VLC 3.0 släpps i skarp version med stöd för Google Chromecast och HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nackdelen är väl att man måste gå till datorn för att starta/stoppa och pausa filmen?

Eller så installerar man VLC Remote App på mobilen och styr det därifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Cable:

Länge har man väntat på Chromecast-stöd och VLC-teamet har gjort det riktigt bra. Well done!

På tal om favoritspelare till skrivbordet... nu när MPC-HC gått i graven, vad använder folk? PotPlayer? VLC nu i samband med nya versionen? Något annat?

Jag har vad som än kom med Windows 10 Efter Netflix och HBO Nordic så finns det mer att kolla på än vad jag hinner med i alla fall. Har inte haft en lokalt lagrad video (annat än egna semesterklipp) på flera år...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

VLC har väl alltid varit bäst när det kommer till enkel uppspelning på desktop. Men på HTPCn är Kodi överlägset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cable: I 99.9% av fallen kör jag VLC (Youtube räknar jag bort). Har ingen TV.

Permalänk
Medlem

Chromecast funkade inget vidare för mig. När jag castat till TVn så stod det bara och laddade i 10 minuter tills jag gav upp och stängde av det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

VLC 3.0 har även grundläggande stöd för Wayland.
Nu planeras VLC 4.0 med förbättrat Wayland stöd och uppfräshat UI.

Permalänk
Medlem

Har slutat använda VLC efter att färg balansen alltid är fel från scratch, ingen annan video spelare har det problemet.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nackdelen är väl att man måste gå till datorn för att starta/stoppa och pausa filmen?

Använder Videostream för att se lokala filer, som är att tillägg i chrome. Styr den med telefonen.

Nejdå, har chromecasten inkopplad till förstärkaren och kan då använda fjärrkontroll till förstärkaren för att starta/stoppa/pausa/fram/bak. Hur smidigt som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

@Orber: Funkar bättre om man switchar till OpenGL rendering (pre 3.0, inte testat 3.0 än) vad jag märkt.

Den urblekta historian är Auto rendering (DX), det andra är OpenGL.

Tittar man på HSL värdena så är det uppenbart att det rör sig om en urvattning. T.ex. om man jämför färgen på dammet nere till vänster:
(Hue, Saturation, Luminosity)
32,*118*,208 (openGL)
31, *69*,194 ("auto")
Nyans och ljusstyrka är nästan identiska, men mättnaden är nästan halverad!

(PS: Intresserad av att testa själv? Kom ihåg att det krävs en restart för att renderer inställningen ska ta effekt!)

Edit: Gjorde ett snabb-test på 3.0 (avc1 content), och om jag inte såg fel (tog inga screenshots, kollade bara snabbt med ögonen) så finns detta fenomenet / problemet kvar. (Tyvärr fungerar fortfarande inte fullskärmskontrollerna i OpenGL-läge för den typen av content.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd

Det räcker alltså att ha Chromecast inkopplat till TVn och ansluta det till samma nätverk som datorn för att streama med VLC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

VLC fungerade bra för typ 10 år sen eller något när man ej hade något bättre alternativ, hittade sedan MPC-HC och den är helt enkelt bättre än alla andra mediaspelare, för något operativsystem oO

Är alltid lika gnällig över avsaknaden av stöd i Linux.
Där körs visserligen MPV, men GUIt lämnar en del att önska när ens favorit är MPCHC

Problemet med Media Player Classic är väl att projektet är dött efter releasen i juli 2017. VLC lever och frodas och bara det gör att det känns bättre att gå den vägen.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nejdå, har chromecasten inkopplad till förstärkaren och kan då använda fjärrkontroll till förstärkaren för att starta/stoppa/pausa/fram/bak. Hur smidigt som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Borde inte samma CEC funktion? funka med TVns fjärrkontroll?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Det räcker alltså att ha Chromecast inkopplat till TVn och ansluta det till samma nätverk som datorn för att streama med VLC?

Japp det är en av de nya funktionerna med VLC.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

fick inte chromecast koppling från VLC macbooken igång

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@Orber: Funkar bättre om man switchar till OpenGL rendering (pre 3.0, inte testat 3.0 än) vad jag märkt.
https://media.giphy.com/media/3ohc0W4DWohXDYptSw/giphy.gif
Den urblekta historian är Auto rendering (DX), det andra är OpenGL.

Tittar man på HSL värdena så är det uppenbart att det rör sig om en urvattning. T.ex. om man jämför färgen på dammet nere till vänster:
(Hue, Saturation, Luminosity)
32,*118*,208 (openGL)
31, *69*,194 ("auto")
Nyans och ljusstyrka är nästan identiska, men mättnaden är nästan halverad!

(PS: Intresserad av att testa själv? Kom ihåg att det krävs en restart för att renderer inställningen ska ta effekt!)

Edit: Gjorde ett snabb-test på 3.0 (avc1 content), och om jag inte såg fel (tog inga screenshots, kollade bara snabbt med ögonen) så finns detta fenomenet / problemet kvar. (Tyvärr fungerar fortfarande inte fullskärmskontrollerna i OpenGL-läge för den typen av content.)

Frågan är vilken av bilderna som är mer korrekt. Med tanke på att det vita klipper i OpenGL-versionen misstänker jag att den applicerar någon form av S-kurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Borde inte samma CEC funktion? funka med TVns fjärrkontroll?

Jo, det borde det säkert, men har aldrig provat bara.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Det är tråkigt, men funktionen VLSub fungerar fortfarande horribelt med konstanta krasher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Länge har man väntat på Chromecast-stöd och VLC-teamet har gjort det riktigt bra. Well done!

På tal om favoritspelare till skrivbordet... nu när MPC-HC gått i graven, vad använder folk? PotPlayer? VLC nu i samband med nya versionen? Något annat?

MPC-BE, såklart. Inte använt VLC på år och dagar.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

@DasIch Den urvattnad borde vara den felaktiga med tanke på att inte andra videospelare har den urvattningen plus att det märks tydligt att den är fel när en video spelar upp en mörk sekvens.

@dpom86 Tack, efter att jag installerade och provade 3.0 så har bilden varit normal, renderingen är inställd på auto från start så får se om det fortsätter så.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orber:

@DasIch Den urvattnad borde vara den felaktiga med tanke på att inte andra videospelare har den urvattningen plus att det märks tydligt att den är fel när en video spelar upp en mörk sekvens.

Mycket möjligt men det är alltid vanskligt att dra sådana slutsatser utan att ha en pålitlig referens.

Permalänk
Medlem

Nu när de har chromecast-stöd ur vägen så kan de ju lägga lite tid på GPU-accelererad interpolering av film, hade varit najs

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

@Hank Solo:
Bara jag som har en dedikerad dator i TV-bänken med trådlös mus & tangentbord?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

Har testat att streama till chromecasten (variant 2, dvs. den innan UHD och 4K-stöd). Resultatet är att saker fungerar så länge man inte streamar filer i 1080p upplösning. 720p fungerar, 1080p står bara i npgon form av oändlig laddning.

Jag har någon annan random skitgrej som klarar av denna uppgift i någon Windows 10 app som heter "Videostream for google chromecast", en del reklam osv i denna så jag föredrar ju om VLC hade fungerat.

Edit:
Sen fungerar det uppenbarligen inte att "spola" så att säga heller, d.v.s. byta position i filen. Då slutar streamingen att fungera. Finns lite att arbeta på med denna lösning.