Fiber till koloniområde. Sprida trådlöst till stugorna

Permalänk
Medlem

Fiber till koloniområde. Sprida trådlöst till stugorna

Hej

Vi är ett koloniområde med cirka 150 stugor som är utspritt på ett område som är cirka 200 *200 meter (Rätt så kvadratiskt område)
Vi har två stycken servicehus och ett föreningshus som ligger i varsin "tredjedel" av området (200 * 70) meter

Nu funderar vi på om det är möjligt att dra in fiber till våra servicehus och därifrån sprida nätet trådslöst i vårt område.
Det är max 150 meter från stuga till servicehus.

Någon annan här som varit i liknade situation. Typ för camping eller liknade och kan ge tips på hur jag går tillväga.

MVH
Markus

Permalänk
Sötast

What

Aldrig hört talas om en uppkopplad koloni x)
Är det inte lite det man försöker undvika?

Permalänk
Medlem

Du kontaktar i detta fallet säkrast en säljare på tex Telia eller ip only eller kommunen eller vilka som nu har fiber närmast och ber om en lösning. Detta går inte lösa själv eftersom du behöver en teknisk lösning som även uppfyller avtal etc med leverantören.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du tänkte ha en sändare på varje hus enbart tror jag du kan skrota den planen direkt.
Det är ju fullt möjligt att få ut signalen över hela området men folks enheter kan inte svara.
Med fri sikt, lite störning med rätt enhet snackar vi max 100m. Mer realistiskt 20-30m innan man tappar signalen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

What

Aldrig hört talas om en uppkopplad koloni x)
Är det inte lite det man försöker undvika?

Det har mer blivit ett fritidshusområde än koloniområde

Stugor på 30 kvadrat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Du kontaktar i detta fallet säkrast en säljare på tex Telia eller ip only eller kommunen eller vilka som nu har fiber närmast och ber om en lösning. Detta går inte lösa själv eftersom du behöver en teknisk lösning som även uppfyller avtal etc med leverantören.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för svar.

/Markus

Permalänk
Medlem

Kan fattiga i Detroit bygga egna stora trådlösa nätverk över staden och sälja kapacitet till grannar och andra fattiga så kan ni såklart lyckas i ert lilla koloni område.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att kontakta något lokalt nätverksföretag för att få det bra med såpass många stugor

Permalänk
Medlem

Börja läs på om Ubiquitis produkter. Det ska inte vara omöjligt. Vet att det i Stockholm finns liknande projekt driftsatta.
Avstånden är inte så farliga heller.

Permalänk
Medlem

Finns någon teknologi min kusin använder i sitt hus som de kallar "Fiber via luften" då ADSL inte räcker för deras behov längre och inte har fiber i närheten/inga planer för utbyggnad.Vet EJ hur det är eller hur stabilt det är med ping hastighet mm.
Här är en länk.
http://www.strateg.se/aktuellt/blogg/2016/2016-05-03-teracom-...

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Finns någon teknologi min kusin använder i sitt hus som de kallar "Fiber via luften" då ADSL inte räcker för deras behov längre och inte har fiber i närheten/inga planer för utbyggnad.Vet EJ hur det är eller hur stabilt det är med ping hastighet mm.
Här är en länk.
http://www.strateg.se/aktuellt/blogg/2016/2016-05-03-teracom-...

Sådant är mer punkt till punkt, men du kan spela cs och ha bättre ping än alla andra i övriga världen, om det är rätt utfört så är det pålitlig bra användbar teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Börja med att få dit ett fiber-abonnemang i en av huvudstugorna. Sedan gräv ned fiber mellan ytterligare punkter/service hus därifrån.

Så ISP lämnar av i huvudstugan där ni har en brandvägg/router. Sedan har ni en switch där med fiber ut till de punkter där ni utgår med kopparkablage till accesspunkter. Man kan komplettera med några accesspunkter som är mesh också. Med fördel placerar man accesspunkterna på belysningsstolparna.

Men jag hade tagit hjälp av en firma som kan stå för hela lösningen. De har erfarenhet och vet hur bra prylarna täcker. Det är skillnad på att täcka upp utomhus och inn i alla stugor.

Permalänk

Beroende på hur området ser ut, så kan det vara billigare att gräva ner fiber fram till varje tomt. Alltså ett internt nät fram till där operatörens fiber kommer in.

Ska ni köra trådlöst så är alltid den bästa lösningen att varje hus som vill vara med, har en riktantenn mot en av flera centrala punkter. Så förbindelsen till varje hus är EN länk till respektive. Sedan får varje hus själva välja hur dom vill lösa det med kablar eller trådlöst i sin egen stuga.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.