Speldator för ca 10k köpråd tack!

Permalänk
Medlem

Speldator för ca 10k köpråd tack!

Hej! Om det redan finns en sådan här tråd får ni gärna länka den till mig och så ber jag om ursäkt, kan hända att jag letat dåligt.

Min lillebror ska köpa en gamingdator och har ca 10000 kronor i budget, kan acceptera att höja någon tusenlapp om det gör stor skillnad.
Jag är totalt okunnig om datorer likt övriga familjen och det är så svårt att lita på en 12-åring som tror han kan allt när det handlar om rätt mycket pengar. Han vill helst inte ha en färdigbyggd dator och har en bekant som kan bygga ihop en åt honom om han fixar delar. Datorn ska helst hålla ett tag och ha plats för uppgraderingar, ett snyggt chassi är väl också ett plus. Han snackar också om leds(?) i blått och jag fattar ingenting haha. Han har i alla fall en sån är skärm som han nyss köpt om det har någon betydelse: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm...
Han spelar just nu CS och fortnite(?) vad jag vet, men ska väl passa åt de flesta spel som spelas bland dagens kids hehe. Han använder just nu farsans laptop så allt är väl en rejäl uppgradering. Posta gärna kundvagnar eller liknande. Finns det någon bra färdig dator får ni gärna tipsa om de också.

Tack på förhand!

//Okunnig storasyster

Felstavning
Permalänk
Medlem

Ett bra första steg är ju att titta på hur färdigbygda datorer för runt budget + ~1000 SEK (montering osv) ser ut.

Dessa innehåller ju normalt de mest vanliga, populäraste, prisvärda och beprövade komponenterna.

https://www.inet.se/produkt/1511001/taurus-experienced-gtx-10...

https://www.komplett.se/product/11066/datorer/komplett-pc/kom...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Jag rekommenderar inte en sådan om man kan bygga själv, men att inspireras av de komponenter som sitter i dem kan vara en bra tanke.

Blå leds är alltså blå lysdioder, t.ex:

https://www.inet.se/produkt/8905160/nzxt-sleeved-led-kit-2m-b...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Ett bra första steg är ju att titta på hur färdigbygda datorer för runt budget + ~1000 SEK (montering osv) ser ut.

Dessa innehåller ju normalt de mest vanliga, populäraste, prisvärda och beprövade komponenterna.

https://www.inet.se/produkt/1511001/taurus-experienced-gtx-10...

https://www.komplett.se/product/11066/datorer/komplett-pc/kom...

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Jag rekommenderar inte en sådan om man kan bygga själv, men att inspireras av de komponenter som sitter i dem kan vara en bra tanke.

Blå leds är alltså blå lysdioder, t.ex:

https://www.inet.se/produkt/8905160/nzxt-sleeved-led-kit-2m-b...

Har faktiskt kikat på den från Elgiganten och tyckt den sett rätt ok ut. Men vad är fördelen med att bygga själv? Och vilka komponenter ska man lägga störst vikt vid? För en okunnig är ju detta alltså som en djungel haha. Tack för tips!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lenovo Legion Y520T
Bra allround-PC med gott om processorkraft och RAM, ok grafikkort och SSD. Som alltid vid färdigbyggen som dessa så är uppgraderingsmöjligheterna och kylningen stora frågetecken. Det verkar vara ett bra moderkort med Z370-chipset, men PCUn är bara på 450W och av okänt märke. Jag brukar rekommendera att undvika färdigbyggen över 10k just för att de är osäkert hur mycket som kan följa med när det är dags att uppgradera, men nu för tiden så har priserna för SSDs, RAM och grafikkort ökat samtidigt som de färdigbyggda datorerna inte riktigt följt med i prisutvecklingen. De finns dessutom i lager, vilket är svårt när det gäller separata RAM och grafikkort. Lägg till att de är färdigmonterade, att Windows-licens följer med och att det är garanti på dem gör att det finns en del som talar för dem.
Jämför det med detta:
Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8400 (1 889 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 3GB Windforce 2x OC (2 449 kr hos Komplett)
Chassi: Cooler Master MasterBox Lite 5 RGB (Ej PSU) (579 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) (2 119 kr hos Webhallen)
SSD: Crucial MX500 250GB 2,5'' SSD (875 kr hos Komplett)
PSU: Corsair TX550 550W 80 Plus GOLD (729 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare (199 kr hos Komplett)
Operativsystem: Windows 10 Home, e-Licens (1 299 kr hos Dustin)
Summa: 11 428 kr

Samma prislapp. Det som skiljer är:
- Sämre processor
- Ingen lagringsdisk
- Ingen montering/garanti
+ Bättre uppgraderingsmöjligheter i chassit
+ Snabbare minnen
+ Välbeprövad och jämnt presterande SSD
+ Bättre nätaggregat (längre garanti, högre maxeffekt, lägre strömförluster vilket leder till lägre ljudnivå)
+ Bättre CPU-kylare, vilket leder till en tystare drift samtidigt som processorn lättare kan hålla max turbonivå
+ Du bygger den själv, lär dig mycket på vägen och får mer av en personlig koppling till datorn (det är lite halvt ditt handverk).

+- Det är okänt vad det är för variant av grafikkortet i den färdigbyggda datorn. Den kan vara likvärdig, men i värsta fallet så är den en med en sämre kylare.
+- Moderkortet är förmodligen likvärdigt då det är av chipset, Z370.

Det du bör satsa på, i fallande ordning: (subjektivt, förutom grafikkortet/cpu/ram när det kommer till en speldator)
- Grafikkort
- CPU
- RAM
- SSD
- Nätaggregat
- Moderkort
Chassit är mer av en personlig preferens hur mkt det satsas på.

Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathilda:

Har faktiskt kikat på den från Elgiganten och tyckt den sett rätt ok ut. Men vad är fördelen med att bygga själv? Och vilka komponenter ska man lägga störst vikt vid? För en okunnig är ju detta alltså som en djungel haha. Tack för tips!!

Fördelen med att bygga själv är att du sparar ca 500-1500 SEK beroende på vad tillverkarna tar för att bygga datorn åt dig. Då kan man istället lägga det på lite bättre/dyrare komponenter. Nackdelen att du inte får någon garranti från butik ( normalt 2-3 år ), men komponenterna har ju garanti istället sålänge man inte har sönder dem själv vid bygge.

Störst vikt är helt klart Grafikkortet för en speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Lenovo Legion Y520T
Bra allround-PC med gott om processorkraft och RAM, ok grafikkort och SSD. Som alltid vid färdigbyggen som dessa så är uppgraderingsmöjligheterna och kylningen stora frågetecken. Det verkar vara ett bra moderkort med Z370-chipset, men PCUn är bara på 450W och av okänt märke. Jag brukar rekommendera att undvika färdigbyggen över 10k just för att de är osäkert hur mycket som kan följa med när det är dags att uppgradera, men nu för tiden så har priserna för SSDs, RAM och grafikkort ökat samtidigt som de färdigbyggda datorerna inte riktigt följt med i prisutvecklingen. De finns dessutom i lager, vilket är svårt när det gäller separata RAM och grafikkort. Lägg till att de är färdigmonterade, att Windows-licens följer med och att det är garanti på dem gör att det finns en del som talar för dem.
Jämför det med detta:
Lista hos Komponentkoll

CPU: Intel Core i5-8400 (1 889 kr hos Elgiganten)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 3GB Windforce 2x OC (2 449 kr hos Komplett)
Chassi: Cooler Master MasterBox Lite 5 RGB (Ej PSU) (579 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS TUF Z370-PLUS GAMING (1 290 kr hos Webhallen)
RAM: Kingston 16GB (2x8GB) (2 119 kr hos Webhallen)
SSD: Crucial MX500 250GB 2,5'' SSD (875 kr hos Komplett)
PSU: Corsair TX550 550W 80 Plus GOLD (729 kr hos Komplett)
CPU-kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare (199 kr hos Komplett)
Operativsystem: Windows 10 Home, e-Licens (1 299 kr hos Dustin)
Summa: 11 428 kr

Samma prislapp. Det som skiljer är:
- Sämre processor
- Ingen lagringsdisk
- Ingen montering/garanti
+ Bättre uppgraderingsmöjligheter i chassit
+ Snabbare minnen
+ Välbeprövad och jämnt presterande SSD
+ Bättre nätaggregat (längre garanti, högre maxeffekt, lägre strömförluster vilket leder till lägre ljudnivå)
+ Bättre CPU-kylare, vilket leder till en tystare drift samtidigt som processorn lättare kan hålla max turbonivå
+ Du bygger den själv, lär dig mycket på vägen och får mer av en personlig koppling till datorn (det är lite halvt ditt handverk).

+- Det är okänt vad det är för variant av grafikkortet i den färdigbyggda datorn. Den kan vara likvärdig, men i värsta fallet så är den en med en sämre kylare.
+- Moderkortet är förmodligen likvärdigt då det är av chipset, Z370.

Det du bör satsa på, i fallande ordning: (subjektivt, förutom grafikkortet/cpu/ram när det kommer till en speldator)
- Grafikkort
- CPU
- RAM
- SSD
- Nätaggregat
- Moderkort
Chassit är mer av en personlig preferens hur mkt det satsas på.

Okej men det där verkar ju rätt schysst (försöker låta kunnig). Men just fördelen med att kunna uppgradera vissa komponenter över tid är så himla smart. Han kommer ju säkert utveckla sitt spelande, samt vilja lägga ner mer pengar på sin dator i framtiden men som inte budgeten räcker till just nu.

Men det om sämre processor, vad gör det i praktiken? Blir datorn långsammare eller? Och lagringsdisk, hjälper det om man typ har en extern hårddisk då eller är det två helt olika saker?

Himla snällt att du lägger ner tid på att försöka hjälpa/förklara för en amatör! Tycker dock att det är väldigt kul att skaffa sig övergripande kunskap över nåt man inte har koll på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mathilda:
Jo, det är en stor fördel att att kunna uppgradera. Att montera själv jämfört med att få det gjort med den garanti som medföljer är en svår avvägning. Det går att köpa alla delar löst hos vissa återförsäljare och betala för att låta dem göra det (med just garanti på arbetet). De jag vet gör det är Inet och Webhallen och de tar ~700:- för det. Vill du ha den helt redo med operativsystem installerat så gör de det också, om du köper en Windows-licens i samband med köpet.
När det kommer till processorn, så är inte hastigheten på en I5 8400 ett problem i dagsläget. Det är förmodligen inte ett problem imorgon heller, men om man ser på dagens fyrtrådiga I5:or, så börjar de tappa jämfört med processorer som har fler trådar att arbeta med. När den dagen kommer för sextrådiga processorer så kommer I7 8700 att stå sig betydligt bättre då den har 12 trådar att arbeta med. Med det sagt, så tycker jag att I5 8400 är en riktigt bra avvägning mellan prestanda, framtidsförsäkring och pris.
När det kommer till lagring så fungerar en extern hårddisk som ett bra komplement, så länge du inte behöver utrymmet för att installera spel/program på. Då behöver du en intern hårddisk. 250GB som SSDn tar räcker dock för det. Den kompromissen som blir är att din bror får bestämma sig för vilka spel han spelar i dagsläget och avinstallera de han inte spelar för tillfället. Beroende på storleken på spelen, så tar hårddisken OS + vanliga program + 2 till 5 stora spel (typ).

När det kommer till chassi så vore det nästan lättast om din bror letade fram lite chassin som han tycker ser snygga ut. Just utseendet är en så stor del av ett chassi att det är svårt att rekommendera ett. Det jag föreslog t.ex. la jag upp p.g.a. det låga priset, stilrena insidan och bra ventilationen, men om han inte gillar ett belyst chassi så är det inte rätt chassi för honom.

Varsågod, det är alltid kul att dela med sig av sitt intresse