Slippa tull samt avgift från posten

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lexius:

Tack då kan man slippa betala 125kr extra det va det ända jag ville veta . Blev en lång post föreställ er en potatis

Ja du kan sköta det själv men troligen så kommer många säljare inte att acceptera att du gör det för det ger dem mera jobb och ökar deras kostnad om du köper "styckvis" dessutom kommer det att kosta dig en del så det lär inte bli billigare totalt sett utan snarare flera gånger dyrare om du inte ska bedriva importverksamhet så du får upp volymerna, de fasta kostnaderna är ju de samma oavsett om du slår ut dem på 1 000 enheter eller en enda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du kan sköta det själv men troligen så kommer många säljare inte att acceptera att du gör det för det ger dem mera jobb och ökar deras kostnad om du köper "styckvis" dessutom kommer det att kosta dig en del så det lär inte bli billigare totalt sett utan snarare flera gånger dyrare om du inte ska bedriva importverksamhet så du får upp volymerna, de fasta kostnaderna är ju de samma oavsett om du slår ut dem på 1 000 enheter eller en enda.

Vem har sagt att jag ska driva en importverksamthet?><

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vad köpte du för nåt då ?

Audio technica 700MK2 åkte på stryk från postnord fick betala 400kr extra vilket gjorde mig förbannad . Åter igen kändes 250kr moms rättvisst att betala men sen skulle postnord straffa en med 125kr så nu vet jag hur man slipper den avgiften . Senaste gången fick jag betala UPS 450kr för att hämta en Kinda tablet fett ovärt . Så kommer inte göra om dessa misstag . Dock kostar 700mk2 1800+ i Sverige så sparade 300kr+ ändå . Fick Asus Thunder FX gratis på köpet så kan inte klaga för mycket

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Någon som vet vilket datum exakt Postens ockeravgifter kommer att börja tas ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pantywanker:

Någon som vet vilket datum exakt Postens ockeravgifter kommer att börja tas ut?

Det var sagt 1mars men verkar bli fördröjt då vissa frågetecken kvarstår.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av pantywanker:

Någon som vet vilket datum exakt Postens ockeravgifter kommer att börja tas ut?

Konstig tråd att bumpa.
Men "ockeravgiften" som diskuterats är ju mer eller mindre industristandard. När jag beställer saker från USA och ibland Hong Kong så betalar jag 125-150kr för att åkeriet ska fixa importdeklarationen åt mig. Helt rimligt - och något jag kan göra något åt genom att traggla med deklarationen själv om jag önskade.

Det som är orimligt är att småskit från Kina belastar hela den svenska distributionskedjan där svenska konsumenter så ivrigt utnyttjar en uppenbar miss, eller otidsenlig politik, att en hastig reform är direkt nödvändig. Dels för att få en rimligare nivå på det kinesiska smågodset men också för att inte slå ut europeiska butiker i dumsnålhetens förtecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Tjena undra bara om nån vet ifall det går att slippa postens avgift på 125 kr om man meddelar att man är på att betala skatt innan.

Åkte precis på en summa på 400 kr för att hämta mitt paket vilket gjorde mig extremt irriterad. Det kändes verkligen inte rättvist att betala parasiterna postnord 125 kr för ingenting där emot ska alla betala momsen på 25% . Bråkade med posten om detta jag tänkte visst momsen kan jag betala den ska ingen slippa undan men 125kr straff -.- så ja går det att slippa denna avgift?

obs glömde notera att detta gäller för köp under 1400kr

Kina kommer ju så klart kringgå den svenska avgiften genom att inte skicka paket från Kina till Sverige direkt utan från Kina till annat EU land först för sedan skickas till Sverige, då är det inget tull på paketet då det kommer från ett EU land, som då räknas som inhemskt handel, för det är inte alla EU länder som tar ut tull eller skatter från paket från Kina.

Plus så alla paket från ett EU land till ett annat blir digital rapporterning så Postnord vet hur många paket exakt som kommer att komma in till Sverige varje dag från ett annat EU land.

Kina däremot skickar ingen digital förhandsbekrätelse på antalet paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Kina kommer ju så klart kringgå den svenska avgiften genom att inte skicka paket från Kina till Sverige direkt utan från Kina till annat EU land först för sedan skickas till Sverige, då är det inget tull på paketet då det kommer från ett EU land, som då räknas som inhemskt handel, för det är inte alla EU länder som tar ut tull eller skatter från paket från Kina.

Plus så alla paket från ett EU land till ett annat blir digital rapporterning så Postnord vet hur många paket exakt som kommer att komma in till Sverige varje dag från ett annat EU land.

Kina däremot skickar ingen digital förhandsbekrätelse på antalet paket.

Det är redan satt i system. En handlare skrev att man kan meddela honom om man vill skicka med "taxfree way" till EU på grund av att allt fler paket fastnar i tullen i länder som Tyskland och UK m.f.l.
Det är inget jag förespråkar och tar helt avstånd från men bara skriver för diskussionens skull

Permalänk
Inaktiv

Det är nu man kulle lösa detta med teleportering och ta patent på det. 😍

Permalänk

Men om jag beställer paket nu och får dem i mars kanske när dem bestämt sig måste jag då betala den avgiften även fast jag beställde innan något var fast beslutat? Och gäller det även fast man beställer från alla online butiker som shippar från Kina?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Det är redan satt i system. En handlare skrev att man kan meddela honom om man vill skicka med "taxfree way" till EU på grund av att allt fler paket fastnar i tullen i länder som Tyskland och UK m.f.l.
Det är inget jag förespråkar och tar helt avstånd från men bara skriver för diskussionens skull

Skulle nog gissa på Nederländerna, Rumänien finns rätt schysta delar man kan göra med just dessa länder för kringgå en massa grejer inom EU, Tyskland lär nog en del kunna gå in i också dock är det inte lika lukrativa som Nederländerna.

Nederländerna är ju välkända i EU att ge så låga delar när det kommer till högre kvoter speciellt när de kommer till skatter Nederländerna är ju hela tiden i Bryssel ögon när de kommer till ge företag så lågt som 2% i skatter, Kina lär väl inte ens betala 1:- i tullavgifter in till Nederländerna om det bara kommer nog höga volymer.

Permalänk
Medlem

@UMJ:
Ja så är det nog. Frågade inte mer ingående, fick bara veta att det skulle ta längre tid pg.a. en omväg eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Konstig tråd att bumpa.

Inte alls. Jag ville passa på att handla medan chansen finns. Det som är konstigt är att posten vill ta ut 125 kr per paket även fast det som ligger i kanske är värt 9 kr.
Nu beställde jag en parkeringsvärmare för ca 3000 som går på diesel. Även om avgiften hinner komma vore det ändå billigt.

Permalänk

Köp på ebay som akickar från ett eu land så alipper du, köper aldrig från ebay utanför eu långa leveranser och det är rena lotto om man få tull och moma eller inte, lättare att köpa inom eu

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lexius:

Jag klicka på redigera smartass döm inte innan du vet

Du har en viss tidsram att ändra ditt inlägg på.
Så ingen som drygar med dig, utan det var ett rätt så 'legit' svar.

Men nu vet du tills nästa gång

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

@UMJ:
Ja så är det nog. Frågade inte mer ingående, fick bara veta att det skulle ta längre tid pg.a. en omväg eller liknande.

De behöver inte direkt ta någon längre tid, förtulla sedan bara landa och lyfta igen med planet, men visst beror nog lite på hur företagen skickar det kan nog leda till 1-2 dagar extra som längst. utan förtullning och med flyg, med lastbil transporter är det oftast max 5 dagar inom hela EU.

Permalänk
Medlem

Kommer det bli standard på aliexpress att säljarna skickar via andra EU länder? Vad händer efter 2021 när alla EU länder måste ta ut moms på första kronan? Då lär alla EU länder ha höga avgifter för att dom måste deklarera alla paket oavsett värde.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Kommer det bli standard på aliexpress att säljarna skickar via andra EU länder? Vad händer efter 2021 när alla EU länder måste ta ut moms på första kronan? Då lär alla EU länder ha höga avgifter för att dom måste deklarera alla paket oavsett värde.

Det som rimligtvis händer är att produkter skickade direkt från Kina och Hong Kong blir mindre attraktiva och de stora asiatiska distributörerna skaffar en närvaro lokalt i EU för att kunna slå sig in på den stora Europeiska marknaden. Dagens situation är helt enkelt inte rimlig eller hållbar och slår orättvist på marknaden.

Permalänk
Medlem

Det går ju inte ? posten säger ju att skatt och moms ska betalas från första kronan nu, att man handlar för under 1400kr ska inte spela nån roll längre väl ?