Permalänk
Medlem

Pinewood X58; Ett trä chassis

Updaterat: 25/03/2018
Det har varit en långt resa, men nu är projekten klar! Tack till all de som har komenterat och röstat.

Jag har haft min trogen Fractal Design R3 för flera år, men efter att ha kollat genom gallerien var det dags att börja mitt eget project!
Så vad ska jag bygga?... Ett trä chassis självklart! Och till skillnad från nästan alla andra ska det bli helt av trä (forutom skruvar och sånt....). Ingen metal alls.
Innan jag började projekten hade jag ingen förekunskap alls. Bara en såg, trä lim, skruvar och Youtube. What could possibly go wrong, eh?

Dator specs:
Corsair CX 420W
Gigabyte GA-X58A-UD3R Rev.2
Xeon x5650 (@3.6ghz)
Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 970
16gb HyperX Genesis DDR3
240gb OCZ Tr150 SSD + 500gb 2.5" HDD

All feedback/kritik och röstar upskattas!

Och jag får be om ursäkt för min dålig Svenska!

Besök galleriet här

Permalänk
Inaktiv

Roligt med udda scratch-byggen!

Nu när det är trä: Har du funderat på att använda någon form av Aluminiumbeklädd dämpmatta (jag tänker främst på brand, även om det kanske inte är helt relevant, men det ger ju bonusdämpning av ljudet om inte annat)

Edit: och vid närmare eftertanke är väl aluminiumskiktet på den dämpmattan bara en eller ett par µm, då det väl antagligen är "förångad alu" på plastfilm...

Permalänk

Har också varit inne på att bygga ett trächassi. Dock tycker jag det blir för klumpigt med de standardtjocklekar träskivor levereras i (har att göra med att träet slår sig om det är för tunt).

Du skulle kunna köpa 5-8mm tunna mdf-skivor och knacka ihop ditt chassi och sedan köra dc-fix (dekorplast) med valnöt eller någon annan snygg träimitation. Kan nästan lova att det kommer se mycket verklighetstroget ut samtidigt som du kan göra ett chassi som känns mindre klumpigt och du får ner storleken överlag.

En tunn mdf-skiva från bygghandeln kostar inte många kronor, dekorplast är inte heller särkilt dyrt. När du ändå är igång och bygger menar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Roligt med udda scratch-byggen!

Nu när det är trä: Har du funderat på att använda någon form av Aluminiumbeklädd dämpmatta (jag tänker främst på brand, även om det kanske inte är helt relevant, men det ger ju bonusdämpning av ljudet om inte annat)

Edit: och vid närmare eftertanke är väl aluminiumskiktet på den dämpmattan bara en eller ett par µm, då det väl antagligen är "förångad alu" på plastfilm...

Tackar! Jag har fakiskt inte tänkt på aukustiken, så tack för tipsen (tror inte att det blir för dåligt ändå). Risken för brand är väldigt liten, och jag har en brandsläckare nära
Edit; Efter little 'googling' ser det ut som att furu brinner när temperaturen överstiger ~400*c.

Skrivet av ulanddanne:

Har också varit inne på att bygga ett trächassi. Dock tycker jag det blir för klumpigt med de standardtjocklekar träskivor levereras i (har att göra med att träet slår sig om det är för tunt).

Du skulle kunna köpa 5-8mm tunna mdf-skivor och knacka ihop ditt chassi och sedan köra dc-fix (dekorplast) med valnöt eller någon annan snygg träimitation. Kan nästan lova att det kommer se mycket verklighetstroget ut samtidigt som du kan göra ett chassi som känns mindre klumpigt och du får ner storleken överlag.

En tunn mdf-skiva från bygghandeln kostar inte många kronor, dekorplast är inte heller särkilt dyrt. När du ändå är igång och bygger menar jag

Det var min orginal ide, men det käns inte rikitigt samma. Furu är lätt att jobba med, och det ser ganska snygg ut när den syrabets (tycker jag). Jag tror att i slutet kommer chassin att var ~360x440x470mm, så det är inte fööööör stor.
Det här project ska dock bli dyrt (en ny S340/P400s skulle ha varit billigare)...

Permalänk
Medlem

Nice bygge. Lite kul att se när andra gör detta då man själv aldrig skulle ha kunnat göra detta själv
Följer detta , grymt kul att hur detta blir
10/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Nice bygge. Lite kul att se när andra gör detta då man själv aldrig skulle ha kunnat göra detta själv
Följer detta , grymt kul att hur detta blir
10/10

Tack för de snälla ord! Som sagt, jag är bara en kille i gymnasium med en såg och trä lim så det är verkligen inte så svårt som det ser ut.

Permalänk
Medlem

Fräckt. Dick Proenneke vrider sig nog inte i graven över detta. Vet du inte vem det är och gillar träarbete (och natur) som du verkar göra, har du en del nästintill orgasmframkallande videos att kolla på.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Fräckt. Dick Proenneke vrider sig nog inte i graven över detta. Vet du inte vem det är och gillar träarbete (och natur) som du verkar göra, har du en del nästintill orgasmframkallande videos att kolla på.

Tack! Jag hade faktiskt aldrig hört om honom förre, men jag kollade en kort film på Youtube, och vilken spännande man! Fantastisk trä arbete, och han har talang som jag aldrig kommer att ha. Jag tror inte dock att jag skulle kunna leva ensam i naturen

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Tack! Jag hade faktiskt aldrig hört om honom förre, men jag kollade en kort film på Youtube, och vilken spännande man! Fantastisk trä arbete, och han har talang som jag aldrig kommer att ha. Jag tror inte dock att jag skulle kunna leva ensam i naturen

En helt otrolig person. Rekommenderar ALLA att se hans egendokumenterade memoar/dokumentär.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt och riktigt snyggt!
Skruv kanske hade varit bättre än spik men det är ju petitesser, du ska vara riktigt stolt över detta!

Permalänk
Medlem

Snyggt , ett av dom bättre jag har sett.
5/5 träpinnar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Riktigt roligt och riktigt snyggt!
Skruv kanske hade varit bättre än spik men det är ju petitesser, du ska vara riktigt stolt över detta!

Tack! Om jag visste att trälimmen var så stark skulle jag inte ha använt skruvar eller spikar alls.
Jag har inga bilder nu, men det ser även bättre ut med plexiglasset. Jag har också en till "trick" med baksidan.

Skrivet av Mangee75:

Snyggt , ett av dom bättre jag har sett.
5/5 träpinnar

Tack! Det har varit en långt resa för att det ska se ut så här och mållinjen är jätte nära!

Permalänk
Medlem

Något jag tycker är kul att se och läsa om i forumet är när någon bygger något eget helt från scratch. Så även med det här bygget, och betsningen gjorde att den blev betydligt snyggare än om du hade låtit det vara i dess originalkulör. Att du dessutom gjorde något eget med relativt enkla verktyg gör inte saken sämre.

Bra jobbat

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Något jag tycker är kul att se och läsa om i forumet är när någon bygger något eget helt från scratch. Så även med det här bygget, och betsningen gjorde att den blev betydligt snyggare än om du hade låtit det vara i dess originalkulör. Att du dessutom gjorde något eget med relativt enkla verktyg gör inte saken sämre.

Bra jobbat

Tackar! (Jag tror jag får hitta en annan ord än tack för det börjar låta så repetativt ). Det var ganska intressant att se hur mycket jag kunde göra med bara enkla verktyg, och jag tycker att bygga en egen chassis är så mycket mer 'koolt' än att 'bara' vattenkyla nånting i en tex. Fractal Design.
Betsningen verkligen gjorde en enorm skillnad. Jag gillade den inte i börjar eftersom det var för mörkt men lite slipning gick en lång väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Tackar! (Jag tror jag får hitta en annan ord än tack för det börjar låta så repetativt )

Du får väl börja tacka på utrikiska t ex "Kiitos" ( finska ), "Thank you" osv

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Jag hade nog fuskat och köpt färdiga limfog-skivor och sedan klätt in med tunn björk plywood.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Hade gärna sett en mer klar färgmatchning. Något i stilen med ett sabertooth moderkort och måla över de gröna detaljerna på nätagg, samt matcha kylaren och grafikkortet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Jag hade nog fuskat och köpt färdiga limfog-skivor och sedan klätt in med tunn björk plywood.

Det är inte samma sak :). Jag tycker att det är roligt att ha små "imperfections" och sånt. Det gör att det känns så mycket mer 'hembyggt'.

Skrivet av Bloodstainer:

Hade gärna sett en mer klar färgmatchning. Något i stilen med ett sabertooth moderkort och måla över de gröna detaljerna på nätagg, samt matcha kylaren och grafikkortet.

All in due time. Jag kommer kanske måla om grafikkortet och köpa en ny nätaggregat men det är inte nånting jag bryr mig om för mycket för tillfälle.

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge med lite okonventionella lösningar!
Jag är nyfiken på hur bakpanelen kommer att se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Det var min orginal ide, men det käns inte rikitigt samma. Furu är lätt att jobba med, och det ser ganska snygg ut när den syrabets (tycker jag). Jag tror att i slutet kommer chassin att var ~360x440x470mm, så det är inte fööööör stor.
Det här project ska dock bli dyrt (en ny S340/P400s skulle ha varit billigare)...

Sedan får man ju inte glömma att furu luktar ju gott också, framör allt om det värms upp lite!
Väldoftande datorlådor växer inte på träd direkt...

Kul att du delade med dig!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Trevligt bygge med lite okonventionella lösningar!
Jag är nyfiken på hur bakpanelen kommer att se ut.

Jag kommer ladda up bilder idag/imorgon

Skrivet av MatsDahlgren:

Sedan får man ju inte glömma att furu luktar ju gott också, framör allt om det värms upp lite!
Väldoftande datorlådor växer inte på träd direkt...

Kul att du delade med dig!

Jag visste inte om lukten till en par dagar sedan när jag flyttade över komponenter. xD Det är faktiskt jätte skönt!
Tack för att du tog din tid att kolla genom!