LG TVn stängs av istället för att visa svärta?

Permalänk
Medlem

LG TVn stängs av istället för att visa svärta?

Jag har ett litet problem, när min TV ska visa en bild av hel svärta så stänger skärmen istället av sig, för att sedan "tändas" så fort det finns det minsta lilla ljus i bilden, detta ska förmodligen vara en "smart funktion" snarare än ett produktionsfel, men finns det något sätt att få den att sluta gör så? Problemet blir uppenbart när man har skärmsläckaren igång och bilden råkar vara tom från visuella föremål i någon nanosekund, och skärmen släcker helt. Jag bifogar ett klipp som visar problemet vid till exempel undertexter:

Modellen: https://www.komplett.se/product/925924/tv-ljud-bild/tv-video/...

Energy saving options är avstängda och den är inställd på "Standard" läge :S

Permalänk
Testpilot

Vet inte exakt var du hittar det hos LG men funktionen brukar kallas för dynamisk bakgrundsbelysning/backlight. Leta under bildförbättringarna, där du hittar bildinterpolering/100Hz och sånt. Kan även ha att göra med dynamisk kontrast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Brukar heta "Dynamisk kontrast" eller nåt sånt mög

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@laxpudding har garanterat svaret

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chromatic: Ja, så beter sig alla i princip alla LCD-TV-apparater idag. Fenomenet brukar kallas för "global dimming" eller liknande. TV:n märker av att signalen innehåller i stort sett enbart svart och släcker då bakgrundsbelysningen. Ett sätt att dölja alla problemen som finns med att visa svart på en LCD-skärm.

Beroende på TV och modell kan du ofta - men inte alltid - stänga av detta genom inställningarna. På LG brukar det kallas "lokal nedtoning" "dimmning" eller liknande. Det kan också vara knutet till själva inställningen så att ifall du kör Standard-läget eller kartongläget på TV:n kommer det alltid att bete sig på detta sätt där Bio eller Expert-lägena på TV:n inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@envelope91: Ja, så beter sig alla i princip alla LCD-TV-apparater idag. Fenomenet brukar kallas för "global dimming" eller liknande. TV:n märker av att signalen innehåller i stort sett enbart svart och släcker då bakgrundsbelysningen. Ett sätt att dölja alla problemen som finns med att visa svart på en LCD-skärm.

Beroende på TV och modell kan du ofta - men inte alltid - stänga av detta genom inställningarna. På LG brukar det kallas "lokal nedtoning" "dimmning" eller liknande. Det kan också vara knutet till själva inställningen så att ifall du kör Standard-läget eller kartongläget på TV:n kommer det alltid att bete sig på detta sätt där Bio eller Expert-lägena på TV:n inte gör det.

Åh tack för hjälpen, jag ska kolla på detta!

Permalänk
Medlem

Ifall någon annan googlar fram och vill ha en lösning på hur jag gjorde: Ändra "Black Levels" från Låg till Hög

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Ifall någon annan googlar fram och vill ha en lösning på hur jag gjorde: Ändra "Black Levels" från Låg till Hög

Black Level brukar vara standard att ha på låg för bäst svärta. Är det inte bättre att göra så som Laxpudding skrev med annat bildläge bl.a?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Black Level brukar vara standard att ha på låg för bäst svärta. Är det inte bättre att göra så som Laxpudding skrev med annat bildläge bl.a?

Jag har testat alla andra bildlägen som finns inbyggda och igen utav dom (inte ens Spelläget) tar bort funktionen

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chromatic:

Ifall någon annan googlar fram och vill ha en lösning på hur jag gjorde: Ändra "Black Levels" från Låg till Hög

Nej! Det är inte alls lösningen. Eller ja, en "fix" som har konsekvenser.

Detta reglage växlar mellan video- och datornivåer på signalomfånget, en problematik som är mer beskrivet här (avsnitt 6)
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Vad du ändrar med "hög" är att du skjuter signalomfånget till 0-255-nivå och då blir referenssvart i bilden (16) på en videosignal en gråton på digital 16. TV:n tolkar inte längre det svarta i bilden som svart, utan som just grå och fortsätter därför lysa på. På köpet har du fått ett mycket, mycket sämre kontrastförhållande och därmed blaskigare bild.

Men, ja du "fixar" dimmningen eftersom det som en gång var svart nu är grått...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nej! Det är inte alls lösningen. Eller ja, en "fix" som har konsekvenser.

Detta reglage växlar mellan video- och datornivåer på signalomfånget, en problematik som är mer beskrivet här (avsnitt 6)
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-de...

Vad du ändrar med "hög" är att du skjuter signalomfånget till 0-255-nivå och då blir referenssvart i bilden (16) på en videosignal en gråton på digital 16. TV:n tolkar inte längre det svarta i bilden som svart, utan som just grå och fortsätter därför lysa på. På köpet har du fått ett mycket, mycket sämre kontrastförhållande och därmed blaskigare bild.

Men, ja du "fixar" dimmningen eftersom det som en gång var svart nu är grått...

Lyckades få svar från support chatten

Permalänk
Bildexpert 📺

@Chromatic: Aj, surt. Vad du kan göra om det stör dig är att offra lite av kontrastförhållandet. Ta fram en svart testbild och sänk nu Ljusstyrka-reglaget så långt det går tills den börjar släcka panelen igen. Då ökar du reglaget ett steg så att den den tänder upp igen.

"Ljusstyrka"-reglaget har inte med ljusstyrka att göra utan är ett reglage för att anka signalnivån för svart i bilden. Gör du som ovan ankrar du svart i bilden precis ovanför vad TV:n anser vara svart och då undviker du dimmingen. Priset är något sämre kontrast och aningens uppljusad bild.

Permalänk
Inaktiv

@Chromatic:
På min gamla LG-tv hittar jag relevant inställning under:
Menu-inställningar-bild-"lokal LED-nedtoning:låg (alt. Av)
men det kanske är borttaget på moderna apparater?

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon257891: De tenderar tyvärr att hårdkoda global dimming utanför användarmenyerna. Kanske att servicemenyn har en möjlighet.

Jag vet i alla fall att detta beteende är "bra" när jag håller utbildning i kalibrering. För dimmingen förstör mätningarna och då måste kursdeltagarna lista ut hur de ska jobba sig förbi problemet.

Permalänk

Är likadant på min Samsung från 2015. Som det gick att lösa på min TV var att ändra RGB Färgerna från 25 till 15 på röd,blå,grön och sedan sänka ljusstyrkan tillräckligt mycket. Vet inte alls hur det funkar hos LG. Men börja med att testa sänk ljusstyrkan på svart bild först.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2