Permalänk

Usb-c till HDMI adapter - Ingen bild.

Hej!

Jag köpte en Usb-c till HDMI adapter igår för att jag skulle kunna få ut 4k @ 60 hz på min tv då mitt HDMI-uttag på min laptop inte stöder detta. När jag kopplat in allt så kommer det ingen bild. Någon som vet vad detta kan bero på?

Det är denna jag köpte: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/adapter/sate...

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för laptop? Den adaptern kräver att du laptopen har stöd för att skicka ut bilden på USB.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@Markenswe: stödjer din dator video över usb-c?

Bara för att du har porten betyder det inte att du automatiskt kan skicka bild över den.

Detta är problemet med usb-c, på en Mac funkar det på ett sätt, en dyr PC ett annat och en billig PC ett tredje.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vad har du för laptop? Den adaptern kräver att du laptopen har stöd för att skicka ut bilden på USB.

Skrivet av boibo:

@Markenswe: stödjer din dator video över usb-c?

Bara för att du har porten betyder det inte att du automatiskt kan skicka bild över den.

Detta är problemet med usb-c, på en Mac funkar det på ett sätt, en dyr PC ett annat och en billig PC ett tredje.

Jag har en Asus GL552VW https://www.inet.se/produkt/1972928/asus-gl552vw-i5-8gb-1tb-h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

Hej!

Jag köpte en Usb-c till HDMI adapter igår för att jag skulle kunna få ut 4k @ 60 hz på min tv då mitt HDMI-uttag på min laptop inte stöder detta. När jag kopplat in allt så kommer det ingen bild. Någon som vet vad detta kan bero på?

Det är denna jag köpte: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/adapter/sate...

Tack på förhand!

USB-C är bara ett kontakt interface, vad sen laptoppen sen egentligen stödjer via denna kontakt skiljer från dator till dator..
Vanligaste är att om du vill ha 4K 60hz så är det bara att glömma via det sättet. med lite tur kan 4K 30hz fungera.

Vill man ha 4K 60hz se till att datorn har HDMI 2.0b (ovanligt det finns) eller DP

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

USB-C är bara ett kontakt interface, vad sen laptoppen sen egentligen stödjer via denna kontakt skiljer från dator till dator..
Vanligaste är att om du vill ha 4K 60hz så är det bara att glömma via det sättet. med lite tur kan 4K 30hz fungera.

Vill man ha 4K 60hz se till att datorn har HDMI 2.0b (ovanligt det finns) eller DP

Jag vet inte vad min dator har för HDMI version, men skulle gissa på 1.4. Så det finns inget sätt att få ut 4k 60hz? Känns lite surt när man precis köpt en 4k tv och inte kan utnyttja det.

Permalänk
Medlem

USB-C porten har troligtvis inte stöd för mer än dataöveringföring. På Asus datorer är det ofta en "D" symbol som stödjer videoöverföring.

Se bild.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

@Markenswe: Vad jag kan få fram så max 4K 30Hz över HDMI..med den datorn..

HDMI är 1.4 på den datorn.

så nu väntar vi bara på nån lustigkurre som kommer hävda att 1.4 ska stödja 4K 60Hz med rätt kabel
Tyvärr kommer inte 4K 60Hz hända utan att byta dator....
Du får trösta dig med att få laptop utan DP port klarar högre än 4K 30hz

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Stefan94:

USB-C porten har troligtvis inte stöd för mer än dataöveringföring. På Asus datorer är det ofta en "D" symbol som stödjer videoöverföring.

Se bild.

https://www.displayport.org/wp-content/uploads/2015/10/devices-stack.jpg

Ja, jag kan tyvärr inte se den symbolen. :/

Skrivet av ggustavsson:

@Markenswe: Vad jag kan få fram så max 4K 30Hz över HDMI..med den datorn..

HDMI är 1.4 på den datorn.

så nu väntar vi bara på nån lustigkurre som kommer hävda att 1.4 ska stödja 4K 60Hz med rätt kabel
Tyvärr kommer inte 4K 60Hz hända utan att byta dator....

Det var inget roligt besked, blir en dyr historia att kunna få ut 60hz med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

USB-C är bara ett kontakt interface, vad sen laptoppen sen egentligen stödjer via denna kontakt skiljer från dator till dator..
Vanligaste är att om du vill ha 4K 60hz så är det bara att glömma via det sättet. med lite tur kan 4K 30hz fungera.

Vill man ha 4K 60hz se till att datorn har HDMI 2.0b (ovanligt det finns) eller DP

Nja, Thunderbolt 3 använder vad jag vet alltid USB-C och då brukar det inte vara något problem

Skrivet av ggustavsson:

@Markenswe: Vad jag kan få fram så max 4K 30Hz över HDMI..med den datorn..

HDMI är 1.4 på den datorn.

så nu väntar vi bara på nån lustigkurre som kommer hävda att 1.4 ska stödja 4K 60Hz med rätt kabel
Tyvärr kommer inte 4K 60Hz hända utan att byta dator....
Du får trösta dig med att få laptop utan DP port klarar högre än 4K 30hz

Tyvärr kan jag bara erbjuda en lustigkurre som påpekar att med rätt Nvidia GPU så är det fullt möjligt att köra 4K @ 60hz över HDMI 1.4. På bekostnad av Chroma dock men det gör kanske mindre för video än för typ text (i detta sammanhang). Sen kanske man inte måste köra 60 hz heller för video (även om det så klart är att föredra)

http://www.tomshardware.com/news/nvidia-kepler-4k-hdmi-1.4,27...

Förutsatt att man har en bra nog kabel alltså

Edit:
Kan tillägga att jag är klart mer skeptisk till om TS adapter klarar av 4K@60hz, de flesta så billiga adaptears brukar ha svårt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Nja, Thunderbolt 3 använder vad jag vet alltid USB-C och då brukar det inte vara något problem

Är riktigt, men stöds inte Thunderbolt 3 vilket TS laptop inte gör så är det inte till hjälp..

Tyvärr kan jag bara erbjuda en lustigkurre som påpekar att med rätt Nvidia GPU så är det fullt möjligt att köra 4K @ 60hz över HDMI 1.4. På bekostnad av Chroma dock men det gör kanske mindre för video än för typ text (i detta sammanhang). Sen kanske man inte måste köra 60 hz heller för video (även om det så klart är att föredra)

http://www.tomshardware.com/news/nvidia-kepler-4k-hdmi-1.4,27...

Förutsatt att man har en bra nog kabel alltså

Edit:
Kan tillägga att jag är klart mer skeptisk till om TS adapter klarar av 4K@60hz, de flesta så billiga adaptears brukar ha svårt för det.

TS har en laptop och är Laptops 1.4 HDMI jag menar, dels så går HDMI utsignal via Intel tills man startar något 3D tex spel, och dels kan det vara knepigt att komma åt relevanta inställningar för Nvidia i nvidas kontrollpanel finns det inte inställningar för upplösning och hz, iallafall inte så enkelt åtkomliga, då Nvidiakortet inte normalt är aktivt.

Artikeln avser grafikkort för stationära och är från 2014 och i praktiken är det där inget som fungerar smidigt, om överhuvudtaget vilket jag ännu inte sett på nått Kepler kort, Nvidia säger också själva att vill man ha 4K 60hz så är det GTX950 och upp/nyare som gäller (stationära kort)

TS har ett GTX960 som i sig själv nog kan uppfylla 4K 60hz, men hjälper inte då begränsningarna sitter efter grafikkortet bl.a för låg pixelklocka.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@ggustavsson: Min kommentar gällde påstående att man inte kan köra 4K @ 60 hz över HDMI 1.4. Sen hade vi ju sluppit alla dessa problem om bara tillverkarna gav fan i att köra med HDMI 1.4 och använde HDMI 2.0 istället. Varför dom inte gör det vet jag inte, är ju inte direkt så att HDMI 2.0 är supernytt. Kanske @LaxPudding vet?

Permalänk
Medlem

@improwise: Håller med helt, förstår inte riktigt varför tillverkarna inte anammat HDMI 2.0+ på laptops, även färskare än TS har 1.4, har den DP så må det vara hänt men DP är det många laptops som inte har heller...
Kanske licenskostnader...vet ej.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Stefan94:
Ikonen på Bilden motsvarar Displayport over USB-C och inte relaterat till HDMI. Dock kan man omvandla DP till HDMI.

@Markenswe:
Jag rekommenderar dig att läsa:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1458109-displayport-ov...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Gissningsvis väljer man bort 600 MHz-kapabla HDMI-anslutningar för att det kräver dyrare komponenter och/eller komponenter vars funktion och storlek inte matchar den laptop man försöker ta till marknaden. Utgångspunkten för tillverkarna är kontor och kontorsanvändning i första hand. Är då komponenter av olika skäl inte passande eller tillgängliga drar man ned på moderna funktioner som inte riktigt är viktiga för kontoren.

300 MHz räcker för 4K/60 med 4:2:0-subsampling men det förutsätter att det finns någon krets där bakom som kan och vill generera den signalen.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

TS har en laptop och är Laptops 1.4 HDMI jag menar, dels så går HDMI utsignal via Intel tills man startar något 3D tex spel, och dels kan det vara knepigt att komma åt relevanta inställningar för Nvidia i nvidas kontrollpanel finns det inte inställningar för upplösning och hz, iallafall inte så enkelt åtkomliga, då Nvidiakortet inte normalt är aktivt.

Artikeln avser grafikkort för stationära och är från 2014 och i praktiken är det där inget som fungerar smidigt, om överhuvudtaget vilket jag ännu inte sett på nått Kepler kort, Nvidia säger också själva att vill man ha 4K 60hz så är det GTX950 och upp/nyare som gäller (stationära kort)

TS har ett GTX960 som i sig själv nog kan uppfylla 4K 60hz, men hjälper inte då begränsningarna sitter efter grafikkortet bl.a för låg pixelklocka.

Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Gissningsvis väljer man bort 600 MHz-kapabla HDMI-anslutningar för att det kräver dyrare komponenter och/eller komponenter vars funktion och storlek inte matchar den laptop man försöker ta till marknaden. Utgångspunkten för tillverkarna är kontor och kontorsanvändning i första hand. Är då komponenter av olika skäl inte passande eller tillgängliga drar man ned på moderna funktioner som inte riktigt är viktiga för kontoren.

300 MHz räcker för 4K/60 med 4:2:0-subsampling men det förutsätter att det finns någon krets där bakom som kan och vill generera den signalen.

Att köra 4k 30hz borde väl gå när man bara vill se filmer antar jag? Är nämligen enbart det jag är ute efter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Markenswe: När jag tittar på bilderna på din bärbara: https://www.inet.se/produkt/1972928/asus-gl552vw-i5-8gb-1tb-h... så har den uppenbarligen en HDMI-kontakt. Har du försökt med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markenswe:

Hej!

Jag köpte en Usb-c till HDMI adapter igår för att jag skulle kunna få ut 4k @ 60 hz på min tv då mitt HDMI-uttag på min laptop inte stöder detta. När jag kopplat in allt så kommer det ingen bild. Någon som vet vad detta kan bero på?

Det är denna jag köpte: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/kablar/adapter/sate...

Tack på förhand!

Skippa adaptern och nöj dig med 4k 30.
Det är tillräckligt för film och webtv😉

Permalänk

@Laxpudding:

Ja, frågan var om det duger med 30 hz för film, och om det kommer att flyta på bra? Köpte adaptern för att kunna få ut 60hz via Usb-c men det fungerade ju inte.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Markenswe: När jag tittar på bilderna på din bärbara: https://www.inet.se/produkt/1972928/asus-gl552vw-i5-8gb-1tb-h... så har den uppenbarligen en HDMI-kontakt. Har du försökt med den?

På tok för enkelt ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@improwise: Gissningsvis väljer man bort 600 MHz-kapabla HDMI-anslutningar för att det kräver dyrare komponenter och/eller komponenter vars funktion och storlek inte matchar den laptop man försöker ta till marknaden. Utgångspunkten för tillverkarna är kontor och kontorsanvändning i första hand. Är då komponenter av olika skäl inte passande eller tillgängliga drar man ned på moderna funktioner som inte riktigt är viktiga för kontoren.

300 MHz räcker för 4K/60 med 4:2:0-subsampling men det förutsätter att det finns någon krets där bakom som kan och vill generera den signalen.

Att man snålar på typ budget datorer på Elgiganten kan jag förstå, men när vi börjar snacka laptops upp över 20 000 kr så är det rätt märkligt att dom inte tar steget. Dessutom skulle säkert fler än mig gladeligen betala lite extra om så krävdes för att få en riktigt HDMI utgång. Alienware har 2.0 som standard har jag för mig, men på Dells övriga laptops verkar det värre. Extra märkligt i laptops som har (i sammanhanget) rätt potenta dGPUer, som ett GTX1050.

Vore intressant att veta vad den extra kostnaden skulle vara, inte direkt så att HDMI 2.0 känns så där glödhett och cutting edge 2018.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Markenswe: "Ja" - så du får bilden att fungera över HDMI som det är tänkt men vill ändå - av okänd anledning - få ut bilden över usb-c?

Film är ofta 24å eller 25p så det är frekvenserna du ska köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Att man snålar på typ budget datorer på Elgiganten kan jag förstå, men när vi börjar snacka laptops upp över 20 000 kr så är det rätt märkligt att dom inte tar steget. Dessutom skulle säkert fler än mig gladeligen betala lite extra om så krävdes för att få en riktigt HDMI utgång. Alienware har 2.0 som standard har jag för mig, men på Dells övriga laptops verkar det värre. Extra märkligt i laptops som har (i sammanhanget) rätt potenta dGPUer, som ett GTX1050.

Vore intressant att veta vad den extra kostnaden skulle vara, inte direkt så att HDMI 2.0 känns så där glödhett och cutting edge 2018.

"Riktiga" datorer har displayport och där kan du köra 4k@60hz om du vill med en aktiv (dyr) dp-hdmi adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

"Riktiga" datorer har displayport och där kan du köra 4k@60hz om du vill med en aktiv (dyr) dp-hdmi adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr inte med 444 och 60 hz ihop vad jag vet, om du vet bättre så tala gärna om vilken adapter som fixar det.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Tyvärr inte med 444 och 60 hz ihop vad jag vet, om du vet bättre så tala gärna om vilken adapter som fixar det.

denna bör ju göra det iom att den ska vara specad HDMI 2.0 iaf
https://www.dustinhome.se/product/5010997692/usb-c-till-hdmi-...

sen om det är draget ur röven eller inte för att kanske få lite extra säljsiffror det är en annan femma.

har varken lust eller ork att köpa en plus lämplig 4k bildskärm bara för att testa.

men kanske någon kan tipsa dustins kontaktperson eller nån om att få en review på den.

dock i TS fall med den laptopen är det troligen hdmi 1.4 porten som gäller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Efter mycket kämpande med denna typ av adaptrar osv så utgår jag ifrån att 4K@60hz@444 inte fungerar till dess motsatsen är bevisad.

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis: Alla hänvisningar till "HDMI 2.0" omfattar också, helt korrekt, 4:2:0-subsampling för 4K/60 och alltså halva bandbredden. Så man vet inte vilken bandbredd och vilka signaler som fungerar med omvandlaren innan du eller någon annan faktiskt har testat.

Därav mitt ständiga och eviga korståg mot användadet av HDMI-versioner i produktbeskrivningar. Förvirringen skulle minska drastiskt ifall tillverkarna specade funktion istället för version.

Permalänk
Medlem

Lägg till det att det med många GPUer kan vara rätt bökigt att fighta sig fram till 4:4:4, t.ex. Intels programvara för det är ju imponerande oflexiblel. Verkar själv avgöra när det går och enda sättet jag vet att testa är att köra de klassiska 4:4:4 bilderna. Sen krävs det ofta att man fightar även med inställningar på TVn under namn som TrueColor, DeepColor osv. Men lusigt nog verkar det vara långt ifrån att krav att de ska vara aktiverade för att 4:4:4 ska fungera, t.ex. på min LG OLED C7 verkar 444 från datorn lira även med det avstängt. Och ovanpå det så kampen med olika adapters. Inte så konstigt att jag funderar på att skippa TVn och köra en monitor med DP port istället

Permalänk
Bildexpert 📺

@improwise: Äldre TV hade en verkligen skillnad med vad som fungerade eller inte baserat på den inställningen. Nu verkar de flesta kunna köra vilket som. Jag gissar därför att den största ändringen med "UHD Deep color" och liknande på moderna TV endast är vilken metadata de identifierar sig med. Som huruvida de ska föreslå 1920x1080 eller 3840x2160 som "preferred timing" och liknande, för det brukar i alla fall ändras de gånger jag läser av EDID. Äldre källor kan misslyckas på sådant när de får en preferred timing som går utanför deras omfång.