Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator

Hej, hade tänkt att uppgradera min dator lite.

Just nu har jag följande:
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
MSI P67A-C45 REV B3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
XFX Core Edition 650W 80+ Bronze
Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
GeForce GTX 960

Datorn börjar ta lång tid att start och allmänt seg efter uppstart.
Hade tänkt att köpa byta ut HDDn mot en Samsung 850-Series EVO 500GB.

Något annat ni skulle göra när jag ändå håller på?

Permalänk
Medlem

@Guzze1
En SSD disk skulle ge bra fart på dator, börja med de och testa om det är nåt mer du känner att den inte hänger med.

Vad använder du datorn till?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Det beror på budget och vilka spel du spelar vad jag skulle uppgraderat, men att uppgradera till en SSD är en bra idé av dig iaf. Det ger nytt liv i en "seg" dator. Men är det mer FPS du är ute efter och kunna spela på lite högre grafik så är ju ett nytt grafikkort som gäller, beroende på vilka spel du spelar då som sagt, vissa spel vill hellre ha en kraftfullare CPU

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Används för spelande, cs, lol, h1z1 och på senare tid battalion.
Största problemet ligger just nu i hur lång tid det tar att ladda spel och starta upp den så därför tänker jag mig ssdn.
För det mesta känns den okej annars, kanske att den fpsen inte är den bästa i h1z1.

Permalänk
Medlem

En SSD är helt rätt tänkt, kommer göra underverk för dig gällande laddningstider.
Vidare kan du klocka upp cpun, oklart vad du har för kylare just nu så investera i en sådan för oc om inte annat.
8gb mer i ram skulle också lira fint för dig som ett tredje steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinek:

En SSD är helt rätt tänkt, kommer göra underverk för dig gällande laddningstider.
Vidare kan du klocka upp cpun, oklart vad du har för kylare just nu så investera i en sådan för oc om inte annat.
8gb mer i ram skulle också lira fint för dig som ett tredje steg.

Har en Corsair Hydro H60 kylare just nu, skulle du rekommendera annat eller räcker det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

Har en Corsair Hydro H60 kylare just nu, skulle du rekommendera annat eller räcker det?

Kommer absolut fungera bra, 2500k är väldigt tacksamma vad gäller temperaturer när man klockar.
Så lite mer kräm kommer du lätt kunna få ut ur den utan några utgifter.
Finns bra mycket guider till hur du går tillväga om du nu inte har kunskapen sedan tidigare, se bara till att ta det lugnt och metodiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinek:

Kommer absolut fungera bra, 2500k är väldigt tacksamma vad gäller temperaturer när man klockar.
Så lite mer kräm kommer du lätt kunna få ut ur den utan några utgifter.
Finns bra mycket guider till hur du går tillväga om du nu inte har kunskapen sedan tidigare, se bara till att ta det lugnt och metodiskt!

Har läst en del om det tidigare men aldrig gjort det själv, men får ta och prova
Finns det någon som helst anledning att köra med både SSDn och HDDn? Som det ser ut nu använder jag inte mer än vad som får plats på SSDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

Har läst en del om det tidigare men aldrig gjort det själv, men får ta och prova
Finns det någon som helst anledning att köra med både SSDn och HDDn? Som det ser ut nu använder jag inte mer än vad som får plats på SSDn?

Alright, ja finns som sagt mängder med simpla guider för hur man går tillväga och det är en tacksam cpu att klocka.
Behåll HDDn och använd som "slask" för nedladdningar / bilder / musik etc och kör OS, program och spel på SSDn så kommer du få nytt liv i burken!

Permalänk
Medlem

Och eftersom ingen nämnt det så gissar jag att ssdn jag plockat ut är bra?
Läst mycket gott om den och verkar inte vara så stor uppgradering att köpa från 960 serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guzze1:

Och eftersom ingen nämnt det så gissar jag att ssdn jag plockat ut är bra?
Läst mycket gott om den och verkar inte vara så stor uppgradering att köpa från 960 serien?

850 serien är riktigt fina diskar i prisklassen, kommer bli perfekt i burken!

Permalänk
Avstängd

Ja, en SSD kommer göra under för dig, jag vill inte ens komma ihåg tiden då man satt på en vanlig hdd och hade 2 min loading screens efter varje arena match i wow :'D.

F. ö tycker jag du ska köpa på dig 8gb ram till, går säkert hitta något billigt begagnat om inte annat. Processorn kan du som sagt överklocka så den får lite extra sprut i sig, beroende på vad du vill göra så kanske du ska försöka hitta ett begagnat 970 istället för ditt 960, alternativt något billigt amd kort. Med den setupen så kan du köra alla dagens spel på hyfsad grafik i 1080p, totalt för hela uppgraderingen inkl grafikkort och 8gb minne blir kanske 2500 kr (-500 kr om du säljer ditt 960 i samband med nytt köp) om du köper minnen och grafikkort begagnat.

Eller så köper du bara ssdn, för din dator klarar ju gott dom spel du vill spela just nu, sen kan du kanske om ett par år köpa en helt ny dator istället om du intresserat dig för något annat, mer krävande, spel. Det är helt hur du känner själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av spejjanlol:

Ja, en SSD kommer göra under för dig, jag vill inte ens komma ihåg tiden då man satt på en vanlig hdd och hade 2 min loading screens efter varje arena match i wow :'D.

F. ö tycker jag du ska köpa på dig 8gb ram till, går säkert hitta något billigt begagnat om inte annat. Processorn kan du som sagt överklocka så den får lite extra sprut i sig, beroende på vad du vill göra så kanske du ska försöka hitta ett begagnat 970 istället för ditt 960, alternativt något billigt amd kort. Med den setupen så kan du köra alla dagens spel på hyfsad grafik i 1080p, totalt för hela uppgraderingen inkl grafikkort och 8gb minne blir kanske 2500 kr (-500 kr om du säljer ditt 960 i samband med nytt köp) om du köper minnen och grafikkort begagnat.

Eller så köper du bara ssdn, för din dator klarar ju gott dom spel du vill spela just nu, sen kan du kanske om ett par år köpa en helt ny dator istället om du intresserat dig för något annat, mer krävande, spel. Det är helt hur du känner själv

Tänker du att jag borde köpa 2x8gb ram eller bara sätta i två till 4gb? Skulle det hjälpa att slänga i 2x2gb ram som jag har liggandes?

Permalänk
Avstängd

@Guzze1: För LoL och CS:GO så klarar du dig fint på 8gb men vill du spela något mer krävande så händer det att 10-12gb behövs för maximal prestanda. Det går att mixa olika ram även om det inte är rekommenderat, i de allra flesta fall så funkar det bra men i vissa fall (kanske 10%) så kan det strula. Har du olika specs på ramminnet så tror jag alla klockas ner till det sämsta, kan vara något att tänka på så du inte köper allt för ruttna stickor.

Men så klart vore det optimalt om du kunde hitte 16gb av samma typ, att köpa nytt ram är idag svindyrt så det gäller att försöka hitta fynd på diverse annonssidor