter. Detta gör dels att man kan bli mycket bättre på E-sport och dels att du måste spela mycket mer för att bli "bäst". För att lyckas måste man då slänga bort större delen av sitt liv i princip hela sin ungdom för att bli proffs. Sen peakar man rätt tidigt inom E-sport vilket gör att karriären ofta slutar mycket tidigare. Idrotter är inte heller ett säkert karriärsval men jag skulle säga att E-sport är snäppet sämre.

Missförstå mig rätt. Jag älskar E-sport. Hade själv önskat att jag börjat spela FPS-spel i tidigare ålder. Min ungdom har varit bortkastad i alal fall. Nu är jag för gammal för att kunna lyckas.

Permalänk
Medlem

Tror skillnaden mellan att vara okej och grym på e-sport är att man tränar rätt och faktiskt aktivt jobbar på att förbättras. Det är inget man gör som hobbylirare.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Skrivet av morotis:

Tror skillnaden mellan att vara okej och grym på e-sport är att man tränar rätt och faktiskt aktivt jobbar på att förbättras. Det är inget man gör som hobbylirare.

Jo, men även de som tränar rätt har ingen garanti att bli proffs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Jo, men även de som tränar rätt har ingen garanti att bli proffs

Nä, utan rätt anlag blir man bara bra, inte fantastiskt bra.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nä, utan rätt anlag blir man bara bra, inte fantastiskt bra.

Har för mig att f0rest sagt något i stil med att han är naturligt bra på alla spel han testar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nä, utan rätt anlag blir man bara bra, inte fantastiskt bra.

Det där är ju också en sanning med modifikation, att anlag skulle spela så stor roll som många vill göra gällande.

Systrarna Williams, deras farsa bestämde från dag 1 att de skulle bli tennisproffs, hur mycket av deras framgång beror på det och hur mycket beror på anlag?

Hörde nån gång att spelarna i italienska ligan var mer eller mindre alla födda innan 1 juli, anlagen är ojämt fördelade under året?

Hörde nått om några polare som blivit bäst i Storbritannien på pingis, anledningen hade man kommit fram till var att de hade en ungdomsgård med pingisbird som var öppen 24/7 så de kunde spela mer än 99% av sina konkurrenter, tur med anlag?

Permalänk
Inaktiv

Inom esport finns det olika sporter, de intellektuella sporterna som Schack, Go, Poker etc.
Sedan grenar som mer handlar om bra reaktionsförmåga och vara snabb, även om intelligens såklart har betydelse. i alla grenar Men problemet med grenar som handlar om reaktionsförmåga etc är att man är i topp vid en viss ålder och det då är en problematisk karriär att satsa på.

Dessutom håller automatiseringen på att ta bort dessa esport grenar online, då fler använder olika hjälpmedel som ofta brukar kallas för fusk. Allt eftersom dessa verktyg blir bättre så blir det bara svårare att upptäcka det och min gissning är att vi inom en viss tid kan se det meningslöst att ligga i toppen utan att på något sätt fuska.
Kvar blir då bara turneringar offline och det är ju krångligt på flera sätt.

Skrivet av Panzerfister:

Det där är ju också en sanning med modifikation, att anlag skulle spela så stor roll som många vill göra gällande.

Systrarna Williams, deras farsa bestämde från dag 1 att de skulle bli tennisproffs, hur mycket av deras framgång beror på det och hur mycket beror på anlag?

Hörde nån gång att spelarna i italienska ligan var mer eller mindre alla födda innan 1 juli, anlagen är ojämt fördelade under året?

Hörde nått om några polare som blivit bäst i Storbritannien på pingis, anledningen hade man kommit fram till var att de hade en ungdomsgård med pingisbird som var öppen 24/7 så de kunde spela mer än 99% av sina konkurrenter, tur med anlag?

Anlag har självklart extrem stor betydelse, men övning har det också. En stor del av befolkningen är det redan kört dag 1 att bli bland de absolut bästa inom vissa populära sporter. Ju mindre populär sporten är ju enklare är det bara att öva sig fram kunskap så man tillhör toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Det där är ju också en sanning med modifikation, att anlag skulle spela så stor roll som många vill göra gällande.

Systrarna Williams, deras farsa bestämde från dag 1 att de skulle bli tennisproffs, hur mycket av deras framgång beror på det och hur mycket beror på anlag?

Hörde nån gång att spelarna i italienska ligan var mer eller mindre alla födda innan 1 juli, anlagen är ojämt fördelade under året?

Hörde nått om några polare som blivit bäst i Storbritannien på pingis, anledningen hade man kommit fram till var att de hade en ungdomsgård med pingisbird som var öppen 24/7 så de kunde spela mer än 99% av sina konkurrenter, tur med anlag?

En person med extrema gener kan göra en halvdan insats och ändå överträffa någon med genomsnittliga gener något enormt trots att den genomsnittliga behövde göra en enorm insats samtidigt som den med supergenerna bara gled igenom det utan några större problem.

Det kan mycket väl vara så att det bästa man gör inte är tillräckligt bra, man kan ge allt 100% och ändå inte lyckas samtidigt som någon med elitgener kommer in och ger 50% om ens det och överträffar det man själv gjorde till den grad att ens egen insats verkar värdelös.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Faulisto:

En person med extrema gener kan göra en halvdan insats och ändå överträffa någon med genomsnittliga gener något enormt trots att den genomsnittliga behövde göra en enorm insats samtidigt som den med supergenerna bara gled igenom det utan några större problem.

Det kan mycket väl vara så att det bästa man gör inte är tillräckligt bra, man kan ge allt 100% och ändå inte lyckas samtidigt som någon med elitgener kommer in och ger 50% om ens det och överträffar det man själv gjorde till den grad att ens egen insats verkar värdelös.

Precis och ju mer ovanlig sporten är ju större chans har man med enbart träning. Om vi tar tennis som Systrarna Williams, så är det ytterst få barn som spelar mycket Tennis. Många barn hade säkert blivit duktiga på detta, men de valde en annan karriär som fotboll etc

Samma sak gäller esport, försökt att bli världsmästare inom CS och ha dålig reaktionsförmåga den som kan, medans ett spel som endast har några tusen aktivare utövare så har man lättare med ren övning att bli bra.

Att lägga ner väldigt mycket tid på en sport så gäller det att snabb inse om det är kört för en, annars bör man lägga tiden på saker istället
som skolan.. Visst skolan är precis samma sak, alla genom enbart övning kan ej få några Nobelpris, men arbetsmarknaden för vanliga jobb är mer förlåtande när det gäller betalning utan att ligga på den absoluta toppen.

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är enormt svårt att lyckas inom Esport atm.
Har man rätt kontakter och är ok på spelet glider man på ett bananskal men utan så kan man vara bäst i världen och fortfarande inte hitta ett lag.
Är många som hinner bli för gamla innan de nått den plats de förtjänar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

En person med extrema gener kan göra en halvdan insats och ändå överträffa någon med genomsnittliga gener något enormt trots att den genomsnittliga behövde göra en enorm insats samtidigt som den med supergenerna bara gled igenom det utan några större problem.

Det kan mycket väl vara så att det bästa man gör inte är tillräckligt bra, man kan ge allt 100% och ändå inte lyckas samtidigt som någon med elitgener kommer in och ger 50% om ens det och överträffar det man själv gjorde till den grad att ens egen insats verkar värdelös.

Men om vi tar systrarna Williams då, varför har ingen med "supergener" sopar banan med dem med en halvdan insats? Eller är det en ren tillfällighet att de som tränats mot ett mål från första stund råkar ha dessa "supergener" du pratar om?

Kanske kan man träna sig till supergener helt enkelt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panzerfister:

Men om vi tar systrarna Williams då, varför har ingen med "supergener" sopar banan med dem med en halvdan insats? Eller är det en ren tillfällighet att de som tränats mot ett mål från första stund råkar ha dessa "supergener" du pratar om?

Kanske kan man träna sig till supergener helt enkelt?

Det är självklart att båda två gäller och man kan diskutera var gränserna ligger. Jag tycker också att en halvdan insats är att ta i. Nu är jag inte intresserad av tennis, men jag gissar att systrarna Williams enbart tävlar emot kvinnor och det blir ingen större skara spelare att tävla emot. Bortsett från detta hade säkerligen inte deras föräldrar noll bollsinne etc.
Inom esport är det dessutom ofta inte olika lag, utan alla tävlas emot alla. Att man är ung, har något handikapp etc tas ingen hänsyn till.

Ju mindre sportgrenen är ju mer kan man enbart öva till sig färdighet. Är det något som väldigt många testar som löpning, så är det väldigt svårt att bara öva sig till att bli bra. Tennis däremot, så krävs det rätt unika föräldrar för att ens ta med barnen till en tennisbanan oavsett hur grym bollsinne de har.

Och samma sak är det med esport, är tillhöra eliten inom CS. Ja det är X antal miljoner spelare som har prövat på spelet, det är då extremt stor konkurrens och det gäller att vara grym på alla sätt och vis då marginalerna mellan de bästa är så små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det är självklart att båda två gäller och man kan diskutera var gränserna ligger. Jag tycker också att en halvdan insats är att ta i. Nu är jag inte intresserad av tennis, men jag gissar att systrarna Williams enbart tävlar emot kvinnor och det blir ingen större skara spelare att tävla emot. Bortsett från detta hade säkerligen inte deras föräldrar noll bollsinne etc.
Inom esport är det dessutom ofta inte olika lag, utan alla tävlas emot alla. Att man är ung, har något handikapp etc tas ingen hänsyn till.

Ju mindre sportgrenen är ju mer kan man enbart öva till sig färdighet. Är det något som väldigt många testar som löpning, så är det väldigt svårt att bara öva sig till att bli bra. Tennis däremot, så krävs det rätt unika föräldrar för att ens ta med barnen till en tennisbanan oavsett hur grym bollsinne de har.

Och samma sak är det med esport, är tillhöra eliten inom CS. Ja det är X antal miljoner spelare som har prövat på spelet, det är då extremt stor konkurrens och det gäller att vara grym på alla sätt och vis då marginalerna mellan de bästa är så små.

Ok, så tennis är nu nån form av marginalsport i världen och de som dominerat världseliten i damtennis har gjort det för att föräldrarna har bra bollsinne? Ok....
Om du spelar fotboll med en unge 4 h varje dag, tror du den kommer "råka" få den här bollsinne-genen då?

Ja det gäller att va grym, och grym blir man genom träning och hårt arbete enligt mig.

Kan du hitta nått exempel som stöttar din teori? Nån form av tvillingstudie där man kunnat påvisa att bollsinne eller liknande är en nedärvd förmåga? Jag ser bollsinne som en färdighet, och färdigheter tränar man upp.

Denna diskussionen ter sig rätt fruktlös, du tror att människan evolverat fram speciella cs-gener medans jag tror att den som tränar mer än de flesta blir bättre än de flesta, vi får mötas i att vi tycker olika.

Edit: Kan avsluta med att ge ett svar på OP:s fråga, ja det går att bli e-sportsproffs, men tillhör du inte eller ligger nära eliten redan innan du börjar gymnasiet så är det för sent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Panzerfister:

Ok, så tennis är nu nån form av marginalsport i världen och de som dominerat världseliten i damtennis har gjort det för att föräldrarna har bra bollsinne? Ok....
Om du spelar fotboll med en unge 4 h varje dag, tror du den kommer "råka" få den här bollsinne-genen då?

Ja det gäller att va grym, och grym blir man genom träning och hårt arbete enligt mig.

Kan du hitta nått exempel som stöttar din teori? Nån form av tvillingstudie där man kunnat påvisa att bollsinne eller liknande är en nedärvd förmåga? Jag ser bollsinne som en färdighet, och färdigheter tränar man upp.

Denna diskussionen ter sig rätt fruktlös, du tror att människan evolverat fram speciella cs-gener medans jag tror att den som tränar mer än de flesta blir bättre än de flesta, vi får mötas i att vi tycker olika.

Edit: Kan avsluta med att ge ett svar på OP:s fråga, ja det går att bli e-sportsproffs, men tillhör du inte eller ligger nära eliten redan innan du börjar gymnasiet så är det för sent.

Jepp, teorin heter halmgubb, Straw man på engelska: https://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka
Och teorin handlar om att folk istället för att svara på det folk skriver, så förvrider man det folk skriver för att det är så otroligt mycket enklare att svara på.

Det jag har påstått är att både gener och träning har påverkan, ju fler som utövar något och man ska vara bäst, ju bättre gener och ju mer träning behöver man ha. Angående bollförmåga så självklart är den genetisk som precis allt annat. Där slutresultatet är en kombination om ens genetiska förutsättningar och träning.

Jag har inget intresse för tennis, då det är en allmänt tafatt sport enligt mitt tyckte. Det dröjer väl inte länge innan vi kan utveckla en robot som spöar skiten av alla tennis spelare. Men ändå de två kvinnor du imponeras av så blir jag inte ett dugg förvånad om de inte hade kommit så långt om de hade tävlat emot individer som har bättre genetiska förutsättningar för grenen. Nu spelar de väl mest emot kvinnor, som just inom vår art har lite sämre styrka. -Hos spindlar etc är det ibland raka motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Jo, men även de som tränar rätt har ingen garanti att bli proffs

Det är inte ett argument som håller. Det finns aldrig en garanti någonsin för att lyckas med något i livet. Olika aspekter kan bidra olika mycket till sannolikheten att man lyckas. Talang är för mig ett påhittat begrepp. Man är en produkt av sina erfarenheter. Har du goda förutsättningar för att lyckas med något och jobbar rätt och jobbar hårt då har du stora chanser att lyckas. Men snubblar du på ett bananskal och slår i bakhuvudet och dör, ja där försvann ju garantin att bli proffs.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga ja. Men du kanske inte bli bäst på just det spelet du tänkte på från början. Du kanske ska prova lite olika typer av spel, sen hittar du något du har talang för mer än de andra. Lite så som var med sport när man var liten. Man utövade typ allt tills man hittade det man tyckte man var bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Systrarna Williams, deras farsa bestämde från dag 1 att de skulle bli tennisproffs, hur mycket av deras framgång beror på det och hur mycket beror på anlag?

De var 5 systrar från början, och Serena är den bättre av de båda, trots att hon är året yngre, med betydligt fler singelvinster i bagaget.

Skrivet av Panzerfister:

Hörde nån gång att spelarna i italienska ligan var mer eller mindre alla födda innan 1 juli, anlagen är ojämt fördelade under året?

Ingen aning, men om det alls stämmer, troligen mer relatera till skolgång. Född före X börjar skolan som ålder X och efter X får vänta till året efter. Vilket ger de födda ett halvår tidigare ett års försprång när det kommer till faktiskt praktik, oavsett anlag. De med anlag går vidare, de utan, gör inte.

Skrivet av Panzerfister:

Hörde nått om några polare som blivit bäst i Storbritannien på pingis, anledningen hade man kommit fram till var att de hade en ungdomsgård med pingisbird som var öppen 24/7 så de kunde spela mer än 99% av sina konkurrenter, tur med anlag?

På elitnivå? Den som inte kan spela pingis i det närmaste dygnet runt på elitnivå, lär inte finnas.
På glad entusiast-nivå? Självklart gör det skillnad om du får spela pingis 4'a gånger om året på gymnastiklektionen, vs att fritidsgården har en övningsmöjlighet tillgänglig.

Skrivet av Panzerfister:

Men om vi tar systrarna Williams då, varför har ingen med "supergener" sopar banan med dem med en halvdan insats? Eller är det en ren tillfällighet att de som tränats mot ett mål från första stund råkar ha dessa "supergener" du pratar om?

Som sagt. Trots att Serena är året yngre, är hon en bättre spelare. Anlag gör skillnad. Även inom familjen.

Skrivet av Panzerfister:

Kan du hitta nått exempel som stöttar din teori? Nån form av tvillingstudie där man kunnat påvisa att bollsinne eller liknande är en nedärvd förmåga? Jag ser bollsinne som en färdighet, och färdigheter tränar man upp.

Det behövs ju inte. Det finns erkänd skillnad mellan Venus och Serena, och du kan skylla det på vad du vill, men med tanke på att båda tränats för att bli proffs från början, lär det skilja ett år i träning på de båda...

Skrivet av morotis:

Talang är för mig ett påhittat begrepp.

Vi har nog olika verklighetsuppfattning är jag rädd. Världsmästare i tyngdlyftning. Ställer det, eller ställer det inte vissa krav på grundförutsättningar för fysiken? Hur många dvärgar har blivit världsmästare i tyngdlyftning?
Är det, eller är det inte, fördelaktigt med en viss genetisk uppsättning för att bli löpare? Varför är 0.06% av världens befolkning över-representerade i maraton prestationer?
Naturligtvis påverkar anlag ens förmåga att prestera i olika avseenden. Hade jag börjat träna för att bli maraton löpare när jag var 4'a, hade jag antagligen inte varit fullt så tung som jag är i dag, men jag har en viss axelbredd jag helt enkelt inte hade kunnat träna bort.

Edit
Sätter mig och ska läsa nyheterna efter det här inlägget, och det första jag ser är det här.
Självklart har anlag ingen som helst betydelse...
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Gymnasium borde varken ha vanliga sportprogram eller esportprogram. Men finns den ena så ska givetvis den andra också få finnas.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Brukar höra att det handlar om 70-90% träning och 10-30% talang.
Men tänk då på att du behöver ligga över 99% för att ha en chans så man måste ha både talang och träning annars kommer man aldrig bli bland de bästa.

Så det handlar inte om träning eller talang utan båda. Finns väll ingen som inte har gått i skolan och haft någon klasskamrat som är grym på varenda sport de provar?
Problemet för många av de med talang är att det inte räcker. Det funkar fint så länge du möter hyfsade spelare som tränar lite. Men när du börjar möta spelare som tränar mycket kommer de vara bättre trots att de inte har lika mycket talang.

Ett stort problem då är att de med talang oftast inte är vana vid att möta motstånd och därför kommer den stora massan sluta istället för att börja träna / träna mer.

Men till frågan e-sport, det många gör fel är att de tror att det är antal spelade timmar som gör mest. Den stora biten är analysera sitt spel. Detta är den bit jag kom till alldeles försent. Vad är dina styrkor och svagheter, vad kan jag göra för att kunna utnyttja mina styrkor mer eller ska jag öva på att bli bättre på mina svagheter. Det är OK att ha saker man är urkass på, bara man ser till att undvika dessa situationer.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

De var 5 systrar från början, och Serena är den bättre av de båda, trots att hon är året yngre, med betydligt fler singelvinster i bagaget.

Ingen aning, men om det alls stämmer, troligen mer relatera till skolgång. Född före X börjar skolan som ålder X och efter X får vänta till året efter. Vilket ger de födda ett halvår tidigare ett års försprång när det kommer till faktiskt praktik, oavsett anlag. De med anlag går vidare, de utan, gör inte.

På elitnivå? Den som inte kan spela pingis i det närmaste dygnet runt på elitnivå, lär inte finnas.
På glad entusiast-nivå? Självklart gör det skillnad om du får spela pingis 4'a gånger om året på gymnastiklektionen, vs att fritidsgården har en övningsmöjlighet tillgänglig.

Känns som att det går i cirklar detta, vi kan titta på samma sak och få det att stödja det vi själva tycker.

Du säger att Serena är bättre pga anlag, jag säger att det isf beror på att hon under uppväxten hade möjlighet att träna mot hårdare motstånd i hennes syrra vilket fick Serena att utvecklas bättre. Potatis potatis.

Pingisexemplet jag tog upp lyckades jag hitta mer om, han är visst olympisk guldmedaljör så får väl räknas som ganska elitnivåaktigt.
Han har skrivit en bok om just detta, talang vs träning, där han kallar talang för en myt.
Finns en kort sammanfattning om han på denna länk