Resultat från quiz om öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

Resultat från quiz om öppen källkod

Under den gångna veckan fyllde begreppet open source 20 år. SweClockers passade därför på att bjuda på en frågesport om ämnet, och nu presenteras resultaten från den.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

9/10 Korrekta svar!
Öppen källkod är ingen match för dig. Bra jobbat!

Permalänk
Inaktiv

Om man gör quizen flera gånger, vilken omgång räknas då till statistiken? Första? Senaste? Bästa? Sämsta?

For the record så fick jag 7/10 på första försöket och 10/10 på andra.

Permalänk
Medlem

10/10, sista frågan var ju inte så svår. "Free as in beer" har man väl hört många gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Sista var ju lätt om man någon gång lyssnat på R.Stallman
8/10, fail på vlc och en till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Sista frågan kanske var ett skämt som jag missa? Men det är ju tråkigt att ni då har ett alternativ som är typ rätt?

Om inte, vad har ni för källa till svaret på sista frågan om OSS namnet? (R.Stallman är en mycket dålig källa i sammanhanget).

Enligt J. Bhattachary, Technology In Goverment, 2006 handlar det just om att få bort förvirringen att det skulle vara "free of cost" och många företag hade problem med det.

Om det skall vara ett skämt får ni allt lägga till en ";)"

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Ah, så man tillhörde top 15% i alla fall. Tolka det hur ni vill

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

@Dosshell: Eftersom engelska inte skiljer på gratis och fritt (frihet) i vardagsspråk blir det problematiskt att kalla sin product freeware. Syftet är ju inte att alla ska få ett operativsystem utan att betala, snarare att alla ska kunna använda det och förbättra det för andra.

Vilket alltså innebär, precis som du säger, att fråga 10 har två relevanta svar. I min mening är dock syftet till namnet OSS inte att undvika diskussioner om öl, utan att skilja öppen källkod från shareware, eller gratisprogram.

Fråga 10 är alltså fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@Dosshell: Eftersom engelska inte skiljer på gratis och fritt (frihet) i vardagsspråk blir det problematiskt att kalla sin product freeware. Syftet är ju inte att alla ska få ett operativsystem utan att betala, snarare att alla ska kunna använda det och förbättra det för andra.

Vilket alltså innebär, precis som du säger, att fråga 10 har två relevanta svar. I min mening är dock syftet till namnet OSS inte att undvika diskussioner om öl, utan att skilja öppen källkod från shareware, eller gratisprogram.

Fråga 10 är alltså fel.

Kan bara instämma här. Tänkte en stund på frågan men kände att det första svaret är en luring för "alla" har hört Stallman säga: "Think free as in freedom of speech, not free beer."

Tydligen var man för seriös i sin fundering över svaret och skulle gått på magkänslan. Tänker mig personligen skillnaden mellan GRATIS och ÖPPEN mjukvara men tydligen är det nördars dåliga ölsinne som är fokus

Bara för att jag är hemma och är sjuk så tog jag mig tid att kolla upp wikipedias två referenser till när hon föreslog detta och ingen av dem nämner öl alls.

"The conferees also believed that it would be useful to have a single label that identified this approach and distinguished it from the philosophically- and politically-focused label "free software." Brainstorming for this new label eventually converged on the term "open source", originally suggested by Christine Peterson."

https://opensource.org/history

"The term open source software (OSS) was suggested by Christine Peterson...The purpose was to sort out the confusion created by the word "free" and replace it with something that would be acceptable to the companies..."

https://books.google.se/books?id=0BIJ69iZyZ0C&lpg=PA25&pg=PA2...

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@Dosshell: Eftersom engelska inte skiljer på gratis och fritt (frihet) i vardagsspråk blir det problematiskt att kalla sin product freeware. Syftet är ju inte att alla ska få ett operativsystem utan att betala, snarare att alla ska kunna använda det och förbättra det för andra.

Vilket alltså innebär, precis som du säger, att fråga 10 har två relevanta svar. I min mening är dock syftet till namnet OSS inte att undvika diskussioner om öl, utan att skilja öppen källkod från shareware, eller gratisprogram.

Fråga 10 är alltså fel.

Jag håller med. Quizets "rätta" svar på fråga 10, "Det ledde till improduktiva diskussioner om ölpriser", är en grov förvrängning av Christine Petersons egna berättelse. Mer en punch line från en anekdot än den faktiska orsaken till namnbytet.

Från https://opensource.com/article/18/2/coining-term-open-source-...

Citat:

At these meetings, we discussed the need for a new term due to the confusion factor. The argument was as follows: those new to the term "free software" assume it is referring to the price. Oldtimers must then launch into an explanation, usually given as follows: "We mean free as in freedom, not free as in beer." At this point, a discussion on software has turned into one about the price of an alcoholic beverage. The problem was not that explaining the meaning is impossible—the problem was that the name for an important idea should not be so confusing to newcomers. A clearer term was needed. No political issues were raised regarding the free software term; the issue was its lack of clarity to those new to the concept.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kai:

Jag håller med. Quizets "rätta" svar på fråga 10, "Det ledde till improduktiva diskussioner om ölpriser", är en grov förvrängning av Christine Petersons egna berättelse. Mer en punch line från en anekdot än den faktiska orsaken till namnbytet.

Från https://opensource.com/article/18/2/coining-term-open-source-...

Okej, jag kan erkänna att det är ett lite förenklat svar. Går tyvärr inte att göra något åt så här i efterhand. Många fick ju rätt på frågan också.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Öppen sås är framtiden!<-Ironi?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Känns som Riksgäldens reklam med "dåliga förlorare" i den här tråden... Fråga 10 har varken med shareware eller varumärkesskydd att göra, även om öl-svaret är förenklat är det det enda alternativet som är rimligt.

Bra quiz som vanligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man känner till frasen “free” as in “free speech,” not as in “free beer” så blir det rätt begripligt, eller hur?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

På frågan om vilken som INTE är en distribution så är det svårsvarat. BlackBox ÄR en distribution och bygger på Ubuntu som i sin tur bygger på Debian GNU. Just Sayin'
https://backbox.org/linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooleys:

På frågan om vilken som INTE är en distribution så är det svårsvarat. BlackBox ÄR en distribution och bygger på Ubuntu som i sin tur bygger på Debian GNU. Just Sayin'
https://backbox.org/linux

Tyvärr stavas Blackbox (window manager, det korrekta svarsalternativet) och BackBox (distro) inte på samma sätt. En luring, helt klart.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk

9/10. Förstod inte frågan med freesoftware. Kom nu på "Free as in beer".