Permalänk

Fungerar 144Hz skärm till bärbar?

Hej allesammans!
Jag äger en MSI ge70 2oe som har stöd för VGA samt HDMI 1.4 för bildskärm. Jag kör just nu via VGA till min 60Hz skärm men jag vill gärna uppgraddera min gaming setup och införskaffa en extern skärm på 120 eller 144Hz. Vad jag vet så är det endast DVI som stödjer 144Hz och detta finns inte tillgängligt på min laptop.

Det jag undrar är: Går det på något sätt att köra en 144Hz skärm på min laptop utan att behöva köpa en svindyr DVI-VGA adapter? Kommer USB 1.4 upp till 120 eller 144Hz? Eller finns det någon annan lösning?

Den skärm jag funderat på: BenQ XL2411

Trevlig dag!

Permalänk
Medlem

Det är endast DVI och displayport som går ihop med 144 hz så du får nog bita i det sura äpplet. Skärmen du tittat på är för övrigt mycket bra.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Sötast

Hej, för att förtydliga ovan så är det helt enkelt helt omöjligt att få den skärmen att lira med en 144Hz skärm.

Du kan _endast_ köra 144Hz via Dualdvi eller Displayport. Kvittar hur många adaptrar du kedjekopplar så lär det aldrig fungera tyvärr.

Du får koppla en 60hz skärm via HDMI, VGA bör absolut _inte_ användas om det inte är så att det absolut inte på något vis går att lösa på annat vis

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Behappypro:

Hej allesammans!
Jag äger en MSI ge70 2oe som har stöd för VGA samt USB 1.4 för bildskärm.

Du måste mena HDMI 1.4.

Citat:

Jag kör just nu via VGA till min 60Hz skärm men jag vill gärna uppgraddera min gaming setup och införskaffa en extern skärm på 120 eller 144Hz. Vad jag vet så är det endast DVI som stödjer 144Hz och detta finns inte tillgängligt på min laptop.

Det är inte bara DVI (Dual Link) som klarar 144 Hz. DVI är ett utdöende kontaktdon som sedan några år tillbaka har en betydligt bättre och modernare efterföljare i form av DisplayPort, där hög uppdateringsfrekvens alltid fungerar.

HDMI klarar också åtminstone 120 Hz på pappret, men stöd för det tenderar att saknas på enheter i verkligheten.

Citat:

Det jag undrar är: Går det på något sätt att köra en 144Hz skärm på min laptop utan att behöva köpa en svindyr DVI-VGA adapter? Kommer USB 1.4 upp till 120 eller 144Hz? Eller finns det någon annan lösning?

Jag kan inte svara för just din dator, men det är vanligt att laptops inte kan skicka ut mer än 1920x1080 @ 60 Hz över HDMI. Att det är "HDMI 1.4" säger tyvärr ingenting, eftersom sådana specifikationer ofta bara klistras på utan att följas.

Om din laptop kan skicka ut 1920x1080 @ 144 Hz över HDMI behöver du en skärm som klarar 144 Hz över HDMI. Det är ovanligt, men existerar.

Citat:

Den skärm jag funderat på: BenQ XL2411

Köp inte en 144 Hz-skärm utan DisplayPort år 2017.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Behappypro: Just den XL2411Z-skärmen skärmen ihop med en bärbar är ett klassiskt felköp. Så länge du planerar att köra bärbar ska den skärmen, och alla andra som endast kör 144 Hz via DVI, helt enkelt undvikas.

HDMI från bärbara med Nvidia GTX 9x0- eller 10x0-kretsar ska klara att köra valfri frekvens över HDMI så länge det är inom 600 MHz pixelklocka OCH att HDMI-anslutningen inte är strypt på något sätt via andra kretsuppsättningar. Fast det är alltså ganska få skärmar som klarar att köras i högre frekvens över HDMI. De flesta är mopedstrypta till 60 Hz över HDMI.

Med en mer kontorsinriktad bärbar som endast ger VGA och HDMI ut blir du därför mer eller mindre utlåst från högre frekvenser som 120 Hz och 1920x1080 pixlar eller mer.

Därför är det Displayport ut från en bärbar som gäller för att driva en spelskärm i högre frekvens. Förutsätter då att spelskärmen har Displayport. Aktiva omvandlare för DP-till-Dual-Link-DVI finnes men är dyra, 1000+ kr och är inte beprövade lösningar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Behappypro: Just den XL2411Z-skärmen skärmen ihop med en bärbar är ett klassiskt felköp. Så länge du planerar att köra bärbar ska den skärmen, och alla andra som endast kör 144 Hz via DVI, helt enkelt undvikas.

HDMI från bärbara med Nvidia GTX 9x0- eller 10x0-kretsar ska klara att köra valfri frekvens över HDMI så länge det är inom 600 MHz pixelklocka OCH att HDMI-anslutningen inte är strypt på något sätt via andra kretsuppsättningar. Fast det är alltså ganska få skärmar som klarar att köras i högre frekvens över HDMI. De flesta är mopedstrypta till 60 Hz över HDMI.

Med en mer kontorsinriktad bärbar som endast ger VGA och HDMI ut blir du därför mer eller mindre utlåst från högre frekvenser som 120 Hz och 1920x1080 pixlar eller mer.

Därför är det Displayport ut från en bärbar som gäller för att driva en spelskärm i högre frekvens. Förutsätter då att spelskärmen har Displayport. Aktiva omvandlare för DP-till-Dual-Link-DVI finnes men är dyra, 1000+ kr och är inte beprövade lösningar.

Tack för de snabba svaren. Det var just det ni säger som jag misstänkte tyvärr. Om jag skulle låt säga köpa en Widescreen skärm som istället kör 60Hz, skulle jag få ut de 5 ms som skärmen stödjer i spel enligt beskrivningen? Tex denna skärm, https://www.dustinhome.se/product/5010666557/29ea93-p?ssel=fa... skulle den fungera bra via HDMI?

Tack för alla svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Behappypro:

Tack för de snabba svaren. Det var just det ni säger som jag misstänkte tyvärr. Om jag skulle låt säga köpa en Widescreen skärm som istället kör 60Hz, skulle jag få ut de 5 ms som skärmen stödjer i spel enligt beskrivningen? Tex denna skärm, https://www.dustinhome.se/product/5010666557/29ea93-p?ssel=fa... skulle den fungera bra via HDMI?

Tack för alla svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

För att veta hur pass snabb en skärm är så måste du kolla recensioner som gör mätningar. Specifikationerna på en skärm har ofta väldigt lite med sanningen att göra. Responstiden som listas i spec tar heller inte hänsyn till input-lag vilken ofta är större än pixelresponsen själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Behappypro: Just den XL2411Z-skärmen skärmen ihop med en bärbar är ett klassiskt felköp. Så länge du planerar att köra bärbar ska den skärmen, och alla andra som endast kör 144 Hz via DVI, helt enkelt undvikas.

HDMI från bärbara med Nvidia GTX 9x0- eller 10x0-kretsar ska klara att köra valfri frekvens över HDMI så länge det är inom 600 MHz pixelklocka OCH att HDMI-anslutningen inte är strypt på något sätt via andra kretsuppsättningar. Fast det är alltså ganska få skärmar som klarar att köras i högre frekvens över HDMI. De flesta är mopedstrypta till 60 Hz över HDMI.

Med en mer kontorsinriktad bärbar som endast ger VGA och HDMI ut blir du därför mer eller mindre utlåst från högre frekvenser som 120 Hz och 1920x1080 pixlar eller mer.

Därför är det Displayport ut från en bärbar som gäller för att driva en spelskärm i högre frekvens. Förutsätter då att spelskärmen har Displayport. Aktiva omvandlare för DP-till-Dual-Link-DVI finnes men är dyra, 1000+ kr och är inte beprövade lösningar.

Jag måste bara dubbelkolla. Jag som sitter med en laptop med ett 1050Ti och HDMI 1.4 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4206673) som enda uttag kan alltså ha 120Hz via det uttaget? Så länge jag hittar en skärm som inte är låst till 60Hz? Vet du någon skärm som inte är låst? Tack på förhand

Permalänk
Bildexpert 📺

@m4jken: Beror helt och hållet på vad HP menar med "HDMI 1.4". Ifall den är bandbreddbegränsad hade det varit trevligt att veta vilken bandbredd som faktiskt är gränsen. Hänvisning till HDMI 1.4 brukar syfta på 300 MHz/9Gbps vilket räcker för 1920x1080 och 120Hz. Men man vet ju aldrig eftersom tillverkarna är så usla med relevant information.