Nvidia presenterar kvartalsrapport för Q4 2017 – gör rekordstor vinst

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Det är enbart en spekulation från min sida.
Men det finns flera möjliga scenarion.

Scenario 1.
Riktigt dåligt. Jag har fel. Miners köper upp alla nya kort och kör dom parallellt med korten från 10 serien.
krytptovalutor fortsätter öka i värde jättefort.

Scenario 2.
Mellanmjölk. Mining är fortsatt lönsamt men miners byter ut sina 10 serie kort mot nya kort som lär vara betydligt mer energieffektiva och beräkningskraftiga. Kanske kommer det krävas de nya korten för att mining ska vara lönsamt? I det här läget kommer Nvidia fortfarande att sälja bra men begagnatmarknaden kommer se betydligt bättre ut.

Scenario 3.
Drömscenariot. Kryptovalutor krashar. Mining är inte längre lönsamt. Miners dumpar sina kort på begagnatmarknaden strax efter Nvidia lanserat sina 20XX. Nvidia måste konkurrera i pris med miners som säljer deras 1080ti billigare än Nvidias 2070 etc.

Ja jag sitter inte på nån kristallkula jag heller så det är snillen spekulerar även från mig! Men samtidigt är det roligt att spekulera!

Tror inte värdet på exempelvis bitcoin behöver krascha för att mining ska sluta vara lönsamt, räcker att svårigheten ökar såpass att hemmamining blir en minusaffär räknat på el.

Men jag håller med dig, från ett konsumentperspektiv är det positivt om inte folk står och hänger på låset så fort nya kort kommer till butik. Pendeln mellan supply and demand skulle behöva svinga över för att få lite trevligare priser i butik! 1170 för 4" ftw!!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Panzerfister:

Ja jag sitter inte på nån kristallkula jag heller så det är snillen spekulerar även från mig! Men samtidigt är det roligt att spekulera!

Tror inte värdet på exempelvis bitcoin behöver krascha för att mining ska sluta vara lönsamt, räcker att svårigheten ökar såpass att hemmamining blir en minusaffär räknat på el.

Men jag håller med dig, från ett konsumentperspektiv är det positivt om inte folk står och hänger på låset så fort nya kort kommer till butik. Pendeln mellan supply and demand skulle behöva svinga över för att få lite trevligare priser i butik! 1170 för 4" ftw!!

Ok, när Volta släpps åker vi hem till Tvelander o övertalar han att INTE skaffa Volta o binder fast honom om han inte går med på det 😁. 4 kort mindre som Nvidia får sålt iaf.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här med kryptovalutor tror jag är något som kommer lägga sig. Så småningom så blir det ouppnåerligt att bryta med "hemmautrustning" och då säljer folk av sina grejer. Men det är ju positivt för Nvidia och AMD att de får stoppa pengarna i fickan medans det pågår.

Alternativt så utvecklar de kort specialdesignade för brytning, och då blir inte spelmarknaden lidande längre, så jag tror det ordnar upp sig över tid.

Grejen är att det finns kryptovalutor som inte går att beräkna med annat än grafikkort. Så kallade ASIC resistenta. Bitcoin kräver specialutrusning sedan ett bra tag tillbaka medan ex Ethereum bara rullar på grafikkort.

De släppte ju specialdesignade miningkort men jag vet inte hur bra de sålde. Jag vet inte ens var man kan hitta dem. Få svenska återförsäljare lär ta in dem så det hjälper inte situationen i vårt land med grafikkorten. Men skulle de lyckas göra så att miners bara vill ha specialkorten så kunde det ju dela upp marknaden i alla fall så spelkorten inte tar slut på samma sätt.

Skrivet av Panzerfister:

Ja jag sitter inte på nån kristallkula jag heller så det är snillen spekulerar även från mig! Men samtidigt är det roligt att spekulera!

Tror inte värdet på exempelvis bitcoin behöver krascha för att mining ska sluta vara lönsamt, räcker att svårigheten ökar såpass att hemmamining blir en minusaffär räknat på el.

Svårigheten följer antalet miners. Många miners ger hög svårighet och färre miners ger lägre svårighet så det är nog snarare priser på kryptovalutorna som avgör hur många som fortsätter eller börjar med mining. Och många tror att priserna kommer stiga minst lika mycket som de gjorde förra året så räkna med fortsatt tillströmning av nya miners.

Tror framförallt att nästa generation grafikkort kommer locka fler att börja bryta kryptovalutor eftersom de kan få en litet försprång en stund innan alla andra uppgraderar, om de nu gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det hindrade dom inte när de släppte Pascal... Och mellan 980 och 1080 så var det väl nästan 20månader, och roadmaps har alltid pekat på slutet 2017/2018 för Volta (och de har ju faktiskt redan släppt två produkter på volta). För i princip alla företag så är det gynnsamt att släppa nya bättre produkter, konkurrens eller inte.

Men vi får väl se hur det ser ut om en månad eller två, för om GTX-volta är på G så borde det avslöjas på GDC i mars. Och SK Hynix har väl redan sagt att de kommer skeppa GDDR6 minnen på grafikkort i höst, så är väl ingen högoddsare. Men görs inte det, så får jag nog dock ta å hålla med dig.

Gynsammt och gynsammt. Det gäller bara om de får dippar i nuvarande produkter och släpper nytt för att sälja mer. I dagsläget så säljs ju varenda kort dom tillverkar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det vore trevligt om man fick till ett motstånd till det helt jävla onödiga kryptomining... all energi som inte har någon roll alls annat än pengar. den energi som slösas (till skillnad från mitt spelande) oavsett.. bojkott.. i.. en månad..