Permalänk
Medlem

27 vs 32 tum. Blir 32 för stort?

Hej alla!
Är i uppgraderingstagen när det gäller skärm och skall välja mellan:
https://www.computersalg.se/i/3546469/samsung-chg7-series-c32...

Och

www.computersalg.se/i/3546468/samsung-chg7-series-c27hg70qqu-...

Blir 32 tum för stort? Sitter på ca 1-1.2 meters avstånd till skärmen. Jag är lite orolig att 32 kan blo för stor yta att överblicka när man spelar CS osv.
Någon som har erfarenhet??

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hej alla!
Är i uppgraderingstagen när det gäller skärm och skall välja mellan:
https://www.computersalg.se/i/3546469/samsung-chg7-series-c32...

Och

www.computersalg.se/i/3546468/samsung-chg7-series-c27hg70qqu-...

Blir 32 tum för stort? Sitter på ca 1-1.2 meters avstånd till skärmen. Jag är lite orolig att 32 kan blo för stor yta att överblicka när man spelar CS osv.
Någon som har erfarenhet??

jag föredrar mindre för spel. Allt för stor skärm blir bara för mycket för ögat att ha fokus på.

Sitter du verkligen 1-1.2 m från skärmen? är det så att du spelar från soffan?

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hej alla!
Är i uppgraderingstagen när det gäller skärm och skall välja mellan:
https://www.computersalg.se/i/3546469/samsung-chg7-series-c32...

Och

www.computersalg.se/i/3546468/samsung-chg7-series-c27hg70qqu-...

Blir 32 tum för stort? Sitter på ca 1-1.2 meters avstånd till skärmen. Jag är lite orolig att 32 kan blo för stor yta att överblicka när man spelar CS osv.
Någon som har erfarenhet??

På det avståndet är 32 tum absolut inte för stort! Jag sitter på runt 85 cm från skärm till ögon och jag tycker det är perfekt. Lutar jag stolen lite tillbaka så blir det runt 1 meters avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hej alla!
Är i uppgraderingstagen när det gäller skärm och skall välja mellan:
https://www.computersalg.se/i/3546469/samsung-chg7-series-c32...

Och

www.computersalg.se/i/3546468/samsung-chg7-series-c27hg70qqu-...

Blir 32 tum för stort? Sitter på ca 1-1.2 meters avstånd till skärmen. Jag är lite orolig att 32 kan blo för stor yta att överblicka när man spelar CS osv.
Någon som har erfarenhet??

jag spelar pubg på 34" och sitter väl ~0,5m från skärmen. är inga problem.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Varför skulle du vilja ha 32" i samma upplösning som 27"?
Har du bra syn kan 32" 2560x1440 kännas pixligt, skulle själv inte köpa den utan gå för 27an.

Skrivet av edroon:

Sitter du verkligen 1-1.2 m från skärmen? är det så att du spelar från soffan?

Är väl inget fel med det? Sitter själv över en meter från min skärm nu och det är vid ett skrivbord.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hur mäter du avståndet till skärmen?

Hursomhelst så tycker jag att 32" är för stort för spel, 27" är min personliga maxgräns för mus + tangentbord och jag nöjer mig med 24" (15,6" för laptop). Min bror och ett par kompisar föredrar 32" och skulle aldrig spela på något mindre än 27".

Det handlar helt enkelt om preferenser och vad man är van vid. Precis som curved eller inte, jag har testat curved en kort tid och jag kommer nog aldrig välja 32" eller curved som primär gaming-skärm.

Försök testa en skärm på 32" för att få en känsla av den.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Jag har vant mig vid Acer Predator XB321HK på 32 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Varför skulle du vilja ha 32" i samma upplösning som 27"?
Har du bra syn kan 32" 2560x1440 kännas pixligt, skulle själv inte köpa den utan gå för 27an.

Är väl inget fel med det? Sitter själv över en meter från min skärm nu och det är vid ett skrivbord.

Det där med att om man har "bra syn" så blir 32" 1440p pixligt är bullshit. Sitter man på normalt avstånd är det inget problem. 27" 1440p är däremot på tok för litet för gemene man. Jag själv har körkort och jobb som kräver bra syn och jag tycker att 27" 1440p blir för smått för vardaglig användning vilket ändå är en stor del av tiden man sitter vid dator. Ex läser text och liknande. Sen så har en hel del spel problem med sitt UI och dess skalning så att det blir väldigt svårt att läsa text på den ytan.

En 32" 1440p har samma relativa upplösning som en 24" 1080p skärm så att klaga på det är galet då det har varit och är fortfarande en standard som majoriteten använder och tycker är perfekt.

Permalänk
Medlem

32" 1440p är för stort. Satsa på 27".

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Varför skulle du vilja ha 32" i samma upplösning som 27"?
Har du bra syn kan 32" 2560x1440 kännas pixligt, skulle själv inte köpa den utan gå för 27an.

Är väl inget fel med det? Sitter själv över en meter från min skärm nu och det är vid ett skrivbord.

Har inte sagt att det är fel men väldigt ovanligt.
Normalt enligt ergonomerna ska det ligga på 50 cm men vi är olika och det är inget fel i det.

Själv sitter jag framför datorn och har skärmen ca 40 cm från ögonen.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Fördelen med en större skärm att man kan öka FOV i shooters. Man behöver inte se samma bild som på en mindre skärm fast uppförstorad bara. Mitten av skärmen där man tittar och siktar mest kan göras ungefär lika stort som om man satt vid en 27" t.ex. men på bildytan runt om det vinner man ett utökat synfält och kan se fiender snabbare.

Dock får ju den större skärmen inte ha alltför låg upplösning så att det börjar bli pixligt.

Permalänk
Medlem

27" är för litet, satsa på 32" har haft alla skärmstorlekar man kan ha. Men kan säga att 32" är maxgränsen vad man kan tåla när det kommer till höjd i 16:9.

Permalänk
Medlem

Jag har en meter från ögpmen till skärmen. Den skall väggmonteras i ett skåp.
Idag har jag en 27 tummare med 1080p 120 hz www.inet.se/produkt/2203347/samsung-27-s27a950d-led-120hz?gcl...
Det lutar åt en 32 faktiskt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Sitter själv vanligtvis ca 40 cm från min 27" 1440p och tycker den nästan är liten, så sitter du så långt ifrån så bör du ju ta 32"aren enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har både 27" 1440p och 32" 1440p och det är egentligen upp till dig själv, att folk skriver att 32" är för stort så har dem fel.
Det är helt upp till var och en vad man föredrar, 32" funkar jättebra med 1440p upplösning om ditt skrivbord är 80cm djupt skulle jag säga för med ett smalt skrivbord kan den komma lite nära.

Dock gillar jag verkligen mina 27" 1440p så det är i mina ögon lite av en sweetspot om du inte sitter för långt ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

En 32" 1440p har samma relativa upplösning som en 24" 1080p skärm så att klaga på det är galet då det har varit och är fortfarande en standard som majoriteten använder och tycker är perfekt.

Majoriteten använder visst, men 1080p i 24" är ju ganska pixligt nu när man är van med högupplösta mobiler osv. Skulle knappast kalla det perfekt. Stor anledning att jag vill byta är just för att 1080p är för lågt för 24". 1440p på 27" ser mkt bättre ut.

Permalänk
Medlem

@Squallie: Skämtar du eller? Vad är det för något som du anser ser pixligt ut på din skärm med en 24" 1080p skärm? Är verkligen genuint intresserad

Jag har närapå perfekt syn och kan inte urskilja några pixlar på varken 24" 1080p eller 32" 1440p på ett normalt avstånd. Jag har två stycken 24" och en 32".

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

27" är för litet, satsa på 32" har haft alla skärmstorlekar man kan ha. Men kan säga att 32" är maxgränsen vad man kan tåla när det kommer till höjd i 16:9.

Håller nog med om att höjdmässigt känns 32 verkligen maxat för gaming...om man inte har en ultrawide skärm förståss. Att svepa med blicken sidledes känns naturligare och enklare.
Skall mäta lite till och se om det blir fysiskt bra att ha en 32a i skåpet. Den får plats...men man vill ju ha lite luft runt omkring med 😁

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Med tanke på att di verkar sitta så pass långt ifrån skärmen så kan 32" säkert bli bra. Annars hade jag sagt att 27" är max, men det beror ju lite på vad man spelar. Jag gillar att spela multiplayer-fps som CS och Battlefield, och då blir det stora synfältet mer ett problem, man hinner helt enkelt inte "scanna av" hela ytan tillräckligt snabbt för att vara effektiv när det kommer till reaktions-biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Hej alla!
Är i uppgraderingstagen när det gäller skärm och skall välja mellan:
https://www.computersalg.se/i/3546469/samsung-chg7-series-c32...

Och

www.computersalg.se/i/3546468/samsung-chg7-series-c27hg70qqu-...

Blir 32 tum för stort? Sitter på ca 1-1.2 meters avstånd till skärmen. Jag är lite orolig att 32 kan blo för stor yta att överblicka när man spelar CS osv.
Någon som har erfarenhet??

2560 på en 32" kommer att ge klart synbara pixlar.

Men 32" är definitivt inte "för stort".
Större = bättre, precis som med SSD'er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

2560 på en 32" kommer att ge klart synbara pixlar.

Men 32" är definitivt inte "för stort".
Större = bättre, precis som med SSD'er

Det där är bullshit så det sjunger om det! Nej det blir inte synliga pixlar på en 1440p 32" skärm!

Jag har en, har du? Det enda sättet det går att se pixlar på är om du i stort sett sitter med näsan på skärmen och det är ofta du tänker göra det menar du? På ett normalt avstånd så finns det inte en chans att du kan se pixlar!

Permalänk
Bildexpert 📺

Som alltid när det diskuteras pixlar och avstånd: Det beror förstås på pixlarna, avståndet och din individuella synförmåga.

Försök hålla tonen och diskussionen på den nivån, utgå från att din upplevelse är just din upplevelse och inte en allmän sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det där är bullshit så det sjunger om det! Nej det blir inte synliga pixlar på en 1440p 32" skärm!

Jag har en, har du? Det enda sättet det går att se pixlar på är om du i stort sett sitter med näsan på skärmen och det är ofta du tänker göra det menar du? På ett normalt avstånd så finns det inte en chans att du kan se pixlar!

Körde Dells 30" (2560*1600) i måånga år.
Och även om de var bra skärmar så var pixlarna helt klart synliga.
Skulle reka 4k för allt över 27" alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Körde Dells 30" (2560*1600) i måånga år.
Och även om de var bra skärmar så var pixlarna helt klart synliga.
Skulle reka 4k för allt över 27" alla dagar i veckan.

Sitter på 60 cm avstånd just nu på min 27 tumare med 1080P och kan urskilja pixlarna om jag anstränger mig max.
Problemet med att välja en 27a med högre upplösning är att menyer osv blir så pyttesmå på 80 cm avstånd.
Jag är hemma nu och har mätt om avståndet mer exakt och det är ca 80-100 cm (beroende om jag chillar bakåtlutad eller sitter fokuserad)
Jag ser inte att pixlarna varit något problem alls egentligen så jag tror denna 32an funkar.

Någon som har erfarehet av dessa skärmarna? De verkar ha fått väldigt bra omdöme på tester på youtube, även om jag än så länge inte är sugen på HDR gaming. De verkar funka riktigt bra till både FPS och RTS spel
Är det något jag inte gillar med andra gamingskärmar så är det färgerna som oftast är helt blaskiga.
Dessa skärmarna verkar fixa det väldigt bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Körde Dells 30" (2560*1600) i måånga år.
Och även om de var bra skärmar så var pixlarna helt klart synliga.
Skulle reka 4k för allt över 27" alla dagar i veckan.

På vilket avstånd då? Jag har vid senaste kollen väldigt bra syn och det är omöjligt att se pixlarna på det normala avstånd jag har från min skärm vilket är runt 85 cm. Lutar jag mig fram och kommer inom ett avstånd på 30 cm börjar ett ytterst svagt rutnät uppenbara sig.

Jag har ingen erfarenhet av Dell skärmen i den storleken men det kan ju vara så att dess pixlar var större än de är på moderna skärmar då den, om det är den jag tror, är äldre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Det där med att om man har "bra syn" så blir 32" 1440p pixligt är bullshit. Sitter man på normalt avstånd är det inget problem. 27" 1440p är däremot på tok för litet för gemene man. Jag själv har körkort och jobb som kräver bra syn och jag tycker att 27" 1440p blir för smått för vardaglig användning vilket ändå är en stor del av tiden man sitter vid dator. Ex läser text och liknande. Sen så har en hel del spel problem med sitt UI och dess skalning så att det blir väldigt svårt att läsa text på den ytan.

En 32" 1440p har samma relativa upplösning som en 24" 1080p skärm så att klaga på det är galet då det har varit och är fortfarande en standard som majoriteten använder och tycker är perfekt.

24" 1080p är ju dock pixligt också, är ju obehagligt att sitta framför en sån skärm en längre tid imo.

Skrivet av edroon:

Har inte sagt att det är fel men väldigt ovanligt.
Normalt enligt ergonomerna ska det ligga på 50 cm men vi är olika och det är inget fel i det.

Själv sitter jag framför datorn och har skärmen ca 40 cm från ögonen.

Man får ju inte ens plats med tbord och armarna om man ska vara 50cm från skärmen =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha de till?
För spel kan det ju absolut vara mer värt att lägga de pengarna på en gamingskärm, med tanke på att du skriver "att spela CS "
https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Vill du ha 32" så är ju denna väldigt motsvarande tycker jag, är den jag har själv, och ligger väldigt bra i färger etc när jag jämfört med min tidigare fotoredigieringsskärm, samt även körde kalibrator, lite gråskala som saknades.
https://www.inet.se/produkt/2205801/philips-32-bdm3270qp2
Om det inte är så att du vill ha curved.

(
har 32" skärm, efter att ha gått från 27", sitter på ungefär 1-1.2m avstånd här med, är löjligt nöjd.
blir en till 32" vidsidan av framöver, 16:9 den med då.
hade 27" tidigare, men kör nu en 35" ultrabred som andraskärm, men kommer byta ut den till en 32" 165hz skärm framöver.
Väntar på LGs 32" 165hz g-sync, då jag inte gillar böjda skärmar. )

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Jag kör 32" och 2560x1440 vilket jag tycker är riktigt bra upplösning och storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

På vilket avstånd då? Jag har vid senaste kollen väldigt bra syn och det är omöjligt att se pixlarna på det normala avstånd jag har från min skärm vilket är runt 85 cm. Lutar jag mig fram och kommer inom ett avstånd på 30 cm börjar ett ytterst svagt rutnät uppenbara sig.

Jag har ingen erfarenhet av Dell skärmen i den storleken men det kan ju vara så att dess pixlar var större än de är på moderna skärmar då den, om det är den jag tror, är äldre.

För att få större pixlar måste skärmen vara större.
Alternativt ha ruskigt mycket yta mellan den aktiva delen av pixlarna.
Och u3014 är fortfarande en bra skärm, dock inte speciellt högupplöst längre.

Kan säga att gå från 30" 2560*1600 till 32" 3840*2160 är en grym skillnad i skärpa.
Men även nu kan jag med vissa mönster och former urskilja enskilda pixlar.
Och då har jag inte speciellt bra syn (längre) men inte glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Vad ska du ha de till?
För spel kan det ju absolut vara mer värt att lägga de pengarna på en gamingskärm, med tanke på att du skriver "att spela CS "
https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...

Vill du ha 32" så är ju denna väldigt motsvarande tycker jag, är den jag har själv, och ligger väldigt bra i färger etc när jag jämfört med min tidigare fotoredigieringsskärm, samt även körde kalibrator, lite gråskala som saknades.
https://www.inet.se/produkt/2205801/philips-32-bdm3270qp2
Om det inte är så att du vill ha curved.

(
har 32" skärm, efter att ha gått från 27", sitter på ungefär 1-1.2m avstånd här med, är löjligt nöjd.
blir en till 32" vidsidan av framöver, 16:9 den med då.
hade 27" tidigare, men kör nu en 35" ultrabred som andraskärm, men kommer byta ut den till en 32" 165hz skärm framöver.
Väntar på LGs 32" 165hz g-sync, då jag inte gillar böjda skärmar. )

Mja Acer skärmen är ju 27 tum och vad jag sett har den inte superbra färger. Jag spelar CS och även rts spel. Jag vill ha riktigt bra färger men samtidigt lite CS röj ibland. Tycker denna samsungskärmen är en bra kompromiss.

Philipsskärmen är ju ingen gamingskärm alls.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard