Permalänk
Avstängd

Ingen bild när Linux startar

Hej
Jag har försökt installera flera linux distributioner på min dator och fått samma fel varje gång. Felet är att såfort linux ska starta så får jag ingen bild till skärmen och inget mer händer.

Datorspeccs:
CPU: E8400
Moderkort: Asus P5Q DELUXE
Grafikkort: Nvidia Geforce 460 768mb
SSD: Crucial 128 gb
Usb sticka med linuxet: 16 GB

Första distron jag prövade, försök 1: Senaste Debian netinstall. Efter installation ser jag listan där man kan välja Debian. Därefter står det att jag ska skriva lösenordet för krypterade LVM. Skriver det sen står det något att LVM inte fungerar och skärmen blir svart och ingen bild.
Första distron jag prövade, försök 2: Senaste Debian netinstall utan LVM. Efter installation ser jag listan där man kan välja Debian. Därefter ser jag någon text och skärmen blir svart och ingen bild.
Andra distron jag prövade: Senaste Ubuntu x64 17.10. Efter att ha tryckt på install Ubuntu blir skärmen svart och ingen bild.
Tredje distron jag prövade: Linux Mint senaste x64 cinnamon. Skärmen blir svart och ingen bild om jag försöker testa Linux mint (man installerar det genom att starta det från ison). Det fungerar dock att köra Linux Mint i kompabilitetsläget då all bild genereras av cpu'n.

Därefter så märkte jag att Linux mint med gpu grafik gick att starta på en annan dator utan problem från samma usb sticka. Så felet är i min dator och jag tror det är något med att grafikkortet inte klarar av att visa Linux.

Varför får jag ingen bild när jag ska starta linux distributioner?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Starta i kompatibilitetsläge och installera/välj nvidias drivrutiner istället för de inbyggda. Antagligen har ditt grafikkort inte stöd som default bara.

Permalänk
Avstängd

Testa med Fedora eller Antergos.

Alla distros du har testat är i grunden Debian eftersom Ubuntu och Mint baseras på Debian.

Permalänk
Avstängd

Jag har testat med Fedora och samma problem. Ingen bild efter GRUB utan bara svart skärm. Fedora hade dock basic graphics som jag installerade operativsystemet med. Nu så får jag denna error när jag installerar Nvidia original grafikkortsdrivrutinen:
https://i.imgur.com/8Se54NE.jpg

Detta trots att jag redan installerat "kernel-devel" som det stod att jag skulle göra. Vet någon hur man gör kernel-source-path grejjen?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Glöm det jag skrev, kika här.

https://www.if-not-true-then-false.com/2015/fedora-nvidia-gui...

Pain in the bunghole, ugh.

Rpm-fusion är ett repo där alla non-free paket finns till fedora https://rpmfusion.org/
Bör finnas nvidia drivrutiner där att färdigt installera för dig, slipper du underhålla det själv...

Generellt laddar man inte ner program från tredjepart, utan låter sin pakethanterare sköta det åt en, jag tolkar det som att du fick dina drivrutiner från nvidia, i Linux är det väl generellt inte så man bör gå tillväga.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Avstängd

Okej. Jag fick valet att uppdatera Fedora. Jag startade då om och uppdaterade. När jag hade skrivit in lösen och loggat in i datorn så fick jag svart skärm. Det hände ingenting alls. Startade om och samma problem.
Nu så har jag kommit på en lösning som jag ska välja och det är att åka och köpa Windows 10. Linux kanske det blir i framtiden någon gång när det fungerar out of the box.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Okej. Jag fick valet att uppdatera Fedora. Jag startade då om och uppdaterade. När jag hade skrivit in lösen och loggat in i datorn så fick jag svart skärm. Det hände ingenting alls. Startade om och samma problem.
Nu så har jag kommit på en lösning som jag ska välja och det är att åka och köpa Windows 10. Linux kanske det blir i framtiden någon gång när det fungerar out of the box.

Kan förstå frustrationen, Windows 10 kan nog vara ett bra val i det läget.
Tror inte du skall hålla andan när det kommer till att fungera out of the box, det är helt upp till tillverkaren när det kommer till sådan hårdvarusupport.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att bilden är på en annan skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av michael123:

Okej. Jag fick valet att uppdatera Fedora. Jag startade då om och uppdaterade. När jag hade skrivit in lösen och loggat in i datorn så fick jag svart skärm. Det hände ingenting alls. Startade om och samma problem.
Nu så har jag kommit på en lösning som jag ska välja och det är att åka och köpa Windows 10. Linux kanske det blir i framtiden någon gång när det fungerar out of the box.

Varför inte köpa ett nyare grafikkort, istället för att lägga pengar på Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hej @Michael123 ! så här gör alltid jag !
1/ kollar först om det finns stöd för mitt nvidia kort här
2/ finns det så gör som det står på sidan & hittills har det ej det fallerat för mig !

Permalänk
Medlem

Knepigt om du inte kommer förbi Grub, men låter ju som du har installerat och kan logga in?

Är det det grafiska gränssnittet som du inte får upp? Kan vara problem med Gnome (som egentligen löses med dnf update) som du kommer åt via terminalen med Ctrl-alt-f2 tex . Kör du LiveUSB, kan du testa köra startx för att kringå problemet och installera.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Hej, jag kör Ubuntu 16.04 LTS med ett gammalt GTX 460.
När jag startar så ser jag Grub men sedan blir skärmen svart tills Linux startat och jag kan logga in.
Installerade från LiveUSB och det fungerade helt okej.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.