Ojämn nedladdning med ASUS RT-AC68U - Inställning som spökar?

Permalänk
Hedersmedlem

Ojämn nedladdning med ASUS RT-AC68U - Inställning som spökar?

Skaffade en ASUS RT-AC68U för några dagar sedan, och la märke till att alla typer av nedladdningar blir ojämna. Det blir liksom höga peaks och strax därefter låga peaks, typ som en berg- och dalbana.

Kör jag utan router så blir det betydligt jämnare nedladdning. Är det en inställning i routern som jag har missat? Kör i stort sett på auto på allt.

Jag kör med LAN kabel

Permalänk
Hedersmedlem

Så här ser nedladdningen ut när jag kör utan routern

Permalänk

Har för mig att det var några "buggar" i tidigare firmware så har du uppdaterat till senaste?

Så här ser det ut för mig på min RT-AC68U med senaste firmware, första bilden är nedladdning av Fallout4 från Steam och andra bilden är den första filmen över 1.5GB jag kunde hitta på http://www.legittorrents.info. Torrent är ju klart instabilare men det beror nog på protokollets natur dvs en massa små "chunkar" från flertalet uppladdare.

Ahh just det jag har stängt av AiProtection, AiCloud och alla mediaservers, nätverksdelning, ftp etc.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Hedersmedlem

Kör med följande firmware:

Observera att jag har installerat Merlin mjukvaran.

När det kommer till nedladdningarna så ser det alltid ut som det gör på mina skärmdumpar, oavsett om det är torrents eller nedladdningar från Stream samt vanliga sidor.

Är det ingen inställning i routern som jag behöver aktivera?

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance:
Kollat så att inte QoS är aktivt?
Samt stängt av Alla "konsumenttjänster" som finns nu mer och slöar ner hårdvaran.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fragwolf:

@Phat^Trance:
Kollat så att inte QoS är aktivt?
Samt stängt av Alla "konsumenttjänster" som finns nu mer och slöar ner hårdvaran.

QoS är av helt o hållet.

Vilka andra konsumenttjänster är det du menar?

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance:
Som ovan nämnde. Sen alla tjänster som inte har med "router" funktioner att göra. Har inte namnen på alla olika tillverkare har olika namn för det. Men typ upnp/fildelningsgrejer (via usb etc om du har det) airplay, printer etc. Dock ska väl inte det påverkar dina nedladdning så mycket. Kan du kolla i nån statusmeny över hur mycker resurser som använts? Ev ssh in på routern och köra något i stil med top/htop? För att se hur det ser ut i samband med att du tankar.

Edit: Kolla https://routerguide.net/nat-acceleration-on-or-off/ såg en post där någon hade långsam hastighet med den on prova off. Dock känns det konstigt om off skulle vara bättre :/

Edit2: Kollat så det inte är något känt problem i Merlin? Fönstren verkar skilja sig från posten ovan. Då du har 2,4 % 5 GHz flikar. För skoj skull prova inaktivera wifi helt. Jag har tyvärr inte så mycket erfarenhet av merlin, har alltid använt dd-wrt på mina gamla prylar. Kör du 100/100 internet?

Visa signatur

.

Permalänk

Vad du kan testa/kolla är NAT som fragwolf nämnde ovan i tråden, så testa:

1. NAT accelereration på auto om du inte kör någon schemaläggning elle qos (Lan->Switchcontrol)
2. Factory reset och sen knappa in alla inställningar för hand (rensa ev korrupta inställningar från nvram)
3. Testa senaste AsusWrt 384 eller senaste Merlin 384 beta om du vill köra Merlin

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB