Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan dessa Samsung modeller

Vad är skillnaden mellan dessa två Qled modeller från Samsung:

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/QE55Q8FAMTXXC/...

https://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/QE55Q7FAMTXXC/...

Den enda skillnaden jag kan hitta mellan dem är bildförbättringstekniken där Q7F har PQI 3100 och Q8F har PQI 3200. I övrigt känns dem identiska vilket känns konstigt då det skiljer nästan 10 000 kr i pris. Q8F borde ju ha en bättre panel än Q7F om det skiljer så mycket i pris.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nios91:

Du skriver att Q-serien gör rätt med 24p, men gör den rätt med både 1080p/24p och 4k/24p?

Japp. Rtings slriver i sitt test: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qled-q8c-q8

"To be able to watch movies without judder and without adding soap opera effect, the 'Auto Motion Plus' option needs to be set to 'Custom' and both 'Blur Reduction' and 'Judder Reduction' must be set to 0. When set as such, the TV should display correctly the movies without judder and panning shot should look smooth."

De kör dock med amerikanska modeller och dessa skiljer sig alltid något från europeiska. För mig fungerade det med Auto Motion Plus avstängt helt, men kan vara värt att pröva båda metoderna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nios91:

Vad är skillnaden mellan dessa två Qled modeller från Samsung:

Den enda skillnaden jag kan hitta mellan dem är bildförbättringstekniken där Q7F har PQI 3100 och Q8F har PQI 3200. I övrigt känns dem identiska vilket känns konstigt då det skiljer nästan 10 000 kr i pris. Q8F borde ju ha en bättre panel än Q7F om det skiljer så mycket i pris.

I grunden samma bildkvalitet men i olika förpackningar, chassi stativ etc. "PQI" och liknande är bara påhitt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag lade ihop några av trådarna då det började bli korspostning om samma saker!

Permalänk
Skrivet av nios91:

[quote postid="17265318" userid="214838" name="Bascule666"]
Alla LG:s OLED-TV har samma panel och samma elektronik så ur bildsynpunkt kvittar det vilken modell du köper. Det som skiljer är design och ljud. Eftersom som jag personligen kör med ett ordentligt 5.1.2-system för ljudet köpte jag den 65" som var billigast vilket i höstas var LG OLED65B7V. Alla modeller har en speciell inställning för spel som helt klart gör skillnad.

Angående input lag så skriver Trusted Reviews följande: "The LG OLED55B7 is a gamer’s dream TV. Input lag comes in at 21ms in Game mode, for both 1080p SDR and 4K HDR resolutions. PC gamers can also obtain this ultra-quick level of gaming responsiveness with full 4:4:4 chroma reproduction, with the right combination of presets/ settings."

Du kan se mer av mitt hemmabiosystem här:

https://www.sweclockers.com/forum/post/17133484

https://www.sweclockers.com/forum/post/17243991

https://www.sweclockers.com/forum/post/17255400
[/

Var sitter alla ingångar på LG:s tv? Samsung kör ju med one connect box där du inte drar några kablar till tv:n, är det samma på LG:s Oled skärmar eller får du dra alla bild o ljudkablar upp till tv:n?

Skickades från m.sweclockers.com

OLed har överlägsen svärta och kontrast mot LCD=Qled. bluray spelaren bör funka bra även på LG tv:en och soudbaren lär ge ljud i alla fall, vet inte vad den funktionen du nämner gör.

Ett exempel på LG OLED55B7V

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tips är att titta i manualen när det gäller ingångar/utgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

OLed har överlägsen svärta och kontrast mot LCD=Qled. bluray spelaren bör funka bra även på LG tv:en och soudbaren lär ge ljud i alla fall, vet inte vad den funktionen du nämner gör.

Ett exempel på LG OLED55B7V
https://images.cdn.whathifi.com/sites/whathifi.com/files/styles/big-image/public/brands/LG/lg_oled55b7v_07.jpg?itok=eIoYD7Eh

Jag är också sugen på att slå till på en LG Oled skärm men blir orolig när man läser om problem med inbränningar som Oled skärmarna har. I denna video från rtings.com så syns ganska kraftiga inbränningar på LG:s Oled tv.

https://m.youtube.com/watch?v=Sa0fc34ph5U

På LG hemsida så står det att man inte ska visa en statisk bild i mer än 2 timmar, vilket känns som ganska kort tid om man t. ex. spelar tv spel där det ibland kan vara många statiska ikoner på skärmen. Samma gäller ju för kanalloggor som ligger statiskt på samma plats hela tiden. Länk till LG rekommendation finns nedan:

http://www.lg.com/se/support/product-help/CT32005063-14042367...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I grunden samma bildkvalitet men i olika förpackningar, chassi stativ etc. "PQI" och liknande är bara påhitt.

Så själva panelen är samma på Q7F och Q8F. Då kan man alltså satsa på en Q7F och spara ett par tusenlappar om dem håller samma kvalite. Du är säker på att dessa paneler klarar 24p material på ett bättre sätt än min nuvarande Samsung UE46D8005?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@nios91: Ja, jag är säker. Om du inte litar på mig kring 24p så titta på andra tester. Jag länkade in Rtings test och det finns fler som testar detta noga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Biosalong PÅ: 24p fungerar
Biosalong AV: 24p fungerar inte

Med andra ord, man har aldrig reglaget på OFF, förutom när man vill skapa sämre flyt.

Är det den som heter "Real Cinema" när man har TV:n inställd på utrikiska?
Lekte runt lite med den och TruMotion, men lyckades inte riktigt få till det.

Med Real Cinema påslaget tyckte jag att det blev vissa artefakter i scener med rörelse och statiska objekt.
Exempelvis med undertexter i en panorerande scen så såg det nästan ut som JPEG artefakter runt texten.
Men med allting avstängt så kändes det hackigare. :/

Permalänk
Bildexpert 📺

@Seyaro: Japp, det är samma. Att du får artefakter kan beror på att det också aktiverar interpoleringen, så den måste ändras den med.

Annars har LG varit inkonsekventa de med och ofta haft problem med tidig firmware som inte klarar 24p, utan det är först senare mjukvaruuppdateringar som åtgärdar sådant. Eller återintroducerar felen igen...

Tänk också på att smetningar runt text och liknande även kan orsakas av skärpefilter och brusfilter. Men kör man en LG i Expert eller Bioläget brukar sådant också stängas av.

Permalänk
Medlem

Vilket trams det är med TV-apparater nuförtiden. Att det ska vara så jäkla svårt att få TVn att visa vad man matar den med

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vilket trams det är med TV-apparater nuförtiden. Att det ska vara så jäkla svårt att få TVn att visa vad man matar den med

Håller med dig. Hur svårt kan det vara för tv tillverkarna att ställa in så att film i 24Hz visas på ett korrekt sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tackar.

Så Real Cinema On och De-Judder & De-Blur båda på 0 är att rekommendera?
Kan svära på att jag fortfarande fick artefakter då, men kan vara inbillning

Har stängt av övriga filter, Sharpness är dock på 20 tror jag.
Kör Normal för vanligt material och Cinema Home för Netflix/Amazon i HDR.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har testat 24p-kapacitet i tio över år. Det är fortfarande många som har problem, särskilt i budgetsegmentet. Jag gissar att man som tillverkare helt enkelt inte riktigt bryr sig, utan förutsätter att den stora massan kör dem i kartonginställning och använder interpolering som "döljer" alla 24p-problem.

Eller tja, interpolering skapar mängder av nya problem förstås. Men det är långt ifrån alla som är medvetna om hur bild ska se ut och hur det ska röra sig.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Seyaro: Jag brukar se direkt artefakter uppstå vid de-judder 2 och 3, likt dubbleringar i bilden och liknande. Men har då trimmat sinnet för att se sådant. 1 skulle jag säga är "flyter på mjukare" där de flesta inte ser felen. Tills man lär sig se felen. Cannot be unseen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har testat 24p-kapacitet i tio över år. Det är fortfarande många som har problem, särskilt i budgetsegmentet. Jag gissar att man som tillverkare helt enkelt inte riktigt bryr sig, utan förutsätter att den stora massan kör dem i kartonginställning och använder interpolering som "döljer" alla 24p-problem.

Eller tja, interpolering skapar mängder av nya problem förstås. Men det är långt ifrån alla som är medvetna om hur bild ska se ut och hur det ska röra sig.

Det är ju märkligt att tillverkarna inte verkar bry sig om 24p då det är en standard i film. Varför tror du att man skiter i detta? Det kan ju inte vara så dyrt att få tv skärmarna att visa 24p film på rätt sätt utan att man måste ha en massa bildförbättringsfunktioner påslagna som ändå försämrar bilden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp. Rtings slriver i sitt test: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qled-q8c-q8

"To be able to watch movies without judder and without adding soap opera effect, the 'Auto Motion Plus' option needs to be set to 'Custom' and both 'Blur Reduction' and 'Judder Reduction' must be set to 0. When set as such, the TV should display correctly the movies without judder and panning shot should look smooth."

De kör dock med amerikanska modeller och dessa skiljer sig alltid något från europeiska. För mig fungerade det med Auto Motion Plus avstängt helt, men kan vara värt att pröva båda metoderna.

Vad är skillnaden mer specifikt mellan dem amerikanska och europeiska modellerna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@nios91: Q-serien gör rätt med 24p. Du behöver inte bry dig om påhittade Hertz-siffror eftersom de är just påhittade. Jag har förklarat det snabbt i detta aktuella tråd/inlägg: #17256637 samt i mina artiklar om TV-apparater, länkad i signatur.

I USA påstås samma Q8-serie vara 120 eller 240 Hz baserat på vilken källa du kollar.

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qled-q7f-q7

Men i det här testet av en Samsung Q7F så står det "Movies played from any source appear smooth and content can be interpolated up to the panel's native refresh rate of 120Hz". Om det står "native refresh rate of 120Hz", är detta då påhittade hertz eller kan den visa äkta 120Hz i uppdateringsfrekvens utan någon interpolering. När man pratar om upplösning så finns det ju native 4K och då menar man väl att det är äkta 4K upplösning som stöds och inte uppskalad upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nios91:

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qled-q7f-q7

Men i det här testet av en Samsung Q7F så står det "Movies played from any source appear smooth and content can be interpolated up to the panel's native refresh rate of 120Hz". Om det står "native refresh rate of 120Hz", är detta då påhittade hertz eller kan den visa äkta 120Hz i uppdateringsfrekvens utan någon interpolering.

"1080p @ 120Hz : No"

Permalänk
Bildexpert 📺

@nios91: Internt kan en del LCD-paneler adresseras i 120 Hz vilket ska kunna användas för interpolering. Åtminstone påstår en del tillverkare detta. Men det finns med väldigt få undantag inga TV-apparater som kan matas med 120 Hz-signal. Ett undantag är LG:s OLED-apparater från 2017 där man lade till stöd för 1080p/120.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@nios91: Internt kan en del LCD-paneler adresseras i 120 Hz vilket ska kunna användas för interpolering. Åtminstone påstår en del tillverkare detta. Men det finns med väldigt få undantag inga TV-apparater som kan matas med 120 Hz-signal. Ett undantag är LG:s OLED-apparater från 2017 där man lade till stöd för 1080p/120.

Finns en hel del apparater från 3D-eran som tar 120hz i 3D-läget. Bara att mata en 120Hz 2D-signal istället för en 60Hz 3D-signal och voilá. Inte officiellt, men det funkar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns en hel del apparater från 3D-eran som tar 120hz i 3D-läget. Bara att mata en 120Hz 2D-signal istället för en 60Hz 3D-signal och voilá. Inte officiellt, men det funkar.

Finns dessutom några andra som stödjer 120 Hz i 1080p för PC-gamers, Rtings testar alltid detta. Flera av LGs LCDer funkar också för den delen. Några Sonymodeller har jag sett som tagit emot det. Finns alltså fortfarande efter 3D-eran. Nästan bara Samsung som konsekvent inte stödjer det. Egentligen bör nog de flesta kretsuppsättningarna som tar 60 Hz UHD att klara av det, men bara LG verkar ha det som en feature.

Permalänk

@nios91:

24p kan upplevas lite hackigt under snabba panoreringar. Det var en av anledningarna till att peter jackson provade 48fps till the hobbit. Lätt att inte följa den exakta vetenskap som krävs för att minimera stutter när man pannar.

https://www.google.se/amp/s/gizmodo.com/5969817/the-hobbit-an...

Skulle vilja veta vilken scen i vilken film man åsyftar.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Bildexpert 📺

@spikfavoriten: Det handlar inte så mycket om hastigheten som det handlar om slutartiden. 24p kan fungera helt fritt från hackande och flyta på alldeles perfekt och mjukt. Det finns många exempel på detta och den jag hänvisar till oftast är filmen Public Enemies på Blu-ray. Nackdelen är långa slutartider vilket ger hög rörelseoskärpa.

Orsaken till att film "naturligt hackar” handlar om hur en traditionell filmkamera fungerar mekaniskt där en ny filmruta dras fram innan den kan exponeras. Detta leder till begreppet slutarvinkel där 360° är exponering hela tiden, så vid 24 fps är det 1/24-dels sekund. Traditionell film är då 180° eller halva tiden och 1/48-dels sekund vid 24 fps. Endast halva rörelsen framför kameran är fångad och denna ger den karaktär som efter 100 år av 24p och 1/48-dels sekund är kulturellt synonymt med hur vi uppfattar film och fiktion.

Det Peter Jackson testade med Hobbit var att filma allt med 48 fps och 1/48-dels sekund, dvs fånga hela rörelsen. Då kommer biosläppet för traditionell bio (och konsumentformat som blu-rayetc. ) fungera traditionellt genom att helt enkelt ta bort varannan bildruta för 24p och 1/48-dels sekund. Allt är som förr.

Elektroniska kameror behöver inte tänka på mekaniska slutare och där kan man fånga hela rörelsen. Detta ger en annan rörelsekaraktär i bilden och denna rörelse är kulturellt synonym med "dokumentär" eller "såpopera" och liknande. Precis det som Motionflow och liknande och interpolering försöker skapa på artificiell väg. Kritiken mot Hobbit och 48 fps var just det, att det inte upplevdes som en film som man är van att film ska se ut.

Permalänk
Medlem

Har även märkt att om jag har för mycket interpolering på när jag ser på t. ex. film så kan jag ibland få problem med lip syncen. Kan detta ha med interpoleringen att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nios91:

Har även märkt att om jag har för mycket interpolering på när jag ser på t. ex. film så kan jag ibland få problem med lip syncen. Kan detta ha med interpoleringen att göra?

Jo, interpolering orsakar generellt lagg, som gör att läppsynken förskjuts.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.