Permalänk

Censur på Sweclockers?

Jag registrerade mig här på Sweclockers igår och valde då användarnamnet "Jimmie Åkesson 2018". Fick kort därefter ett PM från en av era moderatorer:

"Hejsan och välkommen till SweClockers

Jag har ändrat ditt namn då det förra namnet var lite för politiskt laddat.

Du får självklart komma med förslag på nytt namn så kan vi se om det är ledigt och ändra det."

Jag var mycket noggrann med att läsa igenom reglerna innan jag registrerade mig för att vara säker på att inte bryta några regler under min vistelse på Sweclockers. Vad jag kan se finns inga regler gällande valet av användarnamn.

Är det verkligen rätt att Sweclockers moderatorer tar på sig friheten att ändra medlemmarnas användarnamn på sidan? Med motiveringen att det är för "politiskt laddat"? Ett namn på en partiledare? Kom igen... Hade ni dragit samma slutsats om mitt användarnamn var t.ex. "Annie Lööf 2018"?

Permalänk
Medlem

Politiska diskussioner spårar alltid ur och det finns andra plattformar där man kan diskutera den typen av frågor, det här är ett teknikforum. Politiska diskussioner är inte förbjudna per se utan 'förhindras' ibland i förebyggande syfte då de nästan alltid leder till problem och är väldigt tidskrävande att moderera.

Dessutom är det rätt uppenbart att namnvalet enbart är för att provocera och det är också missvisande (ev. till och med brottsligt?) om du skulle utge dig för att vara Jimmie Åkesson då du även har en bild på honom som avatar.

Jag är ganska säker på att bl.a. Flashback förbjuder den typen av konton även om det kanske inte uttryckligen står i reglerna.

Vad anser du själv att du har för legitim anledning att använda dig av både namn och bild på en känd och kontroversiell politisk profil? Slutligen vill jag säga att du med största sannolikhet inte heller tillåts använda andra kända profilers namn/bild då du underförstått antyder att du är eller åtminstone representerar sagda profil.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av ågren:

Politiska diskussioner spårar alltid ur och det finns andra plattformar där man kan diskutera den typen av frågor, det här är ett teknikforum. Politiska diskussioner är inte förbjudna per se utan 'förhindras' ibland i förebyggande syfte då de nästan alltid leder till problem och är väldigt tidskrävande att moderera.

Dessutom är det rätt uppenbart att namnvalet enbart är för att provocera och det är också missvisande (ev. till och med brottsligt?) om du skulle utge dig för att vara Jimmie Åkesson då du även har en bild på honom som avatar.

Jag är ganska säker på att bl.a. Flashback förbjuder den typen av konton även om det kanske inte uttryckligen står i reglerna.

Vad anser du själv att du har för legitim anledning att använda dig av både namn och bild på en känd och kontroversiell politisk profil? Slutligen vill jag säga att du med största sannolikhet inte heller tillåts använda andra kända profilers namn/bild då du underförstått antyder att du är eller åtminstone representerar sagda profil.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig startat någon politisk diskussion på Sweclockers, så vad har det ens med saken att göra?

Ska man behöva en legitim anledning till varje val av användarnamn? Vad har du för legitim anledning till att heta Ågren?

Frågan kvarstår. Varför tar Sweclockers moderatorer på sig friheten att hitta på regler som inte finns när man registrerar sig? Var drar ni gränsen? Får man heta Annie Lööf? Åsa Romson? Gustav Fridolin? Hermann Göring? Josef Stalin? Martin Timell? Rickard Olsson? Dan Eliasson? Lotta Engberg?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tala för moderatorerna men du måste väl ändå förstå att det är politiskt laddat att använda sig av ett kontroversiellt namn som Jimmie Åkesson?

När folk utger sig för att vara offentliga personer så har de sällan ett gott syfte med det hela och i 99.9% av fallen är det någon helt annan som ligger bakom kontot men om du kan verifiera att du faktiskt är Jimmie Åkesson borde det inte finnas några hinder.

Om du nu inte är det så begår du ett brott som rubriceras som olovlig identitetsanvändning vilket kan ge böter och fängelse i upp till två år, du behöver inte ens påstå varken i tal eller skrift att du är personen i fråga utan det räcker faktiskt med att använda sig av bild och namn vilket du gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av User22898:

Jag har aldrig startat någon politisk diskussion på Sweclockers, så vad har det ens med saken att göra?

Nej men vad har du gjort här än så länge? Dina två tidigare posts känns ju relevanta för ett teknikforum..

Det är jävligt skönt att det finns mods här som tar ansvar för att forumet håller sig till relevans och i en tid av alla dessa internettroll så är det viktigare än någonsin för att hålla forumet rent..

Som ågren nämnde så finns det andra forum att ta detta på.. Här är ett teknikforum och de styr forumet den vägen. Anser de att något bryter mot deras vision om forumet så bör de agera. I detta fallet tycker jag de gör helt rätt.

Du är ju inte avstängd varjefall så njut av att använda forumet. Vem bryr sig om du inte fick ditt älskade username ifall du är här av legitima anledningar.

Om du gillar snacka teknik så: Välkommen till Sweclockers!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av User22898:

Jag registrerade mig här på Sweclockers igår och valde då användarnamnet "Jimmie Åkesson 2018". Fick kort därefter ett PM från en av era moderatorer:

"Hejsan och välkommen till SweClockers

Jag har ändrat ditt namn då det förra namnet var lite för politiskt laddat.

Du får självklart komma med förslag på nytt namn så kan vi se om det är ledigt och ändra det."

Jag var mycket noggrann med att läsa igenom reglerna innan jag registrerade mig för att vara säker på att inte bryta några regler under min vistelse på Sweclockers. Vad jag kan se finns inga regler gällande valet av användarnamn.

Är det verkligen rätt att Sweclockers moderatorer tar på sig friheten att ändra medlemmarnas användarnamn på sidan? Med motiveringen att det är för "politiskt laddat"? Ett namn på en partiledare? Kom igen... Hade ni dragit samma slutsats om mitt användarnamn var t.ex. "Annie Lööf 2018"?

Hej!

Ditt val av användarnamn var politiskt laddat och skulle per automatik använts som slagträ i diskussioner, oavsett dina intentioner. Forumet ska inte heller användas för att sprida politisk propaganda, varken i inlägg, signaturer, profilbilder eller användarnamn. Här kan gränsdragningarna ibland vara svåra, i ditt fall var det glasklart. Måste också säga att det är märkligt att du väljer både det namnet och profilbilden, samtidigt som du hävdar att du inte har några avsikter att diskutera politik på SweClockers. Finns dock ingen poäng i att argumentera om dina avsikter, utan du är välkommen att bevisa motsatsen i handling.

Skrivet av User22898:

Är det verkligen rätt att Sweclockers moderatorer tar på sig friheten att ändra medlemmarnas användarnamn på sidan? Med motiveringen att det är för "politiskt laddat"? Ett namn på en partiledare? Kom igen... Hade ni dragit samma slutsats om mitt användarnamn var t.ex. "Annie Lööf 2018"?

Ja, vi hade gjort precis likadant om du valt att heta Annie Lööf 2018, Jonas Sjöstedt 2018, Ulf Kristersson 2018 – och så vidare, och så vidare, som en viss partiledare haft för vana att säga.

Registrerade du dig med huvudsaklig avsikt att diskutera och lära dig mer om just datorer, elektronik och relaterad teknik är du välkommen som ny medlem i SweClockers gemenskap och kan få ett nytt användarnamn. Det här är dock helt fel forum för att politisera och polarisera.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

@Jacob: Tack för att ni jobbar för att hålla sweclockers på en bra nivå. Bra respons och förklaring!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Hej!

Ditt val av användarnamn var politiskt laddat och skulle per automatik använts som slagträ i diskussioner, oavsett dina intentioner. Forumet ska inte heller användas för att sprida politisk propaganda, varken i inlägg, signaturer, profilbilder eller användarnamn. Här kan gränsdragningarna ibland vara svåra, i ditt fall var det glasklart. Måste också säga att det är märkligt att du väljer både det namnet och profilbilden, samtidigt som du hävdar att du inte har några avsikter att diskutera politik på SweClockers. Finns dock ingen poäng i att argumentera om dina avsikter, utan du är välkommen att bevisa motsatsen i handling.
Ja, vi hade gjort precis likadant om du valt att heta Annie Lööf 2018, Jonas Sjöstedt 2018, Ulf Kristersson 2018 – och så vidare, och så vidare, som en viss partiledare haft för vana att säga.

Registrerade du dig med huvudsaklig avsikt att diskutera och lära dig mer om just datorer, elektronik och relaterad teknik är du välkommen som ny medlem i SweClockers gemenskap och kan få ett nytt användarnamn. Det här är dock helt fel forum för att politisera och polarisera.

Borde ni inte ange detta i reglerna när man registrerar sig? Har tidigare sett användare med profilbilder föreställande extrempartiet Feministiskt Initiativs logotyp. Är det tillåtet t.ex? Var drar ni gränserna vad gäller valet av användarnamn?

Hur ser era oskrivna regler kring profilbilder ut? Får jag t.ex. ha en profilbild föreställande en blåsippa? Finns det några fler oskrivna regler man bör känna till?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av User22898:

Borde ni inte ange detta i reglerna när man registrerar sig? Har tidigare sett användare med profilbilder föreställande extrempartiet Feministiskt Initiativs logotyp. Är det tillåtet t.ex? Var drar ni gränserna vad gäller valet av användarnamn?

Hur ser era oskrivna regler kring profilbilder ut? Får jag t.ex. ha en profilbild föreställande en blåsippa? Finns det några fler oskrivna regler man bör känna till?

Det finns väldigt mycket vi skulle kunna ange just in case och ha regler som är ännu svårare att tolka än dagens. Att någon väljer ett profilnamn med politiskt anspel hör till ovanligheten och är ingenting vi rimligen kan eller ska behöva gardera oss mot. Om du läste mitt föregående inlägg skrev jag faktiskt att gränsdragningarna kan vara svåra, men att detta fall var glasklart. Likaså om någon valt en annans partiledares förnamn och efternamn som användare. Beslutet är odramatiskt och du är fortfarande lika välkommen att delta i forumet med ett nytt användarnamn, precis som alla andra.

Är målet att visa dig på styva linan, utmana reglerna och befinna dig i en regelmässig gråzon? Annars är det väl inte svårare än att välja ett nytt användarnamn och använda forumet för vad det är till för. Blommor är vackra, detsamma gäller inte partilogotyper oavsett kulör... Ha en bild på en blåsippa om det är vad du vill.

Om du nu inte har en politisk agenda ser jag faktiskt inte problemet.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Han var inte alls här av politiska propaganda skäl.. Se hur aktiv han varit sen han inte fick ha sitt username och avatar

Mycket bra att ni håller rent grabbar och inte hakar upp er för mycket på regler och policy utan vågar gå på magkänsla när det är väldigt uppenbart.

Visa signatur

Citera för svar!