Permalänk
Medlem

Rimligt kort

Har ett GTX 560Ti idag som fläktarna lagt igen på så att det överhettas och stänger av skärmen.
Hella riggen har några år på nacken så ändå tänkt köpa en ny.
Men då denna fungerar utmärkt i övrigt så kommer den användas mer som en kontorsdator.
Men då behöver jag ha ett nytt kort och då jag ändå tänkt köpa en ny rigg vill jag inte lägga några jättepengar på det.

Behöver ju inte var a billigaste skräpet som finns utan nåt rimligt kort.
Moderkortet som är ett Asus P8P67 PRO REV B3 har ju PCI Express X16 men passar det med alla kort som även är 2.0 och 3.0?
Man vill ju inte beställa ett kort som inte funkar......

Nån som kanske har ett tips på ett prisvärt kort till detta?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

1050Ti skulle jag rekommendera som uppgradering för en dator med några år på nacken. PCIE 2.0 är inget bekymmer.

Har du tid att vänta skulle jag dock lagt pengarna på hyllan ett par månader, prisläget på grafikkort är inte alls bra just nu.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

1050Ti skulle jag rekommendera som uppgradering för en dator med några år på nacken. PCIE 2.0 är inget bekymmer.

Har du tid att vänta skulle jag dock lagt pengarna på hyllan ett par månader, prisläget på grafikkort är inte alls bra just nu.

Ska han vänta ett par månader med att köpa ett grafikkort för kontorsbruk när hans nuvarande kort överhettas?

Snälla, sluta överdriva med "prisläget".

Permalänk
Medlem

@florette: Om du inte ska spela på datorn så GT1030 som finns i fläktlösa versioner.
Kortet klarar enklare spel också om man får lust..

Använder du datorn bara till vanliga kontorsprogram, musik, film, media, surf ger kraftigare kort ingen fördel..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@florette:

Hur menar du att fläktarna "lagt igen"?

Är det damm i kylflänsarna är det bara blåsa bort med tryckluft på burk, har fläktarna lagt av är det bara byta eller dra fast nån lagom storlek med buntband.

Om du inte vill byta oavsett förstås, då är det bara leta efter nått lämpligt.
Kan du tänka dig beg så är ju 750ti en billig uppgradering.

Permalänk
Medlem

@Full: Missade att han skulle ha den som kontorsdator. 4000kr för för RX 580/GTX 1060 är överdrivet dyrt, så förstår inte varför mitt påstående skulle vara överdrivet.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Ska den användas som kontorsdator så är det beroende på MB/CPU kanske inte nödvändigt med ett grafikkort om det finns ett integrerat.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Ska den användas som kontorsdator så är det beroende på MB/CPU kanske inte nödvändigt med ett grafikkort om det finns ett integrerat.

Prollen har säkerligen en iGPU, men hand mobo verkar sakna stöd för det

Vill du ändå kunna game'a lite på datorn så köp typ ett beggat R9-290/290X/390/390X eller GTX970, brukar dyka upp för runt tusenlappen eller strax däröver då och då. Har du snävare budget så kan man nog hitta R9-280X eller gtx 770 för dryga femhundringen

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@florette: Om den bara ska användas som kontorsdator så kan du ju smälla i nästan vad som helst. Exempelvis https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

kommer vara mer än tillräckligt

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Byt fläktarna?!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

@Full: Missade att han skulle ha den som kontorsdator. 4000kr för för RX 580/GTX 1060 är överdrivet dyrt, så förstår inte varför mitt påstående skulle vara överdrivet.

Jojo men det är ju skillnad mellan en person som ska ska uppgradera sig från ett 960 till ett 1060 och en person som har ett grafikkort som är trasigt och endast ska köpa ett grafikkort för kontorsarbete

Permalänk

Begagnat 760/770/780, 400-1000kr.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på ett begagnat 770/780/290 etc. Borde kunna komma under eller strax över tusenlappen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Radion R260x i nyskick. Motsvarar väl ett 560 Ti?
Tänkte om du bara vill ha något enkelt till dess att du uppgraderar hela burken.
Finns i Umeå men kan skicka.
Skicka pm om det är intressant.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Blåst rent kortet men fläktarna startar inte. Ena fläkten lossnade när jag pillade på den också.
Trodde inte man bytte fläkt på dessa då de kändes integrerade. Datorn jag har beställdes färdigbyggd från inet så har aldrig bytt nåt i en datorlåda.

Ser att det är 2x6 pin till ström på det nuvarande också. Om man tar ett 8-pin kan man ha en övergång då? Aldrig gjort nåt sånt själv men nu måste det ju till och många kunniga här att få hjälp från.

Beg kan ju va en idé ja.

Permalänk
Avstängd

@florette: Lossa täckplåten och plocka bort fläktarna, kör du bara vanligt kontorsjobb så klarar den nog kylningen utan fläktar eller sätter du dit valfri fläkt på flänsen eller så den blåser mot flänsen, finns säkert någon extra i lådan du kan flytta på. Vill du ha mycket fläktande sätter du den på 12 volt , vill du ha mindre på 5 eller 7 volt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bzq:

Jag hade satsat på ett begagnat 770/780/290 etc. Borde kunna komma under eller strax över tusenlappen.

290 säljes dock för 1500-2500:- idag, pga mining.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hmm, nu gick kortet upp i 90 grader med youtube och helt plötsligt snurrade en fläkt igång och kylde det på nolltid.
En fläkt är definitivt kass men den andra går ibland.
Kan det va nåt annat som är fel än själva kortet tro?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av florette:

Hmm, nu gick kortet upp i 90 grader med youtube och helt plötsligt snurrade en fläkt igång och kylde det på nolltid.
En fläkt är definitivt kass men den andra går ibland.
Kan det va nåt annat som är fel än själva kortet tro?

Installera MSI afterburner och lek lite med egen fläktkurva, kan ju varit så att ena fläkten gått konstant (den som nu är död) och andra varit semipassiv och bara startat vid överhettning

Permalänk
Medlem

Fläkten starta inte med afterburner heller.
Om den som fortfarande går (när den vill) är semipassiv så borde den ju startat när kortet blir varmt.
Nåt är fel. Kan det vara så att den inte får ström och därför inte startar?
Sitter ju 2x6-pin i nu men försörjer de en fläkt vardera eller hur funkar det?

Känns ju halvsurt att byta kortet om det inte får ström till fläktarna.

Permalänk
Avstängd

6pins pci-e kontakterna försörjer hela kortet, sen har du VRM på grafikkortet som försörjer olika delar som GPU, minnen etc, och en fläktkontroller som styr fläktarna.

Du kan ju alltid ghettomecka dit en egen fläkt annars